Laget 23/24

harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: Laget 23/24

Inlägg av harfager »

SteveY skrev: sön 24 sep 2023, 09:04 Att sära på Hrivik och Cehlarik har nu visat sig vara genialiskt. Vi har TVÅ kedjor som ständigt hotar offensivt, vilket såklart är en styrka i sig. Tränarna har lärt sig från tidigare säsonger, då vi lagt allt krut på en kedja.
Vejdemo är tillbaka nästa lördag FBK borta. Sett till prestationer hittills så ska han sättas som tredjecenter mellan Karlberg och Max. Zackrisson tar plats i fjärde med Knuts och Eljas.
På sikt; Kloos-Vejdemo-Max.
Jag gillar att fundera över formationer och håller med om hur du tänker. Jag skulle gärna ha in Unger-Sörum när han kommer tillbaka i någon formation men som forwards presterat de här två matcherna så blir det svårt att peta in honom i något annan än 4:e och då kanske det är bättre med utlåning eller J20 för att spela högre upp i laget.

Annars är det här fyra formationer som alla skulle kunna producera och visar på vilken jäkla bredd på forwards vi har när alla är hela och friska:

Lang-Hrivik-Ashton
Elvenes-Östman-Cehlarik
Max-Vejdemo-Kloos
Knuts-Zacke-Unger-Sörum

Karlberg-Eljas-Karlsson

PP:

Ashton
Kloos Max Östman
Caito

Elvenes/Vejdemo
US Lang Cehlárik
Hrivik
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Sniper »

Fråga 1: Är Leksand årets Oskarshamn - har offensiva spetsen som gör verklig skillnad?
Fråga 2: Är Oskarshamn årets Brynäs/Malmö - kommer cementeras i botten?
Fråga 3: Ska tråden med rubriken SHL 2023-24 startas i Leksands IF - övrigt eller i Övrig ishockey?
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Laget 23/24

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: sön 24 sep 2023, 14:10 Fråga 1: Är Leksand årets Oskarshamn - har offensiva spetsen som gör verklig skillnad?
Fråga 2: Är Oskarshamn årets Brynäs/Malmö - kommer cementeras i botten?
Fråga 3: Ska tråden med rubriken SHL 2023-24 startas i Leksands IF - övrigt eller i Övrig ishockey?
Övrig ishockey 8-)
tomten
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 24 sep 2023, 02:40

Re: Laget 23/24

Inlägg av tomten »

Vejdemo var ju lysande i allsvenska slutspelet i fjol
Jag har för mig att han spelade vinge och inte center i Djurgården då?

Någon som vet om det stämmer?
Är han bäst som vinge eller center?

Zacke är bra center men oduglig vinge
Lifstarsll
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:33

Re: Laget 23/24

Inlägg av Lifstarsll »

Zacke ser jag också helst som center. Intressant tanke kring Vejdemo, sett honom som center och kollade hur han spelade i slutspelet, . Svårt att bedöma honom mot lång skadefrånvaro.
Mot Karlskoga spelade han center, Löven vinge och Modo var nge från början i den serien och sedan center. Vinge spelade han längre ner i hierarkin så jag kopplar det till försiktighet. Så tycker de såg honom som center i andra i "bästa uppställning".
Näst sista matchen som exempel.
https://stats.swehockey.se/Game/LineUps/770277
Mange
Korrekturläsare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:08
Ort: Las Vegas

Re: Laget 23/24

Inlägg av Mange »

Hellberg KOMMER slå igenom big time denna säsong så jag hoppas vi har en klausul att kunna plocka in honom vid behov.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Laget 23/24

Inlägg av Wiborg »

Mange skrev: mån 25 sep 2023, 08:35 Hellberg KOMMER slå igenom big time denna säsong så jag hoppas vi har en klausul att kunna plocka in honom vid behov.
Han kan gå fram och tillbaka hur mycket som helst fram till transferstopp (efter det brukar det väl vara en övergång tillbaka till utlånande klubbe tillåten men där är jag osäker)
Thomas Johansson skrev:Även i Hannes fall kommer utlåningen att vara på dispens vilket gör att han kan gå fram och tillbaka hela tiden. Dock kommer vi även i hans fall att prioritera spelminuter före enstaka inhopp i Leksand och SHL.
Källa: https://www.leksandsif.se/article/v4warvt-30ead/view
Pain is temporary, glory is forever
Mange
Korrekturläsare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:08
Ort: Las Vegas

Re: Laget 23/24

Inlägg av Mange »

Tack för klargörande.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Laget 23/24

Inlägg av SteveY »

Drömmen vore ju att se Olhans Lind, Unger Sörum och Hellberg ta ordinarie platser i laget nästa säsong.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Laget 23/24

Inlägg av Wiborg »

SteveY skrev: mån 25 sep 2023, 10:47 Drömmen vore ju att se Olhans Lind, Unger Sörum och Hellberg ta ordinarie platser i laget nästa säsong.
Det är ju den typen av utveckling man vill ha på de unga. Börja med att ta plats för att sedan klättra i hierarkin. Det är så man bygger framgång då de ofta kostar lite mindre än importer som gör samma jobb och då finns det mer ekonomiska muskler att lägga på toppspelare. Lang är ju ett exempel på bra utveckling inom föreningen, han hade säkert kostat en hel del mer om man behövt värva honom än som nu har varit med hela vägen.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
svepet
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 18:38

Re: Laget 23/24

Inlägg av svepet »

Ska villigt erkänna att jag också tvivlade på Hrivik, men det han visat hittills är ju riktigt trevligt. Håller han i den här nivån över säsongen så är det kanon, och kan han dessutom snäppa upp ännu lite mer så är det ju MVP-Hrivik igen. Max hade jag inga krav på alls första omgångarna efter lång frånvaro, men även där känns det positivt. Och Cehlarik o Elvenes verkar ju trivas väldigt bra ihop. Dessutom en Ashton som börjat väldigt bra.
Viktiga pjäser för framgång.

Vi får väl inte sväva iväg för mkt men helt klart är känslan mer positiv nu och förutsättningarna för en säsong i åtminstone topp 8 finns ju helt klart.

Off topic fick jag lite inspiration på profilbild i ett tidigare inlägg i nån av tråderna :d (glömt vilken).
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Sniper »

svepet skrev: mån 25 sep 2023, 22:25Off topic fick jag lite inspiration på profilbild i ett tidigare inlägg i nån av tråderna :d (glömt vilken).
Som jag har väntat att få se den förverkligad.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Laget 23/24

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: mån 25 sep 2023, 22:34
svepet skrev: mån 25 sep 2023, 22:25Off topic fick jag lite inspiration på profilbild i ett tidigare inlägg i nån av tråderna :d (glömt vilken).
Som jag har väntat att få se den förverkligad.
När trycker du upp t-shirts till försäljning?
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Laget 23/24

Inlägg av Klas »

https://hockeysverige.se/2023/09/28/fe ... lterad-men

Han gör det bra ”över there”. Kul! Men det får inte bli bättre nu, man vill ju se honom hos oss i år…. :roll:
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Laget 23/24

Inlägg av Sundsvalll »

Skulle vi inte kunna erbjuda Djurgården Karlberg och vi får Liss? Tror det skulle kunna bli bättre än nu. Känns ibland som när Karlberg hamnar högre upp än 4dje ;) att det är pappas förtjänst mer än kvaliteten på spelaren. Är säkert inte så det tror jag absolut inte men tänker om jag tänker så kan det finns risk för att det hämmar Karlberg mer att spela med pappa som tränare?