Språklådan

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Språklådan

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 27 maj 2024, 11:12 Var uppe och nosade vid onlinerekordet för en stund sedan. Må det stanna under 94. Ett onlinerekord idag skulle vara lika lite värt som ett östtyskt världsrekord.
#botdoping

Är det övergången från lif.tauzero.se till leksandsfarjan.se som orsakat detta? Så här blir det när man ska spela allan och ha fina namn - man attraherar skumma element :mrgreen:

Hatet i Leksand -> Fatet i Leksand -> Tefatet i Leksand https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygande_tefat

* * *

Och där var det ett faktum:
Flest användare online samtidigt: 97, mån 27 maj 2024, 11:18
På tal om konspirationsteorier så kanske det finns några som planterat en botattack i syfte att sänka även detta skepp efter att ha fått allt för mycket kritik. Sånt har ju hänt tidigare sägs det.

Denna gång sker det dock inte med kommandobryggans bortvända blick.
PHP linjerad förstasida och avstängda konton hör numera endast 1:a April till.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Språklådan

Inlägg av bjernagris »

Är detta rätt tråd för att uttrycka missnöje över felstavade ord, felanvända uttryck och feluttalade/felstavade spelarnamn?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Språklådan

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: mån 27 maj 2024, 12:16 Är detta rätt tråd för att uttrycka missnöje över felstavade ord, felanvända uttryck och feluttalade/felstavade spelarnamn?
Tja. Varför inte om du nu nödvändigtvis måste störa med rätt ämne i rätt tråd.

Har du någon av intresse om boten Anna så är ju det nästan av större intresse däremot :YMHUG:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Språklådan

Inlägg av bjernagris »

Gösen skrev: mån 27 maj 2024, 13:23
bjernagris skrev: mån 27 maj 2024, 12:16 Är detta rätt tråd för att uttrycka missnöje över felstavade ord, felanvända uttryck och feluttalade/felstavade spelarnamn?
Tja. Varför inte om du nu nödvändigtvis måste störa med rätt ämne i rätt tråd.

Har du någon av intresse om boten Anna så är ju det nästan av större intresse däremot :YMHUG:
Inget om botar tyvärr, däremot hoppas jag kunna råda bot på nedan som jag ser att du också uppmärksammat. Jag tänker att offseason är ett bra tillfälle att ondgöra sig över dylika petitesser.
Gösen skrev: ons 07 feb 2024, 10:51 Jag har svårt när folk pratar i termer som losermentalitet. Ännu svårare när man pratar om loosermentalitet. Men det är en annan betydligt lösare diskussion.
Loser = förlorare
Looser = lösare
Loser is a noun used to describe a person who loses a game or competition. It's the opposite of “winner.” It can also be used in informal contexts as an insult.
Looser, meanwhile, is a comparative adjective meaning “more loose.”
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Språklådan

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: mån 27 maj 2024, 14:04
Loser = förlorare
Looser = lösare
Själv förespråkar jag winermentalitet

Bild
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Språklådan

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: sön 26 maj 2024, 10:01 Ett otyg värre än de/dem, väll och härom dagen är det felaktiga användandet av slips. Och då menar jag inte den slips som knyts runt halsen utan den som knyts runt ribban och hänger där och dinglar, oförmögen att stoppa några puckar.

Sedan när är slips ett allmänt namn för målvakter? Jag ser det allt oftare ute på nätet. "Vi måste få in en ny slips".

Slips är en synonym för såll och sopa! Och en mycket viktig synonym eftersom såll och sopa kan upplevas för hårt.
Senaste i raden:
Roger Johansson @lurken66 · May 25
När det gäller målvaktsrekryteringar så är det väl bara Kaskisou som varit tveksam.
I övrigt så har jag fullt förtroende för Millners kunskaper att utveckla slipsarna.
https://x.com/lurken66/status/1794379856719090097
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Språklådan

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: tis 28 maj 2024, 11:46
Roger Johansson @lurken66 · May 25
Kaskisou
Det där var också ett riktigt språkotyg, närmast i klass med Abbot.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Språklådan

Inlägg av Gösen »

Folk som väljer svårstavade namn får skylla sig själva och som jag skrivit tidigare; stannar de tre säsonger eller fler ska jag visa dem respekt genom att inte bara medvetet stava deras namn fel utan t.o.m. lära mig att stava deras högtravande namn rätt. Förutom Verrioneu då som framöver fortsatt får gå som Max :mrgreen:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Språklådan

Inlägg av Sniper »

Det har varit nog med häxjakt på Stjärnan (de/dem) så det nedan sätts på slarvkontot:
Stjärnan skrev: tis 04 jun 2024, 19:57 colleague hockey
Men Masugnen han vi häckla efter alla uteblivna källhänvisningar:
Dalanisse
5 juni 2024, 11:48
Sen försvinner en hel del talanger till Collagehockeyn.
Bild
Collagehockey

* * *

När det gäller slips - som jag fortsätter hålla ett öga på - kommer här en kille som fattat:
– Varför bytte han inte målvakt, han var ju som en slips i målet?
https://skanesport.se/2024/01/30/kronik ... aste-bort/
För språkmarodörerna - de som kallar alla målvakter slips - läses ovanstående så här:
– Varför bytte han inte målvakt, han var ju som en målvakt i målet?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Språklådan

Inlägg av Gösen »

Colleague hockey aka AW-hockey var något som min läkare avrådde stark från vid min senaste hälsokontroll när hon undrade hur mycket jag motionerar. Golf passade min ålder betydligt bättre.
Fotboll var också något hon inte tyckte medelålders män borde belasta skattefinansierad sjukvård med.

Men kul är det.. och blodigt allvar..
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Språklådan

Inlägg av Sniper »

Vad skulle doktorn tycka om öl-softboll? Det spelades sådan i bortre delen av Lugnet tidigt 80-tal. Deltog gjorde basebollspelare, hockeyspelare och lokala profiler i samma ålder som idrottsmännen. Jag försöker minnas vilka hockeyspelare som medverkade, men det är märkvärdigt svårt*. Dock vågar jag säga att Pirro och Ivan Hansen fanns med.

*Märkvärdigt svårt antagligen för att pojkar som knappt fyllt moppe smakade ur starkölsburkarna och gick in i dimman i kvällssolen. Men vi frågade om lov först, uppträdde ödmjukt och slogs inte som hon nedan:
Polisen fick omhänderta en kvinna i 30-årsåldern på måndagen.
Det var på en pub i centrala Borås som kvinnan agerade hotfullt.
Bland annat drack hon ur andra besökares ölglas och slogs.
https://sverigesradio.se/artikel/utatag ... -och-slogs
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Språklådan

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 05 jun 2024, 14:00 Vad skulle doktorn tycka om öl-softboll? Det spelades sådan i bortre delen av Lugnet tidigt 80-tal. Deltog gjorde basebollspelare, hockeyspelare och lokala profiler i samma ålder som idrottsmännen. Jag försöker minnas vilka hockeyspelare som medverkade, men det är märkvärdigt svårt*. Dock vågar jag säga att Pirro och Ivan Hansen fanns med.
Rent spontant tycker man att ett par finnar borde funnits med. Åtminstonde som åskådare sittandes i Baden Baden intill ölen.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Leksing i vargaland
Inlägg: 119
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 20:25

Re: Språklådan

Inlägg av Leksing i vargaland »

Gösen skrev: sön 26 maj 2024, 12:03
Wittgenstein skrev: sön 26 maj 2024, 11:45 På förekommen anledning (i annan tråd) vill jag påpeka att det böjs sitta, satt, suttit. Setat kan möjligtvis sorteras in som lite slarvigt talspråk.
Alternativt dialektalt Bergslagsmål.

Själv är jag akrofobiskt lagd så jag törs inte riktigt klättra upp på just den här hästryggen. Risken att falla och landa hårt är aldeles för stor.
Kul trå :d
men då ska ja ta det på riktig svenska
Sette satt söttö
Ja kliver högst öpp på höströggen å säger att vi måste bevare dealekter
Hangovers are temporary
Drunk stories are forever
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Språklådan

Inlägg av Mats_ume »

Apropå språklådan så gick Stefan Mählqvist bort igår. 😔😢