2023-09-28 Torsdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-2

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Siggebus
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:42

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Siggebus »

Bagarn skrev: mån 25 sep 2023, 15:48 Vi är nog ett av de lag som ändrat spelsystem mest i år känns det som. I alla fall i defensiven.
Från att vara det lag som jagar/checkar längst fram, till det lag som står lägst i det uppställda spelet. Vi tar ju nästan egen blå linje med 4 spelare.
Tycker det gör det svårt för motståndarna som kör fast. De är nog lite brydda så här initialt. Vi är ju jävligt snabba på att vända spelet.
Hade man inte vetat bättre kan man kanske se lite tendens till DIF -90 tals system......konstigt..... ;)

Däremot ser det fortsatt lite sämre ut när vi ska spela uppställt i egen zon.
Såklart säger de att vi håller motståndarna på utsidan, men känslan är nog snarare att motståndarna inte varit direkt kliniska i sina avslut.
Här tror jag att vi bli för passiva, samt att vi inte har tillräckligt med kg framför kassen.

Örebro ändrade ganska tydligt i siste perioden för att komma in i zon, utan att fastna och få spelvändningar mot sig. Skickligt coachat av JH.
Då de gick på neddump istället med fart förbi vår mur på blå.
Det gjorde de med enorm framgång.
Frölunda slår 2 flippassar diagonalt som vi ska skära av alla dagar i veckan.

Vi har utmanat SAIK bra sista åren med tempohockey, där vi tagit ut varandra.
Ska bli intressant hur vårt nya system klarar SAIK hockey.
Jag vill minnas att den här förändringen påbörjades redan förra säsongen, ffa den där perioden då vi hade halva laget på skadelistan (när nu det var, man glömmer fort). Med Max in, Ruohomaa ut och slovakerna i gryende form har vi kanske ett bättre spelarmaterial för snabbt omställningsspel.

Rögle tycker jag vi stängde ner totalt men Linköping kunde glida otäckt lätt genom mittzonen, dock lyckades de inte skapa så mycket klara lägen. Som du skriver upplevde jag oss som passiva i egen zon men ändå starka framför eget mål.

Uppfattade att Björn vill att LIF ska behärska både defensivt styrspel och hög checking för att kunna ställa om beroende på motstånd och matchbild. Efter två förluster var det kanske läge att spela kontrollerat och fokusera på defensiven.
Who dares wins.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Wiborg »

Siggebus skrev: mån 25 sep 2023, 19:59Uppfattade att Björn vill att LIF ska behärska både defensivt styrspel och hög checking för att kunna ställa om beroende på motstånd och matchbild. Efter två förluster var det kanske läge att spela kontrollerat och fokusera på defensiven.
Jag tycker ju att man har varierat med både sätta press högt och backa hem och styra under matcherna. När man har läge så sätter man ju press högt upp men samtidigt rusar man inte blint och har man inte uppbackning och möter rättvända backar så backar man hem och ställer upp i mittzon istället. Tror det kan vara rätt väg att gå även om jag älskar att titta på extrem forechecking och tycker det är mer underhållande. Det är ju även det som har varit utmärkande för Knuts och Karlsson, men roligast är inte alltid bäst.
Pain is temporary, glory is forever
VonGustaf
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:55

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av VonGustaf »

Jag tror att vi behöver möta Skellefteå högre upp i banan för att få ner deras offensiva fart. Då behövs 100% samspel mellan backar och forwards. Där är vi inte riktigt ännu och jag antar att vi kommer spela rätt mycket i egen zon och klarar vi av det så blir det nog en målsnål match. 1-2, 2-1 någonting.
Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!


"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Stjärnan »

PC klev av träningen lite tidigare idag och gjorde tydligen så även igår.. Får väl se om det är något som spökar där eller om han biter ihop och kör.
FK Marcus tror att Filip står i morgon. Skulle förvåna mycket om han inte gör det efter den senaste insatsen.

Men då blir han förvånad. För Mantas kommer ju stå (enl mig)
Förtydligande till Wiborg: Jag säger inte att Mantas Ska stå. Bara att han kommer att stå. ;)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Ställbergarn
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 08:03

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Ställbergarn »

Stjärnan skrev: ons 27 sep 2023, 13:01 Men då blir han förvånad. För Mantas kommer ju stå (enl mig)
Förtydligande till Wiborg: Jag säger inte att Mantas Ska stå. Bara att han kommer att stå. ;)
Jag tror det med. Med anledningen att man låter honom komma in i det bitvis, hinna smälta att vara en av få målvakter som hållt nollan i SHL-premiären osv. Men han lär nog få chansen ganska snart igen är min känsla. Dock inte de kommande 2 matcherna.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: ons 27 sep 2023, 13:01 Förtydligande till Wiborg: Jag säger inte att Mantas Ska stå. Bara att han kommer att stå. ;)
Du kan ju försöka övertyga mig om att du inte tycker att Mantas ska stå ;)
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Klas »

Ställbergarn skrev: ons 27 sep 2023, 13:07
Stjärnan skrev: ons 27 sep 2023, 13:01 Men då blir han förvånad. För Mantas kommer ju stå (enl mig)
Förtydligande till Wiborg: Jag säger inte att Mantas Ska stå. Bara att han kommer att stå. ;)
Jag tror det med. Med anledningen att man låter honom komma in i det bitvis, hinna smälta att vara en av få målvakter som hållt nollan i SHL-premiären osv. Men han lär nog få chansen ganska snart igen är min känsla. Dock inte de kommande 2 matcherna.
Även jag sällar mig till skaran som tror att Mantas tar spaden. Filip har förtjänat mer istid, men tror inte den kommer redan i morgon.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Sniper »

Mantas är Skellefteå-dödare - han ska stå http://www.superstars.nu/forum/viewtopi ... 22#p292557
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Wiborg »

Matchdag! Taggad som fan på att Filip kommer stå ikväll ;) Idag målar Lindholm, Hrivik och Max, bara så ni vet...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av SteveY »

Wiborg skrev: tor 28 sep 2023, 07:43 Matchdag! Taggad som fan på att Filip kommer stå ikväll ;) Idag målar Lindholm, Hrivik och Max, bara så ni vet...
Du vill inte helgardera då, med Cehlarik, Hrivik och Max?
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Wiborg »

SteveY skrev: tor 28 sep 2023, 07:49
Wiborg skrev: tor 28 sep 2023, 07:43 Matchdag! Taggad som fan på att Filip kommer stå ikväll ;) Idag målar Lindholm, Hrivik och Max, bara så ni vet...
Du vill inte helgardera då, med Cehlarik, Hrivik och Max?
Nej, jag vill ju inte ha fel. Cehlarik har en i stolpen idag men inte närmre än så.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Catami »

Det blir Mantas i mål.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: tor 28 sep 2023, 07:59
SteveY skrev: tor 28 sep 2023, 07:49
Wiborg skrev: tor 28 sep 2023, 07:43 Matchdag! Taggad som fan på att Filip kommer stå ikväll ;) Idag målar Lindholm, Hrivik och Max, bara så ni vet...
Du vill inte helgardera då, med Cehlarik, Hrivik och Max?
Nej, jag vill ju inte ha fel.
Då lär du skynda dig att byta målvakt :YMHUG:
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Tapeten
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 15:10

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Tapeten »

Angenämt problem men Mantas lär stå. Annars dags för Kalle att näta ikväll.
Tapeten
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 15:10

Re: 2023-09-28 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Tapeten »

Siggebus skrev: mån 25 sep 2023, 19:59
Bagarn skrev: mån 25 sep 2023, 15:48 Vi är nog ett av de lag som ändrat spelsystem mest i år känns det som. I alla fall i defensiven.
Från att vara det lag som jagar/checkar längst fram, till det lag som står lägst i det uppställda spelet. Vi tar ju nästan egen blå linje med 4 spelare.
Tycker det gör det svårt för motståndarna som kör fast. De är nog lite brydda så här initialt. Vi är ju jävligt snabba på att vända spelet.
Hade man inte vetat bättre kan man kanske se lite tendens till DIF -90 tals system......konstigt..... ;)

Däremot ser det fortsatt lite sämre ut när vi ska spela uppställt i egen zon.
Såklart säger de att vi håller motståndarna på utsidan, men känslan är nog snarare att motståndarna inte varit direkt kliniska i sina avslut.
Här tror jag att vi bli för passiva, samt att vi inte har tillräckligt med kg framför kassen.

Örebro ändrade ganska tydligt i siste perioden för att komma in i zon, utan att fastna och få spelvändningar mot sig. Skickligt coachat av JH.
Då de gick på neddump istället med fart förbi vår mur på blå.
Det gjorde de med enorm framgång.
Frölunda slår 2 flippassar diagonalt som vi ska skära av alla dagar i veckan.

Vi har utmanat SAIK bra sista åren med tempohockey, där vi tagit ut varandra.
Ska bli intressant hur vårt nya system klarar SAIK hockey.
Jag vill minnas att den här förändringen påbörjades redan förra säsongen, ffa den där perioden då vi hade halva laget på skadelistan (när nu det var, man glömmer fort). Med Max in, Ruohomaa ut och slovakerna i gryende form har vi kanske ett bättre spelarmaterial för snabbt omställningsspel.

Rögle tycker jag vi stängde ner totalt men Linköping kunde glida otäckt lätt genom mittzonen, dock lyckades de inte skapa så mycket klara lägen. Som du skriver upplevde jag oss som passiva i egen zon men ändå starka framför eget mål.

Uppfattade att Björn vill att LIF ska behärska både defensivt styrspel och hög checking för att kunna ställa om beroende på motstånd och matchbild. Efter två förluster var det kanske läge att spela kontrollerat och fokusera på defensiven.
Det var inte hållbart att spela med sådan extrem forcheck som vi gjorde för ett par säsonger sedan. Blev hårt straffade av lag som tex Örebro. Underhållande att se på och fantastiskt när det fungerade hela matcher. Tror det är helt rätt väg att ibland spela mer defensivt periodvis och tighta till i mittzon. Att vinna trumfar helt klart att inte alltid spela den roligaste hockeyn.