SHL 23/24

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Örebros 3-0 mot Malmö igår känns som när Leksand tog sig samman 14 januari i fjol och vann med samma siffror mot Malmö. Vandringen bort från området i farlig närhet till kvalstrecket inleddes.

Med gårdagsvinsten och NE:s inträde har säkert också Örebro påbörjat den vandringen. Tyvärr.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: sön 14 jan 2024, 12:04 Örebros 3-0 mot Malmö igår känns som när Leksand tog sig samman 14 januari i fjol och vann med samma siffror mot Malmö. Vandringen bort från området i farlig närhet till kvalstrecket inleddes.

Med gårdagsvinsten och NE:s inträde har säkert också Örebro påbörjat den vandringen. Tyvärr.
Mm. Antagligen.

Niklas är ödmjukheten själv och hur behaglig som helst vid sidan av isen men alla som varit på en träning som han bossat över vet hur den dagliga verksamheten bedrivs. En pondus och kravställning som nästan får en att skruva på sig av lite smått obehag trots att man bara sitter på läktaren som åskådare.

Men det är inte säkert att det är där skon klämmer även om Örebros styrelse verkar vara av den uppfattningen baserat på uttalandet om just dagliga verksamheten.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Enligt Mr Madhawk såg det "absolut för jävligt ut i båset igår med kroppsspråk från spelarna", så det kanske är mer än bara resultaten som spelar in i detta. Men nog tycks det ofta vara en överdriven stress hos klubbarna idag. Med tanke på att tabellen haltar lite, i synnerhet runt Örebro, så krävs det egentligen bara en seger till för att Örebro ska upp på 9e placeringen. Nu kanske Örebro visserligen hade siktet inställt på att bli placerade topp 3, men ändå. Förr sparkades tränarna eventuellt inför ett kval, idag skickas tränare bara risken börjar torna upp sig vid horisonten.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: sön 14 jan 2024, 12:32 Enligt Mr Madhawk såg det "absolut för jävligt ut i båset igår med kroppsspråk från spelarna", så det kanske är mer än bara resultaten som spelar in i detta. Men nog tycks det ofta vara en överdriven stress hos klubbarna idag. Med tanke på att tabellen haltar lite, i synnerhet runt Örebro, så krävs det egentligen bara en seger till för att Örebro ska upp på 9e placeringen. Nu kanske Örebro visserligen hade siktet inställt på att bli placerade topp 3, men ändå. Förr sparkades tränarna eventuellt inför ett kval, idag skickas tränare bara risken börjar torna upp sig vid horisonten.
Malmö behöll Kollar i fjol - och vad hände? Malmö spelade allt bättre i slutet av grundserien och avfärdade sedan Brynäs med 4-1 i kvalet.

Malmö och HV gör upp om vilka som ska möta Oskarshamn? Malmö har goda erfarenheter av kval. HV har det inte. Det kan påverka hur skärrat lagen kommer uppträda i grundseriens slutdel.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: sön 14 jan 2024, 12:37
Wittgenstein skrev: sön 14 jan 2024, 12:32 Enligt Mr Madhawk såg det "absolut för jävligt ut i båset igår med kroppsspråk från spelarna", så det kanske är mer än bara resultaten som spelar in i detta. Men nog tycks det ofta vara en överdriven stress hos klubbarna idag. Med tanke på att tabellen haltar lite, i synnerhet runt Örebro, så krävs det egentligen bara en seger till för att Örebro ska upp på 9e placeringen. Nu kanske Örebro visserligen hade siktet inställt på att bli placerade topp 3, men ändå. Förr sparkades tränarna eventuellt inför ett kval, idag skickas tränare bara risken börjar torna upp sig vid horisonten.
Malmö behöll Kollar i fjol - och vad hände? Malmö spelade allt bättre i slutet av grundserien och avfärdade sedan Brynäs med 4-1 i kvalet.

Malmö och HV gör upp om vilka som ska möta Oskarshamn? Malmö har goda erfarenheter av kval. HV har det inte. Det kan påverka hur skärrat lagen kommer uppträda i grundseriens slutdel.
Det skulle vara väldigt intressant att se om tränarbyten generellt ger effekt. I synnerhet när de sker i slutet av säsongen. Kanske Lillgud har tid att sammanställa och skriva en liten avhandling? 😉

(Off topic: "hockeystaden" kallar sig alltså Örebro ser jag på en banner bakom Hedberg. Jag har spenderat min beskärda tid i Örebro och på den tiden var då Örebro inte någon hockeystad det kan jag säga...)
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: sön 14 jan 2024, 12:53

Det skulle vara väldigt intressant att se om tränarbyten generellt ger effekt. I synnerhet när de sker i slutet av säsongen. Kanske Lillgud har tid att sammanställa och skriva en liten avhandling? 😉

Sammanfattning från just en sådan
Finns som PDF på idrottsforskning.se


Råd till tränarrekryterare
Studien har visat att ishockeylag byter
tränare alltför ofta. Studien har också
visat att tränarens förmåga är viktig,
medan erfarenheten i sig inte har så
stor betydelse. Tränarbyte i sig inverkar
negativt och byte under säsong inver-
kar ännu mer negativt, särskilt om det
sker under en period när laget preste-
rar dåligt. Vår uppmaning – tre raka
puckar - till er som ansvarar för tränar-
rekrytering är därför: Byt inte tränare
– i vart fall inte om ni har en duktig
tränare, om ni är mitt i säsongen eller
om laget har problem.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: sön 14 jan 2024, 13:03
Wittgenstein skrev: sön 14 jan 2024, 12:53

Det skulle vara väldigt intressant att se om tränarbyten generellt ger effekt. I synnerhet när de sker i slutet av säsongen. Kanske Lillgud har tid att sammanställa och skriva en liten avhandling? 😉

Sammanfattning från just en sådan
Finns som PDF på idrottsforskning.se


Råd till tränarrekryterare
Studien har visat att ishockeylag byter
tränare alltför ofta. Studien har också
visat att tränarens förmåga är viktig,
medan erfarenheten i sig inte har så
stor betydelse. Tränarbyte i sig inverkar
negativt och byte under säsong inver-
kar ännu mer negativt, särskilt om det
sker under en period när laget preste-
rar dåligt. Vår uppmaning – tre raka
puckar - till er som ansvarar för tränar-
rekrytering är därför: Byt inte tränare
– i vart fall inte om ni har en duktig
tränare, om ni är mitt i säsongen eller
om laget har problem.
Oj. Tack. Mycket intressant!
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: SHL 23/24

Inlägg av bjernagris »

På mindre än två år har två tränare bördiga från Siljansområdet fått sparken från jobb hos Örebros idrottsklubbar. Båda hade sina jobb kortare än ett år.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: SHL 23/24

Inlägg av Lillgud »

Niklas Eriksson har pratat med NA

– Jag fick frågan i går, lördag. Det har funnits en diskussion innan, men det var då det blev skarpt läge, säger Eriksson.

Hur resonerade du när du tackade ja?
– Jag har följt laget väldigt nära, så klart, och sett vissa saker som jag kanske inte riktigt tycker att vi nått fram med, som vi inte fått tillräckligt mycket utveckling kring.
Man kan spekulera i saker och ting, med spelarmaterial och så, men jag tittar mer på vad vi har för daglig verksamhet och hur den har varit – och där har det inte riktigt varit som tidigare.

- Tidigare tycker jag att det varit vår framgångsfaktor, att vi hela tiden haft en tydlig plan och ett bra driv på daglig basis. För mig är matcherna en avspegling av hur det ser ut på daglig basis. Sedan har det givetvis förts en hel del diskussioner, men jag vill inte gå in på för mycket detaljer om hur vi pratat, när vi pratat och vad vi sagt.

En grundbult i beslutet är alltså att du ser saker du tror att du kan påverka till det bättre?
– Precis. Jag känner att jag kan påverka gruppen, för jag vet hur vi jobbat tidigare.
Jag har en tro på det som jag tillsammans med de andra i teamet varit med och gjort under 6,5 års tid. Det är den största anledningen till att jag hoppar på det här, att jag har en stark tro på truppen och laget.

– Jag har gillat vissa aspekter av sportchefsrollen, men vissa har varit sådär. Jag har saknat att få jobba med killarna, individuellt, och att försöka få människor och spelare att utvecklas. Man kan inte påverka saker i spelet och mentala delar. Och de bitarna tror jag är jätteviktiga för oss framåt, om vi ska få ett lyft: Att både jobba med lagperspektivet men också med det individuella perspektivet. Vi måste få spelare att lyfta.

Vad kommer du lägga fokus på, de här tre första dagarna?
– Det blir grunder. Försöka sätta forecheck och mittzonspress, försöka få ett rakare spel mot mål och få in mer folk på kassen. Försöka komma bort från sargen i anfallszon, så man hamnar mycket mer på insida.

- Jag har predikat ”inside hockey” under de här åren som jag jobbat här. Jag tror väldigt mycket på det. Vi behöver hitta tillbaka till sådana saker. Det finns många detaljer, men man får ta två-tre saker i spelet som vi kan förändra och hitta tillbaka till.

– Jag vill se att vi hittar tillbaka till den identitet som jag tycker att vi tappat lite: Att vara jäkligt jobbiga att möta. Vi ska sätta de grunderna först, sedan kan man lägga till de individuella skillsen. Jag har inte riktigt känt att vi varit där i år, att vi varit den där maskinen som vi varit i många år tidigare. Jag vet hur motståndarna pratade om oss, att det varit jobbigt att möta oss, att man inte fick några gratispoäng mot Örebro. Det är så jag vill att vi ska uppfattas igen. Alla tränare pratar om de här sakerna, men vi har gjort dem lite bättre än andra så att det har varit en X-faktor för oss.
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: SHL 23/24

Inlägg av Ludde »

Det här öppnar ju upp för ytterligare ett slutspelsdebacle mot Örebro i min mening. Vissa saker är bara ödet.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: sön 14 jan 2024, 12:53 (Off topic: "hockeystaden" kallar sig alltså Örebro ser jag på en banner bakom Hedberg. Jag har spenderat min beskärda tid i Örebro och på den tiden var då Örebro inte någon hockeystad det kan jag säga...)
Som tidigare boende och numera bara arbetande i Örebro så är min uppfattning av örebroarna att trots att de aldrig varit i en annan arena utanför Örebro så vet de med bestämdhet att de har de bästa supportrarna och den bästa stämningen i hela Sverige. Så att de själva kallar sig för en hockeystad (så länge de håller sig kvar i SHL) är inte ett dugg förvånande. Vill gärna se dem i ett ångestkval och få känna på nerverna och se om det är en lika fantastisk hockeystad då...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Väldigt vad det målas dystopier på sina håll efter brakförlusten. Inte nog med att vi kommer missa topp 6, vi ska också vara glada om vi slipper kvala. Inte ens en normalt så kvalnojig person som jag fruktar något sådant.
Johan Svensson
@MrMadhawk
Inför en ny SHL-vecka.
Har höga 65 poäng för att undvika kval. Men fortsätter bottengängen att förlora så kommer det att sänkas.
Just nu gäller 88 för topp4, 83 för topp6, 71 för topp8, 68 för topp10 och 65 för topp12.
https://twitter.com/MrMadhawk/status/17 ... gr%5Etweet
Och fram tills att Lindholm och Norén meddelas bli borta en tid kommer jag heller inte förlora tron på topp 6. Tvärtom hoppas jag att vi återtar tredjeplatsen på torsdag via LIF-seger i Linköping och Skellefteå-förlust i Karlstad.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: SHL 23/24

Inlägg av Stjärnan »

Nu ser jag bara rubrikerna och kan väl egentligen inte tro att ens Wennerholm är så korkad… men rubriken i går löd typ: Dumstrut på, Bengtzen, efter att Hedberg fick sparken.
Idag lyder hans rubrik: Hedberg borde fått sparken redan.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: mån 15 jan 2024, 18:47 Nu ser jag bara rubrikerna och kan väl egentligen inte tro att ens Wennerholm är så korkad… men rubriken i går löd typ: Dumstrut på, Bengtzen, efter att Hedberg fick sparken.
Idag lyder hans rubrik: Hedberg borde fått sparken redan.
Hur ligger det egentligen till i Örebro?
Har de en sportchef och en General manager samt en VD? Eller är GM detsamma som VD? Om inte. Vad gör sportchefen och vad gör GMen?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: SHL 23/24

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: mån 15 jan 2024, 18:51
Stjärnan skrev: mån 15 jan 2024, 18:47 Nu ser jag bara rubrikerna och kan väl egentligen inte tro att ens Wennerholm är så korkad… men rubriken i går löd typ: Dumstrut på, Bengtzen, efter att Hedberg fick sparken.
Idag lyder hans rubrik: Hedberg borde fått sparken redan.
Hur ligger det egentligen till i Örebro?
Har de en sportchef och en General manager samt en VD? Eller är GM detsamma som VD? Om inte. Vad gör sportchefen och vad gör GMen?
GeMen håller ihop pappren och sätts dit av SCen, som även används som markhöjare då NE är så kort och tvär, pessimistisk helt enkelt.
VeDen används som bränsle till pöbeln.

Ungefär så tror jag det funkar i örebro iaf.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!