Annandagshockey 15:15 Leksand - Timrå 2-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Annandagshockey 15:15 Leksand - Timrå 2-4

Inlägg av Sniper »

6. Timrå 42
11. Leksand 34

Topp 6-tåget går.
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
Användarens profilbild
Klas

Re: Annandagshockey 15:15 Leksand - Timrå

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: tor 19 dec 2024, 21:26 6. Timrå 42
11. Leksand 34

Topp 6-tåget går.
Just nu kikar jag nog mest neråt. Vi måste för bövelen börja ta poäng! Annars lär vi gråta över betydligt beskare tåg än topp-6 framåt vårkanten.

Vår största fiende är väl om laget själva (precis som vi ) tror att dom är bättre än vad dom bevisligen är. ”Bara vi får in nån puck, så lossnade det”. ”Bara Max för nåt skitmål så släpper det”
Nä, det gör inte det. Vi är just nu ett jävla bottenlag. Sug på den. Och börja fan visa den desperation som krävs för att vinna matcher. När vi gjort det, och poängen (kanske) trillar in. Ja, då får ni gärna spela skönt och fagert, men se för fan till att hålla oss på rätt sida de där förbannade strecket först.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Halva serien spelad. Om vi tar lika många poäng under andra halvan som under första landar vi på 68 och det räcker för att undvika kval.

De 34 vi tagit är klart i underkant. Å andra sidan ljuger inte siffran. Det är inte bara otur, det är oförmåga. Och det sista vi kan skylla på är målvakterna - de har länge gett oss chansen att vinna matcher.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Det är inget skoj nu. Så testar därför med denna förutsägelse. Vi gör ett mål, vi får spela ett PP, Rindell gör inte mål och vi förlorar.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: tor 19 dec 2024, 22:03
Sniper skrev: tor 19 dec 2024, 21:26 6. Timrå 42
11. Leksand 34

Topp 6-tåget går.
Just nu kikar jag nog mest neråt. Vi måste för bövelen börja ta poäng! Annars lär vi gråta över betydligt beskare tåg än topp-6 framåt vårkanten.

Vår största fiende är väl om laget själva (precis som vi ) tror att dom är bättre än vad dom bevisligen är. ”Bara vi får in nån puck, så lossnade det”. ”Bara Max för nåt skitmål så släpper det”
Nä, det gör inte det. Vi är just nu ett jävla bottenlag. Sug på den. Och börja fan visa den desperation som krävs för att vinna matcher. När vi gjort det, och poängen (kanske) trillar in. Ja, då får ni gärna spela skönt och fagert, men se för fan till att hålla oss på rätt sida de där förbannade strecket först.
Jag är övertygad om att det inte är desperation som behövs utan snarare lugn och självförtroende. Jag tror fortfarande på att det är målskyttet som kommer lossna bara vi får in lite kollektivt självförtroende. Just nu känns det som alla spelare tar allt ansvar på sina egna axlar istället för att man kan känna att blir det inte jag som gör mål så kommer någon annan göra det. Vi behöver även få in lite spelare, det är klart att man med så många spelare borta även får lite extra press på de som är kvar i en redan pressad situation.

Även om topp 6 börjar dra ifrån lite så är det definitivt ingen omöjlighet, men fokus borde enbart vara på att börja vinna matcher. Sedan får placeringen bli det den blir.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Med extremt hög sannolikhet är det desperationen det brister i. Lugn o ro är det som har satt oss i det här från första början. Enl mig.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: fre 20 dec 2024, 09:52 Med extremt hög sannolikhet är det desperationen det brister i. Lugn o ro är det som har satt oss i det här från första början. Enl mig.
Och desperation har satt oss i den ekonomiska sits vi sitter i ;-)
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Stjärnan skrev: fre 20 dec 2024, 09:52 Med extremt hög sannolikhet är det desperationen det brister i. Lugn o ro är det som har satt oss i det här från första början. Enl mig.
M. Hrivík
P. Zackrisson
P. Cehlárik
A. Eljas
D. Altörn
A. Kaderli
J. Lyytinen
M. Gidlöf

Jag vill tro att vår långa frånvarolista bland forwards också bidragit till att offensiven sett trubbig ut på sistone.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: fre 20 dec 2024, 10:52
M. Hrivík
P. Zackrisson
P. Cehlárik
A. Eljas
D. Altörn
A. Kaderli
J. Lyytinen
M. Gidlöf

Jag vill tro att vår långa frånvarolista bland forwards också bidragit till att offensiven sett trubbig ut på sistone.
Ja, det skapar om inte annat en osäkerhet och man får inte riktigt tid att spela ihop sig eftersom man skiftar kedjor mest hela tiden.
Bagarn

Inlägg av Bagarn »

Shit vad man saknar en lokalt duktig sportjournalist som följer Leksand och den dagliga verksamheten.

Är det bara jag som oroas över den dagliga/sportsliga verksamheten? Funkar den bra? Är vi lika proffsiga som under Björn?

Dels så har man någon slags bild av svenska hockeytränare.
Kan dela in dem i den moderna ledartypen och den mer traditionella ledartypen.
Den moderna typen av ledare är ofta grundligt skolad, har mycket fokus på rutiner och arbetssätt, individuell utveckling och fysiskt krävande spelare.
Kravställande gällande träningsetik och ditt sätt även utanför isen. De är ofta ganska vältränade själva för att leda genom exempel.
Ibland finns svagheter i det taktiska kunnandet och framförallt matchcoachning. Men ganska ofta har de byggt upp erfarenhet även här.
Här ser jag personer som Björn H, Robban O, Sjur, Roger, Sam Hallam, T Mittel, Filander osv
I vårt team förmodligen Millner.

Den andra ledartypen är mer präglad av 80-90 talet.
Man är en taktiskt coach som lägger mycket fokus på matchen.
Rutiner och kravställande i vardagen är sekundärt. Det är laget före jaget, man jobbar inte speciellt med individerna utan spelarna får finnas i kollektivet. Ofta ganska sköna figurer som har ett gott tugg med media och är säkert omtyckta i grupper kortsiktigt eftersom man upplever en fri känsla och glädje som grupp. Man uppskattar det goda livet och har en lite bakåtlutad tillvaro allmänt. In med snusen och var lite skön.
Här kan man kanske ser personer som Appelgren, Challe, Challe, Roger M, Perra, Ante, O Molin

Minns när Äpplet kom in efter de just då orutinerade NeCo och vi fick en avslappnad/lurig coach som var störtskön. På alla sätt.
Inom gruppen och i media. Vi fick en kanonsäsong med Äpplet.
In kommer Micke J från Färjestad och totalsågar den dagliga verksamheten. Den obefintliga kravbilden och de dagliga träningsrutinerna.
En säsong senare var fiaskot ett faktum.

Min känsla är att det påminner en hel del om bytet Björn till Challe/Challe.
Var definitivt ingen supporter av Björn som matchcoach sista åren. Och fjolåret var ett år där spelarna reagerade positivt på en mer taktiskt nyanserad säsong. Challe charmig som alla andra tränare tillsammans.

Det var ju erkänt hur Björn höjde kravställningen i föreningen under sin tid.
Hur många ser Challe, Challe, Printz i den rollen idag? Som pådrivare, kravställare och tempointensiv isträning? Om inte kvällsblaskans dokumentär när de följde laget förra säsongen var väldigt vinklad, så borde fler än jag förvånats över hur det såg ut?

Jag blir orolig när jag ser Aston komma in och tacklas mest i hela Rögle. För det är såklart kravet på honom.

Jag blir ännu mer orolig när man ser den fysiska utvecklingskurvan på majoriteten av våra spelare. Farten, tyngden, intensiteten är så markant sämre på spelare som Jon, Östman, Max, Lunkan, Cehlarik, Hrivik, Noren mfl
Den individuella utvecklingen går ju ganska snabbt åt fel håll.
Kan inte se speciellt många spelare som utvecklats sista 12 månaderna. Jo Millners boys såklart - är inte det den viktigaste ledaren vi har idag?

Ännu värre är ju inställningen på inte minst våra kulturbärare. Vad har hänt? Det var chockerande att se en Martin Karlsson som haft problem med tempot i 2 säsonger, komma in ringrostig och sparka liv i Östman/Knuts. Helt plötsligt gjorde de några matcher med inställning och frenesi.
Igår tog de bort MK från dem och då åkte man omkring och alibispelade igen.

Folk klagar på legoknektar men utöver Lang så är det ju Justin Kloos som spelar mest uppoffrande av alla spelare. Utan tävlan. Mini-challe med på sitt sätt.
Även Elvenes som har handleder och spelsinne som ingen annan i laget visar gång på gång att han vill enormt mycket.
Den ena spelare blir inte kvar och kommer kanske inte ens få sin fulla lön, den andra ska hem till Ängelholm.
Men de leder oss idag.

Att ha typ sämst PP statistik, göra typ minst mål och få minst utvisningar kan man ju reta ihjäl sig på med den offensiva talang som finns. Beror det på dåliga avslut från topguns eller beror det på den obefintliga viljan att ta lite styrk framför kassen?

Jag hoppas verkligen att talangen och grundspelet kommer räcka för att undvika kvalet. Under ganska långa perioder brukar vi studsa tillbaka och ta mycket poäng. Det är en sådan period som behöver komma i januari.

Hoppas även att jag har totalt fel gällande hur det dagliga drivs och att man oroar sig helt i onödan.

Den enda julklapp man vill ha är 6 poäng i hemmaborgen.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Bagarn skrev: fre 20 dec 2024, 14:21Är det bara jag som oroas över den dagliga/sportsliga verksamheten? Funkar den bra? Är vi lika proffsiga som under Björn?
Jag håller med om dina observationer angående utveckling på individuella spelare. Det är många vars formkurva dalat markant de senaste 12-18 månaderna.

Men en röd tråd genom T. Johanssons mediala framträdanden sedan han kom till Leksand har ju varit att trycka på hur vi måste förbättra "den dagliga verksamheten". Hans offentliga uttalanden i samband med diskussionerna om hans kontraktförlängning handlade ju också bland annat om att han ville se föreningen skapa bättre möjligheter för spelare att utvecklas. Han är troligen närvarande på om inte majoriteten så åtminstone en stor del av isträningarna. Jag har svårt att se att han också skulle slå sig till ro och acceptera dålig eller slapp inställning bland ledare och spelare.

Samtidigt - och detta är en av hans främsta egenskaper enligt mig - är tålamod lite av hans adelsmärke. Jag kan inte komma på något beslut (värvning/avpollettering av spelare, tränarrockader, etc.) han tagit som har känts förhastat. Hans egen kontraktsförlängning tog ju också mer tid än både vi och styrelsen hade tänkt sig. Detta lugn är något som Leksands IF behöver, men kanske sipprar det också in i omklädningsrummet och skapar en känsla av att "det löser sig"? Det blir ju två sidor av samma mynt och är såklart en svår avvägning mellan att ge lugn och trygghet och att invagga gruppen i en falsk säkerhet.

Nu verkar det ju som att vi får en ny huvudtränare till nästa säsong. Huruvida Mi. Karlberg är rätt person är svårt att sia om men personligen, och utan att ha någon slags insikt i hur herrlagets verksamhet bedrivs idag, tror jag att det skulle vara nyttigt med en ny röst utifrån. I NHL talar man ofta om att det är svårt att bli befordrad från assisterande tränare till huvudtränare för samma lag, eftersom assisterande ofta är mer "good cops" och på spelarnas sida medan huvudtränaren är den som tar de obekväma besluten inför spelartruppen.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag har också svårt att se att Challe Karlberg skulle funka som huvudtränare, förvisso är han hyfsat bra att ta snacket i TV och det kanske är en huvudtränares främsta roll? Jag saknar ju en Hellkvist som ställer och sätter grundkrav, tror det är det som saknas inför denna säsong. Viktigast är att vi har tre?! (varför just tre tränare) som täcker in alla kompetensområden som tränare skall och behöver ha. Jag kan inte alla kompetensområden på fingrarna men ni kanske kan hjälpa till med det. Några är ju som sagt att ställa krav på grundträningen och personer, sätta grundspelet, matchcoaching, personlig spelarutveckling, odla gruppdynamik/gruppkänsla och sedan såklart det klassiska anfallsspel, försvarsspel och PP och BP.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Har ingen aning om det är Challarna som är ”dåliga” tränare eller inte. Är tränare själv, dock i annan idrott och i betydligt lägre division, men vet själv hur svårt det är att vända en negativ spiral. Som tränare är det svårt om man bestämt att man ska spela på ett visst sätt, göra på ett visst sätt i specifika situationer och så skiter någon i det ändå.

Alla spelare är dessutom olika och behöver tas olika. Vissa behöver någon form av uppsträckning, andra mer uppmuntran osv. Men en tränares viktigaste roll är enligt min mening att få ihop gruppen, att inte favorisera vissa spelare genom att behandla dem olika vid misstag etc.

Personligen accepterar jag misstag när jag ser att det fanns en tanke bakom det som skedde trots att det blev fel. Fuskas det däremot gång på gång i vissa grundläggande moment eller att man uppenbarligen skiter i vissa saker som man gemensamt kommit överens om då är det en annan femma.

Sedan får man aldrig försöka styra spelare totalt så de blir som robotar. Tar man bort den kreativitet som finns hos alla spelare då är man körd.

/Svammel från demoncoachen
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Tidig matchstart på annandagen - hur vanligt är det för vår del?
Känns som man fått vänta till 18:00 var och varannan 26 december.
Med bevarat arkiv (Superstars forum)
hade det varit lätt att kolla upp starttiderna genom åren.
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Mitt minne av annandagshockey: