Laget 24/25

Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Laget 24/25

Inlägg av Lillgud »

Gösen skrev: tor 23 maj 2024, 23:02
Lillgud skrev: tor 23 maj 2024, 22:52 .
Eller kände sig farbror träffad….
Eftersom du refererade till mig så absolut :d
Men som du skriver så är vi intresserade av olika saker och lika intresserad som du är av vad jag skriver är jag av vad du skriver. Däremot har jag full respekt för att det finns flera som tycker dina statistiksammanställningar är läsvärda. Men att gå från det till att alla som söker sig hit gör det för att läsa just dina inlägg kanske var att klättra lite högt. ;)
Fast nu var det _väl_ inte riktigt så jag skrev…
- Jag försöker däremot `alltid köra hockey-relaterat´ då det är det vanliga läsare vill läsa.
- Jag levererar då det som är huvudanledningen till att en ny person ens söker sig hit första gången….för att just ****läsa OM saker som berör Leksand****

Vet inte riktigt vart det står…att alla som söker sig hit gör det för att läsa JUST MINA inlägg….
Innebörden ovan….är väl att folk söker sig hit för att LÄSA OM SAKER som BERÖR LEKSAND…
Vilket innebär att ALLA som skriver om JUST LEKSANDs relaterade inlägg….
Bidrar till en informationskälla….som folk som är intresserade av klubben kan vilja ta del av.
(Och jag försöker då alltid hålla mig till de kriterierna)

Sen är det upp till läsaren man behöver inte alltid hålla med om vad någon skriver….eller vara ens intresserad som du.
Och olika tankar och oliktänkande är fullt accepterat i ett land som Sverige.
Så det är bara att gilla läget och försöka hålla sig kvar på hästen även om det kan svida ibland.
Men ibland svider det till för mycket hos vissa….och ett nålstick måste då delas ut tillbaka till någon som orsakar irritationen och då hamnar vi i såna här helt onödiga off-topic diskussioner.
Det är ingen hemlighet att vissa inte gillar Lillgud…och Lillgud kommer heller aldrig att rätta in sig i ledet för att tillfredsställa dessa herrar… Herregud vi kört forum i säkert 20år….positionerna är intagna och låsta… Det bara och lära sig leva med det….hur svårt kan det vara….. (Vi kommer inte längre , eller att någonsin förstå varandra)
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Laget 24/25

Inlägg av Aggeman »

Något som inte är av största vikt för säsongens utfall men ändå är ett beslut som stör mig är förlängningen med Fred. Han har inte på något sätt varit usel, men han spelade långt ner i hierarkin i ett HA-lag under delar av säsongen, och gjorde inga avtryck hos oss. Han är inte heller gått genom juniorleden och fått företräde på det viset, eller är purung.

Varför inte ha den platsen öppen för en yngre back med potential från J20, en plats som de kan kriga om?

Om han skulle blomma ut till en defensiv klippa är det ett kanondrag, dock talar inget för att det ska bli så.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

Sen på pucken 2 (hur ska jag kunna få några sociala media-notifikationer när jag inte har sociala media?).
Leksands IF
@leksands_if
Denna vecka samlas herrlaget för lägervecka med tester, träning och andra aktiviteter. Detta betyder att Axel Rindell, Joonas Lyytinen och Jakob Hellsten träffar sina nya lagkamrater för första gången!
https://x.com/leksands_if/status/1795455519198491051
Det här blev jag glatt överraskad av - att de är på plats redan nu (och inte kommer insläntrande i slutet på juli). Tore Jobs-stuk!

Lyytinen behöver träna på rätt sätt så han blir mindre skadebenägen och Hellsten kan inte nog tidigt komma under Midas Millners ledning. Rindell är jag egentligen inte orolig för - jag spår en sensationell vinter - men anpassning till Leksands spel måste naturligtvis ske när laget går på is. Tills vidare kan han skjuta på Hellsten på FF1:s skottramp.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Laget 24/25

Inlägg av bjernagris »

Undrar om J. Hellsten fortfarande kör med denna intressanta pre game-rutin, och i så fall om han kommer att orsaka nya brandlarm i Tegera i vinter?

https://www.therinklive.com/mens-divisi ... yle-to-und
The freshman lights a candle, sets it on top of the bench and zones in on it. Nothing breaks his focus on the flame, not even teammates walking past him or early-arriving fans who start to file in the arena.

Sometimes he'll put his hands near his eyes like blinders to further tune out the outside world. At some point, he'll grab the candle holder with each hand and bring it closer to his face. Then, he'll set it back down.

After about 10 minutes, Hellsten blows out the candle, walks back to the locker room, puts on his gear and gets ready to play for the two-time defending Penrose Cup champions.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Laget 24/25

Inlägg av Gösen »

När det gäller Hellsten så kan man såklart stirra sig blodig på något så trubbig som räddningsprocent som egentligen säger lika mycket om laget i stort än vad det säger om målvakten. Ska man få en korrekt bild av en målvakt bör man grotta ner sig i Gsaa (gool saves above average) Gsax (gool saves above expected men även corsi against och fenwik. Leksands hockeylabb använder säkerligen fler faktorer men framförallt har de nog sett spelaren IRL och bedömt utvecklingspotential och individuella styrkor som gör honom formbar till stor rink med SHL-hockey i allmänhet och Leksands spelsystem i synnerhet.

Intervju med Hellsten i dagens FK
De första två åren i Nordamerika spelade han för University of North Dakota. Statistiken de säsongerna var okej. Inför den gångna säsongen flyttade han till New Hampshire och plötsligt steg räddningsprocenten och det blev fem hållna nollor – de första sedan sista året i Leksands J20 2019/20.

Vad var det som hände?

– Det var några olika faktorer. En av dem var ett miljöombyte som var väldigt nyttigt för mig. Sedan fick jag en ny målvaktstränare, Sean Maguire, som var otroligt bra för mig. Vi fick en extremt fin och både personlig relation men också såklart arbetsrelation. Jag trivdes väldigt bra med laget och ledarstaben i övrigt, så det var en kombination av många faktorer som gjorde att det blev jävligt kul med hockey igen – och då brukar det gå mycket bättre.

Vilka skulle du säga är dina största styrkor som målvakt?

– Jag skulle säga läsa spelet och min skridskoåkning, det är mina absolut två största styrkor.

Vad känner du att du behöver jobba mer på?
– Jag hade faktiskt ett möte med Millner i förra veckan där vi gick igenom lite videoklipp från förra säsongen och kollade på områden där jag behöver ställa om till SHL, för att det är ju en liten omställning med större rink och överlag en högre lägstanivå, både på lagen men individuellt också.

Jakob Hellsten och Alexander Millner kom fram till att det kommer bli fler sidledsförflyttningar och färre kontringar än han varit van vid de senaste åren.

– Vi kommer gå mer öst till väst så det kommer bli en omställning i hur jag spelar mitt målvaktsspel och tänker kring min taktik. Det är små justeringar som jag behöver göra men på det stora hela så tror både jag och Millner att jag kan etablera mig i SHL över den här och nästkommande säsong.

Det finns också andra delar i Jakob Hellstens målvaktsspel som han behöver utveckla för att spela sig in i SHL.

– Man vill ju inte avslöja för mycket, var motståndarna ska skjuta eller någonting, men på det stora hela så är det lite justeringar i hur djupt in i målet jag spelar eller hur jag jobbar med trafiken och sådana saker.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

Ser att lagets numera främste defensiva back, Norén, går in på sista året av kontraktet. I december fyller han 32.
Förlänger han under säsongens gång?

* * *

Lyytinen - som eventuellt kan utmana Norén - hade #6 i Timrå. Det numret är upptaget i Leksand (Lundqvist).
Inte heller Rindell kommer ha samma som i Timrå. För höga #61 tillåts väl inte?
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Laget 24/25

Inlägg av Mats_ume »

Hur många matcher står Marcus Gidlöf?
https://www.nytimes.com/athletic/550022 ... -rankings/
The goalie crop in the 2024 NHL Draft isn’t the flashiest group. I don’t expect a Round 1 goalie, and several NHL scouts are not sold on the idea that there is a sure-thing second-round goaltender — although I do expect at least one in that range. There should be at least 10 goalies picked in the draft, though, and today we go through some of the names I expect to be selected.

Tier 1
1. Marcus Gidlof, Leksands

Gidlof is the best goalie in the class in my eyes. He’s 6-foot-6, moves very well for a man his size, has strong hockey sense and is technically sound. I know some of my readers think I’m off my rocker with this one. They see him as the No. 10 European goalie on Central’s list and think I’ve lost it. He was the best goalie in Sweden’s junior ranks this season and he’s going in the second or third round as far as I know. He reminds me a lot of Erik Portillo at the same age. He’s not a projected starter for me, more of a projected tandem type goalie, but he still looks like a future NHL goaltender.

Tier 2
2. Mikhail Yegorov, Omaha
3. Pavel Moysevich, SKA
4. Ilya Nabokov, Mettalurg
5. Eemil Vinni, Jokipojat
6. Kirill Zaurbin, AKM Tula
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

Mats_ume skrev: tor 06 jun 2024, 20:19 Hur många matcher står Marcus Gidlöf?
Om man adderar 1 cm till Paul Skenes och drar bort 6 cm från Olivia Dunne får vi Gidlöf och Millner.

Bild

Men som målvaktstränare är Millner så stor att han kanske kan göra Gidlöf till en utmanare redan i vinter. Det vore ju en turn of events - Mantas och Gidlöf tandempar, Hellsten Kaz-sur på läktaren.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

17 juni - finns det något i LIF-historiken att uppmärksamma när det gäller detta datum? Ja, 17 juni 2022 meddelade Leksands IF att Marek Hrivik skrivit på ett fyraårskontrakt. Om detta sa Tjomme:
Marek är en av Europas bästa centrar, och att få ha honom hos oss under lång tid känns verkligen bra. Marek är ju ett kärnkraftverk ute på isen och besitter spetskvaliteter inom alla områden.
https://hockeynews.se/nyheter/hrivik-ar ... nkraftverk
"En av Europas bästa centrar"? Nej, inte längre.
"Marek är ju ett kärnkraftverk ute på isen"? Ja, Barsebäck https://www.stralsakerhetsmyndigheten.s ... barseback/
"Besitter spetskvaliteter inom alla områden"? Det snuddar vid spetskvaliteter när han är skadefri, men jag skulle mer vilja kalla honom nyttig.
Finns det någon möjlighet att han går en ny vår till mötes i höst och vinter - att han hittar tillbaka till sin forna kraft? Don't hold your breath.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

I DIF-forumets Rinkside Bar finns en tråd som heter Tjejer i Djurgårdens matchtröja!
På Superstars forum postade vi ett antal bilder på tjejer i Leksands matchtröja.
Bl.a en på Jessica Olérs. Samt en brunett som en gång prydde tidningen Leksingens omslag.
Hon satt med solbrända ben vikta under sig och Gösen tyckte hon var lik J-Lo.

Vad har då detta med laget-tråden att göra? Jo, jag tänker på Joonas Lyytinen.
Ett sätt att hamra in stavningen i folks medvetande vore att ibland kalla honom Joo-Lyy.
Joo-Lyy ligger dessutom nära ordet jolly, och både Lyytinen och Rindell verkar jolly.
"Vi vill ha ett glatt ansikte", som Mikael Karlberg en gång sa.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Laget 24/25

Inlägg av Gösen »

När jag nu läste J-Lo fick jag det till Jan Owe Waldner och tänkte att det var väl inte så bildskönt ändå.

Bild

Bild

När det gäller namn är det som alltid att de först måste visa sig värdiga min rätstafning.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

Julikalendern lucka 5: High five - men inte med #5

Bild
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

Julikalendern lucka 8: Comeback

Den här GIF:en postades när det stod klart att Caito skulle göra comeback borta mot Luleå 26 oktober.

Bild

Om man byter ut amerikanska flaggan mot en Hemglass-flagga skulle det kunna vara en kille som exalterat väntar på att Hemglass-bilen ska komma efter 26 augusti.
8:an
”En nostalgiglass gör comeback. Glass med smörkolasmak med överdrag av hallonis.” Lanseras 26/8.

Bild
https://metromode.se/noje/nyheter-hemgl ... 1-nyheter/
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

Hemglassbilen now in HD (vilket inte betyder Högsta domstolen) https://www.youtube.com/watch?v=qpoi2BqbxkY
- Då kom det ut en lite äldre man från en av villorna. Jag trodde han ville köpa glass, så jag stannade till lite före mitt vanliga stopp.
Hon kände till en början inte igen mannen och först när han kom fram till bilen såg hon att han hade en borrmaskin i handen.
- Sedan böjde han sig ner mot det vänstra hjulet och så hörde jag hur borrmaskinen går i gång, berättar Alizia.
När hon tittade ut genom rutan såg hon hur mannen borrade hål i däcket som snabbt sjönk ihop.
- Jag blev skiträdd och frågade honom vad han höll på med och då ropade han argt "Jag har sagt till er flera gånger att det måste bli ett slut på plinget".
- Innan han gick tillbaka in i huset så sa han "Varsågod och ring polisen nu". Han hotade inte mig personligen, men det var fruktansvärt obehagligt. Jag visste ju inte vad han var ute efter.
Gråtande stapplade Alizia ut ur bilen och ringde först sin bror, som också jobbar på Hemglass.
- Han uppmanade mig att ringa polisen och anmäla, vilket jag också gjorde, berättar hon.
Under tiden kom en förbipasserande och tog hand om den förtvivlade Alizia.
- När personen undrade om jag inte kände igen Percy Nilsson så föll plötsligt bitarna på plats.
- Jag är stor hockeyälskare och sitter i styrelsen för Malmö Redhawks supporterklubb, så det är klart jag vet vem Percy är. Som jag har beundrat den mannen! Så just nu känns det inte så bra. Man får bara inte uppträda som han gjorde i kväll.
https://www.expressen.se/kvallsposten/p ... -glassbil/
Percy fick 100.000 i böter för glassbilsattack https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... lsson-doms

Bild
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

Julikalendern lucka 14:

2021-22 50 matcher av 52
2022-23 52 matcher av 52
2023-24 51 matcher av 52

Oskar Lang gasar på. En Mr. Gas snarare än Mr. Glass. Ett fysiskt praktexemplar efter den tuffa inledningen på seniorkarriären. Minns ni?
27 december 2015 15:11

Det har varit en tung höst för Oskar Lang.
Leksandsjunioren har kämpat mot en infektion i en halskota, och han säsongsdebuterade först på annandagen.
– Jag är lite trött i kroppen, men det känns helt okej ändå, säger Oskar Lang dagen efter comebacken.


Oskar Langs höst har varit tuff.
Leksandsjunioren har störts av en infektion i en halskota, och först för drygt en vecka sedan kunde han börja träna med A-laget.
– I början var jag jättestel och det gjorde ont, och jag kunde knappt komma ur sängen, berättar Oskar Lang och fortsätter:
– Men det var inte så länge det var så allvarligt, utan mesta delen har väl varit att själva infektionen måste läka innan jag får gå på så det är väl det som har tagit tid.
I två månader har han varit i gång med lättare träning, men mestadels ensam och utan matchsituationer.
– Jag har nästan bara fått träna för mig själv och inte fått vara med på några kampövningar eller så, matchliknande grejer.
Hur har hösten varit för dig?
– Den har varit väldigt tuff psykiskt. I början gjorde jag ingenting, då fick jag inte träna eller någonting. Sedan har jag väl tränat lite smått i två månader nu innan jag kom tillbaka med skridskoåkning, så det har varit att få träna upp tålamodet lite grann.
Efter den tunga hösten stod han så äntligen på isen på annandagen.
(...)
https://www.dalademokraten.se/artikel/o ... -ur-sangen
* * *

Och minns ni ryktena och uppgifterna 2018-19?
Leksandsforwarden Oskar Lang, 21, är poängkung i Hockeyallsvenskan och följs av en rad SHL-klubbar.
Luleå är en av dem.
– Vi har följt honom länge. Det är nog många som tittar på honom. Han är duktig, säger Luleås assisterande sportchef Ulf Engman till Hockeynews.se.
https://hockeynews.se/nyheter/leksandsf ... onskelista
Oskar Lang, 22, lämnar Leksand för SHL efter den här säsongen.
Enligt Expressens Mr Madhawk blir Örebro värmlänningens nya klubbadress.


Arvikabördige Oskar Lang hade SHL-bud redan förra året men valde att stanna i Leksand. Efter den här säsongen tyder dock allt på att han flyttar uppåt.
Och enligt Mr Madhawk blir det alltså till Örebro.
Brynäs och Timrå visade också intresse för värmlänningen som gjort 29 poäng i Leksand den här säsongen.
– Det finns lite intressen, men det är ingenting jag fokuserar på nu, säger Oskar Lang till Expressenbloggaren.
Lang vill inte prata om Örebro-uppgifterna.
– Jasså? Inga kommentarer. Jag har fullt fokus på Leksand, säger Lang.
https://www.vf.se/2019/02/08/varmlannin ... bro-e6142/
Men dagen efter avancemanget kom detta besked:
6 april 2019 14:22

Oskar Lang sades vara överens med Örebro om spel där nästa säsong.
Nu när Leksand tagit steget upp i SHL är beskedet från agenten tydligt.
– Han kommer bli kvar, skriver Marcus Isaksson i ett sms till Hockeypuls.
https://www.avestatidning.com/artikel/e ... r-bli-kvar