(...)
Jag har också Brynäs som guldfavorit, men håller ändå fast vid mitt utgångstips att Luleå tar hem det här till slut.
Och Jakob Silfverberg & Co kan stöta på en obehaglig överraskning redan i en kvartsfinal.
Leksand.
Även om det blev förlust mot Luleå i lördags, är leksingarna seriens formstarkaste lag.
De toppar formtabellen sett till de senaste tio matcherna, före Frölunda, Luleå och Rögle.
Just nu ligger de på en åttondeplats i tabellen och är på kollisionskurs mot Brynäs i ett slutspel, som kommer att lottas mot det lägst rankade laget i en kvartsfinal.
Jag påstår inte att det blir så, men möjligheten är ändå relativt stor.
Det kan bli en mardröm för Brynäs.
Leksand nollade gästrikarna så sent som förra veckan, då de vann med 1-0 i Monitor ERP Arena och har totalt tre segrar och en förlust på säsongens inbördes möten.
Det är inte många lag som kan skryta med det.
Dessutom har de bara släppt in totalt sju mål på de fyra mötena mot seriens tillsammans med Färjestad mest målglada lag.
Jag är enormt imponerad av hur Leksand sett ut de senaste veckorna och hur de lyft sig efter att ha varit indragna i bottenstriden och ett hotande kval.
Jag trodde inte de hade det i sig, men de har spelat med en stolthet och ett hjärta jag inte sett tidigare under säsongen.
Dessutom har defensiven lyft till himmelska höjder och målvaktsspelet har hållit mästarklass.
Nu påstår jag inte att Leksand är på väg mot en SM-final, men de följer samma mönster som slutspelsskrällen Rögle gjorde i fjol.
Det kan ju även tala emot leksingarna, då blixten sällan slår ner på samma ställe två gånger.
Men jag gillar det jag ser just nu.
(...)
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... nas-direkt