SHL 23/24

Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: SHL 23/24

Inlägg av bjernagris »

Det glädjer mig att man i år går tillbaka till det enda rimliga spelformatet för slutspelsserier i bäst av sju, dvs. H-H-B-B-H-B-H.

Även glädjande att kvartsfinalspelet går runt påskhelgen; torde vara en garant för välfyllda läktare.

https://www.shl.se/article/ffhas2z-403dd/view
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Jag trodde ju att HV vid det här laget skulle befinna sig på säker mark - mer vara inbegripna i en kamp om att behålla play in-plats än att desperat kämpa för att ta sig över kvalstrecket. Men det kanske bara är att inse: HV är ett lindansarlag numera, ett bottenlag. Det var inte bara att gå upp igen, skaka av sig HA-säsongen och tro att att de skulle återgå till en tillvaro på tabellens övre halva. Degradering tilltufsar klubbarna. HV är MÄRKTA av sin HA-upplevelse.

Modo inledde starkt, men säsongen är lång och under seriens andra halva får lagen bekänna färg. Om inte HV varit så episkt svaga på bortaplan hade läget varit prekärt för Modo.

Leksand har arbetat sig upp från sin lindansartillvaro. Vi trodde ända till toppen - men egentligen är vi kanske fortfarande ett mittenlag? Avslutningen får utvisa.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: SHL 23/24

Inlägg av bjernagris »

Man vill ju tro att det inte är en slump att detta sker i Fahlanders/Lindkvists klubb.

https://sverigesradio.se/artikel/kaosvi ... er-klubben
Örebro hockeys kaosvinter fortsätter – åtta spelare stämmer nu klubben, skriver nyhetsbyrån Siren.

Spelarna står bakom stämningen tillsammans med facket.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

När jag såg att Alsenfelt blir sportchef i Oskarshamn erinrade jag mig en krönika jag skrev på LIFnews för tio år sedan. Jag kunde inte hitta den när jag gjorde en sökning - saker som olika supporterprofiler ansvarar för och är satta att bevara försvinner som bekant - men jag fann texten i min mejlkorg. Den inleds så här:
FRAMTIDSYRKE: SPORTCHEF
Oscar Alsenfelt antyder i senaste numret av tidningen Leksingen att han vill jobba som sportchef när aktiva karriären är över. Det kommer antagligen passa honom alldeles utmärkt då hans intervjusvar efter och mellan matcher avslöjar betydande insikt i det mesta som rör hockeyn samt en förmåga att kommunicera detta. Överblicken som målvakter har över spelet leder gärna till en framtid som antingen sportchef eller tränare. Det har vi om inte annat sett i LIF på senare år.
(...)
Om någon har kvar det aktuella numret av tidningen Leksingen* och kan ta en bild av Alsenfelt-artikeln ska vi kolla hur det ligger till med det lilla ordet "antyder". Var det bara något jag själv läste in eller finns tankarna/drömmarna uttryckligen där?

*Årgång 2014 och troligen nr 3 (eventuellt nr 2).

* * *

Edit: Hittade numret själv (det var nr 3). "88 frågor till #69 Oscar Alsenfelt".
57. Vad skulle du jobba med om du inte var hockeyspelare?
- Jag skulle vara sportchef.
58. Intressant...
- Ja, mycket, haha.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Dagens Alsenfelt och tillika dagens rätt: Alsenfeltarn
59. Är du en bra kock?
- Jag skulle säga att jag inte är en bra kock, men min flickvän skulle nog säga att jag är ganska okej.
60. Har du någon paradrätt?
- Ja, jag har faktiskt en som heter Alsenfeltarn. Den består av korvbröd, mos, fiskpinnar, bostongurka och remouladsås.
61. ???
- Jo, men den är fruktansvärt god! Den som vågat testa har faktiskt gillat den.
Morgondagens Alsenfelt - gör en Salo: IKO -> LIF den dag Tjomme eventuellt återvänder till Stockholm och blir GM i Djurgården?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

På tal om vilket lag man vill ha upp från HA så är det hög tid att utöka SHL till 16 lag nu. Trams om försämrad kvalitet får stanna vid att just vara trams från stofiler som Loob och andra med ekonomiska särintressen.

Upp med Brynäs, Djurgården och Mora och kör två pooler.
Speldagar: onsdag, lördag och söndag.

Lagen i den andra poolen möter man två ggr. En hemma, en borta.

Lagen i den egna polen möter man sex ggr.
Singelmöte hemma och borta på onsdagar samt dubbelmöte lördag, söndag. En gång borta, en gång hemma.

Totalt 56 grundspelsmatcher.

De fyra översta i varje pool möts i kvartsfinal och de två sista i varje möter två lag från HA i en kvalserie.
Två lag har spelat klart.

Vår serie skulle då bestå av Luleå, Skellefteå, Modo, Timrå, Mora, Leksand, Brynäs, Färjestad.

Andra serien. Malmö, Rögle, HV, Växjö, Frölunda, Örebro, Djurgården, Linköping,
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: lör 10 feb 2024, 22:04 På tal om vilket lag man vill ha upp från HA så är det hög tid att utöka SHL till 16 lag nu. Trams om försämrad kvalitet får stanna vid att just vara trams från stofiler som Loob och andra med ekonomiska särintressen.

Upp med Brynäs, Djurgården och Mora och kör två pooler.
Speldagar: onsdag, lördag och söndag.

Lagen i den andra poolen möter man två ggr. En hemma, en borta.

Lagen i den egna polen möter man sex ggr.
Singelmöte hemma och borta på onsdagar samt dubbelmöte lördag, söndag. En gång borta, en gång hemma.

Totalt 56 grundspelsmatcher.

De fyra översta i varje pool möts i kvartsfinal och de två sista i varje möter två lag från HA i en kvalserie.
Två lag har spelat klart.

Vår serie skulle då bestå av Luleå, Skellefteå, Modo, Timrå, Mora, Leksand, Brynäs, Färjestad.

Andra serien. Malmö, Rögle, HV, Växjö, Frölunda, Örebro, Djurgården, Linköping,
Jättebra förslag! Och banta allsvenskan till 10 lag. (Möjligtvis att de kan få vara 12). Samt en något mer rättvis ekonomisk fördelning mellan serierna. Tror jag skulle bli toppen.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Tabellen i omgång 41 föregående säsong såg ut som följer:
SHL 22-23 Omg 41.jpg
Där och då alltså en femteplats för vårt LIF. Det slutade, som bekant, med en placering på plats åtta och ut med arslet före i åttondelsfinalen. Vart är vi på väg nu?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

HV hade alltså tre poäng upp till strecket ifjol. Nu fem.
De säkrade kontraktet i grundserieavslutningen 2023, men det kommer de inte göra den här gången om bortaspelet fortsätter så här. De är nu uppe i 22 spelade matcher på bortaplan, och de står fortfarande på sju (7) inspelade poäng.

Rögle-Örebro på torsdag hade kunnat vara intressant i kvalstreckshänseende - förlorande lag i farozonen - men så länge HV inte tar några poäng på bortaplan kommer lagen ovanför hålla undan.

I åttondelshänseende är emellertid Rögle-Örebro intressant. Modo möter Oskarshamn hemma och kan vara ikapp endera Rögle eller Örebro kvart över nio torsdag kväll. Vi möter ju hellre Modo i åttondel än Rögle/Örebro, eller hur?

Å andra sidan vann vi samtliga grundseriemöten med Oskarshamn 2021/22 och tre av fyra matcher mot Rögle ifjol, så det spelar kanske ingen roll. Vi blir utslagna i första slutspelsrundan alldeles oavsett motstånd. Vi kan nog hitta ett sätt att förlora mot Modo med.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: ons 14 feb 2024, 10:00 Tabellen i omgång 41 föregående säsong såg ut som följer:

SHL 22-23 Omg 41.jpg

Där och då alltså en femteplats för vårt LIF. Det slutade, som bekant, med en placering på plats åtta och ut med arslet före i åttondelsfinalen. Vart är vi på väg nu?
Den säsongen hade vi alltså ett snitt på 1,56 fram till dit och avslutade sista 11 på 1,18. Missade topp 6 med 4 poäng.

I år har vi fram till nu snittat 1,63 och räknar vi med att det behövs 4 poäng mer även i år behöver vi sista 11 snitta 1,54.

Förlora mot Färjestad och Växjö är ingenting avgörande så länge vi vinner de två kommande efter det. Vinna fem av tio samt ot-vinst i den elfte.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: ons 14 feb 2024, 10:35 HV hade alltså tre poäng upp till strecket ifjol. Nu fem.
De säkrade kontraktet i grundserieavslutningen 2023, men det kommer de inte göra den här gången om bortaspelet fortsätter så här. De är nu uppe i 22 spelade matcher på bortaplan, och de står fortfarande på sju (7) inspelade poäng.
För de som undrar hur HV överhuvudtaget kan ha chansen att slippa kvalspel med den bortastatistiken kommer här svaret:

Hemmatabell
1. Växjö 50
2. Frölunda 50
3. Färjestad 45
4. HV71 41

I morgon 15:15 spelar de hemma igen. Mot Skellefteå.
Malmö - som är närmaste lag ovanför strecket och tre poäng före HV - spelar också under eftermiddagen. Mot Örebro hemma.
De andra lagen som finns inom räckhåll för HV spelar på kvällen. Rögle hemma mot Färjestad och Modo hemma mot Timrå.
Vår topp 6-konkurrent Timrå drabbades ju igår av ett avbräck på backsidan https://hockeysverige.se/2024/02/16/per ... rundserien
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: fre 16 feb 2024, 16:53 Vår topp 6-konkurrent Timrå drabbades ju igår av ett avbräck på backsidan https://hockeysverige.se/2024/02/16/per ... rundserien
Ytterligare ett avbräck? Och dessutom en av våra tilltänkta backar https://hockeysverige.se/2024/02/17/axe ... gt-illa-ut
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Gösen skrev: tor 15 feb 2024, 10:37
Förlora mot Färjestad och Växjö är ingenting avgörande så länge vi vinner de två kommande efter det. Vinna fem av tio samt ot-vinst i den elfte.
Som sagt. Allt går enligt planerna.

Det kan bli en riktigt spännande sista omgång.
Omg 52. 12 mars Leksand - Timrå.
Kanske inte enbart en 6-poängs-match utan eventuellt en 6e plats match.

6-poängs-matchen mot Luleå avhandlas däremot redan nästa Lördag.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Jag fortsätter att jämföra med föregående säsong. Man får säga att vi gjort en väldigt liknande resa i tabellen. Vi var dessutom närmare topp 6 då.
SHL 22-23 omg 45.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Ja jäklars.

Fast vi har två poäng fler i år.
Och är faktiskt på samma avstånd till plats 6. Om vi vinner hängmatchen.

Hur gick det i omg. 45 förra året?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.