Mörker

Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Mörker

Inlägg av Jjax »

Just nu är vi inne i ett mörker. Massor med skador, en sjukskriven tränare. Det som jag tycker är det värsta är de dåliga publiksiffrorna. Så länge man aktivt har kunnat följa LIF på tv så har jag gjort det. Även varit och sett Lif massor av gånger runt om i Sverige. Pga av avståndet så kan jag inte se hemmamatcher mer än max ett par ggr om året. Sen vi åkte ur i början på 2000 talet så har min känsla varit att det nästan varit som en sekt kring LIF på ett positivt sätt. Publiken har stöttat upp i vårt och torrt oavsett division. Men nu känns det som att den glöden har falnat. Sista gångerna jag varit på hockeyhelger så tycker jag inte den där goa känslan har varit kvar.
Även forumet har lite av den känslan att vi är ett gäng gubbar som håller i men draget som fanns för några år sen (kanske är många år sen nu) finns inte riktigt där längre. Så nu till den stora frågan på det här långa inlägget, vad kan vi här göra för att blåsa lite liv i intresset igen?
Finns det något?
Vi här inne brinner för Lif även om våra åsikter drar åt olika håll ibland. Vill tro att det dräller av kloka människor här med bra ideer. Kanske är det bara jag som behöver skriva av mig men jag saknar den där mytiska goa känslan som fanns för några år sen även i allsvenskan.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Mörker

Inlägg av Wittgenstein »

Det är i motvind som draken lyfter, som gamle Doverskog brukade säga (?).

Du har en poäng eller två. Har det kanske att göra med att laget inte riktigt lyft sedan uppflyttningen? Den allsvenska lunken var inte rolig men varje vår kom med en förhoppning. För egen del känns ett SM-guld enormt avlägset, men varje vår när LIF spelade i allsvenskan så bar jag på en dröm om att det faktiskt kunde gå hela vägen. Supporterkulturen kring LIF har, som jag upplever det, på något sätt blivit allt mer syrefattig. Ensidig. Det finns inget utrymme för egna uttryck.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Mörker

Inlägg av Sundsvalll »

Jag tycker det är för mycket tystnad i lif och på något sätt måste man kanske visa att man bryr sig uppifrån så kommer det smitta av sig neråt.
Jag blir så less och tappar intresset när jag läser igenom alla dumma uttalanden som vår sportchef gör. Vi har en bra trupp, vi behöver ingen ny tränare etc. Då känner jag att om du skiter i det som vi andra ser och i princip genom att vara så djävla blind får mig att ge upp för för mig visar det att han gett upp. Det här är min känsla det är min känsla när laget spelar som sopor och tränare/sportchef säger vi spelar bra det är bara marginaler som avgör. Ta ansvar så kommer folket att känna engagemang
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Mörker

Inlägg av Mats_ume »

Jjax skrev: tis 24 okt 2023, 18:56 Men nu känns det som att den glöden har falnat.
Tycker den glöden har falnat på fler ställen än hos LIF-supportrar.
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: Mörker

Inlägg av Bagarn »

Man måste förtjäna sin hemmapublik.
Där är spelarna bortskämda.
Såklart att när vi vid nästan 30% av sista 35 hemmamatcherna gjort 0 eller 1 mål så påverkar det.
Likaså att vi i 60% av matcherna gjort 2 mål eller färre.

Nycklar för att nå ut till publiken (bland annat)

1. En aktiv coach
2. MÅL och offensiv inställning på isen
3. En August Berg, Viktor Mårtensson, Frögga, Tomas Forslund, Roman Vopat mfl som skapar känslor och visar att man är redo att blöda för skölden. Ingen supporter av gurgel vid avblåsning, men det är ju ett väldigt effektivt sätt att elda på hemmapubliken. Årets upplaga av LIF måste var det mest "välkammade" och ledarlösa vi haft på väldigt länge. Finns väl en del som spelar som ledare, men det gäller att LEDA laget verbalt och skicka signaler.
4. Anstormningar och framgångar i sista perioderna. Kommer ni ihåg B Montpetits legendariska citat "the team that never died"? de sista 3 säsongernas slutspel har varit snarare "the team that never got started"

Tycker sedan att klacken borde se över sitt register. Det är sagt med respekt och god vilja.
De är Sveriges bästa klack gällande närvaro och vilja att sjunga.
Men låtarna går i samma långsamma trall, och får en nästan slumrande effekt på spelet/upplevelsen.
De riktigt bärande hemmaklackarna i fotboll/hockey har mer stötvisa ramsor som skapar tryck/lyfter spelet och spelarna. Låtar som följer situationen i matchen. Det enda vi har som funkar är väl "krigare, krigare" när vi klarat av ett PP eller liknande, DET ger effekt.
Individuella ramsor är kanske inte avgörande, men ett minne blott.
Gick med tåget och stod i klacken i Gbg med mina söner - tror vi sjöng "Vid siljans strand" lätt 50 ggr.

Finns ju sjukt många mäktiga ramsor där ute. Steel them with pride.....
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Mörker

Inlägg av Aggeman »

Om jag talar utifrån mina erfarenheter av ståplatsen är vi riktigt starka på bortastå, där nästintill alla som står där vill bidra till stämning.

På hemmastå ser jag många som håller på med telefonen och står och tar bilder och inte bidrar till bra tryck. Det skulle nog gå att kapa klacken på hälften och det skulle generera i samma tryck, de som väl bidrar gör det riktigt bra. Om det gjort att ”glöden” på norra har falnat kan man spekulera kring…
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Mörker

Inlägg av Jjax »

Droppar en tanke här.
Som medlem på distans i över 30 år så blir det inte så mycket mer än att man betalar räkningen och får tidningen lite då och då. Färjan har vad jag förstått varit mycket uppskattad och bygger intresse.

Kanske kunde man kombinera hockeyhelger med en medlemshelg.
Där det är aktiviteter tor- lördag.
En fest med uppträde på fredagen.
Fredagen är full med aktivitet hos sponsorer som får en chans att visa upp sig. Någon form av fem tiokamp som man kan köpa för att åka runt och få ett resultat. Bordshockey mot Knuts på Clas Ohlsson, pilkastning mot Caito på Ejendahls. Ja ni fattar, någon form av interaktion med spelare. Färdiga paket med boende för alla medlemmar. Färjan är säkert kanonkul, men här får man in två matcher i leken och pengarna som spenderas hamnar i Leksand med omnejd.
Vi är väl runt 10 000 medlemmar så det borde finnas en hyfsad bas och ta av. En ypperligt rolig helg för oss utomsockens att komma upp och se hockey ihop med kul aktiviteter.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Mörker

Inlägg av Wittgenstein »

Jjax skrev: tis 31 okt 2023, 20:33 Droppar en tanke här.
Som medlem på distans i över 30 år så blir det inte så mycket mer än att man betalar räkningen och får tidningen lite då och då. Färjan har vad jag förstått varit mycket uppskattad och bygger intresse.

Kanske kunde man kombinera hockeyhelger med en medlemshelg.
Där det är aktiviteter tor- lördag.
En fest med uppträde på fredagen.
Fredagen är full med aktivitet hos sponsorer som får en chans att visa upp sig. Någon form av fem tiokamp som man kan köpa för att åka runt och få ett resultat. Bordshockey mot Knuts på Clas Ohlsson, pilkastning mot Caito på Ejendahls. Ja ni fattar, någon form av interaktion med spelare. Färdiga paket med boende för alla medlemmar. Färjan är säkert kanonkul, men här får man in två matcher i leken och pengarna som spenderas hamnar i Leksand med omnejd.
Vi är väl runt 10 000 medlemmar så det borde finnas en hyfsad bas och ta av. En ypperligt rolig helg för oss utomsockens att komma upp och se hockey ihop med kul aktiviteter.
När jag läste medlemskap och färja trodde jag först att du menade vår egen Leksandsfärja. Jag såg framför mig aktiviteter såsom att bli förevisad cykelkällaren av Sniper, diskutera filosofi med Gösen, gå igenom statistik med Lillgud och få en tackling av Mang...förlåt Beppe.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Mörker

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: tis 31 okt 2023, 21:18
Jjax skrev: tis 31 okt 2023, 20:33 Droppar en tanke här.
Som medlem på distans i över 30 år så blir det inte så mycket mer än att man betalar räkningen och får tidningen lite då och då. Färjan har vad jag förstått varit mycket uppskattad och bygger intresse.

Kanske kunde man kombinera hockeyhelger med en medlemshelg.
Där det är aktiviteter tor- lördag.
En fest med uppträde på fredagen.
Fredagen är full med aktivitet hos sponsorer som får en chans att visa upp sig. Någon form av fem tiokamp som man kan köpa för att åka runt och få ett resultat. Bordshockey mot Knuts på Clas Ohlsson, pilkastning mot Caito på Ejendahls. Ja ni fattar, någon form av interaktion med spelare. Färdiga paket med boende för alla medlemmar. Färjan är säkert kanonkul, men här får man in två matcher i leken och pengarna som spenderas hamnar i Leksand med omnejd.
Vi är väl runt 10 000 medlemmar så det borde finnas en hyfsad bas och ta av. En ypperligt rolig helg för oss utomsockens att komma upp och se hockey ihop med kul aktiviteter.
När jag läste medlemskap och färja trodde jag först att du menade vår egen Leksandsfärja. Jag såg framför mig aktiviteter såsom att bli förevisad cykelkällaren av Sniper, diskutera filosofi med Gösen, gå igenom statistik med Lillgud och få en tackling av Mang...förlåt Beppe.
:))
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Mörker

Inlägg av Jjax »

Gösen skrev: tis 31 okt 2023, 21:26
Wittgenstein skrev: tis 31 okt 2023, 21:18
Jjax skrev: tis 31 okt 2023, 20:33 Droppar en tanke här.
Som medlem på distans i över 30 år så blir det inte så mycket mer än att man betalar räkningen och får tidningen lite då och då. Färjan har vad jag förstått varit mycket uppskattad och bygger intresse.

Kanske kunde man kombinera hockeyhelger med en medlemshelg.
Där det är aktiviteter tor- lördag.
En fest med uppträde på fredagen.
Fredagen är full med aktivitet hos sponsorer som får en chans att visa upp sig. Någon form av fem tiokamp som man kan köpa för att åka runt och få ett resultat. Bordshockey mot Knuts på Clas Ohlsson, pilkastning mot Caito på Ejendahls. Ja ni fattar, någon form av interaktion med spelare. Färdiga paket med boende för alla medlemmar. Färjan är säkert kanonkul, men här får man in två matcher i leken och pengarna som spenderas hamnar i Leksand med omnejd.
Vi är väl runt 10 000 medlemmar så det borde finnas en hyfsad bas och ta av. En ypperligt rolig helg för oss utomsockens att komma upp och se hockey ihop med kul aktiviteter.
När jag läste medlemskap och färja trodde jag först att du menade vår egen Leksandsfärja. Jag såg framför mig aktiviteter såsom att bli förevisad cykelkällaren av Sniper, diskutera filosofi med Gösen, gå igenom statistik med Lillgud och få en tackling av Mang...förlåt Beppe.
:))
Det är ju ytterligare en ide😃
Blir lite som Masked singer när alla ska identifieras.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Mörker

Inlägg av Fjodor »

Jjax skrev: tis 31 okt 2023, 22:01
Gösen skrev: tis 31 okt 2023, 21:26
Wittgenstein skrev: tis 31 okt 2023, 21:18

När jag läste medlemskap och färja trodde jag först att du menade vår egen Leksandsfärja. Jag såg framför mig aktiviteter såsom att bli förevisad cykelkällaren av Sniper, diskutera filosofi med Gösen, gå igenom statistik med Lillgud och få en tackling av Mang...förlåt Beppe.
:))
Det är ju ytterligare en ide😃
Blir lite som Masked singer när alla ska identifieras.
Bra ideer allihop! Förr var det ju hockeyhelger med två matcher, boende och lite aktiviteter som man som utsocknes kunde dra på. Ofta var det någon aktivitet där man fick träffa gamla och/eller aktiva spelare, lite frågesport och roliga anekdoter. Vid nåt tillfälle fick man även möjlighet till ett ispass där bl.a. Sigge deltog. Var trevliga tillställningar där man träffade leksingar som rest från hela landet. Vet inte varför man slutade med detta.

Tror den sista jag var på var säsongen 07/08. Kommer ihåg det för det var första gången jag tog med sonen (då 5 år gammal) för slutföra indoktrineringen till leksandsrörelsen.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Mörker

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: tis 31 okt 2023, 21:18
Jjax skrev: tis 31 okt 2023, 20:33 Droppar en tanke här.
Som medlem på distans i över 30 år så blir det inte så mycket mer än att man betalar räkningen och får tidningen lite då och då. Färjan har vad jag förstått varit mycket uppskattad och bygger intresse.

Kanske kunde man kombinera hockeyhelger med en medlemshelg.
Där det är aktiviteter tor- lördag.
En fest med uppträde på fredagen.
Fredagen är full med aktivitet hos sponsorer som får en chans att visa upp sig. Någon form av fem tiokamp som man kan köpa för att åka runt och få ett resultat. Bordshockey mot Knuts på Clas Ohlsson, pilkastning mot Caito på Ejendahls. Ja ni fattar, någon form av interaktion med spelare. Färdiga paket med boende för alla medlemmar. Färjan är säkert kanonkul, men här får man in två matcher i leken och pengarna som spenderas hamnar i Leksand med omnejd.
Vi är väl runt 10 000 medlemmar så det borde finnas en hyfsad bas och ta av. En ypperligt rolig helg för oss utomsockens att komma upp och se hockey ihop med kul aktiviteter.
När jag läste medlemskap och färja trodde jag först att du menade vår egen Leksandsfärja. Jag såg framför mig aktiviteter såsom att bli förevisad cykelkällaren av Sniper, diskutera filosofi med Gösen, gå igenom statistik med Lillgud och få en tackling av Mang...förlåt Beppe.
Glöm inte svordomsföreläsning med Klas! Själv skulle jag kunna bidra med en snabbkurs i att googla fram regelboken.
Pain is temporary, glory is forever
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Mörker

Inlägg av Jjax »

Fjodor skrev: ons 01 nov 2023, 00:54 Bra ideer allihop! Förr var det ju hockeyhelger med två matcher, boende och lite aktiviteter som man som utsocknes kunde dra på. Ofta var det någon aktivitet där man fick träffa gamla och/eller aktiva spelare, lite frågesport och roliga anekdoter. Vid nåt tillfälle fick man även möjlighet till ett ispass där bl.a. Sigge deltog. Var trevliga tillställningar där man träffade leksingar som rest från hela landet. Vet inte varför man slutade med detta.

Tror den sista jag var på var säsongen 07/08. Kommer ihåg det för det var första gången jag tog med sonen (då 5 år gammal) för slutföra indoktrineringen till leksandsrörelsen.
Exakt det jag ville ta avstamp i. Förr var det lite drag kring hockeyhelgerna. Numera är det bara två matcher och inget mervärde.
Tror det finns en potential här, och framför allt göra något ny när publiken dalar. Sen fattar jag att man inte kan bygga publikstöd på några helger om året, men kan kanske kan blåsa liv i glöden.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Mörker

Inlägg av Wittgenstein »

Tänk att denna tråd startades så sent som i slutet av oktober. Det har ljusnat betänkligt sedan dess.

Med det sagt, jag gjorde mitt blott andra besök i arenan denna säsong igår, så underlaget kanske inte riktigt är signifikant. Men visst har stämningen blivit lite lojare i arenan? Jag satt.strax ovanför klacken, men retade mig mer på klackledarens gorm i megafon än vad jag njöt av något som kan likna klacktryck.

(Nu bidrar jag inte ett smack själv så jag ska väl inte säga nåt, jag är en utpräglad och mycket tystlåten sittplatsare).
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Mörker

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: fre 05 jan 2024, 21:12 Tänk att denna tråd startades så sent som i slutet av oktober. Det har ljusnat betänkligt sedan dess.

Med det sagt, jag gjorde mitt blott andra besök i arenan denna säsong igår, så underlaget kanske inte riktigt är signifikant. Men visst har stämningen blivit lite lojare i arenan? Jag satt.strax ovanför klacken, men retade mig mer på klackledarens gorm i megafon än vad jag njöt av något som kan likna klacktryck.

(Nu bidrar jag inte ett smack själv så jag ska väl inte säga nåt, jag är en utpräglad och mycket tystlåten sittplatsare).
Samma här men återväxten verkar vara rätt klen.
7322 sålda biljetter och mestadelen av de 328 osålda biljetterna hörde hemma på norra stå.

Det krävs numer en stor bortalagspublik för att det ska bli tryck i Tegera. Även vid näst intill fullsatt. Om vi nu inte ska ha ett rockband som öppnar varje kväll. Kan man då önska Avenge Sevenfold och Metallica?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.