Hejalif skrev: tis 28 okt 2025, 16:26Gösen skrev: tis 28 okt 2025, 16:15Argumentera mot vad?
Det finns ju knappast någon som förstår vad du argumenterar för?Är argumentet att han inte ska tro på sin egen filosofi? Eller byta till din eller någon annans varje match?
En ledare som konsekvent misslyckas men ändå vägrar justera sitt tillvägagångssätt visar inte styrka – han visar brist på självinsikt.
Det är just det jag talat om hela tiden: den psykologiska låsningen hos ledare som tror att systemet är ofelbart, även när verkligheten tydligt visar motsatsen.Att du inte förstår skillnaden mellan att ha en idé och att blint hålla fast vid en havererad plan – det säger mest om varför diskussionen går i cirklar.
Jag argumenterar inte för att han ska tro på min typ av filosofi, utan för att han överhuvudtaget ska kunna ompröva sin egen.Det är exakt det som skiljer ledarskap från självförnekelse.
Fast att överge något som fungerade i första matcherna och sedan har visat bra tendenser nästan alla matcher efter det men inte gett utdelning är ju inte något som har havererat. Det är dessutom en process i att fortsätta tro på det man gör och förbättra små saker hela tiden. Det är lite det som idrott handlar om, man är inte bäst direkt man måste träna konsekvent för att få resultat. Man kan inte lägga av efter en månad för att det inte gått bra just då. Med din retorik så kan man ju lika gräna säga att vi har tränat i många många år och ändå är vi inte bättre än just nu 11 i tabellen. Då måste man ju inse att något är fel och överge träningarna istället för att bara blint köra ner huvudet och tro att man ska bli bättre av att träna.
Jag tycker inte att det är fel tänkt att tycka att man är på rätt väg om man är det lag som skapar flest målchanser i de flesta matcherna. Jag tycker det är fel att ändra något som visar på att man skapar chanser och även släpper till ganska få bakåt. Ska man ändra spelsystem bara för att man inte gör de mål man borde göra? Ska vi spela tråkigt som Örebro och skapa ännu färre målchanser? Hur ska vi spela för att vinna matcher? Hade någon trott att ett helt nytt spelsystem skulle sitta perfekt varje match från dag 1? Tålamod, det är inget vi ska jobba med?
Jag kan nämna några ledare inom ishockeyn och några kategorier som kört ner huvudet i sanden och fortsatt med samma taktik oavsett resultat och hade kunnat användas som minst lika bra exempel istället för Hitler:
Leif Bork
Johan Garpenlöv
Johan Pennerborn
Valfri sportchef senaste åren i HV
Valfri svensk politiker
Ledningen i North Volt
Det är inte ens svårt...