Mörker

Användarens profilbild
Wiborg

Re: Mörker

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: Igår, 09:21
Wiborg skrev: Igår, 09:12
Wittgenstein skrev: mån 05 jan 2026, 21:30

Skrek han sig verkligen hes sedan 2005? Jag vet bara att han varnade för att målvaktspositionen och defensiven började vattnas ur inför föregående säsong men mest bara fick skit för det.

Jag kan inte säga att jag minns riktigt vad han skrev under tiden i HA, men ända sedan vi gick upp har han sagt varenda år att vi har för dålig trupp och att vi kommer åka ur om vi inte värvar kreti och pleti som har bra stats på EP. Framförallt så har våra målvakter varit för dåliga, speciellt Hellsten som ju var ett hån att han värvades. Han skulle aldrig kunna vinna en match är jag ganska säker på att han skrev.

Lillguds rätt och fel kan ju diskuteras i oändlighet men just detta var han ju ytterst nära att slå i spiken på.

9 vinster hittills är ändå ganska många fler än 0, jag skulle säga att det är väldigt långt ifrån att slå i spiken... Inte för att jag sa att Hellsten skulle bli någon frälsare, men jag skulle säga att han hade verkligen noll koll på det mesta som gäller spelet ishockey.

Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: Igår, 10:26

Jag kan inte säga att jag minns riktigt vad han skrev under tiden i HA, men ända sedan vi gick upp har han sagt varenda år att vi har för dålig trupp och att vi kommer åka ur om vi inte värvar kreti och pleti som har bra stats på EP. Framförallt så har våra målvakter varit för dåliga, speciellt Hellsten som ju var ett hån att han värvades. Han skulle aldrig kunna vinna en match är jag ganska säker på att han skrev.

Lillguds rätt och fel kan ju diskuteras i oändlighet men just detta var han ju ytterst nära att slå i spiken på.

9 vinster hittills är ändå ganska många fler än 0, jag skulle säga att det är väldigt långt ifrån att slå i spiken... Inte för att jag sa att Hellsten skulle bli någon frälsare, men jag skulle säga att han hade verkligen noll koll på det mesta som gäller spelet ishockey.

9 vinster? Har ens laget 9 vinster?

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Stjärnan skrev: Igår, 10:57

Jag var tvungen att kolla upp det.

Han har stått 15 matcher och vunnit 3. Definitionen av att slå in spiken.

Rättar mig själv. 9 matcher gäller alltså från förra säsongen. OK. JA, 6 matcher där är ju mer än 0. Får se om han når upp till det i år igen. 12 matcher vore klart långt ifrån att slå in spiken.

Sun taught me,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: Igår, 11:00
Stjärnan skrev: Igår, 10:57

Jag var tvungen att kolla upp det.

Han har stått 15 matcher och vunnit 3. Definitionen av att slå in spiken.

Rättar mig själv. 9 matcher gäller alltså från förra säsongen. OK. JA, 6 matcher där är ju mer än 0. Får se om han når upp till det i år igen. 12 matcher vore klart långt ifrån att slå in spiken.

Oavsett så är det långt över det som Lillgud sa att han skulle göra så allt över noll är ju fel. Sedan är det klart att 9 segrar är på tok för dåligt på en och en halv säsong, men sättet Lillgud sågade honom redan innan han satt sin fot i Leksand var ju totalt felaktigt. Så nej jag tycker inte han ens var nära att slå in spiken, hade det varit en eller två, kanske till och med tre segrar på en och en halv säsong, ja då hade jag kunnat ge honom rätt, men 9 segrar på en och en halv säsong är ganska långt ifrån 0. Dessutom har han 5 nollor, så helt jävla klappkass är han inte.

Han var ju inte nådig i kritiken mot honom:

Lillgud skrev: tor 16 maj 2024, 16:06
SteelSky skrev: tor 16 maj 2024, 16:03

Jakob Hellsten ska vara klar enligt Expressen.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -hellsten/

En av de värsta skandalerna någonsin….
Helt horribelt…

Lillgud skrev: tor 16 maj 2024, 17:29

Jakob Hellsten har spelat två år för North Dakota, och senaste säsongen för University of New Hampshire.
Det sista året på college kommer dock att betas av på distans.
Jakob Hellsten är nämligen överens med Leksand de kommande två åren, erfar Expressen.
När han kontaktas så medger han att det blir Sverige framöver.
– Jag tänker dock inte kommentera någon klubb, utan det får vi se framöver, säger Jakob Hellsten.

Och 2år…på han…..
Puh…

Thomas Johansson borde avgå…
Det här är ju värre än om vi valt Rosengren till å med…
Det här är absurt alltså…
Olof Lindbom hade tillåmed kunnat vart intressant….
Det är fan till och med värre än Wiborgs andre målvakt från Djurgården…Hävelid…
Det här är SJUKT på riktigt…..

———————-
Kikar man hans 2st första år i NCCA-ligan…
Första året fick stå 7matcher….87,9% den 3år äldre målvakten Z.Driscoll 90.8% 34matcher.
Driscoll nu som 27åring spelare har gjort 2st raka säsonger i ECHL-ligan utan att utmärka sig på något vis.
Andra året fick han stå 13matcher 87,5% (Näst sämst procent i ligan av de med 10matcher eller fler) D.DeRidder jämngammal 89,9% hade. Han sen i år stått i ECHL-ligan inget sensationellt presterat där.
Sen nu i år då 3dje året… 28matcher Då var äntligen 1e målvakt 90,9% (38plats bland de med 10matcher eller fler i NCCA-ligan) Sen då T.Muszelic 8matcher 87,4% en 4år yngre målvakt konkurrerade med.
———————

Nu skall följa upp det ytterligare…..
Vi har alltså värvat en 24åring Hellsten….
Vid 24år…har de flestas öde tydligt börjat avspegla sig i sin karriär….
Här har vi en 24åring som knappt klivit ut på isen med seniorhockey än och skall kastas in i SHL…
Det här är fan galet….

Han har 1säsong i hockey-ettan 24matcher med Halmstad….20/21.
Som 20-21åring…han stod då 24matcher….
Målvakten som stod färre matcher Jacob Crespin stod 19matcher….
Hellsten hade 90,8%
Crispin hade 91.0%
Crispin är endast 1år äldre….efter det har han stått ytterligare 3 säsonger för Halmstad.
Och till nästa säsong skall Crispin få chansen att vara en av målvakterna i Nybro i Allsvenskan.

Tomas Johansson borde avgå på studs….så dålig är värvningen…
Det här ovärdigt….han kastar föreningen utför stupet….
Hellsten blev tex inte ens draftad som ung…även om gjorde någon junior landskamp.

För att få perspektiv på det…..

Säsong 1 i NCCA-Ligan (Hockey kombinerat med studier)
Majoriteten av dessa målvakter kommer inte att komma långt i sin hockey karriär överhuvudtaget….

Målvakterna med fler än 10matcher...
Det är ett universitet så de flesta av dessa målvakter ligger i likvärdiga spann i åldern...
Även om kan skilja några år mellan dom.

Men det vi kan se...från säsong 1...
Hellstens räddningsprocent....från första säsongen....

Plats 110 av 121 målvakter i ligan***

...

Notera tex Djurgårdens keeper på listan, säsong 22/23 sen är i Allsvenskan...
93,3% i NCCA ligan....
Galajda hade sen i Djurgården 89,8% i Allsvenskan...och fick stå 17matcher...
Carl Lindbom låg på 93,0% det året med Djurgården.....och stod i 36matcher...
Och Galajda hade radat upp i NCCA ligan 93,9% , 92,1% , 93,1% och 93,3% under sina 4år där...
Innan Djurgården högg på honom....

Notera alla svenska namn på listan... (Inga tunga namn)
Men de har då bättre siffror än Hellsten...
Tex... Hugo Ollas , Magnus Chrona , Emil Zetterqvist , Victor Östman , Ludvig Persson

Uppföljning kommer att fortsättas med....

Här i jämförelse med "succén" Heljanko som hade nära på identisk statistik om än något sämre än Hellsten, så nej att Lillgud hade någon som helst kunskap om målvakter säger jag helt nej till. Han kunde chansa med sin räddningsprocent, men hur en målvakt beter sig på isen har han ingen som helst aning om.

Lillgud skrev: tor 16 maj 2024, 18:48

Mm som grädde på moset….kontrasterna är vidrigt absurda…

Välkommen Christian Heljanko till SHL…
…Lycka till i Linköping…

2021-2022
Liiga All-Star Team
Liiga Best GAA (1.78)
Liiga Best Goaltender (Urpo Ylönen Award)
Liiga Champion

2022-2023
Champions Hockey League Champion
Champions Hockey League MVP
Liiga All-Star Team
Liiga Best Goaltender (Urpo Ylönen Award)
Liiga Champion

2023-2024
Liiga Champion
(Vissa privata utmärkelser har inte delats ut än för i år)

Men men Linköping tappade ju i praktiken SHL bästa målvakt…..Högberg.
Så det var lite väntat att de skulle slå på den stora trumman….

Leksand tappade ju `bara Larsson´…..
Och vi visste att vi inte ens kunde drömma om ett namn på den hyllan….
Vi var tillåmed inställda på att vi nog kunde få en målvakt från Allsvenskan…
Tillåmed reservmålvakter från Allsvenskan som Rosengren och Hävelid förberedde vi oss på mentalt. Men vi fick något ännu brutalare värre….
Hellsten som antagligen är anställd på ett kontrakt som renderar en korv med bröd varje dag från kiosken och på helgen kan han få en hamburgare. Vafan är det frågan om….skall han spela för Häradsbygden eller.
Och de ledande personerna kring Leksand har väll hela tiden tyckt att Mantas Armalis är lika bra….som F.Larsson. Så tappet för oss kommer ju knappt att märkas , alla kan slappna av i sina solstolar.

Jag hade inte haft några problem med att han inte tyckte lika som mig och Hellsten är ingen succé absolut inte men som jag sa redan då (och blev hånad för) så tyckte jag att han kunde bli en helt ok backup i SHL vilket han också blivit. Sedan har han kanske tvingats till lite mer ansvar än han kunnat axla på grund av skador på tilltänkta ettorna. Problemet med Lillgud är att han la fram godtycklig statistik från olika ligor i olika lag och år som något slags facit och håller man inte med så blev man idiotförklarad och "motbevisad" med nya godtyckliga statistiker. Att man gång på gång visat sig få rätt i att man inte åkte ut varenda säsong var tydligen inte bevis på att han själv kunda ha fel någon gång utan han fortsatte bara mala på med samma godtyckliga statistik om hur man skulle åka ur SHL nästa säsong istället. Inte en enda gång hade han rätt, men den statistiken blundade han för...

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

men jag skulle säga att han hade verkligen noll koll på det mesta som gäller spelet ishockey.

Hårda ord. Jag håller inte med. Lillgud var inte sämre än någon annan på forumet. Alla utrycker sig på olika sätt, och vi alla har haft både rätt och fel i våra killgissningar genom åren.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Nästan komiskt då om vi åker ur för första gången Lillgud inte har nämnt det.

Men well well. Själv tycker jag inte Hellsten håller måttet som andrakeeper i SHL. Möjligen om han skulle fått stå max 5 matcher, och vem vet, det kanske han hade om inte Gidlöf skadat sig. Men troligtvis skulle han fått ca 15 vilket är på tok för mycket för honom. Så jag är inte lika hård i min dom men tycker ändå att vi skulle haft en bättre backup.
I år får man väl förstå läget litegrann dock. Men målvakten är den enskilt viktigaste spelaren och årets lag är på tok för dåligt för att hävda sig i SHL så vi hade behövt en rejäl förstärkning i kassen.

Sun taught me,
Keep RISING!
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Är det inte ganska tydligt att Hellsten inte levererar SHL-klass ens som reserv?
Garanterat en chansning. Som inte gick hem.