2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand 0-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand 0-4

Inlägg av Aggeman »

Senast var 2013 när Bergenström nätade som vi tog 3 poäng i Karlstad. Nu går vi för tre nya poäng!
Senast redigerad av Aggeman den lör 27 jan 2024, 20:59, redigerad totalt 1 gång.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

2013. Då var jag på plats. På lördag är jag det inte. Men följer man Leksand och bara bryr sig om resultatet så räcker det gott och väl att se matchens sista 5 minuter då det i princip alltid avgörs där när vi spelar om vi är i ledning eller om det står lika. Ligger vi under så kan man slå av direkt igen.

Men är man ute efter kicken att följa laget, då lär man vara med från start.

Just nu lutar det åt att se sista 5. Men hinner nog ändra mig tills dess. Få se om vi kan kvittera matchserien. Hoppas verkligen de ser detta som slutspel. Bra lärdom kanske. Laget själva har trott vi är så bra och uppenbarligen är vi väldigt bra. Men nåt slutspelslag? Nja.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Gösen »

Kan vi lägga in en verklighetscheck bara så att vi kommer ihåg.

Vi har alltså förlorat två (ej i rad) matcher på de tio senaste. Vi ligger trea med fyra poäng upp till en andra plats och att förlora en match på straffar inte på något sätt är en genomklappning. Även om det är värsta sättet att förlora på.

Vi kommer antagligen ha förlorat en till och därmed två i rad efter den här matchen. Men inte heller det är någon katastrof.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Aggeman »

Stjärnan skrev: tor 25 jan 2024, 23:02 2013. Då var jag på plats. På lördag är jag det inte. Men följer man Leksand och bara bryr sig om resultatet så räcker det gott och väl att se matchens sista 5 minuter då det i princip alltid avgörs där när vi spelar om vi är i ledning eller om det står lika. Ligger vi under så kan man slå av direkt igen.

Men är man ute efter kicken att följa laget, då lär man vara med från start.

Just nu lutar det åt att se sista 5. Men hinner nog ändra mig tills dess. Få se om vi kan kvittera matchserien. Hoppas verkligen de ser detta som slutspel. Bra lärdom kanske. Laget själva har trott vi är så bra och uppenbarligen är vi väldigt bra. Men nåt slutspelslag? Nja.
En annan har ju tidigare i veckan köpt biljett och ska åka dit. Man är ju lagom darrig inför uppgiften. Men jag menar att det är alltid bättre att uppleva nederlag på plats, jämför med framför en TV.

Ska det bli vinst måste aggressiviteten, viljan och noggrannheten upp. Det såg ju håglöst ut stora stunder mot Luleå, då vi inte direkt gick ut som ett topplag med råg i ryggen.

Färjestad lär vara sugna på att fixa till sitt svaga hemmafacit och vara revanschsugna efter tappad 0-3 ledning mot Malmö. Tuff match men jag är optimist.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: tor 25 jan 2024, 23:11
Stjärnan skrev: tor 25 jan 2024, 23:02 2013. Då var jag på plats. På lördag är jag det inte. Men följer man Leksand och bara bryr sig om resultatet så räcker det gott och väl att se matchens sista 5 minuter då det i princip alltid avgörs där när vi spelar om vi är i ledning eller om det står lika. Ligger vi under så kan man slå av direkt igen.

Men är man ute efter kicken att följa laget, då lär man vara med från start.

Just nu lutar det åt att se sista 5. Men hinner nog ändra mig tills dess. Få se om vi kan kvittera matchserien. Hoppas verkligen de ser detta som slutspel. Bra lärdom kanske. Laget själva har trott vi är så bra och uppenbarligen är vi väldigt bra. Men nåt slutspelslag? Nja.
En annan har ju tidigare i veckan köpt biljett och ska åka dit. Man är ju lagom darrig inför uppgiften. Men jag menar att det är alltid bättre att uppleva nederlag på plats, jämför med framför en TV.

Ska det bli vinst måste aggressiviteten, viljan och noggrannheten upp. Det såg ju håglöst ut stora stunder mot Luleå, då vi inte direkt gick ut som ett topplag med råg i ryggen.

Färjestad lär vara sugna på att fixa till sitt svaga hemmafacit och vara revanschsugna efter tappad 0-3 ledning mot Malmö. Tuff match men jag är optimist.
Uhh. :lol: Ett av få ställen jag aldrig skulle sätta min fot. Eloge till dig!
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: tor 25 jan 2024, 23:22 Uhh. :lol: Ett av få ställen jag aldrig skulle sätta min fot. Eloge till dig!
Tack, känner mig ganska vågad faktiskt!

Kan se framför mig ett mardrömsscenario där Nygård flyger mellan Larsson och Caito och sätter 1-0 pucken.

Dock är det värt att ta med sig att vi inte var utspelade i 5-0 torsken där senast. Resultatet speglade verkligen inte matchen (som till stor del förstördes av Lindholms 5 minuter). Vi hade chansen att sätta 2 puckar redan första 10.

På lördag måste vi förvalta alla chanser vi får.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

Verkligheten är att vi har lika många poäng upp till andra platsen som ner till åttonde. 4 st. Det är lättare att nå uppåt då det bara är ett lag som skiljer oss åt dit medan det är 5 lag nedåt, men eftersom det alltid är enklare att förlora än vinna så tar det väl ungefär ut varandra.
Ska vi ha en rimlig chans att nå top 2 så behöver vi nog slå fbk. Men i ärlighetens namn kommer vi med största sannolikhet inte att sluta så högt. Vi är inte så pass bra. Så jag siktar in mig på top 6 istället. Om vi sen hamnar 3a eller 6a spelar ingen roll. Vi får ingen fördel som 3a/4a då vi fortfarande är bättre borta. Dessutom slipper vi lite förhandspress därifrån. Så drömscenariot vore nog att hamna 5a men 6a är helt ok det med. Då slipper vi även CHL som en bonus.
FBK, Saik, Frölunda och Örebro kvar innan uppehållet. Vi behöver nog vinna 2 av dessa. Ta 6 poäng. Tuuft. Hade suttit så fint med 3 igår men nu blev det inte så.
Kan vi skrälla mot Fbk istället? Dags för det nu då vi inte vunnit där sedan 2013 alltså. Vi har chansen nu och det är kanske den bästa chansen vi har sedan dess. Men vi måste börja tuffa till oss lite. Kul att se att vi faktiskt ändå stod upp mot Luleås fysik på slutet. De slog oss fysiskt men jag tycker inte att vi vek ned oss som andra påstår. Men vi måste helt klart upp här.

Håll er på banan i morgon. Nog med idiotutvisningar nu.
Mantas helt OK i kassen men dags för Filip nu. Vill vi verkligen vinna är det klart vi ska ställa vår bästa målvakt. Dumheter som det är nu med sosseverksamhet.
Varför inte testa hur Filip hanterar att stå 4 i rad?

Jag håller f.ö med Aggeman i att det är på något vis enklare att ta förluster på plats. Det jobbiga är vägen hem. Så jag hoppas du slipper tänka på det i morgon.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Bagarn »

Upp på hästen igen!

Gör klart kontraktet med Caito. Han ser tyngd ut sista 6-8 matcherna, ingen spelglädje och tyvärr svajigt spel.
När fick Kalle senast ett BRA skottläge i pp?
Vejdemo kommer bli en av våra viktigaste spelare i vår.
Elvenes i en liten svacka, men det är han nästan värd efter att burit offensiven så länge.
Lang spelar som producerande spelare i topp 6, men undviker igår 2 avslut med helt öppen kasse - det funkar inte.
Dags för FUS nu.
Riktigt bra box mot Luleå i 4 mot 5.
Zacke mål på friläge igår - då ska vi vinna.......

Matcha för fan laget sista 5 minuterna.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: fre 26 jan 2024, 07:46 Verkligheten är att vi har lika många poäng upp till andra platsen som ner till åttonde. 4 st.
I Equal Strength-tabellen är det 13 poäng ner till åttonde, 11 till sjuan Frölunda https://stats.swehockey.se/ScheduleAndR ... ings/14677
Om pp-spelet varit i nivå med spelet fem mot fem hade vi inte bara stormat mot kvartsfinal utan också haft chans att gå långt i slutspelet. Spelet i numerärt överläge håller på att förstöra alla våra möjligheter. Lagledningen försökte under en period förhålla sig humoristiskt till eländet. Det stadiet är förhoppningsvis passerat nu. Det finns absolut ingenting som är roligt med det som pågår. Kan man inte ens bevaka en ledning i spelformen tappar jag helt tron.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: fre 26 jan 2024, 10:18
Stjärnan skrev: fre 26 jan 2024, 07:46 Verkligheten är att vi har lika många poäng upp till andra platsen som ner till åttonde. 4 st.
I Equal Strength-tabellen är det 13 poäng ner till åttonde, 11 till sjuan Frölunda https://stats.swehockey.se/ScheduleAndR ... ings/14677
Om pp-spelet varit i nivå med spelet fem mot fem hade vi inte bara stormat mot kvartsfinal utan också haft chans att gå långt i slutspelet. Spelet i numerärt överläge håller på att förstöra alla våra möjligheter. Lagledningen försökte under en period förhålla sig humoristiskt till eländet. Det stadiet är förhoppningsvis passerat nu. Det finns absolut ingenting som är roligt med det som pågår. Kan man inte ens bevaka en ledning i spelformen tappar jag helt tron.
PP är verkligen dåligt och ett mysterium att det inte går att lösa. Skulle därför vilja att de prövar att rulla på två ordinarie femmor rakt av då att sätta ihop olika konstellationer bevisligen blir skit. För många spelare som vill hålla i pucken, statiskt spel, följt av i princip omöjlig passning genom hela zonen för skott. Går den igenom är detta spel så sönderläst att motståndarmålvakten ändå är på plats.

Vi har denna säsong varit väldigt duktiga när vi i 5 mot 5 spelet fått fäste i offensiv med en stor rörelse på alla fem spelare med rejäla platsbyten i zonen mellan forwards och backar. Varför inte pröva detsamma i 5 mot 4?


Det andra alternativet är att bara göra det så enkelt som möjligt med ordern två pass följt av skott. En spelare konstant parkerad framför mål samt en spelare som kommer in med fart framför målet i samband med skottet. Kötta in puckjäveln bara.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Lillgud »

Värt att belysa lite inför denna fight….
Är väll just Färjestads extrema problem på senaste tiden…
Det är inte en trygg harmoni i Färjestad för dagen….
Det gungar faktiskt lite i Färjestads bygget..
Och självförtroendet har fått sig en riktig törn….

Färjestad var ett tag helt överlägsna likt en maskin i tabelltoppen…
Men de har ju faktiskt totalt havererat…
Sen deras förste målvakt Carl Lindbom….skadade sig….
Och efter det har det ju gått käpprätt åt skogen….
En målvakts betydelse för ett lag skall aldrig underskattas.

Det är egentligen ingenting som fungerar för Färjestad för stunden…
Likt ett lag i motgång….och de har också blivit lite spänt internt när tex en sån som Marcus Nilsson nyligen suttit bänkad med som extra forward…. I en desperat markering från tränare Mitell att försöka väcka lite spelarna och få de inse allvaret.

Färjestads senaste hemma-matcher tex….den nyaste överst visas…
0-3 Timrå
_3-0 Rögle_
0-3 Skellefteå
1-5 Växjö
2-4 Frölunda
Dom har alltså förlorat 4 av sina senaste 5 hemmamatcher och de har blivit `nollade ´ i 2st av dom. Totalt endast 6mål har de mäktat med på sina 5st senaste hemmamatcherna tex.

Kollar man deras totala svit på de 11st senaste matcherna…
**Förlust 4-3 mot Malmö (Straffar) Noterbart att leder med 0-3 mot Malmö men förlorar ändå.
**Förlust 0-3 mot Timrå
__Vinst 3-0 mot Rögle__
**Förlust 0-3 mot Skellefteå
__Vinst 1-4 mot Timrå__
**Förlust 1-5 mot Växjö
__Vinst 3-6 mot Örebro__
**Förlust 2-4 mot Frölunda
__Vinst 3-1 mot Oskarshamn__
**Förlust 2-1 mot Luleå
**Förlust 5-4 mot Oskarsham (straffar)

Summerar vi det hela….så har alltså`maskinen´ Färjestad….
Torskat i 7st av sina 11st senaste matcher….
Och där av är ju alla lagen i kapp dom och frågan är när Färjestad får stopp på blödningen….

De saknar sin målvakt Carl Lindbom så extremt mycket….
De haft totalt kaos på målvakts sidan i dessa matcher….

4-3 förlusten nu senast mot Malmö… Då gjorde äntligen deras 2ndre keeper en match igen.
Men Lagace hamnade på svaga 86,21% efter att inte stått en match på 9 omgångar.
Och senast han stod var i just 5-4 förlusten mot Oskarshamn…och då landade han på svaga 83,33% . Även Lagace har alltså vart skadad och lär vart lite ringrostig igår mot Malmö.

Kikar vi i övrigt…de haft inne en av AIKs målvakter…
AIK kör lite på jämnt delat förtroende mellan målvakterna. Denna har dock 2matcher färre med AIK. Och vart den Färjestad fått lånat tidigare.
22åring Tobias Normann från just Norge .han stod för Färjestad i 3st matcher. Var dock med och vann i 2st mot Oskarshamn och Örebro. Förlust i matchen mot Frölunda blev.

De testade även Björklövens 18åriga reservmålvakt i en match och det gick inte alls bra 77,27% i räddnings siffror.

De testade även sin egna 18åriga målvakt i J20 truppen Melwin Asp Cassåsen och lyfte upp han i en match… Även då blev det förlust…

Sen om man bortser från just den senaste matchen igår som Lagace stod…
Innan dess i de 4st senaste matcherna…. Har ju Victor Brattström stått….
En målvakt som nyligen blev bortprioriterat och petad ur HV71s trupp.
När HV71 valde istället ta in Frölundas tidigare 2a Dichow som sin nr2.
Brattström ändå gjort det helt okej stabilt i Färjestad… 2vinster och 2förluster blivit under han.
Och han hållit nollan i en match till med och har betydligt bättre siffror i sina Färjestads matcher än i HV71 dressen.

Men allt detta strul med målvakts cirkusen…
Har skapat en otrygghet i hela Färjestads spel…..
Och hämmat lite deras offensiv.
Ett känt fenomen om man inte riktigt litar på sin målvakt….
Kan noteras att Färjestad har använt 5st olika målvakter under de 11st senaste matcherna…
Egentligen är det hela 6st för Carl Lindbom han stå i 5minuter i sin senaste spelade match innan han skadades….

——————————
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Gösen »

Ja.
Tittar man formtabellen så är Leksand 1a och Färjestad 9a senaste 10 och.

Senaste 5 däremot har ju vi haft en svacka så där är det jämnare. Vi 6a och Färjestad 8a.

Men det där med 2013 är såklart ett spöke som hänger med och trumfar all övrig statistik.
Tror nästan att jag kollar av med stat imorgon och likt Stjärnan slår på om vi leder. Denna gång pga annat sorts patrask till fans, den där äckliga självgoda typen😉
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Sniper »

I ett första skede tycker jag att vi ska spela ett primitivt pp. Lägg puckar på mål och satsa allt på skymningar och styrningar, returer och turstudsar. Fula mål är bättre än snyggt spel som inte resulterar. Sen när motståndarna tror att det är vår enda strategi överraskar vi med öppnande passningar. Jag är trött på den här skiten nu. Sluta vara så trevande och tvekande. Sluta passa runt - lägg oupphörligen puckar på mål i hård trafik. Åk vältajmat in eller stå där från första början, beslutsamma och oömma.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 26 jan 2024, 20:06 I ett första skede tycker jag att vi ska spela ett primitivt pp. Lägg puckar på mål och satsa allt på skymningar och styrningar, returer och turstudsar. Fula mål är bättre än snyggt spel som inte resulterar. Sen när motståndarna tror att det är vår enda strategi överraskar vi med öppnande passningar. Jag är trött på den här skiten nu. Sluta vara så trevande och tvekande. Sluta passa runt - lägg oupphörligen puckar på mål i hård trafik. Åk vältajmat in eller stå där från första början, beslutsamma och oömma.
Jag skrev nån gång att vi i fem mot fem nästan alltid har trafik framför mål. Jag blev genast påhoppad av CMB som beskyllde mig för att vilja spela rakt och dumpa puck😉 men det var inte riktigt det jag menade utan ofta när vi spelar kors och tvärs och någon drar på sig överbelastning i hörnet så fyller vi på med en back och skapar yta framför mål.

Senast i första PPt var det en sekvens när Lang åkte den vägen och genast skapade en riktig målchans. Så länge vi spelar på utsidan och tar våra förväntade skott så måste vi förlita oss på en målvaktstavla. Spela med en gubbe inne i boxen. Behöver inte vara någon Holmström typ som står precis vid målgården och får stryk utan flytta in spelet. Ställ en spelfördelare där inne så kommer snart öven skotten utifrån bli ett hot. Ställ Elvenes där tex.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-01-27 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: fre 26 jan 2024, 20:22
Sniper skrev: fre 26 jan 2024, 20:06 I ett första skede tycker jag att vi ska spela ett primitivt pp. Lägg puckar på mål och satsa allt på skymningar och styrningar, returer och turstudsar. Fula mål är bättre än snyggt spel som inte resulterar. Sen när motståndarna tror att det är vår enda strategi överraskar vi med öppnande passningar. Jag är trött på den här skiten nu. Sluta vara så trevande och tvekande. Sluta passa runt - lägg oupphörligen puckar på mål i hård trafik. Åk vältajmat in eller stå där från första början, beslutsamma och oömma.
Jag skrev nån gång att vi i fem mot fem nästan alltid har trafik framför mål. Jag blev genast påhoppad av CMB som beskyllde mig för att vilja spela rakt och dumpa puck😉 men det var inte riktigt det jag menade utan ofta när vi spelar kors och tvärs och någon drar på sig överbelastning i hörnet så fyller vi på med en back och skapar yta framför mål.

Senast i första PPt var det en sekvens när Lang åkte den vägen och genast skapade en riktig målchans. Så länge vi spelar på utsidan och tar våra förväntade skott så måste vi förlita oss på en målvaktstavla. Spela med en gubbe inne i boxen. Behöver inte vara någon Holmström typ som står precis vid målgården och får stryk utan flytta in spelet. Ställ en spelfördelare där inne så kommer snart öven skotten utifrån bli ett hot. Ställ Elvenes där tex.
Grejen med Langs chans var att vi kom i en kontring, inte stod uppställda i pp formation.
Det var sp vi lyckades hålla upp siffrorna i början av säsongen. Vi gjorde inte många -om ens något- mål i uppställd formation. Det var mer på kontringar och inåkningar i zon.

I PP vet alla vad vi ska göra och då är det ganska enkelt att värja sig mot det. Märkligt att vi inte har testat nåt nytt än.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!