2025-09-18 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand 5-4 OT

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Klas

Re: 2025-09-18 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand 5-4 OT

Inlägg av Klas »

Aggeman skrev: tor 18 sep 2025, 22:00

Avslutningsvis är det tufft att orka med tre matcher i veckan om de ska vara av sådan karaktär som denna vecka. Skönt att det oftast är två matcher istället.

Sen tror jag det som tar mest energi är att vi inte spelar vårat spel…då åker man fel får jaga och jobba med studsande puckar och i dåliga lägen. Var så många gånger i dag man såg spelare göra ”fel” val och lämna sin lagkamrat ensam i ställer för att ge understöd som de två tidigare matcherna. Då ser det ut så här….

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Är det någon här inne som tycker att Cehlarik är bra?

Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Missade Örebro-matchen som tydligen var bra. Och visst ser det frejdigt och ganska roligt ut när vi kör den här aggressiva hockeyn med hög press över hela banan. Men tror tyvärr i längden att det kommer straffa sig än mer mot bättre lag. Vi hamnar ur position, dräller med puck för att det går för fort och det blir hafs o slafs och pucktapp i fel läge.

Säger inte att vi ska ändra spelsätt helt men tror vi behöver kunna anpassa oss lite efter motstånd och läge i matcher. Och dessutom lär det här spelsättet slita hårt under en lång säsong.
Att ibland spela mer uppställt i mittzon med snabba spelvändningar när läge ges borde också funka.

Inga direkta tavlor av Hellsten men tror nog Gidlöf nypt två av dem i alla fall som inte kändes otagbara. Känns helt klart tryggare med Gidlöf.

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Klas skrev: tor 18 sep 2025, 22:06

Avslutningsvis är det tufft att orka med tre matcher i veckan om de ska vara av sådan karaktär som denna vecka. Skönt att det oftast är två matcher istället.

Sen tror jag det som tar mest energi är att vi inte spelar vårat spel…då åker man fel får jaga och jobba med studsande puckar och i dåliga lägen. Var så många gånger i dag man såg spelare göra ”fel” val och lämna sin lagkamrat ensam i ställer för att ge understöd som de två tidigare matcherna. Då ser det ut så här….

Syftade mest på mig själv som supporter, men visst tar det att forechecka på det sättet också. Vet inte vad som är mest hälsovådligt…

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Einar Berg skrev: tor 18 sep 2025, 22:09

Inte jättemånga skulle jag tro….
Missade friläget i tredje var ju nåt i hästväg….

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Nej, inte med tanke på lönen. Men vi får väl se ifall han kan höja nivån lite efterhand?

Bild
harfager

Inlägg av harfager »

39-19 i tekningar säger en del också....

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Om man ser till vad han levererar på isen så skulle jag säga att han överlag är bra. Han har fina händer, bra blick och bra skott. Brister i farten och duellspelet emellanåt. Väger man in istid, roll och lön i ekvationen kan man tycka att han är betald för att göra mer nytta på isen. Men bortser man från det och bara ser det han faktiskt gör på isen är han enligt mig given i topp 6 i dagsläget. Det är lätt att bli extra kritisk när man väger in allt omkring. Det är Tjommes huvudvärk.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Att vi så ofta ska bjuda in just malmö i kampen om placeringar i serien och ge dem luft under vingarna, istället för att kväva dem och spela ner dem i skiten. Och varför blir det alltid sådana konstiga hawaiimatcher mot just Malmö?

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Klang och jubel hos LIF. Handfallet i hemmalaget. Tomas Kollar gjorde det enda rätta och tog time out efter Nilssons 3-0-mål, ett välbehövligt avbrott då man lyckades stoppa den defensiva blödningen en aning under resten av perioden.
https://www.siljannews.se/leksands-if/l ... g-i-malmo/

Men hur nära var det inte att Lang gjorde 0-4 efter den timeouten? Hade Malmö rest sig då?

Och hur knäckande hade de upplevt 1-4 direkt i inledningen på andra? Vejdemos öppna läge framför kassen.

Istället fick de vittring och Leksand var på hälarna resten av matchen. Helheten fungerade inte alls den här gången.

MeraSkottpåMål

Inlägg av MeraSkottpåMål »

Ja, men kanske inte har rätt spelare runt omkring sig..

Utan motgång, finns inte framgång.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Jag tycker man kanske borde låta PC spela med Linkan igen. Låt Lang och Stevens jobba upp en kemi.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

MeraSkottpåMål skrev: tor 18 sep 2025, 23:01

Ja, men kanske inte har rätt spelare runt omkring sig..

Han får ju ofta väldigt dåliga pass att kunna nypa till direkt på, något han annars brukar kunna göra och är väl kanske hans största/bästa egenskap.

Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2025-09-18 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: tor 18 sep 2025, 17:04
SteelSky skrev: tor 18 sep 2025, 16:14

2 - 3 efter öt

Wiborg style ;)

Haha, inte ens jag använder svenska där :)) Förkortningar känns som vedertagna globalt och där kör jag på det, typ PP, BP OT, PS osv.

Ludde skrev: tor 18 sep 2025, 19:12

Nu blir jag orolig att det här går alldeles för lätt istället. Hur fan ska Malmö svara på det här?

Oron helt befogad!

Klas skrev: tor 18 sep 2025, 19:28

Kan nån förklara för mig hur Fred kan åka på en interference där…?

Pucken är ju där? Han delar ut en tackling?

Helt horibel som många andra domslut under kvällen. En interference när malmöspelaren först touchar pucken som sedan i princip är mellan spelarna när tacklingen kommer. Sämsta domslutet på länge!

Aggeman skrev: tor 18 sep 2025, 19:52

Offside!

Japp, även efter alla repriser är jag lika övertygad fortfarande att det är offside. Inför coaches challenge nu!

Runntur skrev: tor 18 sep 2025, 20:17

1-3 kommer av en helt usel tagen utvisning av domarna!

2-3 är offside! Seriöst..

Nu har vi chansen att ställa det här till rätta med 3-4.

De visade ju inga repriser, men skulle det inte varit 6 man på banan heller?

svepet skrev: tor 18 sep 2025, 20:28

Sjukt fladdrigt och oorganiserat. Byta chanser, hafs o slafs. Vi måste ha ett alternativt sätt att spela när det krävs. Typ lite mer kontrollerat bortaspel. Hur kul det än är med Hawaii-hockey.

Håller inte alls med, problemet är att man slutar spela som ett lag efter deras 1-3-mål. Det är ingen synk alls utan man kör på full fart men utan tanke, då blir det skit av det. Hade man fortsatt spela som ett lag som vi sett de tidigare matcherna och även början på denna så hade det inte blivit hawaii-hockey.

Klas skrev: tor 18 sep 2025, 20:32

Till skillnad mot de tidigare två matcherna så får Malmö mycket mer kropp med i spelet.
Dom får mer stopp på vår fart, och när vi inte har farten då är vi ett enklare byte….

Aktivare forwards, så backarna har nån att sätta ett snabbare förstapass på, då kan inte Malmö fö tag i oss.

Jag skulle inte säga aktivare forwards utan mer synkade forwards. Man kommer en och en som forecheckar istället för flera samtidigt och det är lätt att spela bort istället för att bli nertryckta med tidsnöd och svårt att få till ett snabbt och bra förstapass. Då är det även lättare för dem att få ner tempot.

bender skrev: tor 18 sep 2025, 21:11

Bland det sjukaste man sett…. HUR drar vi på oss de här utvisningarna?!

Jag kan inte alls se vad Max gör för fel i den situationen. Han låser klubban nedanför händerna, hur kan det bli hakning? Och sedan blir han överfallen... Som sagt, domarna var klappkassa och ville verkligen hjälpa Malmö. Det var en utvisning som jag tyckte var petig på Malmö-spelare, men flera på leksingar som jag inte kunde få till utvisning ens med fantasi. Den missade offsiden på det sjukt viktiga 2-3-målet som grädden på moset.

bender skrev: tor 18 sep 2025, 21:27

Kan vara bland det sämsta 3v3 jag någonsin sett av Leksand. Vilken besvikelse. Den poängen känns plötsligt otroligt bitter.

Ja, många felbeslut under övertiden som vi inte sett dem göra tidigare. Men det speglade matchen i övrigt från tionde minuten och framåt.

Ullvi, typ skrev: tor 18 sep 2025, 21:52

Vi ser ju helt slut ut efter två stenhårda matcher i idiottempo. Halva tempot jämfört med i förrgår?
Vi ska vara extremt glada för en pinne.

Som jag skrivit tidigare så är det inte farten på spelarna som var det vi förlorade på, det var att man inte körde tillsammans och då tappar man farten i spelet eftersom man blir bortspelade.

Hoppas det gick bra med Norén. Axel mot axel och inget fult med det (om det nu var tacklingen som han gick av på grund av).

Helt klart axel mot axel men huvudet studsar mot plexit och tillbaka och eventuellt på Kaderlis axel igen. Jag är helt övertygad om att disciplinnämnden får det till en farlig tackling mot huvudet och stänger av honom tre matcher. Jag har inget förtroende alls för de herrarna.

Klas skrev: tor 18 sep 2025, 22:06

Precis så!

Ja, stundtals riktigt bra. I denna match, nja, ungefär som övriga. Men tidigare, absolut.

Aggeman skrev: tor 18 sep 2025, 22:23

Om man ser till vad han levererar på isen så skulle jag säga att han överlag är bra. Han har fina händer, bra blick och bra skott. Brister i farten och duellspelet emellanåt. Väger man in istid, roll och lön i ekvationen kan man tycka att han är betald för att göra mer nytta på isen. Men bortser man från det och bara ser det han faktiskt gör på isen är han enligt mig given i topp 6 i dagsläget. Det är lätt att bli extra kritisk när man väger in allt omkring. Det är Tjommes huvudvärk.

Jag instämmer. Han gör mycket annat som är bra förutom poäng också. Han tar stort ansvar på isen och han kommer ju till chanser. Behöver bara få dit den lite oftare.

Vi gör en bra match i 10 minuter ungefär, sen börjar man tumma på saker och släpper in Malmö i matchen. Visst, de får en hel del hjälp av domarna men man ska inte låta domarna få chans att spela den rollen. Man har trots det riktigt bra lägen att avgöra matchen med Lyytinens ribbskott, frilägen för Lang och Vejdemo, Cehláriks öppna mål i PP osv.

Det som jag ändå tycker var bra under hela matchen var PP även om vi inte gör några mål. Man skapar många bra chanser och det är bara det sista lilla som behövs, t.ex. att träffa pucken när det är öppet mål.

Jag skyller ingenting på Hellsten då inget skott är något han bara ska ta, men en riktigt bra dag så tar han säkert minst två av dem.

Det är nu som vi får se om Hedberg är något att ha, lyckas han vända detta till en bättre match imorgon mot något som borde vara bättre motstånd? Jag tror det! Därmed inte sagt att jag räknar med vinst, men räknar med ett lag som spelar klart bättre och mer tillsammans som ett lag.

Pain is temporary, glory is forever