LIF i media

Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: LIF i media

Inlägg av Chris »

Mmm..håller med Bäckström. Det har också blivit så att fördelarna att se matcher live är A) att slippa den meningslösa statistiken B) att slippa bli påmind om att Chevio spelar mot Empoli imorgon och att man inte få missa den C) att höra dessa ”experter” - grabbar vars merit är att de spelat hockey på hög nivå (och de är väl kanske rimligt) och att de är för jävliga på att snacka som de gjorde i omklädningsrummet (i en dimension).

När man dessutom får friplats som krönikör som Sanny blir det lite väl mycket. Billiga poänger, indignerade kommentarer riktade till ”fans” (det måste väl vara en tiondels procent galningar från alla klubbar (utom LHC & Luleå som kanske har några fler)). Jag längtar tillbaka till Mike Helber och tycker Fredrik S är bra (där finns ”å ena och andra sidan” något som helt saknas från Sanny)
Senast redigerad av Chris den lör 02 mar 2024, 07:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Pellefant skrev: fre 01 mar 2024, 22:23 Mycket bra skrivet. Hockeyexperter är ofta i sin egna lilla värld, helt onyanserade och tror att man sitter på det ultimata sanningen och det gäller alla olika ämnesdiskussioner. I princip alla tycks lida av någon slags diagnos som ej ännu är officiellt bekräftat.
Enig!
Chris skrev: fre 01 mar 2024, 22:35 Mmm..håller med Bäckström. Det har också blivit så att en av fördelarna att se matcher live är A) att slippa den meningslösa statistiken B) att slippa bli påmind om att Chevio spelar mot Empoli imorgon och att man inte få missa den C) att höra dessa ”experter” - grabbar vars merit är att de spelat hockey på hög nivå (och de är väl kanske rimligt) och att de är för jävliga på att snacka som de gjorde i omklädningsrummet (i en dimension).

När man dessutom får friplats som krönikör som Sanny blir det lite väl mycket. Billiga poänger, indignerade kommentarer riktade till ”fans” (det måste väl vara en tiondels procent galningar från alla klubbar (utom LHC & Luleå som kanske har några fler)). Jag längtar tillbaka till Mike Helber och tycker Fredrik S är bra (där finns ”å ena och andra sidan” något som helt saknas från Sanny)
Skriver under på alla punkter!
Senast redigerad av Aggeman den fre 01 mar 2024, 22:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Jag tycker nog de flesta kommentatorer är rätt bra (inkl. Åke Unger😉). Har ingen, tror jag, som jag hakar upp mig på. Däremot blir det rätt tydligt när de har en agenda. De är rätt likriktade allihopa. Lite som när Bibic kom in med lite nya uttryck. Det tog fyra omgångar och nu säger alla samma saker.

Däremot är hockey bättre live för att man ser och kan bedöma spelare och spelet på ett sätt som inte går via tv-sändningens komprimerade vidvinkel där man oftast bara ser en tredjedel av planen.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Jag hade svårt för Richard Hermansson förut https://www.mariestadstidningen.se/2023 ... ard-1cdc8/ men det har nästan vänt till motsatsen. Han har hållt på så länge nu att man inte tänker på klädnypan runt näsroten. Saklig och seriös. Gör sitt jobb i periferin, fjärran från studiotyckarna. Heja Richard!
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: LIF i media

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: lör 02 mar 2024, 09:31 Jag hade svårt för Richard Hermansson förut https://www.mariestadstidningen.se/2023 ... ard-1cdc8/ men det har nästan vänt till motsatsen. Han har hållt på så länge nu att man inte tänker på klädnypan runt näsroten. Saklig och seriös. Gör sitt jobb i periferin, fjärran från studiotyckarna. Heja Richard!
Håller med dig. Jag har förvisso aldrig haft svårt för honom utan tyckte att han kanska till en början var lite väl lågmäld. Grym på att känna av de han intervjuar.

Bäckström lär nog knappast lägga den krönikan i högen referensobjekt vid jobbansökning.

Bra att studion gör det uppenbara till en ”agenda”.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: LIF i media

Inlägg av Chris »

Gösen skrev: lör 02 mar 2024, 08:02 Jag tycker nog de flesta kommentatorer är rätt bra (inkl. Åke Unger😉). Har ingen, tror jag, som jag hakar upp mig på. Däremot blir det rätt tydligt när de har en agenda. De är rätt likriktade allihopa. Lite som när Bibic kom in med lite nya uttryck. Det tog fyra omgångar och nu säger alla samma saker.

Däremot är hockey bättre live för att man ser och kan bedöma spelare och spelet på ett sätt som inte går via tv-sändningens komprimerade vidvinkel där man oftast bara ser en tredjedel av planen.
..jag skiljer mellan kommentatorer och experter (men ditt inlägg kanske inte var en kommentar till mitt). Kommentatorerna aktar sig ofta för att ha åsikter (och det kan nog inte vara på annat sätt), möjligtvis med undantag av Edlund. Det är vissa experters ”allvishet” (inte bara hockeyexperter utan läkare, psykologer, organisationskonsulten) som är störande. Sanny kan säkert lösa Israel-Palestina konflikten också. När TV4 inser att det blir alltför ensidigt kan man alltid skapa ett låtsasbråk mellan Sanny & Wikegård.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Jag drar alla över en och samma kam men som du säger så låter kommentatorerna experterna vara experter på TV4 (till skillnad från tex SVTs Ola Brännholm som mest verkar tycka att det där med sidekicks som lägger sig i hans utläggningar måste skrivas bort vid nästa kontraktsförhandling).

Jag har uppenbarligen inga problem med att man hakar upp sig på vissa personer 😉 men jag gör det inte på någon av hockeyexperterna även om det blir lite väl lökigt ibland.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: LIF i media

Inlägg av Chris »

Gösen skrev: lör 02 mar 2024, 11:24 Jag drar alla över en och samma kam men som du säger så låter kommentatorerna experterna vara experter på TV4 (till skillnad från tex SVTs Ola Brännholm som mest verkar tycka att det där med sidekicks som lägger sig i hans utläggningar måste skrivas bort vid nästa kontraktsförhandling).

Jag har uppenbarligen inga problem med att man hakar upp sig på vissa personer 😉 men jag gör det inte på någon av hockeyexperterna även om det blir lite väl lökigt ibland.
Jag tycker det blir problem (generellt) när experterna blir någonting mer än ”bara” experter inom det de ska vara experter i. De ska intervjua, både i och vid sidan av omklädningsrummet. De är i vissa fall starka personligheter (som Wikegård) men de är inte journalister som är en profession. Att intervjua gamla kompisar kan kanske vara underhållande men det är inte journalistik. Egentligen är förstås hockeyexperter i TV4 en extremt perifer och ointressant fråga men reagerar på att de i de lilla bidrar till ett klimat där det ”just nu” bara finns en sanning (sen kan sanningarna över tid variera - som börskurser)
Senast redigerad av Chris den lör 02 mar 2024, 12:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: lör 02 mar 2024, 11:24 Jag drar alla över en och samma kam men som du säger så låter kommentatorerna experterna vara experter på TV4 (till skillnad från tex SVTs Ola Brännholm som mest verkar tycka att det där med sidekicks som lägger sig i hans utläggningar måste skrivas bort vid nästa kontraktsförhandling).

Jag har uppenbarligen inga problem med att man hakar upp sig på vissa personer 😉 men jag gör det inte på någon av hockeyexperterna även om det blir lite väl lökigt ibland.
Stjärnans sidekick, hans fru, gillade inte Richard Hermanssons röst och därför hakade också Stjärnan upp sig på honom.
Eller är det Stjärnans fru som är vardagsrummens huvudkommentator och Stjärnan sidekick? Är jag också fru Stjärnans sidekick, eftersom jag undrar om inte jag också började störa mig på Hermanssons röst efter att Stjärnan förmedlade fruns uppfattning.
Nej, jag tror mer att Hermansson var starkt förknippad med halvdeprimerande HA-matcher mellan Leksand och typ Almtuna.
Sen tog både Leksand och Hermansson steget upp i SHL - och där får han gärna kommentera oss ibland.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Hierarkin i andra sidan

Stjärnans fru ➡️ Stjärnans frus utvalda representant ➡️ Stjärnans dotter (om hon i steg två inte redan blivit utsedd som representant) ➡️ Jon Knuts ➡️ Stellan ➡️ Stjärnans tofflor ➡️ Stjärnan
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Jag har aldrig hört att Klas och Fjodors fruar varit kritiska till kommentatorerna. Bara till Klas och Fjodor. Fruarna är som Granskningsnämnden, och Klas och Fjodor blir fällda gång på gång.

* * *

Själv klarar jag mig ganska bra under match (mycket beroende på att jag vid valda tillfällen lämnar sändningen). Däremot kan hushållsgöromål videogranskas efter match. Beslut på köksgolvet kvarstår. Fem minuter extra diskning på grund av missade matpartiklar.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: LIF i media

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: lör 02 mar 2024, 12:42 Jag har aldrig hört att Klas och Fjodors fruar varit kritiska till kommentatorerna. Bara till Klas och Fjodor. Fruarna är som Granskningsnämnden, och Klas och Fjodor blir fällda gång på gång.

* * *

Själv klarar jag mig ganska bra under match (mycket beroende på att jag vid valda tillfällen lämnar sändningen). Däremot kan hushållsgöromål videogranskas efter match. Beslut på köksgolvet kvarstår. Fem minuter extra diskning på grund av missade matpartiklar.
Då kanske jag ska spela in vad som kommer från min frus mun varje gång Lena Sundqvist öppnar truten. :))

Det är en av få gånger frugan svär värre än Kapten Haddock i kubik. Hon tål verkligen inte Lenas röst, tycker den skär i ben och märg och jag håller faktiskt med. Men att hennes röst gör det kan hon inte rå för, men huvudvärk får både jag och fru (även om hon är i ett annat rum).

Sedan stör jag mig totalt sett betydligt mer på Sanny (som anser sig vara den enda i hela världen som vet hur allt är och ska vara) och Tornberg (som är så satans långrandig och ska dra sin uppfattning om och om igen till klockorna stannar, gärna med hänvisning till hur han coachar U13 killar).

För att spela in ytterligare totalt ointressant information så kommer jag inte se en Leksandsmatch om Filander någon gång blir tränare i Leksand. Varför? Tål inte karln och med det visar jag vilken liten människa jag är.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Varje gång man hör Lenas röst kan man tänka tillbaka till:

”Montpetit avgör! Brock Montpetit skjuter Leksand till SHL!”
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: LIF i media

Inlägg av bjernagris »

Fjodor skrev: lör 02 mar 2024, 16:00Sedan stör jag mig totalt sett betydligt mer på Sanny (som anser sig vara den enda i hela världen som vet hur allt är och ska vara) och Tornberg (som är så satans långrandig och ska dra sin uppfattning om och om igen till klockorna stannar, gärna med hänvisning till hur han coachar U13 killar).
Instämmer om Tornberg, tycker ofta han svävar iväg samt måste hamra in sina poänger. Sen hade jag svårt för Staffan Kronwall när han kom in, främst för att han envisades med att bröla "WÖÖÖUUUHHH" så fort det blev en målchans. Det gör han inte längre så jag antar att han blev ombedd att sluta med det.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: LIF i media

Inlägg av Jjax »

Tycker hela tv4 sändningen är trött.
När Viasat hade allsvenskan så var det nytt och kul, en frisk fläkt. Tv4 sändning är stel och formgjuten i john blund grus. I mitt tycke.