2025-01-11 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand 5-2

Matchtrådar för alla matcher.
Fjodor

Re: 2025-01-11 Lördag 18:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Fjodor »

Kvällsmatch funkar bra imorgon då jag ska försöka bygga en bastu. Eftersom jag är född med tummen mitt i handen, så lär jag vara på toppenhumör redan vid matchstart.

För äktenskapets skull hoppas jag på vinst, för en sur gammal gubbe en hel lördag vet jag inte om min väna fru tolererar.

Vem får vakta målet? Spelar ingen roll, vi har tre bra målvakter.

Får Rindell spela? För underhållningens skull hoppas jag det, men är tveksam till att de tar in han igen.

Spelar Elvenes och kan i så fall klara sig från att bli skadad på nytt? Håller tummarna på att svaret blir ja på båda frågorna och att han dessutom producerar lite magi.

3-3 vid full tid och sedan överraskar vi med att ta extrapoängen (OT eller straffar).
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Om Rindell var bänkad senast välkomnar jag det igen. Synd för honom förstås men vi kan inte ha spelare som honom på isen om vi ska vinna.

Håller med Fjodor i allt. Även om matchtiden. Skotersafari väntar på dagen.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
CMB

Inlägg av CMB »

Om Rindell var bänkad senast så var det ett felaktigt beslut då. Och är lika felaktigt om det blir så mot Färjestad. Rindell ska självklart spela, och lika självklart ska Mantas eller Gidlöf stå. Nog med dumheter nu! ;)
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Leksandsfärjan lägger till vid Färjestad. Knappt elva timmar till match. Om Elvenes är tillbaka och inget nytt tillkommit kan vi inte längre skylla på att vi är skadedrabbat.

Lördagsmorgonens ännu oinklistrade FK:
Lucas Elvenes framtid är fortfarande oklar – nu svarar Thomas ”Tjomme” Johansson på:

✓ Stjärnans flirt med LIF och den utdragna förhandlingen: ”Det finns inget som jag ogillar med detta stället”.

✓ Dubbla budskapen om var Hannes Hellberg faktiskt ska spela.

✓ Anmärkningsvärda uppgiften om kommande säsongs nydanande tränarlösning.
https://www.falukuriren.se/2025-01-11/o ... g-ogillar/
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Vi har inlett 2025 med ett riktigt tufft spelschema. Tre bortamatcher mot topp 6-lag, bland annat mot nuvarande serieledarna, samt en hemmamatch mot dåvarande serieledarna. Det är starkt att komma ur dessa matcher med ett snitt på 1.0 poäng/match och kan vi sno ytterligare poäng ikväll är det såklart strålande.

Schemat framöver ser, åtminstone på pappret, mer lätthanterligt ut.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Låter ju försiktigt positivt..
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: lör 11 jan 2025, 07:24 Leksandsfärjan lägger till vid Färjestad. Knappt elva timmar till match. Om Elvenes är tillbaka och inget nytt tillkommit kan vi inte längre skylla på att vi är skadedrabbat.

Lördagsmorgonens ännu oinklistrade FK:
Lucas Elvenes framtid är fortfarande oklar – nu svarar Thomas ”Tjomme” Johansson på:

✓ Stjärnans flirt med LIF och den utdragna förhandlingen: ”Det finns inget som jag ogillar med detta stället”.

✓ Dubbla budskapen om var Hannes Hellberg faktiskt ska spela.

✓ Anmärkningsvärda uppgiften om kommande säsongs nydanande tränarlösning.
https://www.falukuriren.se/2025-01-11/o ... g-ogillar/
Lucas Elvenes kontrakt går ut i vår och hans framtid har varit en het följetong under hela hösten.

Leksands general manager, Thomas Johansson, sa tidigt att Elvenes var en prioriterad spelare och att han gärna såg en förlängning – men därefter blev det tyst.

Surret kring Leksands IF:s offensive dynamo exploderade dock igen i samband med ett uttalade i Helsingborgs Dagblad om Elvenes såg en framtid i moderklubben Rögle.

– Det gör det ju verkligen. Det hade varit superskoj att få spela för Rögle igen, det kan jag inte ljuga om, sa han då.

Uttalandet fick många LIF-supportrar att reagera och LIF-stjärnan fick kritik på sociala medier.

Senare förklarade Lucas Elvenes för Sporten:

– Jag fick frågan lite så här: ”Hade det varit skoj?” Ja, det hade varit skoj, säger Leksandsstjärnan och utvecklar:

– Det är min moderklubb och det hade varit skoj att spela i Rögle, men det är superskoj här. Så det är inget sådant menat med det.

Därefter blev det tyst igen – fram tills nu.

I Sportens Live-tv-sändning från Leksand i onsdags fick Elvenes återigen frågan om sin framtid.

– Såklart att man tänker på det, men halva säsongen är nästan kvar om vi ska gå långt i ett slutspel. Jag tänker inte på det så mycket, jag är här och nu och har fokus på att bli hel och kry igen. Det är mest det jag har i tankarna nu, säger Lucas Elvenes.

Vad talar för respektive emot en kontraktsförlängning med Leksand?

– För: Jag trivs superbra. Jag är en sådan spelare som gillar när jag vet vad jag får. Emot har jag inget speciellt. Jag går runt och känner vad som är bäst för mig, men det finns inget som jag ogillar med detta stället.

Det fick nog många LIF-supportrar att tänka att det trots allt bara är detaljer kvar innan Elvenes presenteras.

Leksands general manager Thomas ”Tjomme” Johansson är däremot fåordig.

– Jag kommenterar inte vad vi har inlett, men det är ett bra snack, säger han.

Är Lucas en spelare du vill ha kvar?

– Jag gillar Lucas, han är en jätteduktig hockeyspelare, tycker jag.

En detalj som förstärker möjligheten att Lucas Elvenes stannar i Leksands IF är vänskapen med Peter Cehlárik, LIF-stjärnan och kedjekamraten som har kontrakt även över nästa säsong.

– Såklart det spelar roll vilka spelare som är med och vad man kan få för kemi. Peter har jag hittat jättebra kemi med både förra säsongen och denna, säger Lucas Elvenes

En annan spelare det varit frågetecken kring den senaste veckan är Hannes Hellberg som varit utlånad till Hockeyallsvenska Nybro i omgångar under hösten.

I förra veckan sa Charles Berglund att LIF-forwarden nu skulle vara kvar vid Siljans södra strand permanent:

– Han kommer att vara kvar och spela, sa Charles Berglund.

Bara dagar senare skickades Hannes Hellberg så tillbaka till Nybro.

Nu reder Thomas Johansson ut begreppen.

– Hannes måste få spela. Vi har inte plats just nu när alla kommer tillbaka. Så länge vi gör bedömningen att vi inte kan ge honom den istid som utvecklar honom så är det bättre att han har istid i Nybro, säger Tjomme.

Hade du hoppats på mer från Hannes Hellberg när han återvände från Västerås?

– Nej, jag tycker att Hannes har gjort det jättebra. Det är som för alla spelare en process att hela tiden ta steg i sin utveckling, men jag tycker att Hannes är helt och hållet på rätt spår.

Thomas Johansson menar att det är en win-win att Hellberg spelar i Nybro.

– Han är en kille som behöver spela offensiv ishockey, powerplay och sådana saker. Vi kan inte erbjuda det och då är det bättre att han får den tiden i Nybro istället för att han ska sitta fem, sju minuter hos oss. Det är den mest optimala lösningen för alla, säger han.

Thomas Johansson fortsätter nu sitt lagbygge.

Har det hunnit sätta sig i vilken riktning du vill bygga laget till nästa säsong?

– Nej.

Det var ett kort svar?

– Nej, men det har inte gjort det.

Något det spekuleras kring är hur Leksands ledarstab ska se ut.

I Expressens podcast Sanny & Svensson framkom uppgifter om att Mikael Karlberg blir huvudtränare och att två skillscoacher ska tillsättas.

Vad har du för kommentar till det?

– Inga.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Tack och bock.

Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: fre 10 jan 2025, 20:09

För min del spelar det ingen roll. Min ömma moder har bjudit in till 80-års kalas 16:00 så jag kör en Klas med telefonen på ljudlöst under bordet. Ligger vi under 3-0 efter första kanske jag slappnar av och stänger ner.

Fin dag för skoter här i Leksand idag. Bra med snö, -5, solsken och Vindstilla och i Karlstad skiner väl alltid solen. Tills den går ner. Över Färjestad?
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Gösen skrev: lör 11 jan 2025, 09:58

För min del spelar det ingen roll. Min ömma moder har bjudit in till 80-års kalas 16:00 så jag kör en Klas med telefonen på ljudlöst under bordet. Ligger vi under 3-0 efter första kanske jag slappnar av och stänger ner.

Fin dag för skoter här i Leksand idag. Bra med snö, -5, solsken och Vindstilla och i Karlstad skiner väl alltid solen. Tills den går ner. Över Färjestad?
Då hoppas vi laget spelar för Gösens mor i afton. För vad kan hon önska sig mer i 80-årsprezent är 3 stadiga?
Hälsa och gratulera 🎂🎈🥳
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Klas skrev: lör 11 jan 2025, 10:48

Då hoppas vi laget spelar för Gösens mor i afton. För vad kan hon önska sig mer i 80-årsprezent är 3 stadiga?
Hälsa och gratulera 🎂🎈🥳
Hon bryr sig tyvärr ungefär lika mycket om hockey som jag bryr mig om danzband men självklart ska jag hälsa henne från Klas 😜🥳🤗
CMB

Inlägg av CMB »

Rögle har under en tid stenhårt jobbat på att få Elvenes signatur inför nästa säsong. I ett hemligt möte så fick Lucas känna på hur Rögle vill att han ska måla i deras spelfilosofi. Bildbevis har läckt ut från mötet (se nedan) och efter ett tag sa Rögles sportchef till Lucas: Kanonbra! Nu sätter vi oss ner och tillsammans med publiken njuter av underhållningen.

Bild

Lucas syntes efter ett tag lite diskret kolla efter info om torktid på färgburken.

Klart Elvenes spelar i LIF nästa säsong för sjutton!
Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Inlägg av Leksing i vargaland »

Önskar er varmt välkomna till ett soligt Värmland :YMHUG:
Har vi några färjepassagerare som ska till kaffeburken och hjälper till att ro hem en seger eller blir jag enda snedseglare där.
Lat Värmlänning
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: lör 11 jan 2025, 10:53
Klas skrev: lör 11 jan 2025, 10:48

Hälsa och gratulera 🎂🎈🥳
Hon bryr sig tyvärr ungefär lika mycket om hockey som jag bryr mig om danzband men självklart ska jag hälsa henne från Klas 😜🥳🤗
Hälsa och gratta från Wittgenstein också, eller från Bingo, du får välja ;) och gratulationerna kan gälla födelsedagen eller det faktum att hon undsluppit det ok som ett supporterskap till det blåvitgula laget innebär.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ouch.