Laget 24/25

Användarens profilbild
Sniper

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

bjernagris skrev: mån 28 okt 2024, 20:58 "Kobran"?
Superstars forum-referens. Gösen gjorde en skämtsam personbeskrivning (ålder, arbetsliv, annat) och liknade dig vid en kobra. Du tyckte det var på pricken.
Sen när du har lugnat ner dig kan du väl fundera på om du tycker att ditt svar anstår en moderator på detta forum. Jag bemötte ett inlägg du skrev med att sakligt (och möjligen något sarkastiskt) belysa att du gav uttryck för andra åsikter tidigare och funderade på om du hade ändrat dig. Ditt svar tycker jag angränsar ett personangrepp. "Kobran"? "Sjukligt"? Masugnen-nivå, tyvärr.
Och själv kan du ju fundera på varför du ända sedan ditt inträde på Superstars forum alltid riktat in dig på några få med dina små stickiga inlägg. Stiv, Diaz, Lillgud, mig och kanske någon mer. Jag ska villigt erkänna att jag jobbat upp en irritation.

Stiv gjorde ju helt rätt och behandlade dig som luft. Du fattade aldrig vilken koll han hade va?
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Sniper skrev: mån 28 okt 2024, 21:10
bjernagris skrev: mån 28 okt 2024, 20:58"Kobran"?
Superstars forum-referens. Gösen gjorde en skämtsam personbeskrivning (ålder, arbetsliv, annat) och liknade dig vid en kobra. Du tyckte det var på pricken.
Justja, hen träffade väl i stort sett mitt i prick ang. personbeskrivningen. Öknamnet Kobran hade jag dock glömt.
Sen när du har lugnat ner dig kan du väl fundera på om du tycker att ditt svar anstår en moderator på detta forum. Jag bemötte ett inlägg du skrev med att sakligt (och möjligen något sarkastiskt) belysa att du gav uttryck för andra åsikter tidigare och funderade på om du hade ändrat dig. Ditt svar tycker jag angränsar ett personangrepp. "Kobran"? "Sjukligt"? Masugnen-nivå, tyvärr.
Och själv kan du ju fundera på varför du ända sedan ditt inträde på Superstars forum alltid riktat in dig på några få med dina små stickiga inlägg. Stiv, Diaz, Lillgud, mig och kanske någon mer. Jag ska villigt erkänna att jag jobbat upp en irritation.

Stiv gjorde ju helt rätt och behandlade dig som luft. Du fattade aldrig vilken koll han hade va?
Okej, nu har jag funderat. Det var inte meningen att röra upp detta till något annat än en pik till dig för att du bytt ben att stå på ang. J. Hellsten, men detta verkar ju ha legat och pyrt ett tag.

Jag uppfattar inte att jag riktar in mig på någon speciell utan känner väl att jag brukar kommentera på inlägg och åsikter från de flesta medlemmar här inne. Vissa håller jag med och andra gör jag det inte, som det brukar vara på ett forum. Vi är ju inte så många här inne så det är kanske lätt att känna sig påhoppad om jag några gånger har sagt emot något man skrivit. Inlägg som uppfattas som "stickiga" är nog mest en argumentationsteknik, men tråkigt om det föranlett irritation. Jag har hittills inte fått några tillsägelser eller varningar så jag har väl trott att jag hållit mig inom gränsen för vad som tillåts på forumet.

Med Diaz och Lillgud har diskussionerna oftast handlat om värvnings- och lagbyggefilosofi där vi helt enkelt ser olika på saker, jag är dock inte ensam om att vara emot "EP-värvningar". Diaz är ju inte kvar, Lillgud har jag i stort sett slutat diskutera med då det inte brukar leda någon vart.

Vad gäller Stiv kommer jag ärligt talat inte ihåg vad det handlade om. Jag tror hen var besviken på styrelsen och sportsliga ledningen och försökte åstadkomma någon slags förändring, men jag har verkligen ingen koll på vad som händer uppe i Leksand så att jag skulle vara involverad i en sådan diskussion har jag svårt att tro. Men som sagt, minns inte.

I ditt fall har vi vad jag kan minnas knappt diskuterat något överhuvudtaget de senaste åren, men eftersom du trots det blivit irriterad och blev så här arg över min Hellsten-pik så är det nog bäst att vi återgår till varsin kant och framgent undviker diskussioner med varandra.

Om du vill svara mig på detta så gör det förslagsvis i PM, så slipper övriga forumet se oss tvätta vår smutsiga byk.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Vill bara säga att jag är väldigt nöjd med det sista citatet. Känslomässigt ärligt men med förnuft nog att lämna en öppning ;)
Sniper skrev: lör 28 sep 2024, 19:04
Jag vore en hycklare om jag inte sa att Hellsten-uppgifterna i våras var mitt värsta sillyögonblick någonsin.
Jag trodde inte det var sant.
Men samtidigt vet man aldrig, det kan vara en oslipad diamant.
Tänkte jag.
Och det kan han väl fortfarande vara - men vi behövde ett säkrare kort från start.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Rykande färsk intervju med Sniper publicerad i Färjanposten angående bråket på övre däck. Ett utdrag nedan.
Vad betyder det för dig att du har en ovän här i bjernagris?

– Vi är motsatser på många sätt.

Berätta mer.

– Jag gillar verkligen livet här på Färjan. För honom är det kanske lite svårare. Han är bara… annorlunda än vad jag är. Har du läst hans inlägg?

Japp.

– Han har en annorlunda syn på saker, och ibland är han svår att skriva med för han är så inne i sina saker.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: mån 28 okt 2024, 23:01 Rykande färsk intervju med Sniper publicerad i Färjanposten angående bråket på övre däck. Ett utdrag nedan.
Vad betyder det för dig att du har en ovän här i bjernagris?

– Vi är motsatser på många sätt.

Berätta mer.

– Jag gillar verkligen livet här på Färjan. För honom är det kanske lite svårare. Han är bara… annorlunda än vad jag är. Har du läst hans inlägg?

Japp.

– Han har en annorlunda syn på saker, och ibland är han svår att skriva med för han är så inne i sina saker.
:lol:
Förunderligt hur denne Hellsten berört och upprört från första stund.
Gösen tog t.o.m timeout när han tyckte att #37 behandlades orättvist.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: mån 28 okt 2024, 22:21
Justja, hen träffade väl i stort sett mitt i prick ang. personbeskrivningen. Öknamnet Kobran hade jag dock glömt. l
För att sätta protokollet rätt så var det inget öknamn utan mer en beskrivning att du likt en mellanchef med ambitioner högg som en kobra på nya uppgifter. Typ. 🍿😁
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: mån 28 okt 2024, 22:21
Justja, hen träffade väl i stort sett mitt i prick ang. personbeskrivningen. Öknamnet Kobran hade jag dock glömt.

Okej, nu har jag funderat. Det var inte meningen att röra upp detta till något annat än en pik till dig för att du bytt ben att stå på ang. J. Hellsten, men detta verkar ju ha legat och pyrt ett tag.

Jag uppfattar inte att jag riktar in mig på någon speciell utan känner väl att jag brukar kommentera på inlägg och åsikter från de flesta medlemmar här inne. Vissa håller jag med och andra gör jag det inte, som det brukar vara på ett forum. Vi är ju inte så många här inne så det är kanske lätt att känna sig påhoppad om jag några gånger har sagt emot något man skrivit. Inlägg som uppfattas som "stickiga" är nog mest en argumentationsteknik, men tråkigt om det föranlett irritation. Jag har hittills inte fått några tillsägelser eller varningar så jag har väl trott att jag hållit mig inom gränsen för vad som tillåts på forumet.

Med Diaz och Lillgud har diskussionerna oftast handlat om värvnings- och lagbyggefilosofi där vi helt enkelt ser olika på saker, jag är dock inte ensam om att vara emot "EP-värvningar". Diaz är ju inte kvar, Lillgud har jag i stort sett slutat diskutera med då det inte brukar leda någon vart.

Vad gäller Stiv kommer jag ärligt talat inte ihåg vad det handlade om. Jag tror hen var besviken på styrelsen och sportsliga ledningen och försökte åstadkomma någon slags förändring, men jag har verkligen ingen koll på vad som händer uppe i Leksand så att jag skulle vara involverad i en sådan diskussion har jag svårt att tro. Men som sagt, minns inte.

I ditt fall har vi vad jag kan minnas knappt diskuterat något överhuvudtaget de senaste åren, men eftersom du trots det blivit irriterad och blev så här arg över min Hellsten-pik så är det nog bäst att vi återgår till varsin kant och framgent undviker diskussioner med varandra.

Om du vill svara mig på detta så gör det förslagsvis i PM, så slipper övriga forumet se oss tvätta vår smutsiga byk.
Kanske fel tråd men för min del får såna här diskussioner gärna utföras publikt. Ni håller det i stort på en bra nivå och känslan är ju att ni båda försöker få till någon typ av samsyn istället för att bara kasta skit på varandra. Klart mer kontruktivt än destruktivt som kanske utvecklar forumet istället för att göra det till en pajkastarhörna på webben. Vi kan inte alla tycka lika och försök till att hitta en bra nivå är aldrig fel, det hjälper även oss andra att se era diskussioner.

Förövrigt så kan jag tillägga att jag gjorde en snabb uträkning på räddningsprocent (som för en del verkar vara extremt viktigt) så har Hellsten efter att beskedet att Armalis är bort på obestämd tid 91.67%. Detta trots bottennappet mot HV statistiskt sett.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

tomten

Inlägg av tomten »

Om man försöker se helt nyktert på Karlberg junior i Leksand?
Min uppfattning är att han har en bra bit kvar till någon stjärnstatus, han har en plats i laget och den har han nu förtjänat efter 2 1/2 års utbildning som senior. Det är inget negativt, bara fakta

Min ÅSIKT är att han med sin fart syns otroligt mkt när han gör bra saker, vilket gör att han får mer cred än arbetsinsatsen han faktiskt gör under en match
Bitvis är han bra i matcherna men han försvinner helt bitvis i matcherna, helt osynlig
Sedan, i egen zon med puck i stressat läge sprider han puckar som en dyngspridare, ofta blir det inte bra. Nu är han inte själv i det hänseendet men ska man gå mot stjärna i laget då krävs en hel del till
Jämför med Lang tex, de är ju ganska lika, Lang driver på hela matcherna och gör väldigt sällan misstag i egen zon
I min värld är Lang just nu en väldigt komplett spelare
Karlberg har bra bitar och utvecklas, men han har en bra bit kvar till Langs nivå.
Karlberg ska heller inte ha något jättekontrakt, ska vi bygga med ekonomi i tankarna så ska inte Karlberg ha mer än Östman, Knuts och Karlsson
Det är ingen vi bygger ett lag runt, men han är en bra komplementspelare, som du la visa denna HELA säsong vad han går för
Förra säsongen började också bra, men han blev mer och mer osynlig ju längre säsongen gick.

I år har han börjat bra, men det är långt kvar av säsongen, något kontrakt med Karlberg är ingen panik än. Vänta och se så nivån på kontraktet hamnar rätt. Som sagt, jämför arbetsinsatsen HELA matchen med Lang ovh Kloos, den nivån ska han upp i för att kliva in bland bärande spelare

Man bländas av farten med Karlberg, många andra kan göra samma insats på hans plats men på annorlunda vis. Eljas, Hellberg och junioren gjorde tex ett bra intryck när de spelade

Eljas arbetsinsats på plan är många ggr bättre än Karlbergs över hel match, han har tagit stora kliv i år och jag skulle vara nyfiken se honom med bättre spelare med samma chanser som Karlberg har fått
Eljas kommer ut lika varje match, som en ilsken piraya
Karlberg kommer ut även han som en ilsken Piraya ibland, men en hel del byten ser vi mört som är osynlig.

Eljas tror jag kommer att passera Karlberg i utvecklingen snart, han även många chanser framåt, börjar poängen trilla in, då kan det bli riktigt bra

Jag tycker Karlbergs utveckling är spännande , få se om han får ihop hela pkt.
Om ni inte har sett FBKs mål mot oss sist , kolla det och förklara vad Karlberg gör då?
1-2 skridskoskär framåt och han hade stoppat målet, som det ser ut står han stilla och ser på bara
Det ser riktigt dåligt ut.
Men får han ihop alla bitar och höjer sin arbetsinsats i varje byte, då kan det bli riktigt bra ändå
Lampa

Inlägg av Lampa »

Eljas och Karlberg har båda en bit kvar, men helt klart spelare Leksand bör satsa på framöver.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

tomten skrev: tis 29 okt 2024, 13:05 Om man försöker se helt nyktert på Karlberg junior i Leksand?
Min uppfattning är att han har en bra bit kvar till någon stjärnstatus, han har en plats i laget och den har han nu förtjänat efter 2 1/2 års utbildning som senior. Det är inget negativt, bara fakta

Min ÅSIKT är att han med sin fart syns otroligt mkt när han gör bra saker, vilket gör att han får mer cred än arbetsinsatsen han faktiskt gör under en match
Bitvis är han bra i matcherna men han försvinner helt bitvis i matcherna, helt osynlig
Sedan, i egen zon med puck i stressat läge sprider han puckar som en dyngspridare, ofta blir det inte bra. Nu är han inte själv i det hänseendet men ska man gå mot stjärna i laget då krävs en hel del till
Jämför med Lang tex, de är ju ganska lika, Lang driver på hela matcherna och gör väldigt sällan misstag i egen zon
Karlberg har bra bitar och utvecklas, men han har en bra bit kvar till Langs nivå.
Karlberg ska heller inte ha något jättekontrakt, ska vi bygga med ekonomi i tankarna så ska inte Karlberg ha mer än Östman, Knuts och Karlsson
Det är ingen vi bygger ett lag runt, men han är en bra komplementspelare, som du la visa denna HELA säsong vad han går för
Förra säsongen började också bra, men han blev mer och mer osynlig ju längre säsongen gick.

I år har han börjat bra, men det är långt kvar av säsongen, något kontrakt med Karlberg är ingen panik än. Vänta och se så nivån på kontraktet hamnar rätt. Som sagt, jämför arbetsinsatsen HELA matchen med Lang ovh Kloos, den nivån ska han upp i för att kliva in bland bärande spelare

Man bländas av farten med Karlberg, många andra kan göra samma insats på hans plats men på annorlunda vis. Eljas, Hellberg och junioren gjorde tex ett bra intryck när de spelade

Eljas arbetsinsats på plan är många ggr bättre än Karlbergs över hel match, han har tagit stora kliv i år och jag skulle vara nyfiken se honom med bättre spelare med samma chanser som Karlberg har fått
Karlberg kommer ut även han som en ilsken Piraya ibland, men en hel del byten ser vi mört som är osynlig.

Eljas tror jag kommer att passera Karlberg i utvecklingen snart, han även många chanser framåt, börjar poängen trilla in, då kan det bli riktigt bra

Om ni inte har sett FBKs mål mot oss sist , kolla det och förklara vad Karlberg gör då?
1-2 skridskoskär framåt och han hade stoppat målet, som det ser ut står han stilla och ser på bara
Men får han ihop alla bitar och höjer sin arbetsinsats i varje byte, då kan det bli riktigt bra ändå
Tycker Karlberg är riktigt bra denna säsong. Tycker dessutom att han jobbar stenhårt match efter match och definitivt inte sprider mer puckar i egen zon en någon annan forward. Dessutom har han till denna säsong blivit kyligare i offensiv zon och levererat flera riktigt fina passningar. Tycker han visar många uppsidor och jag hoppas han fortsätter att utvecklas i leksandströjan många år till.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Fjodor skrev: tis 29 okt 2024, 14:20
tomten skrev: tis 29 okt 2024, 13:05 Om man försöker se helt nyktert på Karlberg junior i Leksand?

Tycker Karlberg är riktigt bra denna säsong. Tycker dessutom att han jobbar stenhårt match efter match och definitivt inte sprider mer puckar i egen zon en någon annan forward. Dessutom har han till denna säsong blivit kyligare i offensiv zon och levererat flera riktigt fina passningar. Tycker han visar många uppsidor och jag hoppas han fortsätter att utvecklas i leksandströjan många år till.
Edit. Håller inte med om din beskrivning av baklängesmålet mot FBK. I den situationen skulle jag säga att om någon ska kritiseras för målet (som för övrigt var en bra prestation av Steen) så är det agerandet av Fred och Noren.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Att försöka uppvigla agg gentemot Karlberg är så masugnen - 24.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Tufft att heta Armalis nu. (Och förra säsongen med Filip Larsson…). Var han småskadad i början av den här säsongen? Behöver man ha det i åtanke? Eller inte?
Om jag hette Millner/DubbelChalle skulle jag ranka dem:
1. Gidlöf. Han slutar förstås i NHL. Vilken galen räckvidd och vilka cm2 han täcker. Hur bra kommer han inte bli nästa år när han är så här bra nu?
2. Hellsten. Perfekt backup-målis. Precis det som var tänkt.
3. Armalis.Känner bara inte så mycket förtroende längre.

Skickar ni ner Gidlöf i J-20 den här säsongen river jag mitt omedelbart mitt obetalade medlemskort.
tomten

Inlägg av tomten »

Ingen försöker arbeta upp agg mot Karlberg eller någon annan. Jag var nog inte tydlig i tankegången
Allt baserades på att en del ser honom som en stjärna i laget idag och det håller inte jag med om.

Kontraktet ska förnyas och någon tyckte att hans lön ska höjas rejält. I min värld ska han inte högre än Östman, Knuts
mm, han har en bit kvar till de höga lönerna
Sedan har han jättebra sekvenser i matcherna, men han försvinner helt 5-10 byten sedan kan han göra ett ryck igen.
Som jag skrev , jämför med liknande spelare
Lang är lååångt mkt bättre komplett spelare än Karlberg, Lang kör lika varje byte
Däremot kan Karlberg komma dit också kanske.

Jämföra honom med Eljas och Hellberg blir väldigt orättvist när folk gör det.
Karlberg var sämre än dem när han kom hit men han har haft förmånen att konternuerligt spela SHL och träna i 2 1/2 säsong nu. Massvis med speltid i början trots varierade insatser pga skador.
Ge dem samma speltid och träning med SHL laget så kan de också utvecklas enormt mkt

Det är inget agg, ingen uppvigling utan fakta på Karlbergs återkomst. Inte många av oss var nöjda över hans insatser i början.
Den frågan jag kände då och känner även idag, behöver vi mer små spelare?
Jag skulle vilja ha in ett par bra forwards i 95-100 kgs klassen, forwards som använder din kilon också
Typ Johan Rosén ni som kommer ihåg , som kan parkera framför målet och störa på riktigt.
Se på idag tex, ingen kommer in på målet.

Det känns som Leksands IF i många år har försökt vara balettdansösen i SHL
När f-n hade vi ett par duktiga fysiska så pelare i laget
Ni som kommer ihåg Tomas Forslund?
Där small det djävlar anamma i närkamperna, likaså Niklas Eriksson på den tiden
Nu letar klubben mest små spelare bland både backar och forwards. Vem skulle inte vilja ha 2 Eddie till på backen?

Nej vi ska ha ” producerande” backar som rör sig lätt och gör poäng. När hade vi en poängback som funkade sist?
På den fronten är det genant hur dåligt det är.

Hoppas ni förstår vad jag menar bara….