2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand 8-1

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: lör 13 jan 2024, 21:52
Leksing i vargaland skrev: lör 13 jan 2024, 21:24 nu är det bara att glömma denna match, både vi och spelarna. Man gör någon plattmatch då och då under säsongen och vi får vara glada att det är nu och inte i ett slutspel.
Plattmatch ja. Det blev det efter 3-0. Vi var med ordentligt spelmässigt tills dess.
Men tre snabba mål tog tydligen knäcken på oss. Det är det som gör det så illavarslande.
Ungefär dom att de spelade tv spel och tyckte man kunde stänga av och påbörja nästa match.

Det är inget topplagsbeteende.
Saik slog Lhc med 7-1. Inget topplagsbeteende det heller.
Själv stängde jag av efter 4-0 och satte på filmen Killer of the flower moon istället. Har fortfarande en knapp timme kvar innan man äntligen får lägga sig.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand

Inlägg av Sniper »

Upplevelsen av att Lindholm inte är lika bra den här säsongen som ifjol bygger väl mest på spelet med puck. I spelet utan puck och i positioneringen är han kanske i nivå med fjolåret? Spelet utan puck är ju något som hela laget fått beröm för under senaste tidens hyllningar. Men om Lindholm plötsligt är borta en match är vi tydligen sårbara. Det gick bättre än befarat när han var avstängd fem matcher, men när vi möter ett sånt här motstånd, i sån form...

Leksands försvarsspel är inte felfritt annars heller - vilket lag spelar felfritt en hel match? - men då har vi oftast en målvakt som räddar situationen. Idag brast både försvars- och målvaktsspelet. Något som Växjö straffade brutalt.

Det normalt så starka målvaktsparet är säkrade också för kommande säsong. Nu gäller det att inte spara någon möda och några pengar så att också försvaret håller. Hålls samman av en general och/eller har tillräckligt många som håller jämn, hög nivå.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand

Inlägg av Klas »

Kommunicerades det varför Lindholm saknades? Förkyld? Brutit benet? Flyttat till Schweiz?
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand

Inlägg av Aggeman »

Klas skrev: sön 14 jan 2024, 09:00 Kommunicerades det varför Lindholm saknades? Förkyld? Brutit benet? Flyttat till Schweiz?
Unger nämnde i förbigående att han fick en känning förra matchen.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand

Inlägg av Sniper »

Väntar Mats_ume på Beppe eller bär det bara emot att skriva in resultatet?

Bortsett från Leksand-Luleå 0-8 för knappt tio år sedan - har vi fått stryk med större siffror på länge?

Frölunda-Leksand 7-1 i november 2019 är vad jag kommer på.

Har jag förträngt något värre?
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: sön 14 jan 2024, 15:23 Väntar Mats_ume på Beppe eller bär det bara emot att skriva in resultatet?

Bortsett från Leksand-Luleå 0-8 för knappt tio år sedan - har vi fått stryk med större siffror på länge?

Frölunda-Leksand 7-1 i november 2019 är vad jag kommer på.

Har jag förträngt något värre?
2-8 har jag för mig. Hemma mot malmö när percys pågar huserade. Kanske slutet på 80 talet eller väldigt tidigt 90 tal.

Men det var ju bättre siffror än igår. Dock hemma.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand 8-1

Inlägg av bjernagris »

En mer nutida och mindre minnesvärd storförlust, också i Småland;

https://stats.swehockey.se/Game/Events/347120

Som tur är har föreningarnas respektive öden skiljt sig åt en del sedan dess.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand 8-1

Inlägg av Sniper »

Robin Söderlund
@RobinSoderlund
Det jag var trött på när jag skrev den här, är att Leksand blivit ett lag där det vid varje insläppt mål (nåja, men ni fattar) finns kommentarer åt det hållet i klubbens sociala medier-trådar.

Det har gått bra under en period och plötsligt är varje insläppt mål, varje tappad poäng och speciellt varje förlust åt helvete och folk ska avgå.

Därför ville jag rant'a lite över att när det nu släppts in fem mål lär den här gruppen av supportrar fullständigt tappa det. Det handlar inte om att inte kunna kritisera laget när de spelar som skit.

Det handlade om hur det tidigare låtit – till och med när man släppt in ett mål i exempelvis tre mot fem i två minuter. Där allt är skit så fort det går emot. Något man ser hos uppblåsta supportrar till föreningar där det gått lite för bra, lite för länge.

Efter 1-8 hade jag inte skrivit den.
Och tyckte inte efter 0-5 att den var 0-5-dålig.
Men men. Jag bjuder på den.

Robin Söderlund
@RobinSoderlund · Jan 13
I Leksands kommentarsfält heter det säkert att den här insatsen är pinsam nu. Bland folk som glömmer bort att det finns en motståndare på andra sidan som är bra också.
https://twitter.com/RobinSoderlund/stat ... 0674595319
Patrik Gunnarsson
@patgunnarsson
Ser folk gå bananas efter förlusten mot Oskarshamn. Det ska sparkas tränare och man ska skämmas typ. Min take:

1. Man stötte på en het målvakt. Sånt händer.
2. Vi skulle avgjort matchen tidigt, det var ingen dålig insats.
3. Oskarshamn har tagit poäng i sex av senaste nio.
https://twitter.com/patgunnarsson/statu ... 0006253601
Varför måste dessa Blåvita Krigare överhuvudtaget kommentera de som kommenterar? Först sitter de och svär över laget, och sen går de ut på X och projicerar missnöjet på andra och känner sig "lite finare, lite bättre". Och de är inte ensamma om det beteendet.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand 8-1

Inlägg av Gösen »

Folk som tycker det är pinsamt när laget man håller på förlorar borde verkligen;
  • 1. Skaffa sig ett eget liv
    2. Skaffa sig ett eget liv
    3. Bygga självkänsla och skilja på egna och andras prestationer
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand 8-1

Inlägg av Sniper »

Folk som tar åt sig personligen när favoritlaget kritiseras borde verkligen:
Bygga självkänsla och skilja på egna och andras prestationer

P.S. Nu är det bara ett inlägg kvar så är denna matchtråd Leksandsfärjans längsta. Skriv vad skit som helst. D.S.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand 8-1

Inlägg av Sundsvalll »

Gösen skrev: mån 15 jan 2024, 09:27 Folk som tycker det är pinsamt när laget man håller på förlorar borde verkligen;
  • 1. Skaffa sig ett eget liv
    2. Skaffa sig ett eget liv
    3. Bygga självkänsla och skilja på egna och andras prestationer
För mig är det inte förlusten i sig som är pinsam utan resultatet. Förlusterna kommer att komma, men sättet man förlorar är inte okej. 8-1 är pinsamt och för dom fans som åkt dit för att se sitt lif spela.det är pinsamt att Filip prioriterar barnafödande före att bära laget i sin plock.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand 8-1

Inlägg av Stjärnan »

Sundsvalll skrev: mån 15 jan 2024, 10:40
Gösen skrev: mån 15 jan 2024, 09:27 Folk som tycker det är pinsamt när laget man håller på förlorar borde verkligen;
  • 1. Skaffa sig ett eget liv
    2. Skaffa sig ett eget liv
    3. Bygga självkänsla och skilja på egna och andras prestationer
För mig är det inte förlusten i sig som är pinsam utan resultatet. Förlusterna kommer att komma, men sättet man förlorar är inte okej. 8-1 är pinsamt och för dom fans som åkt dit för att se sitt lif spela.det är pinsamt att Filip prioriterar barnafödande före att bära laget i sin plock.
Eftersom du med största sannolikhet är väldigt ung så får det sistnämnda passera, men du kommer nog ändra uppfattning senare i den frågan.
Edit: Ok, du är inte så ung. Desto märkligare isf.

Senast vi var där i Växjö och vann så hade vi tålamod har jag för mig, och väntade ut Växjös anstormning. I lördags skulle vi tydligen svara upp med samma mynt direkt från start. Det gick inte bra.
Hoppas vi lärde någonting av detta.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand 8-1

Inlägg av Wiborg »

Sundsvalll skrev: mån 15 jan 2024, 10:40det är pinsamt att Filip prioriterar barnafödande före att bära laget i sin plock.
Det där var bland det dummaste jag läst på länge och då har jag ändå läst väldigt mycket dumt på senare tid.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand 8-1

Inlägg av Wittgenstein »

Wiborg skrev: mån 15 jan 2024, 11:13
Sundsvalll skrev: mån 15 jan 2024, 10:40det är pinsamt att Filip prioriterar barnafödande före att bära laget i sin plock.
Det där var bland det dummaste jag läst på länge och då har jag ändå läst väldigt mycket dumt på senare tid.
Instämmer med Wiborg. Varje sansad människa prioriterar så klart sitt barns födelse före att stoppa några puckar. Och varje sansad arbetsgivare (idrottsklubb) låter sina arbetstagare (spelare) få ledigt när det vankas barnafödande. Detta även om det är sista kvalmatchen det gäller. Allt annat är avsaknad av perspektiv.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-01-13 Lördag 18:00 Växjö - Leksand 8-1

Inlägg av bjernagris »

Här kommer "vad skit som helst".

Jag är team Gösen här. Det är inte rimligt att, trots att vi ligger på övre halvan i både den verkliga tabellen och diverse formtabeller, samt har presterat bra hockey under en längre period, skrika "avgå!" efter 60 minuter dålig insats och storförlust på bortaplan mot regerande mästarna. Att lyfta en diskussion om detta på en diskussionsplattform är väl superrimligt, även om det garanterat är förgäves?

Sociala medier i allmänhet och Twitter/X i synnerhet har blivit en kloak där diskursen mestadels helt saknar både nyans och eftertanke. Vinner vi är vi världsmästare, förlorar vi måste någon skickas till stupstocken. Detta problem begränsas inte till ishockeyns eller idrottens värld utan även politiska och samhälleliga diskussioner på Internet omfattas. Jag är övertygad om att samtalstonen på sociala medier är signifikant bidragande till den polarisering vi ser i samhället i stort. Det är enkelt för mörka krafter att spä på och utyttja dessa strömningar. En minskande konsumtion av det skrivna ordet är tyvärr också bidragande till avsaknaden av nyans - även här har tillgången till Internet negativ påverkan. Detta är ett större problem än de flesta inser och i sammanhanget är såklart åsikter om ett ishockeylags prestationer triviala.

Ett ljus i det digitala mörkret är ändå detta forum, där tonen, nyanserna och språkbruket (mestadels) står i skarp kontrast mot till exempel Masugnen, även om någon stod för en rejäl dikeskörning några inlägg upp.