Laget 23/24

Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Laget 23/24

Inlägg av Wiborg »

Bagarn skrev: tis 21 nov 2023, 08:10 Cehlarik-Hrivik-Elvenes - lika bra att tuffa på
Max V-Zacke-Felix - känns som 2 smarta hockeyhjärnor kan skapa magi, med farbror kapten i mitten
Kloos-Vejdemo-Lang - Vejdemo är stark på puck och smart. Tillsammans med torpederna kan det nog bli bra.
Östman-Knuts-Ashton - Tyngd

Extra: M Karlsson
Jag tänker något liknande. Sedan drar väl Felix iväg till JVM så under en liten stund skulle Ashton kunna ta hans plats och visa att han är redo att klättra uppåt igen. Östman också spekulant på den posten. Kan även tänka mig att Östman och Zacke får slåss om platsen som andrecenter.

Första känns gjuten. Kloos-Vejdemo-Lang låter intressant. Max-Zacke och Felix som ersättare till Camper kan bli lika bra som under Max succesäsong. Och fjärde visar på ett djup i laget som lika gärna skulle kunna vara en tredje.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Laget 23/24

Inlägg av Gösen »

Det är inte direkt utfyllnad i den fjärdekedjan.
Vad som blir vår kanske största styrka är att alla i den kedjan kan gå in och fylla vilken plats som helst i de övriga tre kedjorna vid skada vilket gör att vi inte behöver vaska om för mycket samtidigt som vi har Karlsson och Eljas att fylla på med i fjärde. Alltså tre som kan gå center och fem som kan gå forward. Skaplig bredd. Med två backar i PP blir det nästan svårare vilka fyra som inte ska spela där.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Aggeman »

Bagarn skrev: tis 21 nov 2023, 08:10 Det "tighta" matchschemat fortsätter...... :roll:

I brist på annat.
Hur skulle ni ställa upp en skadefri forwardssida?

Kloos måste ju spela högt upp. Vejdemo visar klass när han får omgivning runt sig.
Ashton gick ju nästan mot sin bästa säsong. Felix utvecklingskurva pekar rakt uppåt.
Max V måste prioriteras. Östman eller Zacke på centerplats? Östman är väl hälften så bra i 5 mot 5 som i pp.
Var inte Lang/Kloos en jävligt giftig duo som bör återförenas?

Jaja inte lätt. Och föränderligt såklart med form o skador.
Gissar man måste tänka att 3 offensiva formationer rullar. Ganska länge sedan vi hade det djupet.
På pappret har vi kanske haft det, men nu känns det mer befogat.

Dagens röst:

Cehlarik-Hrivik-Elvenes - lika bra att tuffa på
Max V-Zacke-Felix - känns som 2 smarta hockeyhjärnor kan skapa magi, med farbror kapten i mitten
Kloos-Vejdemo-Lang - Vejdemo är stark på puck och smart. Tillsammans med torpederna kan det nog bli bra.
Östman-Knuts-Ashton - Tyngd

Extra: M Karlsson

Hur tänker ni?
Köper uppställningen rakt av.

Zacke håller egentligen inte nivån som en andracenter direkt spelmässigt över tid enligt mig, men han tycks gå bra ihop med Max, och Felix kan säkert hitta en smygande Zacke på bortre stolpen med en smörpass. På det stora hela tror jag att det kan vara viktigt för gruppen att kaptenen är bidragande även på isen.

I övrigt är jag ganska taggad på Karlssons comeback, hans svaga prestationer ifjol har jag valt att glömma. Jag saknar en jobbig jävel som jobbar hårt och smäller på. Kan han vara den spelaren kan han bli nyttig att kasta in.
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: Laget 23/24

Inlägg av harfager »

Elvenes-Hrivik-Cehlarik
Lang-Kloos-Max
Östman-Vejdemo-US
Knuts-Zacke-Ashton

Ev. byta plats på Östman och Ashton.

Inte vad jag tror men så som jag vill ha det.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Sniper »

Lucka 11: Bäste leksing i poängligan.
Lucas Elvanes? Nej, Cehlarik.
Men trollspöet från Ängelholm står på samma poäng.
11. Cehlarik 8+12
12. Elvenes 7+13
Veronneau har tre färre och ligger på 30:e plats.
Och Hrivik 37:a på 16.
Marek har dock gjort flest mål i laget: 9.

Inför säsong sade alla att Leksand är beroende av att slovakerna och Veronneau levererar. Det har de väl också gjort sammantaget utan att vara på max.
Men någon annan har varit klarast lysande stjärnan.

Bild
Älvanes med sitt trollspö
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Sniper »

Lucka 13: Bli en Jon-klon
TANDFÄRG
90,00 kr
Tandfärg som kan få dina perfekta tänder att försvinna.
Tandfärgen skall penslas på torra tänder.
Tvättas bort med tandborste.

Bild
https://www.buttericks.se/tandfarg
Bild
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Laget 23/24

Inlägg av Stjärnan »

Jag misstänker att det kommer behövas en egen tråd om PP då vi är så usla i det, men får gå här i laget tills vidare.

Varför är vi så dåliga i spelformen och varför har vi varit det i två år, eller kanske i 20 år?

Kan vi säga att det är följande 3 grunder som felar?
Det är för statiskt.
Det går för långsamt.
Inga hot från blå.

Vårt anfallsspel spel är allt annat än statiskt i 5 mot 5. Varför bli det i PP?

Det ska tas emot, dribblad en sekund, passa till nästa som tar emot, dribblar medan han letar nya vägar… osv. Det är ju uppenbart att det inte finns nån plan.
Tidigare sökte man instick för styrning i slottet. Det gör man aldrig längre. Funkade iofs inte men vi skapade ändå lägen för det. Varför slutade man? Lästa, eller tappade tron?

Inga skott från blå. Nåt inlägg ibland som 8 av tio ggr inte når fram. Vi har väl inga superskyttar därifrån och det tappas genast en dimension pga det. Caito är väl bäst? Alla lag vet att vi söker skott från vänster (Kloos) eller höger (Östman/PC, som alltid hamnar för långt ner)

Jättekonstigt att det är så dåligt och har varit hela säsongen. Visst hade vi en bra procent i början men målen kom oftast slumpmässigt och på kontringar.
Är vi felbyggda? Bygda för lirarnas lag istället för PP? Antagligen. Men då vi fungerar i 5 mot 5 borde vi ju fungera minst lika bra i 5 mot 4. Eller är vi uddlösa när motståndarna ställer upp i rent försvar?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Laget 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Stjärnan skrev: ons 20 dec 2023, 18:02 Jag misstänker att det kommer behövas en egen tråd om PP då vi är så usla i det, men får gå här i laget tills vidare.
PP kanske är överskattat:
paper-research-LiU-special.pdf
Abstract [en]
This paper explores the significance of special teams, particularlypowerplay, in ice hockey. Despite the commonly held perception oftheir importance, little research has examined the impact of powerplayand penalty kill performance on overall team success. The paper usesseveral seasons of NHL data to characterize goal-scoring and manpoweropportunities, and perform analysis from several perspectives. The resultsindicate that individual even strength goals and powerplay goalshave similar value, but the larger share of even strength goals scoredover a season makes even strength play a more important contributorto team success. The paper also finds a high correlation between teamsthat perform above/below average during even strength and powerplay.This study provides valuable insights into the dynamics of ice hockeygameplay and the role of special teams in determining team success.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Laget 23/24

Inlägg av Mats_ume »

Wittgenstein skrev: ons 20 dec 2023, 18:27
Stjärnan skrev: ons 20 dec 2023, 18:02 Jag misstänker att det kommer behövas en egen tråd om PP då vi är så usla i det, men får gå här i laget tills vidare.
PP kanske är överskattat:
paper-research-LiU-special.pdf
Abstract [en]
This paper explores the significance of special teams, particularlypowerplay, in ice hockey. Despite the commonly held perception oftheir importance, little research has examined the impact of powerplayand penalty kill performance on overall team success. The paper usesseveral seasons of NHL data to characterize goal-scoring and manpoweropportunities, and perform analysis from several perspectives. The resultsindicate that individual even strength goals and powerplay goalshave similar value, but the larger share of even strength goals scoredover a season makes even strength play a more important contributorto team success. The paper also finds a high correlation between teamsthat perform above/below average during even strength and powerplay.This study provides valuable insights into the dynamics of ice hockeygameplay and the role of special teams in determining team success.

Kod: Markera allt

Not Found
The requested URL was not found on this server.

Apache/2.4.57 (Debian) Server at lif.tauzero.se Port 443
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Laget 23/24

Inlägg av Gösen »

Äh. PP är mest till för att avlasta fjärdekedjan.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Laget 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Kod: Markera allt

Not Found
The requested URL was not found on this server.

Apache/2.4.57 (Debian) Server at lif.tauzero.se Port 443
[/quote]

Fungerar förhoppningsvis bättre:
https://du.diva-portal.org/smash/record ... dswid=2428
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
SteelSky
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:10

Re: Laget 23/24

Inlägg av SteelSky »

Ser också fram emot Karlsson men faktiskt enbart för att han kan smälla på och skapa lite kaos. Sen hoppas jag verkligen att han gör det också. Var för snäll i fjol.

PP borde inte vara så jäkla svårt att ändra på egentligen. Kör de inte med videogranskning? Och jämför med de bästa motståndarnas PP. En blind höna ser ju att tempot går ner avsevärt. Tempot ska ju UPP!

Klapp klapp skott repeat.
- Ni har inte en challe
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Laget 23/24

Inlägg av Ludde »

Om jag inte räknat galet så har vi tagit 35 poäng på dom 16 matcherna sen Challe och Challe tog över, det ger ett poängsnitt på 2,1875 per match. I formtabellen för senaste 15 matcherna delar vi förstaplatsen ihop med Växjö.

Önskar Björn all lycka till med sin rehabilitering, det är rent uppenbart att han inte varit i slag nog för att leda det här laget men man får ej glömma att han lagt grunden som etablerat oss i SHL.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Laget 23/24

Inlägg av Sundsvalll »

Precis jag har haft åsikter om Björn när det kommer till att leda laget under matcherna etc. Men vi måste försöka ta vara på hans skalle, den kan vi behöva när det gäller det kommande lagbygge. Jag tror att vi skulle kunna hitta flera fynd om vi kan plocka upp trasiga själar som behöver ett tryggt hem.
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: Laget 23/24

Inlägg av Catami »

Nu behöver vi bara tio poäng till så är vi säkra på att slippa kvalserien. Det känns skönt.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.