LIVE: Leksand - Malmö · 0 - 0 (0-0)
1:a perioden 12:30

2025-09-18 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand 5-4 OT

Matchtrådar för alla matcher.
Hejalif

Re: 2025-09-18 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand 5-4 OT

Inlägg av Hejalif »

Det gick för lätt till 3-0 sen vart vi övermodiga och skulle inte göra vårt jobb. Sen visar Malmös 1 a lina vilken lätt trupp vi har.sen att dom där gråa tomtarna hade spelat på Malmö seger gjorde det inte lättare.
Kollar kom på ett sätt att stoppa upp oss dom små djävlades med oss lite efterslängningar etc och det skapade irriterande Leksands spelare

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

När vi hr en så stor ledning så handlar det egentligen bara om att inte ge Malmö luft under vingarna, att jobba för att deras reducering kommer så sent som möjligt i matchen. Dom ska aldrig få tro på det. Lyytinens självmål kommer extremt olägligt, Malmö har egentligen ingenting offensivt fram till målet.
Små detaljer som avgör.
Men som sagt, jag är nöjd med poängen igår, om man ser till hur hela matchen såg ut. Trodde vi skulle tappa alla tre.

Oroväckande hur malmös förstakedja får ha sådan lekstuga, dom skapade chanser i varje byte i andra halvan av matchen.

Många märkliga beslut av domarna. Jag tänker bl.a på Freds tvåa, Stevens tvåa, Max ”höga klubba” i boxplay, Malmös offside-mål.

In med Gidlöv och gå för tre poäng i Ängelholm!

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Färjan två år alltså. Men var är de två poäng vi hade som i en ask?
Känner inte ens för att mystitta på tabellen. Fattas två poäng där.

Användarens profilbild
svepet

Re: 2025-09-18 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av svepet »

Wiborg skrev: fre 19 sep 2025, 07:10
svepet skrev: tor 18 sep 2025, 20:28

Sjukt fladdrigt och oorganiserat. Byta chanser, hafs o slafs. Vi måste ha ett alternativt sätt att spela när det krävs. Typ lite mer kontrollerat bortaspel. Hur kul det än är med Hawaii-hockey.

Håller inte alls med, problemet är att man slutar spela som ett lag efter deras 1-3-mål. Det är ingen synk alls utan man kör på full fart men utan tanke, då blir det skit av det. Hade man fortsatt spela som ett lag som vi sett de tidigare matcherna och även början på denna så hade det inte blivit hawaii-hockey.

Och jag tror inte att vi kommer ha en chans att spela på detta sättet i 52 omgångar utan att det till och från kommer se ut exakt som igår. Lyckas vi spela på detta aggressiva sätt utan att tappa positioner och få många farliga spelvändningar emot oss i match efter match är jag den första att gratulera. Då hamnar vi kanske t om på topp 6. Men lika många ggr som det kan funka, lika många gånger kommer det falla ur. När orken tryter fysisk så fungerar hjärnorna sämre och då tappar man lätt konceptet och det blir oorganiserat.
Så jag kritiserar inte spelsättet, men det måste finnas alternativa game-plans. Annars tror jag att vi med tiden kommer bli ett lättare och lättare byte för våra motståndare, speciellt de vassare lagen.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Viktigt att komma ihåg är också att vi på de tre första matcherna också har spelat mot 3 förmodade bottenkonkurrenter, dvs INTE de bästa lagen i serien.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Pellefant skrev: fre 19 sep 2025, 09:15

Viktigt att komma ihåg är också att vi på de tre första matcherna också har spelat mot 3 förmodade bottenkonkurrenter, dvs INTE de bästa lagen i serien.

Och de bottenkonkurenterna som vi vunnit över har istället förlorat mot ett lag som inte är bäst i serien så jag vet inte riktigt vart du vill komma. Vi har tagit 7 av 9 poäng, hade vi vunnit mot topplag och istället förlorat mot bottenlag hade det varit bättre? Man kan vrida och vända det hur man vill...

Pain is temporary, glory is forever
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Wiborg skrev: fre 19 sep 2025, 09:27

Och de bottenkonkurenterna som vi vunnit över har istället förlorat mot ett lag som inte är bäst i serien så jag vet inte riktigt vart du vill komma. Vi har tagit 7 av 9 poäng, hade vi vunnit mot topplag och istället förlorat mot bottenlag hade det varit bättre? Man kan vrida och vända det hur man vill...

Det var bara en kommentar till att vi inte kommer kunna spela detta spel i 52 omgångar. Jag tror kanske att det inte behöver ha att göra med 52 omgångar så mycket som vilket motsånd vi möter. Spelet vi spelar är såklart lättare att upprätthålla mot sämre motstånd än mot de bättre lagen som väntar, så då blir det bara naturligt att det förmodligen kommer se annorlunda ut, om du förstår vad jag menar nu?

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Pellefant skrev: fre 19 sep 2025, 09:32
Wiborg skrev: fre 19 sep 2025, 09:27

Det var bara en kommentar till att vi inte kommer kunna spela detta spel i 52 omgångar. Jag tror kanske att det inte behöver ha att göra med 52 omgångar så mycket som vilket motsånd vi möter. Spelet vi spelar är såklart lättare att upprätthålla mot sämre motstånd än mot de bättre lagen som väntar, så då blir det bara naturligt att det förmodligen kommer se annorlunda ut, om du förstår vad jag menar nu?

Då förstår jag, men det gäller ju oavsett vilket sätt man spelar på. Köttmur och kontringar funkar ju också bättre mot bottenlag än topplag. Jag är övertygad om att hittar man trygghet i det sätt man vill spela på så kommer det att bli klart bättre än ifall man ska spela på flera olika sätt beroende på motståndet eller hemma/bortaplan. Givetvis kommer det komma matcher då det inte stämmer även mot bottenlag men även där allt funkar klockrent även mot topplag. Och jag ser inte farhågorna i att man inte ska kunna köra på med samma tempo hela säsongen, givetvis kommer det komma dippar det gör det oavsett hur hårt man kör, men att vi inte skulle orka ser jag inte hända.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

"Det svåraste som finns är att leda med 3–0" är en känd, men ofta utskrattad, klyscha från ishockeyn som myntades av Håkan Södergren och har använts av andra för att beskriva den mentala utmaningen att behålla fokus när man har en stor ledning. Det handlar om att spelare kan bli för bekväma, slarva med grunderna och få en "övertro", vilket gör det lätt för motståndaren att vända matchen.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

OM vi behärskar detta spel (tänket att hellre göra fler mål än motståndarna snarare än släppa in färre) fullt ut så tror jag det kan räcka till en plats någonstans i mitten av tabellen. Men i slutspelet blir det respass direkt.
Sen tror jag ju inte vi kommer behärska detta i 52 omgångar så därför står jag fast vid mitt tips plats 12 tror jag det var. Fullt rimligt.

Så jag är helt klart för att modifiera spelsättet en aning. Tänka lite mer defensivt än idag. Men givetvis fortsätta de offensiva räderna, om än lite mer kontrollerat.

Den här matchen var ett praktexempel på hur jag trodde våra matcher kommer se ut med Hedbergs filosofi. Nu har vi ju visat i två matcher att vi kan knipa ihop bakåt också, åtminstone tillräckligt, så det började över förväntan.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Hur mycket vi än önskar så dras aldrig Örebro in i bottenstriden på allvar. De slutar troligen i mitten.
Och hur nederlagstippade Timrå än är - bland annat av mig - så undrar jag om inte de också placerar sig i mitten av tabellen.
Malmö däremot är en kvalkandidat.

Med andra ord: vi slog de bättre lagen och förlängningsföll mot det sämre.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Det som avgör vad som är ett bättre eller ett sämre lag är lägstanivån sett över tid. Tid=52.
I enskilda matcher däremot är det 14 jämna lag där alla kan slå alla och kortsiktiga yttre omständigheter avgör.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: fre 19 sep 2025, 12:56

I enskilda matcher däremot är det 14 jämna lag där alla kan slå alla och kortsiktiga yttre omständigheter avgör.

Gäller också i MLB. Inte ens Colorado Rockies och Chicago White Sox är helt igenom usla lag utan kan i enskilda matcher slå vilket lag som helst.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: fre 19 sep 2025, 12:56

Det som avgör vad som är ett bättre eller ett sämre lag är lägstanivån sett över tid. Tid=52.

Ja. Det är bara ett turspel detta Ishockey. Håller helt med. :)

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Jjax

Re: 2025-09-18 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Jjax »

svepet skrev: fre 19 sep 2025, 08:50
Wiborg skrev: fre 19 sep 2025, 07:10
svepet skrev: tor 18 sep 2025, 20:28

Sjukt fladdrigt och oorganiserat. Byta chanser, hafs o slafs. Vi måste ha ett alternativt sätt att spela när det krävs. Typ lite mer kontrollerat bortaspel. Hur kul det än är med Hawaii-hockey.

Håller inte alls med, problemet är att man slutar spela som ett lag efter deras 1-3-mål. Det är ingen synk alls utan man kör på full fart men utan tanke, då blir det skit av det. Hade man fortsatt spela som ett lag som vi sett de tidigare matcherna och även början på denna så hade det inte blivit hawaii-hockey.

Och jag tror inte att vi kommer ha en chans att spela på detta sättet i 52 omgångar utan att det till och från kommer se ut exakt som igår. Lyckas vi spela på detta aggressiva sätt utan att tappa positioner och få många farliga spelvändningar emot oss i match efter match är jag den första att gratulera. Då hamnar vi kanske t om på topp 6. Men lika många ggr som det kan funka, lika många gånger kommer det falla ur. När orken tryter fysisk så fungerar hjärnorna sämre och då tappar man lätt konceptet och det blir oorganiserat.
Så jag kritiserar inte spelsättet, men det måste finnas alternativa game-plans. Annars tror jag att vi med tiden kommer bli ett lättare och lättare byte för våra motståndare, speciellt de vassare lagen.

Här ligger min oro oxå. Hedberg startade kanon i Örebro för att sen hamna i en lång svacka. Berodde det på att de lästes sönder, orke tröt eller spelarna släppte konceptet. Har ingen aning om varför men den gnagande oron över ett liknande scenario är svår att slå ifrån sig. Kanske med tanke på hur bottentippade vi är så är ödmjukheten större än i Örebro där och då men vad vet jag. Malmö kändes tunga som alltid och det kändes som den har gjort mot Malmö sista fem- tio åren att när de kommer in i sitt spel och får framgång så är de svåra att möta.
Men oavsett så har det sett bättre ut än förra året där jag tyckte vi spelade tveksamt och oengagerat egentligen hela säsongen