SHL 23/24

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: mån 08 jan 2024, 14:29
Wittgenstein skrev: mån 08 jan 2024, 13:37 Denna lade Mr Madhawk ut på X (därav har jag inte lyckats lägga in bilden sådär sömlöst och tjusigt som jag lärt mig på sistone).
Har räknat på:
88 poäng för topp4.
83 poäng för topp6.
71 poäng för topp8.
68 poäng för topp10.
65 poäng för topp12 (ej kval
Utifrån denna borde det gå att räkna fram statistiska sannolikheter för varje lag/placering. Typ, hur stor sannolikhet det är att Leksand hamnar topp-6.
28 av 63 möjliga poäng.
9 vinster på 21 matcher.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Ruohomaa-nyheten finns nu i tre trådar - hur många ska han vara i? :-?
Jag fortsätter väl i den tråd där Aggeman började.
Mikael Ruohomaa ska enligt lokaltidningen själv ha pushat på för en flytt till Frölunda.

– Frölunda är en av de bästa klubbarna i ligan och klubben har alltid ambitionen att vinna något. Jag har en offensiv uppsida och vill hjälpa mina vingar att bli bättre. Jag är redo att spela direkt, säger Mikael Ruohomaa.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... konkurrent
#2626135 · KB65 · 19 minuter sedan
Ser att Ruohomaa gärna ville till Luleå med ett färdigt kontrakt, men vi valde att släppa honom till Frölunda istället. Intressant. Enligt NSD.
https://www.hockeysnack.com/modo-hockey/
Hur många lag ville han gå till? Här är hur som helst ingressen till aktuella NSD-artikeln:
Luleå Hockey var - enligt våra källor - även överens med Mikael Ruohomaa.
https://nsd.se/sport
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Minns ni den här rapporten från Modo-forumet inför annandagsmatchen?
Och angående Mikael Ruohomaa så spelar han mot Leksand enligt samma person. Vidare sa denne att han varit med och kört specialskridskoträning med finnen. Ruohomaa är van att spela och åka på ett sätt som kanske inte riktigt har funkat med Modos spelstil, där han åker brett, glider mycket och skyddar pucken. Skridskoträningen bestod av väldigt mycket startstopp som mer passar in i modos starka skridskofrekvens.

Jag vet inte om detta är ett önsketänk, men för mig så låter det vettigt och troligt.

Dessutom intygade han att Ruohomaa var riktigt bra tränad och det vore fan om det inte lossnade snart för honom. Kanske man kan be "Micke" att ta kortare byten?

Jag har varit positiv till Mikael Ruohomaa tidigare, men fått fel. Jag tror och hoppas att 2024 blir hans år...
Ändra åkstil och sättet han spelar på ;))
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 08 jan 2024, 18:34 Minns ni den här rapporten från Modo-forumet inför annandagsmatchen?
Och angående Mikael Ruohomaa så spelar han mot Leksand enligt samma person. Vidare sa denne att han varit med och kört specialskridskoträning med finnen. Ruohomaa är van att spela och åka på ett sätt som kanske inte riktigt har funkat med Modos spelstil, där han åker brett, glider mycket och skyddar pucken. Skridskoträningen bestod av väldigt mycket startstopp som mer passar in i modos starka skridskofrekvens.

Jag vet inte om detta är ett önsketänk, men för mig så låter det vettigt och troligt.

Dessutom intygade han att Ruohomaa var riktigt bra tränad och det vore fan om det inte lossnade snart för honom. Kanske man kan be "Micke" att ta kortare byten?

Jag har varit positiv till Mikael Ruohomaa tidigare, men fått fel. Jag tror och hoppas att 2024 blir hans år...
Bild
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Dags för nedsläpp i Sundsvallstrakten, där Rögle haft sin bas efter förlusten mot Leksand i torsdags.
Rögle spelar sin nästa match på lördag borta mot MoDo. Efter matchen mot Leksand åkte laget vidare till Sundsvall där laget kommer ha sin bas i helgen. På måndag väntar Timrå på bortaplan.
https://www.roglebk.se/article/71ras6r-3k501/view
Här kommer gif.

Bild
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: mån 08 jan 2024, 18:34
Jag har varit positiv till Mikael Ruohomaa tidigare, men fått fel. Jag tror och hoppas att 2024 blir hans år...
2024 kan fortfarande bli Ruohomaas år, om än inte riktigt på det vis som vår modovän hoppats på. Året har iaf redan börjat bra för honom: nytt färjanrekord i ämnen som diskuteras samtidigt i flera olika trådar.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: mån 08 jan 2024, 14:29
Wittgenstein skrev: mån 08 jan 2024, 13:37 Denna lade Mr Madhawk ut på X (därav har jag inte lyckats lägga in bilden sådär sömlöst och tjusigt som jag lärt mig på sistone).
Har räknat på:
88 poäng för topp4.
83 poäng för topp6.
71 poäng för topp8.
68 poäng för topp10.
65 poäng för topp12 (ej kval
Utifrån denna borde det gå att räkna fram statistiska sannolikheter för varje lag/placering. Typ, hur stor sannolikhet det är att Leksand hamnar topp-6.
Det är 50% chans
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Det är nästan så att man vill starta matchtrådar i förväg - med alternativa rubriker och lökiga smeknamn - när det gäller 27 januari och 1 februari. Det stora testet före uppehållet: Färjestad och Frölunda borta. Man ska ta en match i taget, men vi måste börja hävda oss mot vissa lag inför slutspelet. Därför blickar jag redan framåt mot de matcherna.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: tor 11 jan 2024, 10:29 Det är nästan så att man vill starta matchtrådar i förväg - med alternativa rubriker och lökiga smeknamn - när det gäller 27 januari och 1 februari. Det stora testet före uppehållet: Färjestad och Frölunda borta. Man ska ta en match i taget, men vi måste börja hävda oss mot vissa lag inför slutspelet. Därför blickar jag redan framåt mot de matcherna.
:grin:



Det skulle onekligen sitta på sin plats med en trea mot Karlstadgänget borta. Det skulle ge oss ett jäkla självförtroende. Därtill har jag lika svårt för långa förluststreaks som jag har för kommentatorerna/experterna som ältar dessa.

Spännande att se hur Råma har anpassat sig på västkusten också! Jag har svårt att se honom i en Frölundatröja.

Han har gått från en riktigt snygg tröja, till en mindre snygg, och nu till en direkt ful. Vad väntar härnäst? Örebro?
Senast redigerad av Aggeman den tor 11 jan 2024, 15:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Anonym i Göteborg passar nog Råma bra.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Att skriva att jag lider med Örebro skulle verkligen vara att fara med osanning. Däremot kan jag inte hjälpa att känna lite med herrarna Hedberg och Eriksson. Storstjärnor när mitt intresse var som störst. Dessutom gör de båda ett klokt och sansat intryck. Förra året stod jag dessutom bakom Hedberg i kioskkön i Tegera, och när någon högljutt kommenterade att Moras tränare var i Leksand bemötte Hedberg det med ett snett leende: "man måste ju påminna barnen om vilka som är de rätta färgerna".

Nu sitter Eriksson i en rävsax när fler och fler fd ÖSK, numera Vipers-supporters kräver Hedbergs huvud på ett fat. Men kommet Eriksson offra vännen? Fan trot. Jag börjat undra om vi kanske kommer få se en Abbot-lösning i Örebro, dvs. att både sportchef och tränare får gå.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Igår en kort minut fanns ett inlägg om Örebros form skrivet av Sniper. Varför togs det bort?

Hursom har de i formtabellen cementerat sig som 14e lag senaste 5, 10, 15e matcherna och inom bara några få matcher finns möjligheten att de befinner sig på kvalplats även i "huvudtabellen". På den plats undertecknad tippat dem om än enbart med hjärta och önsketänkande.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: fre 12 jan 2024, 11:55 Igår en kort minut fanns ett inlägg om Örebros form skrivet av Sniper. Varför togs det bort?

Hursom har de i formtabellen cementerat sig som 14e lag senaste 5, 10, 15e matcherna och inom bara några få matcher finns möjligheten att de befinner sig på kvalplats även i "huvudtabellen". På den plats undertecknad tippat dem om än enbart med hjärta och önsketänkande.
Mats_ume går hårt fram i sin censur :mrgreen:
Nä, sanningen är att jag gjorde bruk av nya raderingsfunktionen (och att jag tänkte återvända till Örebro vid senare tillfälle).

Örebro-Malmö parallellt med vår match på lördagskvällen blir en ångestmatch.
Dock tyder inte mycket på att HV under eftermiddagen går upp jämsides med Örebro.
HV möter Luleå borta, och inte för att Luleå är så himla skräckinjagande
men HV har bara tagit 7 (sju!) poäng på sina 17 bortamatcher.
Att jämföra med bortatabelledarna Leksands 31 på 16 matcher.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: SHL 23/24

Inlägg av Lillgud »

Svaret: ….Vill aldrig se honom här….

Hedberg är i blåsväder….
Ruskigt överhypad inför SHL säsongen var…

Nu däremot vid hemkomsten mitt i natten….
Möttes laget av en banderoll vid arenan.
****Dags att agera skicka hem JH till Tegera****

Känns som Hedberg är lite typen som själv skulle kunna då vika ner sig snart med…
Och kasta in handduken då med…
Om Hedberg upplever lite för mycket uppförsbacke….
I ett snack med den oprövade sportchefen Niklas Eriksson.
(Örebro med helt ny tränare på SHL-nivå och en helt ny sportchef som aldrig haft den rollen tidigare , ingen drömsits direkt som håller på att torna upp sig vid horisonten för Örebros del)

Underbar sits som Örebro har hamnat i….
Med en sportchef N.E som egentligen hellre ville fortsätta som tränare…och vara tränare.
Men som klubben inte längre ville ha kvar som tränare…
N.E kan omöjligt egentligen sparka Hedberg för att just kliva ner själv…
Det vore parodi…. Lika parodi om Örebro som klubb skulle ändra sig och be honom återvända till båset… Parodi på hög nivå då med… Örebro har trängt in sig själva i ett djäkla hörn nu…
Niklas har ändå byggt upp lite tränar-respekt då med nu efter åren i Örebro….tror inte ens han vill riskera de meriterna med att gå in och ta över Örebro under denna säsong under de här förutsättningarna , med risken att de kan åka ur.
Niklas har vart med och floppat förr med Leksand…
(Stress-syndrom i Örebro med 2st med Leksands-band i huvudrollen känns då inte som det bästa receptet heller)

Örebros svit: ***Örebro har alltså 1st 3poängare på de 10st senaste matcherna***
Frölunda 5-0
3-6 Färjestad
2-6 HV71
(17st insläppta på de 3st senaste matcherna….känns inte riktigt som Niklas Erikssons ökända defensiv direkt)
—————————
Modo 2-3 Örebro **2poäng blev**
2-3 Linköping
Timrå 2-4 Örebro ***3poäng blev***
2-4 Växjö
Oskarshamn 5-1
Örebro 1-2 Skellefteå *1poäng blev*
HV71 3-2 Örebro *1poäng blev*

——————-

Wikegård och gänget…
Gav väll Hedberg max 2matcher till….
Om de inte tar minst 3-4 poäng då….så ryker han….

Näst kommande matcher:
Örebro - Malmö
Örebro - 0skarshamn

Kommer bli intressanta matcher….

—————————————————————

Ifjol ledde Niklas Eriksson Örebro från båset till en 4rde plats och totala 83poäng.
I år leder Johan Hedberg Örebro från båset placering 12a… och 40p (Endast 3p före Hv71)

Mora som jämförelse…värvades totalt sönder.
Tappade bla hela 5st spelare till SHL till den gångna säsongen.
Axel Sundberg Örebro (Hedberg tog med sig)
Anton Heikkinen Skellefteå
Isac Heens Frölunda
Olle Strandell HV71
Johannes Johannesson Rögle
I övrig tex Kalle Miketinac gick till den finska ligan.
Kevin Hancock valde tex Österrike.

Jennifer Engström (Expressen)
- Kanske vi faktiskt överskattade tappet av Johan Hedberg i Mora.

Adam Johansson (Expressen)
- Ja under sitt första tränar-år har övergången från Johan Hedberg varit i princip smärtfri i Mora. - Daniel Hermansson är ett namn för framtiden.
- Med relativt små medel har han lyckats skapa en dalamaskin.
- Om någon innan säsongen påstått det hade min omedelbara respons varit att det blir en kvalkamp neråt för Mora denna säsong.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: SHL 23/24

Inlägg av Lillgud »

Inte ens ens en seger 3-0….mot Malmö räckte….

Bye Bye Hedberg…..
Hedberg rök direkt ändå….
Han fick inte ens någon mer riktig chans att rädda skutan….
I dessa hemmamatcher mot Malmö och Oskarshamn…

Han är redan rökt grillad och stekt…
Hedberg har fått ***SPARKEN*** av Örebro….
Klubben hade redan fått nog….

Örebros klubbledning har fått nog, och agerar efter de skrala resultaten.
Huvudtränaren Johan Hedberg får sparken och Niklas Eriksson tar över.
– Vi är i en situation just nu där vi i den sportsliga ledningen tillsammans med styrelsen behöver agera, säger klubbens GM Stefan Bengtzén.

Hedbergs SHL-Meriter stannar därmed på 32st SHL matcher som huvudtränare i SHL.
Längre än så varade inte hans äventyr….

– Den sportsliga prestationen på vårt herrlag är vi inte nöjda med.
Vi väljer därför att göra den här förändringen då det kommer vara bäst för Örebro Hockey både på kort och lång sikt, säger Örebro Hockeys general manager Stefan Bengtzén i ett pressmeddelande.

– Vi har underskattat Niklas betydelse i hans roll som huvudtränare. För mig är det bara att lägga sig platt. Niklas står med sitt ledarskap för en tydlig struktur och en stark daglig verksamhet som vi behöver hitta tillbaka till. Efter att ha suttit ned med Niklas så är vi glada över att han nu tar steget tillbaka som huvudtränare, säger Stefan Bengtzén.
Kontraktet gäller till över säsong 26/27.
Bengtzén meddelar också att en ny sportchef kommer att rekryteras.
Rekryteringen av ny sportchef kommer inledas inom kort, säger Bengtzén.