SHL 24/25

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

SHL 24/25

Inlägg av Sniper »

Kamikaze-tips (en första skiss på det som blir bidraget i Lillguds tävling):

1. Rögle
2. Skellefteå
3. Linköping
4. Färjestad
5. Växjö
6. Leksand (ja, vi tar ett steg tillbaka kommande grundserie*)
7. Frölunda
8. Luleå
9. Timrå
10. HV71
11. Modo
12. Brynäs/Djurgården (samma skit)
13. Örebro
14. Malmö

*Kvartsfinalen mot Linköping vinner vi dock 4-2
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 24/25

Inlägg av Sniper »

Johan Svensson
@MrMadhawk
I dagens Sanny & Svensson så fick ni hela premiäromgången 21 september.
Här är matcherna:
# Henrik Stridh-derby
# Dominik Granak-derby
# Pär Edblom-derby
# Filip Johansson-derby
# Adam Åhman-derby
# Andrej Nedorost-derby
# Anton Mylläri-derby
https://twitter.com/MrMadhawk/status/17 ... 5972042996
Det hade kunnat vara Örebro eller Modo (Pär Edblom)
men det är bara i Frölunda och Leksand Filip Johansson spelat.
Så vilka har hemmaplan?
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: SHL 24/25

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: fre 19 apr 2024, 17:30
Johan Svensson
@MrMadhawk
I dagens Sanny & Svensson så fick ni hela premiäromgången 21 september.
Här är matcherna:
# Henrik Stridh-derby
# Dominik Granak-derby
# Pär Edblom-derby
# Filip Johansson-derby
# Adam Åhman-derby
# Andrej Nedorost-derby
# Anton Mylläri-derby
https://twitter.com/MrMadhawk/status/17 ... 5972042996
Det hade kunnat vara Örebro eller Modo (Pär Edblom)
men det är bara i Frölunda och Leksand Filip Johansson spelat.
Så vilka har hemmaplan?
Undrar om det blev Frölunda då de vill utnyttja avstängningen på Kalle Östman som "sin" på riktigt?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 24/25

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: lör 13 apr 2024, 12:33 Kamikaze-tips (en första skiss på det som blir bidraget i Lillguds tävling):

1. Rögle
2. Skellefteå
3. Linköping
4. Färjestad
5. Växjö
6. Leksand (ja, vi tar ett steg tillbaka kommande grundserie*)
7. Frölunda
8. Luleå
9. Timrå
10. HV71
11. Modo
12. Brynäs/Djurgården (samma skit)
13. Örebro
14. Malmö

*Kvartsfinalen mot Linköping vinner vi dock 4-2
Nu får vi se över vår målvaktssida och bestämma hur vi hanterar den uppkomna situationen, säger Thomas Johansson, General Manager.
https://www.leksandsif.se/article/2i4asco-30ead/view
- Det är självklart ett mycket tufft besked för oss att få i det här läget. Samtidigt sker det relativt tidigt vilket gör att vi tämligen omgående kan sätta in en ny plan till verket och gå vidare. Visst blir det ett större jobb för oss att dra, men det är vårt jobb att vara beredda att sådant här kan inträffa när man har väldigt duktiga hockeyspelare omkring sig.
https://www.lhc.eu/article/7elasck-30c01/view
Det här får naturligtvis konsekvenser för kamikaze-tipset. Inte bara tabellplaceringar utan också tänkt kvartsfinal. Både Leksand och Linköping är nu utanför topp 6 (LHC var lite väl högt tippade redan före förlusten av Högberg, men det var som jag kände just då - att Linköping kan ta ytterligare ett steg).
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 24/25

Inlägg av Gösen »

Jag inväntar nog Wennerströms tips innan jag vänder på det och lämnar in.

Dessutom har vi fortfarande något som trumfar målvakter som under en säsong visar upp en hög högstanivå. Midas.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: tis 30 apr 2024, 12:55 Jag inväntar nog Wennerströms tips innan jag vänder på det och lämnar in.
Ha! Ibland är du otroligt rolig, Gösen! Men nog menar du Wennerholm? Eller är det storspionen som förser dig med ett krypterat tips som du sen måste vända på för att tyda?

Dessvärre har jag själv drabbats av en närmast Lillgudsk pessimism och oroar mig mer för nedre strecken än för en kvartsfinal mot Linköping.

Bild
Bild: Gösen när han erhåller årets kamikaze-tips.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 24/25

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: tis 30 apr 2024, 13:27
Gösen skrev: tis 30 apr 2024, 12:55 Jag inväntar nog Wennerströms tips innan jag vänder på det och lämnar in.
Ha! Ibland är du otroligt rolig, Gösen! Men nog menar du Wennerholm? Eller är det storspionen som förser dig med ett krypterat tips som du sen måste vända på för att tyda?

Dessvärre har jag själv drabbats av en närmast Lillgudsk pessimism och oroar mig mer för nedre strecken än för en kvartsfinal mot Linköping.

Bild
Bild: Gösen när han erhåller årets kamikaze-tips.
Guldfiskwannabes och namn. Hopplöst.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... olm-tippar

Då får vi säga grattis till Örebro som toppar Gösens kamikaze-tabell.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 24/25

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: ons 01 maj 2024, 09:43 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... olm-tippar

Då får vi säga grattis till Örebro som toppar Gösens kamikaze-tabell.
Resten då?

Förövrigt kommer De förhatliga ett och två aldrig toppa mina listor. Inte ens om W bottnar dem.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: ons 01 maj 2024, 12:03
Wittgenstein skrev: ons 01 maj 2024, 09:43 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... olm-tippar

Då får vi säga grattis till Örebro som toppar Gösens kamikaze-tabell.
Resten då?

Förövrigt kommer De förhatliga ett och två aldrig toppa mina listor. Inte ens om W bottnar dem.
På Gösens begäran agerar jag mellanhand mellan honom och Wennerström. Det överlämnade följer nedan:
SHL-säsongen 2023/24 är över.

Så välkomna till vintern 2024/25.

Jag är som vanligt rekordtidigt ute med mitt första kamikazetips av en serie som ser mer svårtippad ut än någonsin.

Och kvalspöket cirklar redan över några av lagen.

Skellefteå vann en SM-final till slut och är värdiga mästare.

I den femte och avgörande matchen mot Rögle var de överlägsna, trots att det ”bara” slutade 2-0 och sista målet kom i tom kasse.

Men än en gång bevisades den gamla sanningen att en bra defensiv vinner mästerskap och den här gången tog det även Rögle till en sensationell final.

Och jag tror båda lagen kommer att bli starka även nästa säsong.

Jag tror däremot inte att toppen av tabellen kommer att förändras särskilt mycket, där vi även har Färjestad, Frölunda, Växjö och nysatsande Linköping som givna kandidater.

Det är i botten det kan blir ett drama.

Vilka kommer att kvala?

Vilka åker ur?

Det här är mina rekordtidiga funderingar.

14. ÖREBRO
Kommentar: Ja, har det varit annat än problem i Örebro den senaste tiden? Just nu känns det som en klubb i upplösning med oerhört tunga tapp på backsidan. Känslan att alla inre stridigheter kan stå dem dyrt. Några av de största namnen har lämnat och i ett SHL där det är hopplöst svårt att hitta två givna kvalkandidater, känns närkingarna ändå som den starkaste. Här krävs en ordentlig uppryckning om det tipset ska ändras.

13. MODO
Kommentar: Gjorde det strålande som nykomlingar i SHL med sin elfteplats. Men nu kommer det tuffa andra året, där sportchefen Henrik Gradin visserligen fyllt på med en del intressanta nya namn, men där nyhetens behag är över. Det finns ingen överraskningseffekt längre och jag tror att ångermanlänningarna får det tufft i en serie där jag upplever att konkurrensen tätnat ytterligare ett snäpp.

12. MALMÖ
Kommentar: Jag tippar ständigt detta Malmö i botten känns det som, men nu har jag dem åtminstone ovanför kvalstrecket. Skåningarna har haft en makalös förmåga att klänga sig kvar i SHL, hur mörkt det än sett ut på förhand. Har tappat poängkungen Janne Kuokkanen, vilket är tungt, men har redan gjort en del intressanta nyförvärv.

11. TIMRÅ
Kommentar: Det som skapar osäkerhet är att det är en ny tränare i gamla finska NHL-stjärnan Olli Jokinen. Jag undrar fortfarande hur det ska falla ut. Är det på väg mot en Mikko Manner-kollaps där bara cykeln står kvar när säsongen är över? Finländska tränare brukar ha det tufft i SHL och Olli Jokinen har mycket att bevisa. Det känns i alla fall som Timrå är på väg mot en tuff säsong.

10. BRYNÄS
Kommentar: Brynäs är sist ut på banan när det gäller att hitta nyförvärv, precis som alla nykomlingar. Inget lag har så många hål att fylla i det här läget. Men något säger mig att Brynäs har mycket att ta med sig från sin säsong i hockeyallsvenskan. Det känns som hela föreningen har vuxit ur det kaos som rådde när laget åkte ut. Det är målvaktssidan som känns helt öppen och viktigaste positionen att lösa.

9. LEKSAND
Kommentar: Har tappat succémålvakten Filip Larsson och toppbacken Anton Lindholm, men i övrigt är man relativt intakta. Men det är två tunga tapp för Challe Berglund och Mikael Karlbergs, som nu tar över även formellt efter tränaren Björn Hellkvist. Men leksingarna är lika svårbedömda som alltid. Därför känns det logiskt att placera dem någonstans i mitten av tabellen.


8. HV71
Kommentar: Här har det varit stängt för ombyggnad sedan smålänningarna överlevde kvalet. I sort sett alla i ansvarig position har fått gå och senast sportchefen Kent ”Nubben” Norberg. Det är dags för en omstart. HV71 var egentligen för bra för att kvala säsongen som gick, men fick aldrig ihop det. Nu tror jag att de tar ett kliv och blir ett slutspelslag igen. Alla förutsättningar finns, även om nye tränaren Anton Blomqvist är helt oprövad på den här nivån.

7. LULEÅ
Kommentar: Luleå är svårbedömda och har haft det tufft två säsonger i rad nu. Det kostade sportchefen Stefan ”Skuggan” Nilsson jobbet. Nye Thomas Fröberg visade fingertoppskänsla i Oskarshamn, innan det mesta gick snett säsongen som gick. Men här har han en större plånbok och det är han som är mannen som ska lägga grunden till en ny storhetstid. Frågan är bara hur lång tid det tar.

6. VÄXJÖ
Kommentar: Smålänningarna har tappat några tunga pjäser, precis som de gjorde efter SM-guldet i fjol. Men sportchefen Henrik Evertsson har en osviklig förmåga att fylla luckorna med spelare som passar perfekt in i Växjös system. Och det har varit en nästan ständig framgångssaga. Jag tvivlar inte på att smålänningarna blir ett topplag även nästa säsong och är kanske överdrivet försiktig då jag placerar dem på en sjätteplats.

5. LINKÖPING
Kommentar: Sportchefen Peter Jakobsson är på väg att förvandla Linköping till ett storlag igen. Det har redan kommit in flera starka namn, framförallt toppbacken Rasmus Rissanen från Örebro. Men att målvakten Marcus Högberg försvinner till NHL var en överraskning och lämnar ett stort hål att fylla. Högberg var vinterns MVP hos östgötarna och här måste Jakobsson hitta rätt. Då kan det bli riktigt roligt i Saab Arena nästa vinter. Jag höjer varningens finger här.

4. RÖGLE
Kommentar: Ja, nog borde Rögle studsa tillbaka även i grundserien nästa år, efter succén i SM-slutspelet. Det blev ett silver till slut, men skåningarna stod för ett gigantiskt förvandlingsnummer efter niondeplatsen i grundserien, då de välte både Färjestad och Växjö på vägen mot final. Inhoppande tränare Roger Hansson har startat något bra och byggt bakifrån. Det kommer fortsätta att löna sig nästa vinter.

3. FÄRJESTAD
Kommentar: Säsongens seriesegrare och sedan platt fall i kvartsfinalen mot Rögle. Det såg jag inte komma. Har landat Viktor Lodin som snabbt kan bli en stor publikfavorit och får tillbaka utlånade Damian Clara från Brynäs, där han utvecklats till en toppmålvakt. Färjestad kommer att fortsätta att slåss om seriesegern, nu när de hittat tillbaka till sin gamla identitet igen.

2. FRÖLUNDA
Kommentar: Det blev inte samma utfall som jag räknat med för alla stora namn som kom till säsongen som gick. Men jag tror utdelningen kommer nästa vinter, då Roger Rönnberg gör sin femtioelfte säsong som tränare. Att Malte Strömwall försvinner är naturligtvis kännbart, men samtidigt känns långtidsskadade Gustav Rydahl som ett nyförvärv. Göteborgarna borde ta ett litet kliv till.

1. SKELLEFTEÅ
Kommentar: Det kan ju kännas lite defensivt och tråkigt att tippa de färska svenska mästarna som seriesegrare nästa år, men det finns en anledning. De har alla de viktigaste pjäserna i guldlaget på kontrakt och tränaren Robert Ohlsson är kvar. Det kan bli en viss mättnad efter ett SM-guld, men Skellefteå är ett ständigt topplag och är i dagsläget starkaste kandidaten till seriesegern även 2014/25.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 24/25

Inlägg av Sniper »

bokmal skrev: tor 26 okt 2023, 19:55
CMB skrev: tor 26 okt 2023, 19:53 Hur sjutton kan Nord ta utvisning …
Vanligaste citatet på internet.
Men nu har han tagit sin sista.
Johan Svensson @MrMadhawk · 24m
🦓💣
En av våra mest erfarna domare, Mikael Nord, Arboga, som dömde så sent som i måndagens SM-final, kommer att lägga ner sin elitkarriär.
Detta har meddelats i interna kanaler, hör jag.
Guldpipan sex gånger, internationella uppdrag och i SHL sedan 2010/2011. Fin karriär!
https://twitter.com/MrMadhawk?ref_src=t ... r%5Eauthor
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 24/25

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tis 30 apr 2024, 12:41
Sniper skrev: lör 13 apr 2024, 12:33 Kamikaze-tips (en första skiss på det som blir bidraget i Lillguds tävling):

1. Rögle
2. Skellefteå
3. Linköping
4. Färjestad
5. Växjö
6. Leksand (ja, vi tar ett steg tillbaka kommande grundserie*)
7. Frölunda
8. Luleå
9. Timrå
10. HV71
11. Modo
12. Brynäs/Djurgården (samma skit)
13. Örebro
14. Malmö

*Kvartsfinalen mot Linköping vinner vi dock 4-2
Nu får vi se över vår målvaktssida och bestämma hur vi hanterar den uppkomna situationen, säger Thomas Johansson, General Manager.
https://www.leksandsif.se/article/2i4asco-30ead/view
- Det är självklart ett mycket tufft besked för oss att få i det här läget. Samtidigt sker det relativt tidigt vilket gör att vi tämligen omgående kan sätta in en ny plan till verket och gå vidare. Visst blir det ett större jobb för oss att dra, men det är vårt jobb att vara beredda att sådant här kan inträffa när man har väldigt duktiga hockeyspelare omkring sig.
https://www.lhc.eu/article/7elasck-30c01/view
Det här får naturligtvis konsekvenser för kamikaze-tipset. Inte bara tabellplaceringar utan också tänkt kvartsfinal. Både Leksand och Linköping är nu utanför topp 6 (LHC var lite väl högt tippade redan före förlusten av Högberg, men det var som jag kände just då - att Linköping kan ta ytterligare ett steg).
Då ska vi se EXAKT VILKA konsekvenser det får.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14. Leksand

1-13 orkar jag inte bry mig om.
Användarens profilbild
Leksing i vargaland
Inlägg: 119
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 20:25

Re: SHL 24/25

Inlägg av Leksing i vargaland »

Sniper skrev: tor 16 maj 2024, 16:54
Sniper skrev: tis 30 apr 2024, 12:41
Sniper skrev: lör 13 apr 2024, 12:33 Kamikaze-tips (en första skiss på det som blir bidraget i Lillguds tävling):

1. Rögle
2. Skellefteå
3. Linköping
4. Färjestad
5. Växjö
6. Leksand (ja, vi tar ett steg tillbaka kommande grundserie*)
7. Frölunda
8. Luleå
9. Timrå
10. HV71
11. Modo
12. Brynäs/Djurgården (samma skit)
13. Örebro
14. Malmö

*Kvartsfinalen mot Linköping vinner vi dock 4-2
Nu får vi se över vår målvaktssida och bestämma hur vi hanterar den uppkomna situationen, säger Thomas Johansson, General Manager.
https://www.leksandsif.se/article/2i4asco-30ead/view
- Det är självklart ett mycket tufft besked för oss att få i det här läget. Samtidigt sker det relativt tidigt vilket gör att vi tämligen omgående kan sätta in en ny plan till verket och gå vidare. Visst blir det ett större jobb för oss att dra, men det är vårt jobb att vara beredda att sådant här kan inträffa när man har väldigt duktiga hockeyspelare omkring sig.
https://www.lhc.eu/article/7elasck-30c01/view
Det här får naturligtvis konsekvenser för kamikaze-tipset. Inte bara tabellplaceringar utan också tänkt kvartsfinal. Både Leksand och Linköping är nu utanför topp 6 (LHC var lite väl högt tippade redan före förlusten av Högberg, men det var som jag kände just då - att Linköping kan ta ytterligare ett steg).
Då ska vi se EXAKT VILKA konsekvenser det får.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14. Leksand

1-13 orkar jag inte bry mig om.
1.
2.
3. Leksand
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
resten av facit får ni när tråden om tippa tabellen kommer :YMHUG:
Hangovers are temporary
Drunk stories are forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 24/25

Inlägg av Sniper »

Annandagshockey: Leksand-Timrå
Nyårsmatchen (där vi sedan 2006 har bra statistik): Rögle-Leksand
https://www.shl.se/game-schedule?season ... lGames=all

I övrigt räknar jag till sex lördagsmatcher på hemmaplan före jul (samtliga under loppet av två månader: 5 oktober-7 december) och fyra januari-mars.

Utmärkt att Brynäs hemma spelas torsdag x2 då det är ett möte som brukar betyda fullsatt även på en vardag.
Blåvitakrigare
22 maj 2024, 11:53
Vad är se för nötter som sätter spelschemat...

Matcherna mot Brynäs spelas alltså Torsdag, Torsdag, Torsdag & Tisdag.

Samma visa varenda jävla år. Lägg de intressanta matcherna på Lördagar. Vad är problemet. Gör om, gör rätt någon jävla gång
Finns inga ointressanta matcher när Leksand spelar.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: SHL 24/25

Inlägg av bjernagris »

Ur beläggningshänsyn är det snarare klokt att lägga rivalmatcherna på veckodagar, då lördagsmatcherna ändå brukar vara fullsatta eller nära därtill.