Hockeyallsvenskan 2023/24

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Gösen »

Om Mora i Expressen

Vid första anblick verkar Mora IK vara en förening i harmoni.

Herrlaget parkerar på en topp sex-plats, vilket går i linje med klubbens ambition inför säsongen, och ekonomin är under kontroll, vilket tre år av plusresultat och ett eget kapital på knappt nio miljoner kronor vittnar om.

Trots det har föreningen ändå kantats av skandalomsusade rubriker i flera månader.

Den senaste hämtad från onsdagskvällen, då Mora beslutade att sparka den tillförordnade klubbdirektören Peter Masuhr – mitt under det allsvenska mötet Mora-Djurgården i Smidjegrav Arena.

Samma dag hade Masuhr, 60, börjat arbeta igen efter två dagars sjukskrivning.

– När jag kom in på kontoret under matchen sa de till mig att jag skulle komma och sätta mig. Jag undrade vad det handlade om, då svarade att de ville ha ett möte, så jag klev in. Då gick Micke (Simons) i väg och hämtade ett kuvert, som han öppnade för mig, sedan lämnade han över lappen där det stod att mitt jobb som tillförordnad kd avslutas, berättar huvudpersonen, Peter Masuhr, själv.

Vad hände sen?

– Jag ifrågasatte beslutet, men de stod på sig. Då sa jag bara att vi ses i morgon och sedan gick jag.

På nyårsdagen fick Moras medlemmar ett mejl från en grupp som kallar sig ”Medlemsinitiativet”, vars mål är att samla underskrifter för att få till ett extrainsatt årsmöte där förhoppningen är att byta ut styrelsen, något Mora Tidning rapporterat om.

”Vi pekar inte heller ut enskilda personer i styrelsen och säger att den ena eller andre vid namn gjort ett dåligt jobb och ska bytas ut utan konstaterar bara att en ny styrelse behöver väljas av ett flertal olika skäl.”, skriver ”Medlemsinitiativet” till tidningen.

Huruvida ett extrainsatt årsmöte kommer äga rum kan Mikael Simons inte svara på i dagsläget. Skulle underskrifter som motsvarar minst tio procent av det totala medlemsavtalet bekräftas måste ett möte utlysas inom två veckor och genomföras inom två månader.

– Vi vet ingenting om var det kommer ifrån eller vem som står bakom den gruppen. Den biten känns inget vidare, att det är anonyma människor som startat det här, tycker Simons
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Eastis »

Typ 15 omgångar kvar i HA där Brynäs leder med betryggande siffror. Trots det har Brynäs sett allt mindre oslagbara än i inledningen av hösten. Det har kommit förluster både här och där som kan betyda att avslutningen och kvalet ändå blir en rysare. Jo jag vet, det är alltid en rysare.

Djurgårn som började serien på ett annat sätt har ju verkligen övertygat men så idag förlist mot Tingsryd. :shock: Kanske går det att skylla på den lilla hallen och ett drag som inte ärva nörheten av det som stundar i kvalet - å då växlar nog Djurgårn upp.

Björklöven som verkar ha en motor som går på tre cylindrar, tidvis blixtrar dom till men blandar med ganska bleka insatser.

Slutligen AIK som i mitten av serien var väldigt stabila har på slutet sett lite mindre stabila ut men ett lag som jag räknar med kommer vara med å slåss långt in i vår.

Ja, nåt av dom lagen blir det väl som går upp. Jag håller lite extra på löven mest för att jag helst ser övriga lag kvar i HA nåt år till.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Såg en ny post i Facebook-gruppen LIF Silly där en leksing skrev att han tyckte det var bra att Arvid Eljas utlånas till Mora och får speltid. En annan kommenterade att vissa MIK-fans går i taket.

Eh, MIK-fans? Leksandsfansen då? En del går inte bara i taket utan taket går som ett topplock.
Robin Söderlund
@RobinSoderlund
Ni vet de där människorna som finns lite här och där i ens liv, de där som säger "äh, det är ju bara sport" när man berättar att man är besviken eller kanske rentav helt förstörd efter ett sportsligt nederlag.

Det är vad Leksand säger till mig när de lånar ut våra spelare till vår största rival. Jag kan många gånger köpa klubben och spelarens perspektiv. Att det är bra för "alla parter" att spelaren kommer i väg och får speltid när han fastnat på bänk eller läktare.

Men det finns en gräns.

Och att Leksand inte känner av var den gränsen går till sina egna supportrar och att man inte kan respektera den - eller rentav nonchalerar den - är beklagligt. För det här dödar en del av sporten som är så viktig men som på vissa sätt redan är utdöende.

Rivaliteten.

Att låna ut spelare till HA-klubbar för att ge dem speltid är inget konstigt och det kan man göra. Och jag kan väl förstå närheten till största rivalen och att det är en enkel väg att gå. Men lägg på en timmes restid då eller liknande, så har du flera andra alternativ som inte skickar en lavett rakt i ansiktet på dina egna supportrar.

Leksingar åker lika lite land och rike runt för att se sitt lag spela med värsta rivalens kapten i sin egen laguppställning som i november 2021, som att man ska behöva se spelare som lirat i klubben sedan U16 spela med deras röda emblem på bröstet - oavsett om det gäller en eller 25 matcher.

Ingen skugga ska falla på Arvid. Han är professionell, även om jag är säker på att han genomför den här utlåningen ytterst motvilligt när klubben inte kan hitta en annan lösning. Även om man som supporter helst hade velat se att spelare tänkte lite mer som oss supportrar och vägrat spela för största rivalen.

Men den här typen av utlåningar måste få ett slut. Och tycker blåvita och även rödvita supportrar att jag överdriver och att det här är "bra för alla parter". Ja, då får det väl vara så.
https://twitter.com/RobinSoderlund/stat ... 0953070597
BVK ★
@BlavitaKrigare
Sluta. Låna. Ut. Spelare. Dit.
https://twitter.com/BlavitaKrigare/stat ... 4209666177
Per Gidlund Montèn
@Gidmon
Nej, det är aldrig ok att låna ut en spelare till det där vidriga laget vid norra Siljan.

Fan vad less jag blir på att se vår rivalitet hanteras på det här sättet. För varje sån här utlåning är ett välriktat hugg i hjärtat.

Skicka spelarna till Almtuna eller nåt annat lag i närheten istället om det nu prompt ska lånas ut.https://twitter.com/Gidmon/status/1754900775661084989
Filip Kiltorp. @Fkiltorp · 16h
Man tappar hakan fullständigt när det dyker upp en ”leksing” som inte alls ser någon problematik i detta..
https://twitter.com/Gidmon/status/1754900775661084989
Så definitionen av en äkta leksing är inte bara att älska Leksand utan att också hata Mora?

Ja, jag hatar Mora - men bara när vi spelar i samma serie. Just nu har jag större problem med en lång rad SHL-motståndare än med Mora. Sedan 2019 utgör inte Mora något hot överhuvudtaget. De är inga rivaler, de är ingenting. Har dessutom väldigt svårt att se att de kommer bli rivaler kommande säsong. De är inte främsta utmanare till Brynäs.

BRYNÄS däremot ogillar jag starkt oavsett om vi spelar i samma serie eller inte. Så om Arvid Eljas utlånats till Brynäs hade jag blivit en drama queen och skrikit som en bebis? Inte alls. Det ska till en trotjänare för att jag skulle bli upprörd. Om till exempel Oskar Lang haft en tung säsong, hamnat på läktaren och lånats ut till Brynäs hade jag tyckt att det var vederstyggligt. Arvid Eljas är inte Oskar Lang.
Men den här typen av utlåningar måste få ett slut.
Snälla, du har ingen talan. Om Tjomme tycker att det är en bra lösning så blir det så.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Gösen »

Jag har svårt när folk pratar i termer som losermentalitet. Ännu svårare när man pratar om loosermentalitet. Men det är en annan betydligt lösare diskussion.

Hursom är det väl om möjligt höjden av losermentalitet att se Mora som våra största konkurrenter? Ett betydelselöst farmarlag i de lägre divisionerna.

Till och med en gammal Gös har tagit sig in i 2000-talet där spelare som Knuts, Lang och Karlsson mer är att betrakta som en väl bevarad tidskapsel till "bättre förr" tider än de nutida handelsvaror hockeyspelare de facto blivit samtidigt som handelsvarorna i sig ständigt söker karriärlyft och högre löner. Som en spegling av vårt samtida samhälle i stort.

Dessutom. Det är ju bara sport.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Fjodor »

Förstår inte vad problemet är. Är väl bara bra att en spelare blir utlånad för att få speltid och utvecklas?

Om det dessutom gäller till en förening i en lägre serie blir jag ännu mer frågande. Rivalitet i all ära, kan ju vara kul om det hålls på en gnabbande nivå, men känns ju inte ens aktuellt för tillfället när det gäller Mora.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Wiborg »

Vilka lag får man låna ut till? För en del var det ju katastrof att Lang skrivit på för Örebro, de kunde man ju inte gå till. Och Brynäs det går ju inte heller. Färjestad? Nej, det finns inte på kartan. Det känns som att alla dessa som tycker att Leksand dödar sporten skulle skriva ihop en lista på lag som det är ok att samarbeta med och skicka till TJ, det kan bli lite svårt annars. Själv tycker jag det är bättre att använda Mora som en farmarklubb, mer förnedrande än så är det väl inte för en moring?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Aggeman »

Wiborg skrev: ons 07 feb 2024, 12:14 Vilka lag får man låna ut till? För en del var det ju katastrof att Lang skrivit på för Örebro, de kunde man ju inte gå till. Och Brynäs det går ju inte heller. Färjestad? Nej, det finns inte på kartan. Det känns som att alla dessa som tycker att Leksand dödar sporten skulle skriva ihop en lista på lag som det är ok att samarbeta med och skicka till TJ, det kan bli lite svårt annars. Själv tycker jag det är bättre att använda Mora som en farmarklubb, mer förnedrande än så är det väl inte för en moring?
Håller med, i SHL finns det tillräckligt med lag att avsky.

Det är väl troligtvis ganska tudelat hur mycket agg man har mot Mora även för de som bor i närheten av Siljan. Men båda klubbarna bör rimligtvis ha någon typ av slagkraft för att rivaliteten ska hålla i sig. Slagkraften kan exempelvis vara i form av publik och sportsliga framgångar. Det krävs två för att dansa tango, och i dagsläget bjuder inte Mora upp till dans.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Stjärnan »

3 av 4 lag i toppen är Stockholmslag. Kanske ett går upp.
Det fjärde är brynäs, som leder. Inte överlägset men med god marginal. Luktar snabb återkomst för de och kanske ser jag helst de tillbaka av de 4 topplagen.
Men samtidigt ser jag gärna de få våndas lite längre än ett år där nere. De verkar även ha en vana att värva rena brottslingar till sin trupp. Kvinnoproblem och snöskottningsproblem.

Aik vill jag inte ha upp pga av deras "fans". Södertälje har sån otäck ismaskinist som försöker köra över Leksandsspelare så de går också bet.
Dif kasnke kan accepteras. De har våndats flera år nu totalt sett men då kasnke de lockar lite för mycket för vår sportchef.

Tur jag slipper välja.
Sen kan det ju fortfarande bli annat lag som går upp.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Gösen »

Jag föredrar ett Stockholmslag.
Inte för att svensk hockey behöver ett lag från Stockholm utan för att där finns flertalet kostnadsfria övernattningsmöjligheter samt trevliga folk att gå på hockey med. Alternativt Mora men det finns inte på kartan att jag åker bil i fyra fem timmar tor till Gävle eller Örebro eller Karlstad för att se en bortamatch. Kanske nån match i slutspelet. Men då blir det med övernattning och först efter att det finns en påtaglig förhoppning om vinst.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Som Blåvita Krigare och andra brukar säga om Leksand och Mora: Vi gör det tillsammans! https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... orlangdes/

Bild - Bild
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Stjärnan »

Som sagt… aik vill jag inte ha upp och besudla vår liga. Frågan är om DIF är något bättre.
Ja jag vet att det är ”några få”, men i alla fall.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... sodertalje
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Robin Söderlund
@RobinSoderlund
(...)
Ingen skugga ska falla på Arvid. Han är professionell, även om jag är säker på att han genomför den här utlåningen ytterst motvilligt när klubben inte kan hitta en annan lösning. Även om man som supporter helst hade velat se att spelare tänkte lite mer som oss supportrar och vägrat spela för största rivalen.

Men den här typen av utlåningar måste få ett slut.

Arvid Eljas blev överlycklig när han avgjorde i förlängningen hemma mot Östersund.
Och när speakern ropade ut målskyttens förnamn fyllde publiken i: ELJAS.

Den här typen av glädjeyttringar måste få ett slut.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Wittgenstein »

Perfekt att låna ut till Mora - bättre "farmarklubb" kan vi knappast få. Nära hem och hög serietillhörighet utan att spela i samma serie. Kan LIF bara se till att undvika nedflyttning så tror jag inte vi kommer konkurrera inom överskådlig framtid. Att börja härja om utlåningar till Mora är bara larv. Jag skulle förstå det om rollerna var omvända, men nu är så inte fallet.

Blåvita krigare... Att någon betalar för att lyssna på deras svammel är bortom mitt förstånd.

Bild

Bild: Thomas Johansson när han hör om att leksandssupportrar börjar gnälla när han syr ihop en perfekt utlåning till grannlaget i serien under. (Inga övriga jämförelser mellan Obelix och Thomas).

Edit. Det kanske var lite onödigt elakt det där om Blåvita. Vill man lyssna så får man så klart göra det. Jag menar inget illa. Men det har varit lugn sjögång här på färjan under uppehållet så det kanske kan vara bra med lite vågor. (Förutom när vi passerade Sundsvall - då svajade det till rejält. Jag trodde det var vädret, men det var tydligen bara en överförfriskad passagerare...).
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: lör 10 feb 2024, 23:55

Bild

Bild: Thomas Johansson när han hör om att leksandssupportrar börjar gnälla när han syr ihop en perfekt utlåning till grannlaget i serien under. (Inga övriga jämförelser mellan Obelix och Thomas).
Alla barnen ville vara Asterix. Förutom Tjomme, för han hade stark benstomme
Wittgenstein skrev: (Förutom när vi passerade Sundsvall - då svajade det till rejält. Jag trodde det var vädret, men det var tydligen bara en överförfriskad passagerare...).
Alla barnen ville vara jämställd. Förutom den, han ville vara mr Draper i Mad men.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av bjernagris »

Det är väl egentligen inget nytt att det knorras i supporterleden när spelare lånas mellan Leksand och Mora? Minns att det blev liknande tongångar när vi lånade Daniel Ljunggren för ett par år sedan.

https://hockeynews.se/articles/21826/

Tjomme har ju själv representerat både AIK och Djurgården så för honom är det uppenbarligen inte lika dramatiskt. Själv skulle jag nog tycka det var lite knepigt om vi lånade ut etablerade spelare med lång historia i klubben till Mora, säg Patrik Norén, Martin Karlsson eller Jon Knuts, men att skicka dit unga spelare som står på tillväxt känns som en smidig lösning både praktiskt och sportsligt. Förhoppningsvis vinner båda klubbar på det.