Annandagshockey 15:15 Leksand - Timrå 2-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
bender

Re: Annandagshockey 15:15 Leksand - Timrå 2-4

Inlägg av bender »

Lampa skrev: tor 26 dec 2024, 21:18 Man kan ju fundera på vilken skillnad det hade gjort om man lagt Lyytinen och Rindells 200k/månad på två offensiva spelare, eller en. Och behållt Lagerberg och kört med Nilsson mer frekvent.

Men det är lätt att se i efterhand, finnarna var ju på förhand inte såhär dåliga.
Beror lite på vem man frågar? Timrås fans grät väl inte direkt blod över att bli av med dem..

Men ja, de är extrema praktfiaskon till värvningar. Något annat sätt går inte att spinna det på. De har kostat oss en helt absurd mängd poäng i rena individuella misstag, inte minst under säsongsinledningen. Vilket till slut smittar av sig på hela lagets prestation, vilket får ytterligare konsekvenser i t ex publikintäkter.

Extremt dyra nyförvärv, som sagt. Jag bara hoppas att notan inte hamnar på 50+m, eller vad nu tv-pengarna från SHL ligger på nuförtiden.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Utan undantag är en försvarares viktigaste uppgift att försvara. Spela F. Nilsson istället för A. Rindell. Den senare kostar helt enkelt mer än det smakar.
Lampa

Inlägg av Lampa »

bender skrev: tor 26 dec 2024, 21:36
Lampa skrev: tor 26 dec 2024, 21:18 Man kan ju fundera på vilken skillnad det hade gjort om man lagt Lyytinen och Rindells 200k/månad på två offensiva spelare, eller en. Och behållt Lagerberg och kört med Nilsson mer frekvent.

Men det är lätt att se i efterhand, finnarna var ju på förhand inte såhär dåliga.
Beror lite på vem man frågar? Timrås fans grät väl inte direkt blod över att bli av med dem..

Men ja, de är extrema praktfiaskon till värvningar. Något annat sätt går inte att spinna det på. De har kostat oss en helt absurd mängd poäng i rena individuella misstag, inte minst under säsongsinledningen. Vilket till slut smittar av sig på hela lagets prestation, vilket får ytterligare konsekvenser i t ex publikintäkter.

Extremt dyra nyförvärv, som sagt. Jag bara hoppas att notan inte hamnar på 50+m, eller vad nu tv-pengarna från SHL ligger på nuförtiden.
Klarar vi SHL nästa säsong får man vara extremt nöjd, är känslan just nu, utan att kvala, magisk.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Lampa skrev: tor 26 dec 2024, 23:20
bender skrev: tor 26 dec 2024, 21:36

Klarar vi SHL nästa säsong får man vara extremt nöjd, är känslan just nu, utan att kvala, magisk.
Mmm. Hoppas man inser det realistiska nu och släpper allt vad top 6 heter. Nu gäller det att ha en plan för att nå lite fast mark som top 10. Inget annat. Det är på tok för orealistiskt idag.
Sen hur det ser ut i mitten av februari kan vi ta då.
Men nu gäller det att släppa tabellen och fokusera på att vinna nästa match. Inse att vi är för dåliga för slutspel och måste visa att vi är bättre än ett kvallag, för det är vi inte idag med den usla effektiviteten vi visar upp.
En annan sak är att ställa Mantas åt sidan. Han gjorde kanske inte bort sig idag, räddade oss många gånger, men som vanligt släpper han in puckar när det inte får ske.
0-1 tex. Går stenhårt ut på skytten och har inte ens en tanke på att vara beredd för ett instick i slottet.
Pucken har knappt styrfart över linjen men Mantas är helt överspelad.
Men finns inte en chans att de vågar sätta han som andremålvakt. Tyvärr, för det är vår enda chans att reda ut det här. Inte jättelätt då våra andra målvakter inte är några fantomer de heller, men bättre än Mantas. Det är dom.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Fantastisk hur så många hakar fast sig vid finnarna, sparka dem så ordnar sig allt typ. Visst, Rindell kostade väl oss en poäng idag om man fäster ögonen vid en speciell sekvens. Som givetvis inte var bra agerat. Men Mantas kunde ju räddat friläget? Vi kunde gjort fler mål på våra frilägen? Och vi kunde blivit straffade när andra gjorde dåliga beslut? Eddies felpassningar i egen zon?

Idag bidrog väl Rindell med mer offensiv kreativitet än 6-7 av våra forwards….tillsammans. Det är där det stora problemet ligger. Vi gör inga mål, då vinner man inga matcher. Och center uppsättningen vi spelar med idag är nog tveklöst sämst i SHL.

Och coacherna. Är det nån som tycker Knuts o Karlsson är bra i BP? Ibland när de är i zonen och förstör innan motståndarna ställer upp. Men när det sker är de en katastrof. Visst ska vi checka o stressa, men Knuts kan ju inte åka skridskor längre och MK är ju överallt och ingenstans. Ett par spelskickliga motståndare som lägger ett par snabba pass så är vi helt bortspelade. Som att sno godis från små barn.

Vad lösningen är för att vända skutan? Ja sig det. Optimist är jag inte. Sparka finnar tror jag dock inte är nån lösning som hjälper…
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

svepet skrev: fre 27 dec 2024, 00:27 Fantastisk hur så många hakar fast sig vid finnarna, sparka dem så ordnar sig allt typ. Visst, Rindell kostade väl oss en poäng idag om man fäster ögonen vid en speciell sekvens. Som givetvis inte var bra agerat. Men Mantas kunde ju räddat friläget? Vi kunde gjort fler mål på våra frilägen? Och vi kunde blivit straffade när andra gjorde dåliga beslut? Eddies felpassningar i egen zon?

Idag bidrog väl Rindell med mer offensiv kreativitet än 6-7 av våra forwards….tillsammans. Det är där det stora problemet ligger. Vi gör inga mål, då vinner man inga matcher. Och center uppsättningen vi spelar med idag är nog tveklöst sämst i SHL.

Och coacherna. Är det nån som tycker Knuts o Karlsson är bra i BP? Ibland när de är i zonen och förstör innan motståndarna ställer upp. Men när det sker är de en katastrof. Visst ska vi checka o stressa, men Knuts kan ju inte åka skridskor längre och MK är ju överallt och ingenstans. Ett par spelskickliga motståndare som lägger ett par snabba pass så är vi helt bortspelade. Som att sno godis från små barn.

Vad lösningen är för att vända skutan? Ja sig det. Optimist är jag inte. Sparka finnar tror jag dock inte är nån lösning som hjälper…
Instämmer till fullo med det du skriver. Och att vi förlorar beror inte på en eller två spelare. Det är för många som underpresterar helt enkelt. Skulle det vara så enkelt att det är en spelares eller tränarens fel så skulle ju lösningen vara enkel. Men så enkelt lär det ju inte vara. Ska detta vändas så måste alla se sig i spegeln och tillsammans göra jobbet.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Man kan vända och vrida hur mycket som helst kring varför man förlorar och givetvis ligger det flera faktorer bakom det. Dock kvarstår faktum att finnarna har underpresterat hela säsongen och Leksands IF börjar ligga riktigt skrynkligt till i tabellen. Därför är det i mitt tycke befogat att lyfta frågan om deras vara eller icke vara i föreningen framöver. Inom en elitverksamhet i synnerhet bör det inte vara några konstigheter att lyfta frågan om en grovt underpresterade spelare ska ges sparken.
Ludde

Inlägg av Ludde »

Aggeman skrev: fre 27 dec 2024, 02:21 Man kan vända och vrida hur mycket som helst kring varför man förlorar och givetvis ligger det flera faktorer bakom det. Dock kvarstår faktum att finnarna har underpresterat hela säsongen och Leksands IF börjar ligga riktigt skrynkligt till i tabellen. Därför är det i mitt tycke befogat att lyfta frågan om deras vara eller icke vara i föreningen framöver. Inom en elitverksamhet i synnerhet bör det inte vara några konstigheter att lyfta frågan om en grovt underpresterade spelare ska ges sparken.
Tycker du att det räcker med den finska duon om vi ska börja sparka spelare som underpresterar grovt?

Min lista kan nog innehålla minst 10 spelare som bör sparkas om vi ska gå på vilka som underpresterar. I min bok skulle vi börja med 27, 22 och 15.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

De blir nog kvar allesamman. Vi har knappast råd att betala lön till sparkade spelare och lyfta in nytt. Det skulle vara om vi tar in gratis juniorer då.

Vi har det lag vi har och kan bara hoppas det tillslut räcker till nytt kontrakt. Svårt också när spelarna har tutat i sig att vara ett top6 lag.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Fjodor skrev: fre 27 dec 2024, 01:30
svepet skrev: fre 27 dec 2024, 00:27 Fantastisk hur så många hakar fast sig vid finnarna, sparka dem så ordnar sig allt typ. Visst, Rindell kostade väl oss en poäng idag om man fäster ögonen vid en speciell sekvens. Som givetvis inte var bra agerat. Men Mantas kunde ju räddat friläget? Vi kunde gjort fler mål på våra frilägen? Och vi kunde blivit straffade när andra gjorde dåliga beslut? Eddies felpassningar i egen zon?

Instämmer till fullo med det du skriver. Och att vi förlorar beror inte på en eller två spelare. Det är för många som underpresterar helt enkelt. Skulle det vara så enkelt att det är en spelares eller tränarens fel så skulle ju lösningen vara enkel. Men så enkelt lär det ju inte vara. Ska detta vändas så måste alla se sig i spegeln och tillsammans göra jobbet.
Ja, våra forwards är bevisligen sämst i ligan.

Men allvarligt, hur länge ska (framförallt) Rindell (men även Lyytinen) kunna gömma sig bakom whataboutism i form av ”forwards då?!”??

Det handlar 100% inte bara om att han gav bort matchen igår. Det handlar om att han har gjort det konsekvent under hela säsongen. Avgörande lägen, gwg emot oss. Han har individuellt skänkt bort poäng på ett sätt som helt saknar motstycke bland utespelare iaf så länge jag har följt Leksand. Det är helt absurt. Vakna?!
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Ludde skrev: fre 27 dec 2024, 09:38
Aggeman skrev: fre 27 dec 2024, 02:21 Man kan vända och vrida hur mycket som helst kring varför man förlorar och givetvis ligger det flera faktorer bakom det. Dock kvarstår faktum att finnarna har underpresterat hela säsongen och Leksands IF börjar ligga riktigt skrynkligt till i tabellen. Därför är det i mitt tycke befogat att lyfta frågan om deras vara eller icke vara i föreningen framöver. Inom en elitverksamhet i synnerhet bör det inte vara några konstigheter att lyfta frågan om en grovt underpresterade spelare ska ges sparken.
Tycker du att det räcker med den finska duon om vi ska börja sparka spelare som underpresterar grovt?

Min lista kan nog innehålla minst 10 spelare som bör sparkas om vi ska gå på vilka som underpresterar. I min bok skulle vi börja med 27, 22 och 15.
Vi måste börja någonstans. Backen/backarna som återkommande gör dåliga insatser kan få gå först.
Bagarn

Inlägg av Bagarn »

Aggeman skrev: fre 27 dec 2024, 10:07
Ludde skrev: fre 27 dec 2024, 09:38

Vi måste börja någonstans. Backen/backarna som återkommande gör dåliga insatser kan få gå först.
Man kan ju börja med att man åtminstone inte får hoppa tillbaka på isen när vi ska spela 6 mot 5…..
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Vad gäller 15 och 22 anser tränarna att de är bättre än juniorer. Jag köper det.
Vad gäller Rindell anser de att han är bättre än Fred Nilsson. Det köper jag inte.
Ett liknande problem kommer ju tyvärr uppstå med Armalis - Gistedt också.
Dyra spelare med hög profil går alltid före.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag tror helt klart på att det är en brist bland våra ledare/tränare, det är nämligen flera spelare som gör exakt samma misstag gång på gång.
Bra ledare påpekar och tar bort dessa misstag.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ullvi, typ skrev: fre 27 dec 2024, 11:53 Ett liknande problem kommer ju tyvärr uppstå med Armalis - Gistedt också.
Gistedt - "slipsen" från Uddevalla.
Efter sex raka förluster valde Leksands sportchef Tommy Salo att agera. In kommer backen Daniel Josefsson och målvakten Joakim Lundström. Ut åkte andremålvakten Joel Gistedt.

Beslutet skapade reaktioner i hockey-Sverige. Frölundaprofilen Robin Figren var mycket förvånad över beslutet.

"Leksand väljer att sparka en slips som har lirat EN period den här säsongen. Det hade gett lika mycket att sparka ismaskinen eller en puckhink istället. Och det är absolut inget hån mot min gamle polare, Joel Gistedt. Det är endast ett frågetecken mot Leksands ledning, skriver han på Twitter.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... r-besviken
Figren - ett fall för Språklådan viewtopic.php?p=13110&hilit=otyg#p13110
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog