What if? tråden

Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

What if? tråden

Inlägg av Uffe88 »

Dags att bredda våra roliga och intressanta diskussioner här på vårat nya fina forum (återigen stort tack Mats_ume).

Visst har vi alla haft våra "What if?" tankar om Leksand genom åren?

För mig personligen så är det framförallt två matcher i mitt 35 åriga liv som har gett mig sådana tankar och där utfallet hade kunnat se så annorlunda ut.

Den första matchen som jag tänker på är den avgörande semifinalen mot Färjestad 1997: https://www.bearroad.se/vhs-semifinal-55-1997/

Där vi tappar 3-0 hemma till torsk och Färjestad vinner alltihop. Efter den bataljen så gick vi sakta ner mot avgrunden och Färjestad blev en stormakt i svensk hockey.

Vad hade hänt om vi hade vunnit den matchen? Hade utfallet blivit densamma med en resa mot avgrunden? Hade Färjestad blivit en stormakt inom ishockey?

Mitt andra "What if?" moment är den avgörande matchen i kvalet mot Malmö 2015.

Hade Malmö fastnat ytterligare några år i HA? Hade vi revanscherat oss och blivit bättre 2016?

Det finns måna olika frågeställningar och det vore kul att dela och spekulera, ordet är fritt! :YMHUG:
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: What if? tråden

Inlägg av Mats_ume »

What if vi hade Färjestads framsynthet redan i lågkonjunkturen i början på 90-talet och byggt om ishallen redan då?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: What if? tråden

Inlägg av Sniper »

What if Porsberger inte passat bakom ryggen till Linus Persson borta mot Karlskrona i slutspelsserien 2019? Hade vi varit kvar i hockeyallsvenskan än idag? Hade vi ens varit i HA? Hade vi klarat publikrestriktioner och skyhöga elpriser?
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: What if? tråden

Inlägg av Uffe88 »

Sniper skrev: tis 09 jan 2024, 11:20 What if Porsberger inte passat bakom ryggen till Linus Persson borta mot Karlskrona i slutspelsserien 2019? Hade vi varit kvar i hockeyallsvenskan än idag? Hade vi ens varit i HA? Hade vi klarat publikrestriktioner och skyhöga elpriser?
Inte omöjligt!
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: What if? tråden

Inlägg av Uffe88 »

Mats_ume skrev: tis 09 jan 2024, 11:06 What if vi hade Färjestads framsynthet redan i lågkonjunkturen i början på 90-talet och byggt om ishallen redan då?
Att de var först med att göra Färjestad till AB med en egen arena som grund är förmodligen anledningen till deras storhetstid.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: What if? tråden

Inlägg av Wittgenstein »

What if pandemin inte hade räddat oss då när Tuffe Uffe skulle styra skutan genom ett kval. Till skillnad från Martin Karlsson så är jag inte så värst optimistisk avseende hur det skulle slutat den gången om inte "miracle off ice" hade inträffat. Modo eller Björklöven hade ätit oss levande. Och vips hade vi varit tillbaka på ruta ett igen efter ett tillfälligt besök
i finrummet.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: What if? tråden

Inlägg av bjernagris »

Wittgenstein skrev: fre 12 jan 2024, 23:13Modo eller Björklöven hade ätit oss levande.
Det nuvarande kvalsystemet hade redan införts då, så det hade blivit den andra SHL-nykomlingen Oskarshamn vi ställts mot. Inte för att det finns några garantier för att det hade gått bättre; vi har ju haft en del problem mot dem i såväl grundserie som avgörande matcher på senare år.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: What if? tråden

Inlägg av Wittgenstein »

bjernagris skrev: lör 13 jan 2024, 06:26
Wittgenstein skrev: fre 12 jan 2024, 23:13Modo eller Björklöven hade ätit oss levande.
Det nuvarande kvalsystemet hade redan införts då, så det hade blivit den andra SHL-nykomlingen Oskarshamn vi ställts mot. Inte för att det finns några garantier för att det hade gått bättre; vi har ju haft en del problem mot dem i såväl grundserie som avgörande matcher på senare år.
Nej, det kvalet infördes först säsongen efter. Vi hade mött ett lag från Allsvenskan. Säsongen 19/20 avbröts.

https://www.shl.se/article/cpnpakc1o-40 ... eutredning
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: What if? tråden

Inlägg av bjernagris »

Wittgenstein skrev: lör 13 jan 2024, 09:55
bjernagris skrev: lör 13 jan 2024, 06:26
Wittgenstein skrev: fre 12 jan 2024, 23:13Modo eller Björklöven hade ätit oss levande.
Det nuvarande kvalsystemet hade redan införts då, så det hade blivit den andra SHL-nykomlingen Oskarshamn vi ställts mot. Inte för att det finns några garantier för att det hade gått bättre; vi har ju haft en del problem mot dem i såväl grundserie som avgörande matcher på senare år.
Nej, det kvalet infördes först säsongen efter. Vi hade mött ett lag från Allsvenskan. Säsongen 19/20 avbröts.

https://www.shl.se/article/cpnpakc1o-40 ... eutredning
Där ser man. Tack för ett välbehövligt uppfriskande av minnet.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: What if? tråden

Inlägg av Stjärnan »

Wittgenstein skrev: lör 13 jan 2024, 09:55
bjernagris skrev: lör 13 jan 2024, 06:26
Wittgenstein skrev: fre 12 jan 2024, 23:13Modo eller Björklöven hade ätit oss levande.
Det nuvarande kvalsystemet hade redan införts då, så det hade blivit den andra SHL-nykomlingen Oskarshamn vi ställts mot. Inte för att det finns några garantier för att det hade gått bättre; vi har ju haft en del problem mot dem i såväl grundserie som avgörande matcher på senare år.
Nej, det kvalet infördes först säsongen efter. Vi hade mött ett lag från Allsvenskan. Säsongen 19/20 avbröts.

https://www.shl.se/article/cpnpakc1o-40 ... eutredning
Stämmer. Men jag var rätt lugn jag. Visst hade vi nog trillat ut med vårt facit men det kändes ändå som vi hade något på gång där med Uffe. Men skönt att det aldrig behövde bevisas.
Mitt what if (svår översättning så wiborg kan behöva lite hjälp.Typ,Tänk om….) går till när LIF bestämde sig för att satsa på TJ. Och what if de hade fått panik efter -var det- 10 raka torsk eller nåt sånt när han kom till byn. What if de hade gått på Wennerholms krönika om Bagdad Bob.
Idag kan vi förmodligen vara lugna med att rätt beslut tagits även om man aldrig vet.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: What if? tråden

Inlägg av bjernagris »

Stjärnan skrev: lör 13 jan 2024, 13:55Idag kan vi förmodligen vara lugna med att rätt beslut tagits även om man aldrig vet.
Ärligt talat tror jag inte det hade kunnat gå så mycket bättre på det sportsliga planet än vad det gjort sedan Johansson tog över.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: What if? tråden

Inlägg av Sundsvalll »

Mitt var sm finalen 1988/1989 när vi fick daggen som domare då vann Leksand matchen så what if domarna inte varit partiska i finalen hade vi vunnit då,?
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: What if? tråden

Inlägg av Wittgenstein »

Inför säsongen 1995-96 kunde man hitta följande notis i Aftonbladet.
Ab_notis.jpg
Forwarden Karlberg var då inne på sitt 24e jordsnurr. Poängmässigt skulle starten visa sig bli ganska skral. Men det skulle komma att lossna.
Screenshot_20240308_132127_Chrome.jpg
Detta år är en viss Karlberg junior inne på sitt 24e jordsnurr. What if...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: What if? tråden

Inlägg av Gösen »

65 poäng på 43 matcher är ändå ok. Även för att vara HA.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: What if? tråden

Inlägg av bjernagris »