2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Klas »

En annan tanke…har man någonsin sett så många hakningar i en och samma match? Konstant en småländsk klubba som petar i midjan eller armen. Ofattbart att det inte renderas utvisning på det.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Gösen »

Klas skrev: ons 28 feb 2024, 07:13 En annan tanke…har man någonsin sett så många hakningar i en och samma match? Konstant en småländsk klubba som petar i midjan eller armen. Ofattbart att det inte renderas utvisning på det.
Interface OK fick spela ryggsäcks-hockey. Framförallt i vårt första PP tilläts de bokstavligen hänga på våra ryggar.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Pellefant »

Eastis skrev: ons 28 feb 2024, 07:06 Jag sänder en tanke till Palola, hoppas det gått åt rätt håll.

Sänder nästa tanke till Mantas. Ta hand om dig, jag vill ha dig i laget!

Jag håller inte med om att avstängningen på Mantas ska bli så lång som möjligt. Jag vill ha Mantas i storform i laget så snart som möjligt! Gärna med förra årets storform .

Det jag vill se förändring av är något som gäller de flesta av ligans coacher. Känslan och modet att efter några tveksamma insatser från målvakten göra ett målvaktsbyte. Igår hade ett målvaktsbyte varit motiverat efter 2-2 målet. I andra matcher kan det vara motiverat redan efter ett mål eller kanske inget mål alls.

En helt annan sak - från andra perioden ramlade och halkade flera av våra spelare helt omotiverat överallt på banan, vad hände?? Testar dom nya mirakelskenan eller har dom ny slipmaskin? Det såg väldigt märkligt ut.

Å till sist, vad är det för avslut vi gör? Av 35 skott satt ju 29 mitt i magplattan på Kruse. Är vi nöjda bara vi får pucken på mål?
Min känsla är att vi ganska ofta letar efter ett konstruktivt pass istället för att dra iväg ett hårt och placerat skott mot mål då vi ändå har ett bra läge (så även i PP) och istället blir det något mittemellan, dvs ett blekt dragskott mitt i magplattan.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Stjärnan »

Jag noterade att 4 paly sändningen införde en "tänk om" tabell ( :lol: ) där de visade att om Iko vunnit 5 matcher till och mot malmö samt nåt lag till så hade de haft en teoretisk chans att undvika kval.
Ja jag säger då det. Ok att de envist visar sin statistik men en "Tänk om" tabell... det var något nytt i det sammanhanget och något som mest vi supportrar brukar bry oss om, om några.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Sniper »

Jag tittade runt på olika håll igår för att se om respektive sajt överhuvudtaget nämnde Palolas spearing eller om de bara beskrev Mantas "hjärnsläpp". En del utelämnade spearingen helt, andra tog också med vad som föregick Mantas slag. Exempel:
Olli Palola slog in sin egen retur när han kvitterade till 2-2 i powerplay. Kort därefter fick samma Palola utgå efter att Leksands Mantas Armalis slog till med en vänsterkrok i huvudet på finländaren. Konsekvensen blev ett matchstraff för Leksandsmålvakten och fem minuters powerplay för Oskarshamn.
https://www.shl.se/article/u7oas9i-403dd/view
Slaget föranleddes av en tajt situation framför mål. När pucken kom därifrån gjorde Palola en spearing på Armalis, som sedan reagerade direkt.
https://www.svt.se/text-tv/307
Vad håller Palola ens på med? https://twitter.com/RobinSoderlund/stat ... gr%5Etweet
Jag har väntat hela morgonen på att Wiborg ska uttala sig i frågan.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Stjärnan »

I anmälan står det: Spelet är i Leksands försvarszon när Palola blir intryckt i Armalis...

Vart blir han intryckt i Armalis? AJ gör ju allt för att hålla honom ifrån Mantas. Sen kan man tycka att AJ borde ha reagerat på spearingen istf Armalis. Då hade vi inte ens haft en diskussion. Men han kanske missade den?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: ons 28 feb 2024, 10:03 I anmälan står det: Spelet är i Leksands försvarszon när Palola blir intryckt i Armalis...

Vart blir han intryckt i Armalis? AJ gör ju allt för att hålla honom ifrån Mantas. Sen kan man tycka att AJ borde ha reagerat på spearingen istf Armalis. Då hade vi inte ens haft en diskussion. Men han kanske missade den?
I Robin Söderlunds video ovan tycker jag mig se att vår unge goon Anton noterar spearingen, men att han helt enkelt inte hinner ta itu med Palola. Mantas är för snabb och drar på honom en smäll före.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Aggeman »

Varför blir inte Kruse anmäld? Söka upp en kontakt och spela över något otroligt, patetiskt.

Men det är ännu värre av domarna att missa den. Fruktansvärt låg domarnivå i den här ligan.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: ons 28 feb 2024, 10:08
Stjärnan skrev: ons 28 feb 2024, 10:03 I anmälan står det: Spelet är i Leksands försvarszon när Palola blir intryckt i Armalis...

Vart blir han intryckt i Armalis? AJ gör ju allt för att hålla honom ifrån Mantas. Sen kan man tycka att AJ borde ha reagerat på spearingen istf Armalis. Då hade vi inte ens haft en diskussion. Men han kanske missade den?
I Robin Söderlunds video ovan tycker jag mig se att vår unge goon Anton noterar spearingen, men att han helt enkelt inte hinner ta itu med Palola. Mantas är för snabb och drar på honom en smäll före.
Han ser ut att titta rakt på den, men verkar inte bry sig det minsta om det. Antingen tittade han var hans egna klubba befann sig och missade allt eller så tyckte han inte att det var något att markera mot. Eller som du nämner så tänkte han ta tag i det när pucken var utan fara.. men han verkar inte ens reagera på det.

Märkligt agerande av Mantas även direkt efter slaget. Direkt efter knycker han till med huvudet som om han säger: Där fick du din jävel,
Han backar sen tillbaka mot mål men vänder och åker fram till Olli och glömmer helt bort att spelet fortgår innan han kommer på sig och ställer sig i mål igen.

Det är inte första gången i år som han agerar irrationellt. Jag minns i vintras när han står och håller fast en motståndarklubba och glömmer helt bort att spelet är igång, varpå det blir mål.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Sniper »

Jag gillar LIF:s och Superstars öppet vädrade ilska.
Soffmasen
28 februari 2024, 11:33
"– Palolas aktion där han sticker klubben i Armalis är extremt ful och drar igång hela situationen. Hade domarna valt att blåsa för det som Palola gjorde i första skedet så kanske hela den här situationen aldrig uppstått. Sen kan jag naturligtvis inte försvara det som Armalis gjorde. Jag hoppas att allt är bra med Palola och jag ska under dagen ringa till Thomas Fröberg, Oskarshamns sportchef, för att kolla läget. "

" – Det är ju en helt felaktig beskrivning av händelseförloppet. Palolas aktion är fullt medveten och det syns ju på bilderna att Armalis flyttar sig i position av det som Palola gör. Det försvarar ju inte Armalis sen slänger upp sin handske i ansiktet på honom, men det är ju två separata händelser. Jag är övertygad om att hade en utespelare gjort en spearing på en annan utespelare och domarna på isen inte sett det, så hade det granskats av videorummet, säger Thomas Johansson."
https://www.falukuriren.se/2024-02-28/t ... tremt-ful/
Niklas Niva Sjökvist
@NiklasNiva
Första tweeten på hundra år men nu kokar jag. Först så uppenbart uppsökande av Kruse och sen en spearing på Mantas som föranleder hans reaktion.

Ja - vi borde vinna ändå. Och ja - onödig reaktion av Mantas.

MEN. ÄNDÅ. FÖR. HELVETE.
https://twitter.com/NiklasNiva/status/1 ... 3613734262
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Gösen »

Jag såg repriserna igår utan att se spearingen. Domarna var rätt dåliga i övrigt men de kan omöjligen se allt.

De kan ju inte heller ( om jag förstår det rätt) gå in och videogranska en situation de inte blåst för.

Kvar står då att någon ska anmäla händelsen till granskningsnämnden men en spearing ligger väl knappast till grund för avstängning så det kommer högst troligt inte ens att granskas.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Sniper »

Som jag skrev tidigare: Vad håller Palola ens på med? https://youtu.be/cM1BgIa3XiQ?t=37

* * *

Är det sportlovet som gör att Wiborg inte stämplar in och utförligt ger sin syn på händelsen?
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Aggeman »

Beskrivningen är helt verklighetsfrånvänd i anmälan. Han flyttar Mantas från stolpe till stolpe, det krävs kraft för att göra det. Anton trycker verkligen inte in honom mot Mantas, han gör det helt medvetet och oprovocerat. Jämför den spearingen mot den Samuelsson fick game för mot Skellefteå för några år sedan.

Domarna gör bort sig när Kruses diving släpps. Spearingen borde ses och rendera i avbåsning direkt, Mantas skulle dock ändå hunnit slå ner Olli, och den är inte snygg (oturligt att den tar så illa som den gör). Beslut på isen borde varit game på Olli och Mantas. Båda skulle efter videogranskning få game.

Vad är det som gör att han inte blir anmäld i efterhand? Att han hamnade på akuten?
Senast redigerad av Aggeman den ons 28 feb 2024, 13:01, redigerad totalt 5 gånger.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: ons 28 feb 2024, 10:50
Sniper skrev: ons 28 feb 2024, 10:08 I Robin Söderlunds video ovan tycker jag mig se att vår unge goon Anton noterar spearingen, men att han helt enkelt inte hinner ta itu med Palola. Mantas är för snabb och drar på honom en smäll före.
Han ser ut att titta rakt på den, men verkar inte bry sig det minsta om det. Antingen tittade han var hans egna klubba befann sig och missade allt eller så tyckte han inte att det var något att markera mot. Eller som du nämner så tänkte han ta tag i det när pucken var utan fara.. men han verkar inte ens reagera på det.
Antingen tror han knappt det är sant - obegriplig klubbspetsfösning av fridlyst målvakt - och det kommer ta några sekunder att fatta. Eller så är han hämmad av att ha fått buse-stämpel och vill göra bot och bättring.

Varför är jag så engagerad i det här? För att jag inte kunde sova förrän 01:00 pga upprördhet.

* * *
En av de två huvuddomarna i matchen, Kristoffer Folkstrand, som även förkunnade domarnas beslut på isen efteråt, medger att man har missat en potentiell utvisning på Olli Palola.

– Vi ser inte den på isen. Men vi kollar på den efteråt och diskuterar det. Vi hade nog velat ha en tvåa slashing, eller maximalt två plus två för försök till spearing, säger han.

Vad krävs för att det ska vara en spearing?

– Han har redan klubban mot honom så att säga. Sen trycker han han ifrån. En spearing ska vara en spetsrörelse, med berått mod, med klubbspetsen. Vi är någonstans där mitt emellan.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... la-anmald/
"En spearing ska vara en spetsrörelse, med berått mod, med klubbspetsen". Så här? 8-) https://www.facebook.com/cmorehockey/vi ... 8022/?_rdr
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: ons 28 feb 2024, 12:42 . Båda skulle efter videogranskning få game.

Vad är det som gör att han inte blir anmäld i efterhand? Att han hamnade på akuten?
Vilken videogranskning. Domarna missade ju uppenbarligen klubbsticket. Så det fanns ju inget att kolla på.

Och igen. Finns verkligen avstängning för ett sådant tjuvknep?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.