Silly season 23/24

Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Aggeman »

Anton Lindholm 27GP 3G 4A 7P 31PIM +8
Anton Johansson 29GP 3G 4A 7P 10PIM +2

Ganska snarlik statistik men extrem skillnad i lön.

Nu säger inte denna statistik allt, men med hänsyn till istid är det ganska bra producerat av AJ.

Jag följde inte JVM men jag kan anta att de offensiva backplatserna var redan tillsatta och AJ blev över. Det gör honom inte till en sämre SHL spelare. Jag tycker han har stått för en helt okej säsong hittills. Han har storleken, grinighet, offensiva uppsidan och är under utbildning.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

Lillgud skrev: tis 23 jan 2024, 16:18 TJ skall han gå igenom säsongen…
Utan att värva eller inte….

Så det kan verkligen teoretiskt vara vår bästa chans i år…ingen garanti alls att vi blir då bättre nästa år.
Skall vi då `vaska säsongen

Va?? Är det sista chansen i år igen😉
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lillgud »

Verkar som Aftonbladet nog hade ett nytt 60mins program….
Om någon lyssnar igenom och reder ut…

•AHL-spelare aktuell för Leksand.
•Och de kan värva från SHL-rivalen: ”Jag hör att Leksand är intresserade av honom”

Den här antydan dock… Känns som skulle kunna gälla just denna säsong….
•Kryptiska svaret från Thomas Johansson om något nyförvärv: ”Vi tolkar det som ett ja!”

————-

Scannade snabbt svenska fans forum… (Och de hade hunnit längre än oss….)
Verkar som de försökt summerat spelarna som vart på bild i artikeln.
Som därmed vart med i samtalen där med TJ….i Aftonbladet.

Adam Engström Rögle
Ludvig Jansson Luleå
Filip Cederqvist AHL
Phil Kessel NHL ifjol , 36årig , inte spelat något alls i år.

Calle Själin = Kan ev bli aktuell redan på kort sikt…om det löser sig med NHL-klubben.
Platsar knappt inte ens i AHL och får knappt inte spela något.

—————
Senast redigerad av Lillgud den tis 23 jan 2024, 20:06, redigerad totalt 3 gånger.
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Eastis »

Sannolikt lämnar alltså Alsing och Lindholm, två landslagsbackar. Den ena äldre och långt mer rutinerad med så här långt en succésäsong får man väl säga. Den andra ung men med gott om erfarenhet och i landslagsklass. I mina ögon en stabil back som inte gör något väsen av sig, oftast är ju backar som man inte noterar dom nyttigaste och stabilaste. Men i kvalitet känns ändå Lindholm i en annan klass.

Lyckas vi landa två nya backar i landslagsklass? I så fall lyfter jag på hatten för TJ. Landar vi två stabila backar och nån med ett rungande slagskott är det också väl godkänt i mina ögon.

Kanske är tur att TJ ”bara” har två backar att jaga. Om de nu blir de enda som behöver jagas.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lillgud »

Men Leksand skulle såklart kännas väldigt intressant…
Med Calle Själin in före just 15Feb….

Får hoppas det går att lösa om det är nu det TJ `går för´…och verkligen försöker med.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Mats_ume »

Eastis skrev: tis 23 jan 2024, 19:57 Sannolikt lämnar alltså Alsing och Lindholm, två landslagsbackar. Den ena äldre och långt mer rutinerad med så här långt en succésäsong får man väl säga. Den andra ung men med gott om erfarenhet och i landslagsklass.
Vill bara påminna om att Olle Alsing fyller 28 år i vår. 8-)
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Eastis »

Mats_ume skrev: tis 23 jan 2024, 20:04
Eastis skrev: tis 23 jan 2024, 19:57 Sannolikt lämnar alltså Alsing och Lindholm, två landslagsbackar. Den ena äldre och långt mer rutinerad med så här långt en succésäsong får man väl säga. Den andra ung men med gott om erfarenhet och i landslagsklass.
Vill bara påminna om att Olle Alsing fyller 28 år i vår. 8-)
Jösses!
Jag kryper till korset direkt, jag trodde åldersskillnaden var mycket större. Ni får bortse från stora delar av mitt tidigare inlägg men att vi sannolikt ska ersätta två landslagsbackar gäller i alla fall.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

Eastis skrev: tis 23 jan 2024, 19:57 Sannolikt lämnar alltså Alsing och Lindholm, två landslagsbackar. Den ena äldre och långt mer rutinerad med så här långt en succésäsong får man väl säga. Den andra ung men med gott om erfarenhet och i landslagsklass. I mina ögon en stabil back som inte gör något väsen av sig, oftast är ju backar som man inte noterar dom nyttigaste och stabilaste. Men i kvalitet känns ändå Lindholm i en annan klass.

Lyckas vi landa två nya backar i landslagsklass? I så fall lyfter jag på hatten för TJ. Landar vi två stabila backar och nån med ett rungande slagskott är det också väl godkänt i mina ögon.

Kanske är tur att TJ ”bara” har två backar att jaga. Om de nu blir de enda som behöver jagas.
Vem av dem är äldre? Och vem har haft en succesäsong?

Finns det några slagskottsskyttar i hockeyn 2025?
Kanske. Ser själv inte så mycket hockey mer än Leksands matcher men det känns som om slagskott mer bytts mot tysta skott i skymning, helst nära eller mellan motståndarens ben. Alternativt skott för styrning.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: tis 23 jan 2024, 20:22 Finns det några slagskottsskyttar i hockeyn 2025?
Kanske. Ser själv inte så mycket hockey mer än Leksands matcher men det känns som om slagskott mer bytts mot tysta skott i skymning, helst nära eller mellan motståndarens ben. Alternativt skott för styrning.
Det senaste renodlade slagskottsmålet vi gjorde (räknar inte snabba direktskott med medelhög sving) måste väl varit när Norén sköt mot Rifalk utan mask förra säsongen?

Edit: Caito hade nog ett mot HV borta i november, men det var så löst att det knappt räknas.
bokmal
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 18:55
Ort: Falun

Re: Silly season 23/24

Inlägg av bokmal »

Slagskott från blå är ute. Kan bero på att det är längre till blå än förr. Sen är målisarna skitbra så de måste vara skymda, och då kan man lika gärna skjuta en överraskande handledare.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Chris »

bokmal skrev: ons 24 jan 2024, 07:17 Slagskott från blå är ute. Kan bero på att det är längre till blå än förr. Sen är målisarna skitbra så de måste vara skymda, och då kan man lika gärna skjuta en överraskande handledare.
Ett forwardsslagskott som inte var ett stillastående pp-uppställt som jag minns denna säsong var Kloos borta mot Oskarshamn, finns säkert på sociala medier…
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tis 23 jan 2024, 20:22
Eastis skrev: tis 23 jan 2024, 19:57 Sannolikt lämnar alltså Alsing och Lindholm, två landslagsbackar. Den ena äldre och långt mer rutinerad med så här långt en succésäsong får man väl säga. Den andra ung men med gott om erfarenhet och i landslagsklass. I mina ögon en stabil back som inte gör något väsen av sig, oftast är ju backar som man inte noterar dom nyttigaste och stabilaste. Men i kvalitet känns ändå Lindholm i en annan klass.

Lyckas vi landa två nya backar i landslagsklass? I så fall lyfter jag på hatten för TJ. Landar vi två stabila backar och nån med ett rungande slagskott är det också väl godkänt i mina ögon.

Kanske är tur att TJ ”bara” har två backar att jaga. Om de nu blir de enda som behöver jagas.
Vem av dem är äldre? Och vem har haft en succesäsong?

Finns det några slagskottsskyttar i hockeyn 2025?
Kanske. Ser själv inte så mycket hockey mer än Leksands matcher men det känns som om slagskott mer bytts mot tysta skott i skymning, helst nära eller mellan motståndarens ben. Alternativt skott för styrning.
Slagskott från backplats är nog mer undantag än regel nu för tiden. Enda slagskotten som praktiseras frekvent är ju direktskott vid tekningscirklarna och det är ju sällan en back som står där.
Pain is temporary, glory is forever
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lillgud »

…Vi uppdaterar listan igen lite då…

Kikar man lite vad klubbarna gjort sen ligan rullade igång….
Totalt 28st spelare sen ligan startade.

Så 28st värvningar hittills är vi uppe i då in under säsongen… (En bit kvar än till fjolårets 45st)
28/2 = 14…. Så i snitt 2st spelare per klubb har det tagits in spelare under säsongen…..
((( 1st lag har dock inte gjort något alls under säsongen… Den passive T.J i Leksand)))

20/9 = *Modo* Danny O`Regan (F) (AHL)
2/10 = *Oskarshamn* Olli Palola (F) (SHL) (Inledde med korttids , kvar hela säsongen blir)
3/10 = *Växjö* Adam Brodecki (F) (Tjeckien) (Korttidskontrakt/prov, lämna igen 23/10)
3/10 = *Linköping* Lance Bouma (F) (SHL)
5/10 = *Timrå* Olli Juolevi (D) (AHL) (Korttidskontrakt , lämnade 11/11, ekonomiskt ej överens)
18/10 = *Hv71* = Nick Shore (F) (SHL , Återvände)
23/10 = *Linköping* Anthony Greco (F) (SHL)
29/10 = *Oskarshamn* Austin Wagner (F) (NHL/AHL)
1/11 = *Rögle* Lucas Ekeståhl Jonsson (D) (NL)
9/11 = *Skellefteå* Andreas Johnsson (F) (NHL/AHL)
9/11 = *Rögle* Henry Bowlby (F) (AHL)
11/11 = *Malmö* Nuutti Viitasalo (Liiga , Återvände)
20/11 = *Frölunda* Frans Tuohimaa (G) (SHL)
21/11 = *Frölunda* Jayden Halbgewachs (F) (SHL)
27/11 = *Luleå* Niklas Olausson (F) (SHL)
29/11 = *Rögle* Lian Bichsel (D) (AHL)
1/12 = *Hv71* Frederik Dichow (G) (SHL)
4/12 = *Malmö* Tomi Sallinen (F) (Inledde med korttids , kvar hela säsongen blir)
7/12 = *Modo* Logan Hutsko (F) (SHL)
8/12 = *Frölunda* Adam Brodecki (F) ”SHL” (Korttidskontrakt , lämna igen sen 6/1)
16/12 = *Oskarshamn* Adam Mylläri (D) (Finland)
28/12 = *Oskarshamn* Niklas Lundström (G) (Allsvenskan) (Korttidskontrakt)
8/1 = *Frölunda* Mikael Ruohomaa (F) (SHL)
11/1 = *Luleå* Adam Brodecki (F) (SHL)
11/1 = *Färjestad* Victor Brattström (G) (SHL)
15/1 = *Luleå* David Rautio (G) (SHL)
26/1 = *Örebro* Danick Martel (F) (Finland)
27/1 = *Malmö* Robin Alvarez (F) (Finland)

Kikar vi sen lag för lag… (Hur många de tagit in)
Frölunda 3st (4st) (Hade tex Brodecki tidigare på korttidskontrakt)
Oskarshamn 3st (4st) (En målvakt på korttidskontrakt har i nuläget)
Rögle 3st
Luleå 3st
Malmö 3st
Linköping 2st
HV71 2st
Modo 2st
Skellefteå 1st
Färjestad 1st
Örebro 1st
Växjö 0st (1st) Haft 1st på korttidskontrakt.
(Hade tex Brodecki på korttidskontrakt tidigare , provlånade även tex John Dahlström från Oskarshamn i några matcher men blev inget längre av det heller)
Timrå 0st (1st) Haft Juolevi , på korttidskontrakt tidigare.

13 av 14 klubbar har därmed gjort något aktivt under säsongen…
Endast Leksand som ännu inte agerat och gjort något….

—————————
Användarens profilbild
Dasen
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 16:27

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Dasen »

Lillgud skrev: lör 27 jan 2024, 12:44 …Vi uppdaterar listan igen lite då…

Kikar man lite vad klubbarna gjort sen ligan rullade igång….
Totalt 28st spelare sen ligan startade.

Så 28st värvningar hittills är vi uppe i då in under säsongen… (En bit kvar än till fjolårets 45st)
28/2 = 14…. Så i snitt 2st spelare per klubb har det tagits in spelare under säsongen…..
((( 1st lag har dock inte gjort något alls under säsongen… Den passive T.J i Leksand)))

20/9 = *Modo* Danny O`Regan (F) (AHL)
2/10 = *Oskarshamn* Olli Palola (F) (SHL) (Inledde med korttids , kvar hela säsongen blir)
3/10 = *Växjö* Adam Brodecki (F) (Tjeckien) (Korttidskontrakt/prov, lämna igen 23/10)
3/10 = *Linköping* Lance Bouma (F) (SHL)
5/10 = *Timrå* Olli Juolevi (D) (AHL) (Korttidskontrakt , lämnade 11/11, ekonomiskt ej överens)
18/10 = *Hv71* = Nick Shore (F) (SHL , Återvände)
23/10 = *Linköping* Anthony Greco (F) (SHL)
29/10 = *Oskarshamn* Austin Wagner (F) (NHL/AHL)
1/11 = *Rögle* Lucas Ekeståhl Jonsson (D) (NL)
9/11 = *Skellefteå* Andreas Johnsson (F) (NHL/AHL)
9/11 = *Rögle* Henry Bowlby (F) (AHL)
11/11 = *Malmö* Nuutti Viitasalo (Liiga , Återvände)
20/11 = *Frölunda* Frans Tuohimaa (G) (SHL)
21/11 = *Frölunda* Jayden Halbgewachs (F) (SHL)
27/11 = *Luleå* Niklas Olausson (F) (SHL)
29/11 = *Rögle* Lian Bichsel (D) (AHL)
1/12 = *Hv71* Frederik Dichow (G) (SHL)
4/12 = *Malmö* Tomi Sallinen (F) (Inledde med korttids , kvar hela säsongen blir)
7/12 = *Modo* Logan Hutsko (F) (SHL)
8/12 = *Frölunda* Adam Brodecki (F) ”SHL” (Korttidskontrakt , lämna igen sen 6/1)
16/12 = *Oskarshamn* Adam Mylläri (D) (Finland)
28/12 = *Oskarshamn* Niklas Lundström (G) (Allsvenskan) (Korttidskontrakt)
8/1 = *Frölunda* Mikael Ruohomaa (F) (SHL)
11/1 = *Luleå* Adam Brodecki (F) (SHL)
11/1 = *Färjestad* Victor Brattström (G) (SHL)
15/1 = *Luleå* David Rautio (G) (SHL)
26/1 = *Örebro* Danick Martel (F) (Finland)
27/1 = *Malmö* Robin Alvarez (F) (Finland)

Kikar vi sen lag för lag… (Hur många de tagit in)
Frölunda 3st (4st) (Hade tex Brodecki tidigare på korttidskontrakt)
Oskarshamn 3st (4st) (En målvakt på korttidskontrakt har i nuläget)
Rögle 3st
Luleå 3st
Malmö 3st
Linköping 2st
HV71 2st
Modo 2st
Skellefteå 1st
Färjestad 1st
Örebro 1st
Växjö 0st (1st) Haft 1st på korttidskontrakt.
(Hade tex Brodecki på korttidskontrakt tidigare , provlånade även tex John Dahlström från Oskarshamn i några matcher men blev inget längre av det heller)
Timrå 0st (1st) Haft Juolevi , på korttidskontrakt tidigare.

13 av 14 klubbar har därmed gjort något aktivt under säsongen…
Endast Leksand som ännu inte agerat och gjort något….

—————————
If it ain’t broken, don’t fix it
En bra hockeyspelare spelar där pucken är. En suverän hockeyspelare spelar där pucken kommer att hamna.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lampa »

Jag tycker att det vore väldigt bra att förstärka laget inför slutspel med storlek och tuffhet, en Melart typ på backsidan hade känts väldigt skönt om vi skulle möta till exempel Luleå i en matchserie.