2025-03-04 Tisdag 19:00 Örebro - Leksand 4-3

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Re: 2025-03-04 Tisdag 19:00 Örebro - Leksand 4-3

Inlägg av Pastis »

Det var en riktigt skitmatch...
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Klas skrev: tis 04 mar 2025, 21:32 Och taktiskt (läs tränarna) fullständigt odugliga.
Att fortsätta med fjärde efter det bytet, och möjlighet att byta när det var blockering var ett huvudlöst taktiskt val. Det renderade i utvisning och mål.

Hriviks agerande är skamligt dåligt, men AJ måste ändå vara påkopplad och vara stark på pucken. Det är ändå ett ganska vanligt spel från Leksand att lägga den bakom ryggen där. Givetvis inte optimalt att lägga den så skrynkligt löst som Hrivik gjorde och inte heller i det viktiga skedet. Jag tyckte initialt i hallen att det var lika mycket AJs fel. Nu i efterhand när man har sett det noga skulle jag säga 70% Hrviks och 30% AJs fel.
Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Pucklukt skrev: tis 04 mar 2025, 21:35 Hrivik känns ju verkligen som rejält "bang for the buck". Herre min skapare vad värdelöst, Undrar om han känner sig som en alfahanne full av självaktning och -förtroende efter det där?
Ja, det känns riktigt illa med Hrivik. Kan i värsta fall vara spelaren som får föreningen att kapsejsa sportsligt eller ekonomiskt. Han har väl lön som en topp-3 spelare i SHL men när han vid några tillfällen om året är hel o kan spela så är han på sin höjd ibland en ok SHL-center.

Jag är nöjd med resultatet av säsongen, trolig play-in o inget kvalhelvete. Men nästa säsong, oj vad Tjomme måste fynda för att det ska sluta lyckligt är känslan med tanke på vad vi har på kontrakt, vad vi tappar och hur ekonomin ser ut….
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

svepet skrev: tis 04 mar 2025, 21:23
Stjärnan skrev: tis 04 mar 2025, 21:21 9e platsen alltmer befäst. Tyvärr får vi nog möta örebro isf. URK!
Det får vi inte. 7:an möter 10:an o enda risken att möta Örebro är att komma 7:a o det gör vi knappast.
Ah, just det. Skönt. Innan jag inser att vi givetvis kommer hamna just 7a 8-)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Eastis

Inlägg av Eastis »

Nu har vi ju testat att behålla hela truppen från förra säsongen och sett att det inte gick så bra.
Vi har också testat att värva tillbaka några riktiga dominanter från tidigare säsonger och det gick inte heller så bra. Iofs högst oklart varför deras prestation är så dålig över hela säsongen. Bortsett från Hrivik då som har klippkort på vårdcentralen.

Så då är det dags för en riktig städning men just ja, vi har ju inga stålar. Kanske våga sig på några fler juniorer i truppen?
Användarens profilbild
Pucklukt

Inlägg av Pucklukt »

svepet skrev: tis 04 mar 2025, 21:53
Pucklukt skrev: tis 04 mar 2025, 21:35 Hrivik känns ju verkligen som rejält "bang for the buck". Herre min skapare vad värdelöst, Undrar om han känner sig som en alfahanne full av självaktning och -förtroende efter det där?
Ja, det känns riktigt illa med Hrivik. Kan i värsta fall vara spelaren som får föreningen att kapsejsa sportsligt eller ekonomiskt. Han har väl lön som en topp-3 spelare i SHL men när han vid några tillfällen om året är hel o kan spela så är han på sin höjd ibland en ok SHL-center.

Jag är nöjd med resultatet av säsongen, trolig play-in o inget kvalhelvete. Men nästa säsong, oj vad Tjomme måste fynda för att det ska sluta lyckligt är känslan med tanke på vad vi har på kontrakt, vad vi tappar och hur ekonomin ser ut….
Ja, han börjar kännas som vår alldeles egna EP40. Från MVP till... ingenting. Som tur är, är det ju inga 11.6 miljoner dollar per säsong inblandade här - men med SHL-mått mätt är det antagligen ändå nästan lika illa sett ur ett löneperspektiv. Om vi fortsätter på slovak-importtemat så gjorde åtminstone Cehlarik två mål ikväll i alla fall, d v s det han är här och har betalt för, efter att också ha varit tämligen värdelös i ganska många matcher innan det. Vi får därmed hoppas att han hittat tillbaka till sitt rätta jag och kan fortsätta på sin förväntade nivå fr o m nu. Men med Hrivik vet jag inte - han hade visserligen inte spelat på länge innan han kom tillbaka, men sätter man in honom i spel igen ska han väl vara redo för det?
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Pucklukt skrev: tis 04 mar 2025, 22:39

Ja, han börjar kännas som vår alldeles egna EP40. Från MVP till... ingenting. Som tur är, är det ju inga 11.6 miljoner dollar per säsong inblandade här - men med SHL-mått mätt är det antagligen ändå nästan lika illa sett ur ett löneperspektiv. Om vi fortsätter på slovak-importtemat så gjorde åtminstone Cehlarik två mål ikväll i alla fall, d v s det han är här och har betalt för, efter att också ha varit tämligen värdelös i ganska många matcher innan det. Vi får därmed hoppas att han hittat tillbaka till sitt rätta jag och kan fortsätta på sin förväntade nivå fr o m nu. Men med Hrivik vet jag inte - han hade visserligen inte spelat på länge innan han kom tillbaka, men sätter man in honom i spel igen ska han väl vara redo för det?
Det stora problemet med honom som jag ser det är hans skridskoåkning och aggressivitet. Tidigare matcher efter sin comeback tycker jag att han gjort det bra/helt okej, men idag tycker jag att han är alldeles för passiv. Han driver ingen puck i fart! Det är som att han är rädd för något och glider och letar pass istället. Sen går han inte heller in i dueller med pondus. Hans uppåkningar från fornstora dar finns inte längre. Försvann lika mystiskt som Maxs förmåga att hitta frilägen. Max tycker jag dock ser ganska bra ut idag.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Varför skanderade hemmapubliken -det är vi som är Örebro - Vill de äga situationen? Det är väl annars ingenting man vill skylta med offentlig.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2025-03-04 Tisdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: tis 04 mar 2025, 20:06 Förbannat. Skott från blå som seglar in.

Dax att steppa upp nu och sluta föda deras jävla energi.
Vi är ju tillbaka till våran sjuka passa bort vartenda läge. Skjut för fan!
Vid det här läget i matchen vet jag inte om jag hade sett en enda gång då två eller tre passningar i rad gått på bladet på spelare. Passningsspelet var under all kritik i de två första perioderna och det var helt uppenbart att man inte hade skallen på rätt ställe.
Stjärnan skrev: tis 04 mar 2025, 20:35 Elvenes sa nyss att han inte gillar att möta Örebro, typ. Borde han göra efter senaste mötet. Men det var även där han vände i prestation. Från magisk till usel. Ikväll är inget undantag. Han gör inte många bra saker. Förutom en ass då.
Elvenes har väl varit totalt klappkass sedan senast Örebromatchen även om han ramlat in en poäng lite här och var. Fler missade passningar än passningar som gått fram. Han och Kloos är ju raka motsatserna i hur man avslutar snyggt. Högst på önskelistan är ju dock att jag får pudla ordentligt angående Elvenes efter slutspelet.
Klas skrev: tis 04 mar 2025, 20:38 Ser ut som att ingen tycker det är kul att spela mot Örebro. Dom jagar, stressar, är i vägen, jobbar stenhårt med klubban. Håller i och får ner våran fart. Vi blir skraja/försiktiga och vips så ser det ut som det gör. Vi göder Örebroooos energi och dränerar vår egen.
Sedan är ett stort problem som jag ser det är att Örebro tillåts att använda dessa knep för att få ner farten på oss medan vi åker ut för liknande saker. Det är väldigt många lägen som jag tycker är solklar interference t.ex. när någon försöker sätta press vid nerlägg i zon och en försvarare väldigt tydligt åker i vägen för jagande spelare. Sånt har vi åkt ut för flertalet gånger den här säsongen, nu fick Örebro göra det gång på gång vilket resulterade i att vi inte kunde sätta samma press på deras backar.

Jag tycker inte att man gjorde någon bra match, absolut inte, men domarna tycker jag skänkte tre poäng till Örebro med sina domslut och ibland brist på domslut.
Ludde skrev: tis 04 mar 2025, 20:54 Den kan vi tacka Eddie Larsson för, smart att lägga en Örebrospelare på Mantas.
Även ifall en spelare blir intryckt på Mantas så kan jag verkligen inte förstå hur det kan vara godkänt att en annan spelare får gräva fram pucken från under honom när han ligger på pucken. Hade Larsson inte tryckt till Mastomäki och han sedan fått slå in den han istället så hade ju Larsson fått skit för att han är för vek framför mål. Jag tycker det är helt rätt att han trycker till honom, sedan behöver ju domaren se ifall spelaren försöker låta bli att ramla på målvakten eller ifall han som i det här fallet inte försöker undvika det för fem öre utan gladeligen låter kroppen falla och ligga kvar liten stund också. Återigen brist på spelförståelse från de svartvita...

Senare (efter du skrev detta) så sker ju en liknande situation åt andra hållet där en leksing blir intryckt i Enroth så att han tappar in pucken, varför är det inte mål i den situationen också? (jag tycker inget av dessa ska vara mål, bara för att förtydliga)
Klas skrev: tis 04 mar 2025, 21:16 Tack Marek.

Snyggt.
Lika mycket (i alla fall nästan lika mycket) AJs fel skulle jag vilja säga, inte bara Hrivík som gör bort sig. Sedan är det ju sagt att man ska spela sig ur situationerna och hålla pucken inom laget, men med 30 sekunder kvar vid ställningen 3-3 kanske man borde fundera på att bara låsa fast den och säkra upp.
Kluster skrev: tis 04 mar 2025, 21:28
Klas skrev: tis 04 mar 2025, 21:25 En sådan här insats när det faktiskt betyder rätt mycket….
Man vill ju ha nån jävla förklaring. Hur kan det se ut så här igen?
Det kommer nog aldrig hända. Att hela laget slår på vinnarskallarna när det väl gäller någonting. Det här är så typiskt Leksands IF.
Fast det var ju precis det som hände förra säsongen. När det väl blev kvartsfinal så var man ett helt annat lag och var bra nära att ta sig vidare. Så jag tycker du har helt fel att man inte har vinnarskallar när det väl gäller någonting. Man gjorde det även när man låg farligt nära kvalplatsen och efter det så har man varit seriens poängbästa lag och slagit flera av topplagen. Så även för årets lag tycker jag du har helt fel.
bjernagris skrev: tis 04 mar 2025, 21:29
Klas skrev: tis 04 mar 2025, 21:25 En sådan här insats när det faktiskt betyder rätt mycket….
Man vill ju ha nån jävla förklaring. Hur kan det se ut så här igen?
Jag tror inte att det är så enkelt som att "vi var dåliga". De flesta matcher mot Örebro de senaste åren har sett ut så här. Deras sätt att spela passar oss riktigt, riktigt illa. Det är nog därför det oftast ser ut som att våra matcher mot Örebro är riktiga bottennapp.
Till viss del är det så och även att domarna tillåter ett spel som gynnar Örebros sätt att spela. Men jag kan inte i min vildaste fantasi tro att Örebros sätt att spela gör så att man inte klarar av att slå en tremeterspassning på bladet ohotad i egen zon. Jag vet inte hur många gånger där vi tappade antingen puck eller fart i egen zon för att man inte klarade av att leverera en första passning på bladet. Det var extremt lätt för Örebro att få stopp på våra uppspel och i första perioden så vet jag inte om Örebro skapade någonting alls över huvud taget, det var våra dåliga passningar som skapade deras zontid.

Jag håller inte med om att det känns så illa med Hrivík. Visst han var ingen jättelysande stjärna i den här matchen men vem var det? Han är fortfarande rostig och eftersom han behövde vila förra matchen uppenbarligen inte helt återställd heller. Jag tycker man ser mycket positivt i hans spel men han saknar lite timing och småsaker som behöver justeras. Men annars tycker jag han är stark med pucken och vinner många dueller längs sargerna och skapar ytor för sina medspelare. Jag tycker även att Cehlárik har steppat upp sedan de två parades ihop. Sedan tycker jag att Elvenes är ett sänke i den formationen just nu, han drar ner tempot och håller i pucken men skillnaden mot när han är som bäst så kommer det inte de här geniala passningarna just nu som ger öppna lägen. Antingen tappar han pucken för att han håller i för länge, slår en passning som bryts eller en enkel passning till back. Det blir mycket hemjobb istället för zontid.
Gösen skrev: ons 05 mar 2025, 06:15 Varför skanderade hemmapubliken -det är vi som är Örebro - Vill de äga situationen? Det är väl annars ingenting man vill skylta med offentlig.
Världens löjligaste ramsa i mina ögon (öron?).

Jag tycker man gör en riktigt dålig match framförallt i passningsspelet. Uppenbarligen en inställningsfråga där man inte riktigt är på tå utan gör saker halvdant. Farten på skridskorna var det inga fel på men det ser långsamt ut när man hela tiden får stanna upp för att ta en passning på skridskon osv. Sedan har Örebro två viktiga domslut med sig, hakningen som föranleder 2-2 måste vara den petigaste hakningsutvisningen den här säsongen. Hant touchar händerna lite lätt en millisekund. Som vanligt är bedömningsnivån som en bergodalbana. Sedan har jag väldigt svårt att se att det var korrekt att godkänna 3-2. Nog om det negativa, det mesta tror jag vi har behandlat så tar det lilla positiva som ändå finns att ta med sig.

Bra med två mål på Cehlárik, det behöver han! Kloos och Lang gör många bra saker. Nilsson går från klarhet till klarhet. Armalis många bra räddningar och inget av målen kan man lasta honom för. Hade viss hjälp av målramen också. Återigen mål i PP trots att Öhman saknas, viktigt för självförtroendet i den spelformen.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

- Allting var redan förstört* när Hrivik och AJ ställde till det nere i hörnet. Gnager i mig gör inte främst den situationen utan det missade skottet minuten innan (vilken rightskytt hade möjligheten rakt framför mål?). En poäng hade varken gjort till eller från i fråga om topp 6. Bonuspoäng tar vi ju sällan.
- Han kallas Pistol Pete av en anledning. I Östmans frånvaro ska Cehlarik ALLTID inta positionen i höger tekningscirkel.

*Modo-förlusten gjorde att drömmen om Örebro-degradering dog.
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Hoppas att det var magsjuka som spökade. Många spelare som låg på 80-90% max igår. Det hade iaf varit en rimlig förklaring till det dåliga spelet.
Södra Siljan speglar vinnare