1:08:05 - Kurvan, aktiv sittplats
Läktarkultur
-
Sniper
- Intendent
-
SteveY
Re: Läktarkultur
Bästa podden!
-
Ställbergarn
HIPS skrev: fre 24 okt 2025, 09:43Sniper skrev: tor 23 okt 2025, 20:39Vi kommer aldrig acceptera att bli tystade av klubben, och hatet mot Mif ska ALLTID få uttryckas i ALLA dess former. Vi stod här långt innan Alen kom till klubben, och vi kommer stå här långt efter att han lämnat. Välj dina strider, för mot oss kommer du alltid förlora”, skriver tifogruppen.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ans-rasar/Det här tifot och resonemanget från Rögles supportrar är precis det som gör att mitt intresse för idrott minskat kraftigt under de senaste åren. Jag vet att flera menar att vi (i likhet med ovan nämnda rivalitet mellan RBK och MIF) inte får dra ner på hatet mot Mora. Jag har ALDRIG fattat det och många tycker säkert jag är en korkad stofil som inte förstår att de här känslorna är det som är hockey. Nej, det förstår jag inte! Rivalitet - absolut, men hat och slagord om våld - aldrig! Jag har vänner som håller på Mora (jo, det är sant) och självklart tråkar vi varandra, särskilt när vi spelade i samma serier. Men hat gentemot varandra eller varandras lag??? Jag har fullt upp med att älska LIF.
Nu var det här ju, för ovanlighetens skull, inte ett inlägg om LIF - vilket var skönt. Det skulle dock kunnat varit det och jag kan helt ärligt säga att får vi för vår del en utveckling åt det här hållet, så lägger jag ner mitt intresse och stöd hel och hållet.
Jag håller med, framförallt just Rögles smått löjliga och barnsliga hatande av malmö är på alla sätt orimligt. Rivalitet är som bäst när det innefattar en glimt i ögat, syrliga kommentarer och retanden. Att hata och avsky, så till den grad att i stort sett alla sånger supportrar sjunger har nån del där hatet mot malmö skall nämnas är totalt genomlöjligt. Har ni någon gång varit på en fest med många röglefans? Det har jag, en varm sommardag där en gitarr drogs fram och man sjöng hemmaskrivna röglelåtar och det var ingen av dessa säker 15 låtar som sjöngs, där man bara sjöng om sitt lag och lyfte fram det, utan att klanka ner på malmö. VARJE text innehöll nåt om malmö. Jag förstår inte hur man kan låta "hatet" växa så pass att man i stort sett fokuserar mer på att sjunga nedlåtande om ett av 13 motståndarlag i ligan (tror faktiskt till och med att malmö kan ha spelat i HA när detta begavs) än att sjunga om sitt eget lag. Dock tror jag Röglefansen är one of a kind i SHL när det gäller detta, och jag tycker inte ett tifo likt det de ville sätta upp hör hemma på en hockeyrink. Nä, nivån i stil med "hela mora luktar skit", "hellre död än röd", "en gris, en ko, en gävle-bo", taskigt kaffe, tomas dileva" osv, gliringar med lite humor i är oceaner bättre än uppmaningar om våld. Rögle borde kunnat göra en tifo med exakt samma bild, men bara lite mer underfundig text, det bör man ha kreativiteten att klara.
Oj, vilken rant det där blev.
-
Hejalif
Var det sparka skalla slå rbk som dom inte fått sätta upp?
Den är ju förfan helt sjuk, det är väll ingen ufc match dom går på?
Den påminner om den där banderollen som kom upp med rip hes head off vopat typ lika dumt det med.
-
SteveY
Alla supportrar yttrar sina känslor för en förening på olika sätt, vilket jag tycker är ok. Visst, vissa kanske går över någon slags gräns ibland, men jag kan tycka att det är ganska underhållande ![]()
-
CMB
Rögles tifo (!) känns osmakligt. Men vad har det med LIFs tifon eller supporterskap att göra? "Hellre död än röd" (var det ett tifo?) är väl det grövsta jag läst och det signalerar ju mer självmord...typ..? ![]()
-
Sniper
- Intendent
Hejalif skrev: Igår, 17:21Var det sparka skalla slå rbk som dom inte fått sätta upp?
Den är ju förfan helt sjuk, det är väll ingen ufc match dom går på?
Den påminner om den där banderollen som kom upp med rip hes head off vopat typ lika dumt det med.
Sniper skrev: lör 16 dec 2023, 22:27Lucka 17: Don't touch #17
En tråkig händelse infann sig i matchen mellan Leksand och Nyköping då ex-leksingen Patrik Hucko hånades - rejält - av hemmafansen med en banderoll där det stod: "Roman go for #61, take his f-cking head off".
Det inträffade en bit in i den andra perioden i Leksands match hemma mot Nyköping som man också vann med 7-1. Men förutom den glädjande segern, får hemmafansen också stark kritik mot sig.
- Det var beklämmande att se plakatet om Hucko. Fansen gick över gränsen där och jag hoppas ledningen tar ett snack med de inblandade så det inte behöver hända igen, sade Nyköpings tränare Lenny Eriksson på presskonferensen.
Något som också Leksands sportchef Mikael Lundström höll med om:
- Ja, jag tycker också att man gick över gränsen. Vi ska samtala med varandra om det inträffade så att något liknande aldrig händer igen.Bortsett från denna händelse sköter sig Leksandsfansen mycket bra och håller hög Elitseriestandard, men det som hände på norra ståplats hör inte hemma någonstans.https://www.svenskafans.com/hockeyzon/lif/140732
https://dalastark.blogspot.com/2006/10/ ... -cant.htmlKlargörande
Under fredagens match hölls en banderoll upp på norra ståplats. Den har framkallat en mängd reaktioner och delat den blåvita supporterskaran i två läger. Vi vill nu förklara varför och av vilka banderollen hölls upp.För det första vill vi klargöra att den första banderollen, som hölls upp under introt, inte tillverkades av LTC och ej heller hölls upp av någon ur gruppen.
I matchens åttonde minut passar Mikael Karlberg till Pasi Saarela som sätter Leksands andra mål fram till två noll. Sekunderna efter att pucken lämnat Karlbergs klubba åker den före detta Leksandsspelaren Patrik Hucko med full kraft mot Karlberg och måttar en ful knätackling - Karlberg blir liggande och får senare utgå från matchen.
Mikael Karlberg är i våra ögon en hjälte, en spelare som gång på gång visat hjärta för föreningen vi älskar och lever för och en spelare som alltid haft ett mycket bra förhållande till den aktiva delen av Leksands supporterskara. Han är dessutom lagkapten och därmed den som är utsedd av lagledning och tränare till att leda laget på vägen hem till elitserien.
Ett angrepp på honom är ett angrepp på hela föreningen, hela laget, hela supporterskarna - alla dom mäniskor som tillsammans utgör Leksands IF. Detta tillsammans med att domaren inte ens visade ut Hucko fick oss att reagera.
En banderoll sprayades under pausen och hölls upp längst ner på norra ståplats under ett par minuter av den andra perioden. Texten var menad som en halft ironiskt, halft allvarlig uppmaning - till Leksandsspelarna i allmänhet och den nyfunna favoriten Roman Vopat i synnerhet - att se till att Huckos fega överfall på Karlberg inte skulle gå obemärkt förbi.
Formuleringen kommer från ett filmklipp från finska ligan där Vopat efter ett liknande överfall på en lagkamrat söker upp den skyldige och tydligt markerar att sådana tilltag inte kommer accepteras. I efterhand erkänner vi utan omsvep att budskapet kunnat föras fram på ett mer subtlit sätt och språkbruket på banderollen hade kunnat vara betydligt bättre - och för det ber vi om ursäkt till dom som tagit illa vid sig.
Banderollen är inte en uppmaning som skall tas bokstavligt. När vi sjunger t.ex. "krossa mora" uppmanar vi inte någon att gå lös på vasaloppsmålet med en ångvält, bulldoozer eller motsvarande. Lika lite ville vi att någon skulle skilja Huckos huvud från resten av hans kropp.
Vi är en grupp mäniskor som alla drivs av en stor kärlek till klubben och laget vi följer. Vi umgås på många andra plan än bara under matcherna och vi har en jargong som av många säkert skulle uppfattas som väldigt rå - men det är upp till oss. Nu gjorde vi misstaget att föra fram vårt budskap på det offentliga planet genom det språkbruk vi använder internt - det har visat sig vara ett misstag och det kommer inte hända igen.
Vidare vill vi här klargöra att inga pengar från våra tifohinkar har använts till att införskaffa materialet till denna banderoll. Pengarna som vi samlar in går uteslutande till flaggor, plast, färg, rör e.t.c. e.t.c. Vill vi utrycka en åsikt som gruppen har och som kanske inte delas av övriga Leksingar använder vi material som vi betalat för själva.
I och med detta hoppas jag att vi kan gå vidare och lämna det här bakom oss.
LTC genom Emil Nilsén https://dalastark.blogspot.com/2006/11/klargrande.html
-
Wiborg
SteveY skrev: Igår, 18:19Alla supportrar yttrar sina känslor för en förening på olika sätt, vilket jag tycker är ok. Visst, vissa kanske går över någon slags gräns ibland, men jag kan tycka att det är ganska underhållande
Jag har inga problem med att det i striden hetta går lite för långt med en osmaklig ramsa eller något sånt. Men ett Tifo som man jobbat på i x antal timmar och sedan gråta för att klubbledningen inte tillåter det då man inte vill stå bakom budskapet, det är på en annan nivå. Ibland borde man faktiskt tänka ett steg längre. En bild på en röglespelare som brottat ned en malmöspelare sedan texten "SPARKA SKALLA SLÅ", har man inte stenkoll på att det är en ramsa (smaklös sådan dessutom) så är mitt enda sätt att tolka det på som att man uppmanar sina spelare att göra saker som inte hör hemma på en hockeyrink eller ens i ett civiliserat samhälle förutom i en oktagon. Nej, har full förståelse för Bibic och noll förståelse för tifogänget i Ängelholm.