Silly season 26/27

deatknut

Re: Silly season 26/27

Inlägg av deatknut »

Sniper skrev: Igår, 20:53

JLGP
6 maj 2026, 20:39

LilleLang skrev:
Vi ska nog vara glada å nöjda om vi snittar 4000-4500 pers.

Det ska vi nog klara av tror jag men 5500 känns väldigt ambitiöst. Sen innebär 35 hemmamatcher att vi spelar minst 9 mer hemmamatcher än grundserien. Dvs att vi i praktiken går till final. Känns som en väääldigt aggressivt budgetering överlag.

Hittade den här sammanställningen över tidigare säsonger, exklusive senaste:
2024/2025 (SHL): 6556
2023/2024 (SHL): 6485
2022/2023 (SHL): 6065
2021/2022 (SHL): 5270 (påverkades mycket negativt av pandemin)
2020/2021 (SHL): 562 (påverkades mycket negativt av pandemin)
2019/2020 (SHL): 5795 (en hemmamatch utan publik på grund av pandemin)
2018/2019 (HockeyAllsvenskan): 4666
2017/2018 (HockeyAllsvenskan): 5140
2016/2017 (SHL): 5737
2015/2016 (HockeyAllsvenskan: 4576
2014/2015 (SHL): 6132
2013/2014 (SHL): 6574
2012/2013 (HockeyAllsvenskan): 5000
2011/2012 (HockeyAllsvenskan): 4820
2010/2011 (HockeyAllsvenskan): 4842
2009/2010 (HockeyAllsvenskan): 4785
2008/2009 (HockeyAllsvenskan): 5300
2007/2008 (HockeyAllsvenskan): 5152
2006/2007 (HockeyAllsvenskan): 4128
2005/2006 (Elitserien): 6488
https://sportbloggare.com/leksands-publ ... for-sasong

17/18 snitta vi 5300 på 31 hemmamatcher

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

SteveY skrev: Idag, 07:24
Lampa skrev: Idag, 06:37
Sisu skrev: Igår, 22:47

Kommer ha ett topp lag. Bara tacka ta emot. Ska snittet på 5500 hålla måste vi ha ett underhållande lag med massor av mål. Räkna med poängspelare som ska in, nu förstår man varför Kelleher och Lang var prio, spelare som säljer biljetter.

Tror på en Holy sheets värvning innan nästa vecka.

Till och med Mrmadhawk blev ju förvånad, när hans killgissningar inte stämde.

Så 13 forward 7 backar innebär att det ska in 7 forward och 5 backar om jag räknar rätt?

Vilgot Lidén och Adam Andersson får ses som 8e back och 14e forward till start på säsongen.

6 forwards och 5 backar kvar.
Hur mycket kan vi ha bränt av budgeten hittills?
Gissar på ca 9 av 23,5 miljoner.
Då har vi kvar 14,5m som ska fördelas på 11st spelare, alltså 1,3 m per spelare.
Om jag inte är helt ute och cyklar så bör vi kunna värva en hel femma till av yttersta allsvensk klass, och sedan fylla på med ECHL-spelare och SHL-lån.

Du har helt rätt, så Zacke eller MK ska in, helst 2 ECHL poängkungar (som Danny Katic +1 till) och backar, Eero vore perfa.

Sen SHL-lån Filip Björkman kanske? Malmö har ändå 16F på kontrakt, blev nyss klar med Eklind, Björkman har spelat under Hedberg innan, så tror de kan bli en perfekt utlåning.

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

Sisu skrev: Igår, 19:59
Aggeman skrev: Igår, 19:39

”Jag tycker vi har två backar med bra slagskott inne nu”

Vettefan Ollas…

Tror inte jag har sett Fred skjuta slagskott.

Eller så är någon klar som vi inte vet än? Man vill inte presentera allt på en gång eller för nära något annat. Idag var Langs dag. Kan det vara Eero? Eero och Strandell var Hedbergs backar i Mora. Det som har varit ska bli igen!

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... teravainen

Eero spelade i Mora 24/25, Hedberg var coach i FBK då.

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Lampa skrev: Igår, 11:17

Som sagt Elton Hermansson som rent talangmässigt pissar på Koblar stannar i HA för sin utveckling. Tråkigt TLK satt inne på sån vansinnig hybris.

Wiktor Nilsson är den av de tre jag tror hade gjort bäst ifrån sig i HA. Synd.

Det är TLKs attityd (ie vansinniga hybris) som gjorde att han växte ut till förra årets bästa spelare hos oss. Det är den som kommer göra honom till stjärna i NHL, medans Elton hamnar i finska ligan. Största sorgen med att vi åkte ur är att vi inte fick uppleva firma K/K dominera SHL en säsong till.

Sisu

Inlägg av Sisu »

yohnxd skrev: Idag, 07:46
Aggeman skrev: Igår, 19:39

”Jag tycker vi har två backar med bra slagskott inne nu”

Vettefan Ollas…

Tror inte jag har sett Fred skjuta slagskott.

Eller så är någon klar som vi inte vet än? Man vill inte presentera allt på en gång eller för nära något annat. Idag var Langs dag. Kan det vara Eero? Eero och Strandell var Hedbergs backar i Mora. Det som har varit ska bli igen!

Det räcker väl med Mora… Färjestad också 🥲

Kom och tänka på när vi gjorde en trippel värvning år 2018:

” Nu presenteras tre nya spelare på en och samma gång. Dalaklubben har gjort klart med forwarden Thomas Valkvä-Olsen samt backarna Daniel Gunnarsson och Lucas Nordsäter.”

8 år sedan Nordsäter skrev på för Leksand, sitter nu utan kontrakt efter att ha spelat upp ett Löven som av allt och döma kommer storsatsa i SHL(finns plats åt Nordsäter som bara var där en säsong?). Vore väl en bra tid återkomma till Leksand? Vet om pressen att gå hela vägen(något vi har budgeterat för).

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

Sisu skrev: Idag, 08:49
yohnxd skrev: Idag, 07:46

Det räcker väl med Mora… Färjestad också 🥲

Kom och tänka på när vi gjorde en trippel värvning år 2018:

” Nu presenteras tre nya spelare på en och samma gång. Dalaklubben har gjort klart med forwarden Thomas Valkvä-Olsen samt backarna Daniel Gunnarsson och Lucas Nordsäter.”

8 år sedan Nordsäter skrev på för Leksand, sitter nu utan kontrakt efter att ha spelat upp ett Löven som av allt och döma kommer storsatsa i SHL(finns plats åt Nordsäter som bara var där en säsong?). Vore väl en bra tid återkomma till Leksand? Vet om pressen att gå hela vägen(något vi har budgeterat för).

Nordsäter ryktas till Slovakien tror jag.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Sisu skrev: Igår, 22:47

Kommer ha ett topp lag. Bara tacka ta emot. Ska snittet på 5500 hålla måste vi ha ett underhållande lag med massor av mål. Räkna med poängspelare som ska in, nu förstår man varför Kelleher och Lang var prio, spelare som säljer biljetter.

Tror på en Holy sheets värvning innan nästa vecka.

Så 13 forward 7 backar innebär att det ska in 7 forward och 5 backar om jag räknar rätt?

Vilgot Lidén och Adam Andersson får ses som 8e back och 14e forward till start på säsongen.

Då har vi kvar 14,5m som ska fördelas på 11st spelare, alltså 1,3 m per spelare.
Om jag inte är helt ute och cyklar så bör vi kunna värva en hel femma till av yttersta allsvensk klass, och sedan fylla på med ECHL-spelare och SHL-lån.

Just det ja. Helt rätt, räknade inte med Kelleher.

Vilka SHL lån kan vara aktuella? Skrev om Marcus Nordmark tidigare, han hade jag gärna tagit.

bender skrev: Idag, 08:05

Det är TLKs attityd (ie vansinniga hybris) som gjorde att han växte ut till förra årets bästa spelare hos oss. Det är den som kommer göra honom till stjärna i NHL, medans Elton hamnar i finska ligan. Största sorgen med att vi åkte ur är att vi inte fick uppleva firma K/K dominera SHL en säsong till.

Att han var förra årets bästa spelare hos oss stämmer inte och det vore inte en bedrift heller direkt, med tanke på att laget som sattes på isen visade sig vara ett av de sämre SHL lagen på senare år.

Elton Hermansson kommer bli NHL stjärna, TLK om någon är den som harvar runt i Vaasa Sport om några år.

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

Lampa skrev: Idag, 09:22

Just det ja. Helt rätt, räknade inte med Kelleher.

Vilka SHL lån kan vara aktuella? Skrev om Marcus Nordmark tidigare, han hade jag gärna tagit.

bender skrev: Idag, 08:05

Att han var förra årets bästa spelare hos oss stämmer inte och det vore inte en bedrift heller direkt, med tanke på att laget som sattes på isen visade sig vara ett av de sämre SHL lagen på senare år.

Elton Hermansson kommer bli NHL stjärna, TLK om någon är den som harvar runt i Vaasa Sport om några år.

Leksand är sugna på Lucas Lagerberg, och det kan nog vara aktuellt om det inte blir lite för känsligt. Annars är det nog Filip Björkman (Malmö)

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

.

Det är ju såklart en subjektiv bedömning.
Personligen sätter jag honom som vår över hela säsongen sett klart bästa forward. Någon som kan ändra en matchbild och styra tempo.
Att vi hade ett dåligt lag (om vi nu hade det) gör det väl i så fall till en större bedrift att sticka ut.

Vart han än hamnar kommer han i rätt roll ta för sig och kunna vara den lilla skillnaden mellan förlust och vinst. Hockey handlar i högsta grad om och i huvudsak om självförtroende så har man även skills så går man långt.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Aggeman skrev: Igår, 19:19

Back presenteras inom kort.

Källa: Ollas

Förlängningar "presenteras" ju inte - men man kan aldrig veta (Tjomme p-r-e-s-e-n-t-e-r-a-d-e ju sin son i berömda högtalar-videon).

Men annars är väl nyförvärv det mest troliga. Hoppas de hinner före Expressen igen (MP kommer genast skriva något efteråt för att visa att han/de minsann har koll ändå).

Sisu

Inlägg av Sisu »

Vet inte i vilken tråd detta bör skrivas men det påverkar denna tråd mest. Undrar ni vilken budget Brynäs hade när de lekte hem HA? 24 miljoner (det växte sedan)

Mrmadhawk aka Johan hörde talas om 15 miljoner kr i budget, vilket Expressen la ut. Sen sa han i en podd 20 miljoner i budget men nu är det 23.5 miljoner. 8.5 miljoner mera…

Vi har gått från ett lag av div 1 spelare och juniorer till ligans troligen högsta budget? Som ett till exempel hade Björklöven 20 miljoner kr i budget förra säsongen.

Vi kommer kunna få ihop ett otroligt starkt lag med denna budget. Ett till exempel på hur varje kr gör oss starkare. AJ Vanderbeck kostade Södertälje en halv miljon kr att köpa loss +lön.

Ollas har fått ett betydligt enklare jobb, blir roliga veckor för oss masar nu 🙏🏼

Lampa

Inlägg av Lampa »

Gösen skrev: Idag, 10:06

.

Det är ju såklart en subjektiv bedömning.
Personligen sätter jag honom som vår över hela säsongen sett klart bästa forward. Någon som kan ändra en matchbild och styra tempo.
Att vi hade ett dåligt lag (om vi nu hade det) gör det väl i så fall till en större bedrift att sticka ut.

Vart han än hamnar kommer han i rätt roll ta för sig och kunna vara den lilla skillnaden mellan förlust och vinst. Hockey handlar i högsta grad om och i huvudsak om självförtroende så har man även skills så går man långt.

Självklart. Men vidhåller fortfarande att han hade mått bäst av att spela i HA en säsong och vara första/andracenter, spela 20 min per match, PP och viktigast situationer än att gå på en kant i en tredje/fjärdeline i Rögle.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

LW - C - Kelleher
LW - C - RW
Lang - Eljas - RW
Lagerberg - Lissel - Crookes
Extra1: Adam Andersson
Extra2: Altörn

D1 - D2
D3 - Langvardt
D5 - Nilsson
D7 - Vilgot Lidén

G1 Gidlöv
G2 Christoffersson

Med den presenterade budgeten bör vi kunna ställa ett lag på isen som på pappret osar SHL-klass.
Jag går därmed på Lampas linje och skissar på ett lag där Eljas tar centerrollen i tredje, samt Lissel fjärde.

Jack Kopacka - Peter Abbandonato - Kelleher
Danny Katic - N.Stevens - Linus Öberg
Lang - Eljas - MK

Michael Joyaux - Jalen Smereck
Lucas Lagerberg - Strandell
Langvardt - Nilsson
Lucas Thorstensson - Vilgot Lidén

Nåt sånt.. ett lag som skulle locka publik tror jag.

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

När man fick klart att man har ligans största budget (?) så kanske man vill ha säkrare kort än att lova Kaderli och Koblar plats i 1a/2a? Det kanske spelade in lite också i att de gick skilda vägar. Vad veta vi.
...jo att de är borta och behöver ersättas.

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Lampa

Inlägg av Lampa »

SteveY skrev: Idag, 11:29

LW - C - Kelleher
LW - C - RW
Lang - Eljas - RW

D1 - D2
D3 - Langvardt
D5 - Nilsson
D7 - Vilgot Lidén

G1 Gidlöv
G2 Christoffersson

Med den presenterade budgeten bör vi kunna ställa ett lag på isen som på pappret osar SHL-klass.
Jag går därmed på Lampas linje och skissar på ett lag där Eljas tar centerrollen i tredje, samt Lissel fjärde.

Jack Kopacka - Peter Abbandonato - Kelleher
Danny Katic - N.Stevens - Linus Öberg
Lang - Eljas - MK

Michael Joyaux - Jalen Smereck
Lucas Lagerberg - Strandell
Langvardt - Nilsson
Lucas Thorstensson - Vilgot Lidén

Nåt sånt.. ett lag som skulle locka publik tror jag.

Går man inte upp med det laget är det något annat lag som gjort något jävligt bra med mindre pengar.