Silly season 26/27

Användarens profilbild
SteveY

Re: Silly season 26/27

Inlägg av SteveY »

CMB skrev: ons 25 mar 2026, 12:56
Sniper skrev: ons 25 mar 2026, 12:29

Hedbergs svar – vill leda LIF i HA: "Ingen tvekan"
https://hockeynews.se/nyheter/hedbergs- ... gen-tvekan

Det måste stoppas.

Han kan inte vara kvar. Och är det ekonomin (dvs att Hedberg ändå kräver sin lön) så finns Bemström i föreningen. Jag vet inget om honom, men för att mitt intresse och hopp ska ha en chans att återkomma så är det ett alternativ, och ett alternativ som bör vara ekonomiskt lindrigt.

Jag tror att Hedbergs filosofi passar bättre i HA än SHL.

Lampa

Inlägg av Lampa »

CMB skrev: ons 25 mar 2026, 12:36
Lampa skrev: ons 25 mar 2026, 12:20

Jag har inget emot att ha kvar Hedberg. Nu får han chansen att i princip handplocka ett helt nytt lag med undantag av 5-6 spelare som blir kvar. Istället för att försöka trolla med trötta nordamerikaner och en slovak.

Om trolleri var Hedbergs redskap så lyckades han ju tvärtom alldeles utmärkt då de spelarna försvann fullständigt. Han ska absolut inte stå i LIFs bås igen.

Jag tror att han med rätt lag kan få hyfsade resultat. Vi ska väl trots allt bara hålla oss kvar i HA ett par år för att få rätsida.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Wiborg skrev: ons 25 mar 2026, 11:08

Uppdaterade listan med kontraktläget på första sidan i tråden. Jag förutsätter att alla spelarkontrakt bryts rakt av medan tränarnas kontrakt är befintliga. Uppdaterar så fort något annat meddelas.

Vissa spelare var lättare att ta bort än andra rent mentalt och vissa var väldigt jobbiga att ta bort. Kändes som att det ändå hade kunnat bli början på något bra med Larsson i mål på långt kontrakt, Vejdemo någon säsong till, rykten om förlängning med Strandell osv.

Om man ska se det realistiskt så är dessa namn jag hoppas man kan behålla/plocka upp från juniorlaget.

MV
Robin Christoffersson
Viggo Tamm

Backar
Fred Nilsson
Rocky Langvardt
Victor Johansson

Forwards
Arvid Eljas
August Lissel
Marcus Karlberg
Dennis Altörn
Zaki Crookes
Jon Knuts

Förlängningar som jag hoppas på men som känns mer tveksamma om än inte helt orealistiska:
Kalle Östman
Andro Kaderli

Det kommer behövas många nya utifrån även om alla dessa skulle stanna, det är väl det enda jag kan konstatera.

*Det skulle förvåna mig mycket om Jon Knuts har motivationen.
*Kalle Östman lär inte få erbjudanden från SHL, frågan är väl om han har motivationen att fortsätta.
*Olle Strandell skulle kunna följa med oss ner tror jag. Det är möjligt att han får förslag från SHL, men är han beredd och chansa och riskera att bli sjunde/åttondeback igen? Jag tror att han väljer tryggheten och garanterad speltid före SHL.

Tillägger att jag är tveksam till Fred Nilsson, Crookes och Altörn. Räcker med Karlberg och Eljas som är storleken mindre.
Som vi var inne på tidigare så behöver tuffa till oss, fylla på med rejäla spelare, "slutspelskaraktärer".

Senast redigerad av SteveY den ons 25 mar 2026, 13:50, redigerad totalt 1 gång.
CMB

Inlägg av CMB »

SteveY skrev: ons 25 mar 2026, 12:59

Det måste stoppas.

Han kan inte vara kvar. Och är det ekonomin (dvs att Hedberg ändå kräver sin lön) så finns Bemström i föreningen. Jag vet inget om honom, men för att mitt intresse och hopp ska ha en chans att återkomma så är det ett alternativ, och ett alternativ som bör vara ekonomiskt lindrigt.

Men det är inte filosofin (vad det nu innebär), det är implementeringen av den. Det finns stora penseldrag hos Hedberg som jag gillar men det krävs mer än så. Detaljer! Det är som om jag skulle kliva in och säga "Min filosofi är åk kors och tvärs när vi anfaller och skjut högt. Nu kör vi!!" och sen lämna det till spelarna att lösa det.

Caito har skjutit sina svaga skott på samma sätt hela säsongen långt bak från blå. Jag menar, som tränare ser man till att göra något åt det direkt. Annat skott, annan skottposition (närmare mål), annan rörelse för direktskott, annan spelare i pp.

PellePaltnacke

Inlägg av PellePaltnacke »

Det måste stoppas.

Tror också att Hedbergs filosofi skulle passa bättre i HA. Förutsatt att vi har pengar att värva in spelare som passar hans önskade spelsätt. Vi måste ju inte ha dyra spelare. Men om pengarna bara räcker till att plocka det som finns på rea-hyllan och att det egentligen inte finns någon tanke med lagbygge osv kommande år. Då är det kanske sak-samma vilken tränare vi har. Blir väl bara ren och skär överlevnad vi siktar på i så fall.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

PellePaltnacke skrev: ons 25 mar 2026, 13:49

Han kan inte vara kvar.

Tror också att Hedbergs filosofi skulle passa bättre i HA. Förutsatt att vi har pengar att värva in spelare som passar hans önskade spelsätt.

På vissa håll pratas det om att vi nu måste behålla Johan, om inte för annat så för nån slags trygghet när precis allt annat riskerar att krackelera. Och jag kan nog köpa det resonemanget. Men han kanske behöver hjälp i båset? Printz lämnar, det verkar klart. Pajen som tränare har jag inget gott intryck av (be mig inte förklara varför, för det kan jag inte, endast en känsla..). Ritola har ju fått mkt beröm efter sin entré, behåll honom.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Klas skrev: ons 25 mar 2026, 14:57
PellePaltnacke skrev: ons 25 mar 2026, 13:49

Tror också att Hedbergs filosofi skulle passa bättre i HA. Förutsatt att vi har pengar att värva in spelare som passar hans önskade spelsätt.

På vissa håll pratas det om att vi nu måste behålla Johan, om inte för annat så för nån slags trygghet när precis allt annat riskerar att krackelera. Och jag kan nog köpa det resonemanget. Men han kanske behöver hjälp i båset? Printz lämnar, det verkar klart. Pajen som tränare har jag inget gott intryck av (be mig inte förklara varför, för det kan jag inte, endast en känsla..). Ritola har ju fått mkt beröm efter sin entré, behåll honom.

Niklas Eriksson, har inte han gjort sitt i Örebro? Låt honom ta plats vid sidan av Johan. Och kanske Christer Olsson som backcoach. Drömuppställning.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Örebro har lagt bud på Filip Larsson

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Lampa skrev: ons 25 mar 2026, 15:32

Örebro har lagt bud på Filip Larsson

Fy fan, jag spyr...
Alltså, jag hajjar att spelare lämnar, vi får ju skylla oss själva liksom. Men till Sockermunkens och Ekorrens Örebroooo?
Helvete, jag tycker icke om den klubben. :evil:

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Det här är ju ett av skälen till att man borde avveckla det här med hockey.
Inte vänta och se hur Leksands hopplösa kamp utvecklar sig, utan bara göra det. Nu.
Och sluta gå till sportsajter där man riskerar att mötas av plågsamma nyheter.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Jag hade byggt laget såhär, (stulit formatet från Wiborg)

MV
Robin Christoffersson/Ny
Viggo Tamm

Backar
Olle Strandell
Rocky Langvardt
Victor Johansson
Vilgot Lidén (från j20)

Forwards
Kalle Östman
Arvid Eljas
August Lissel
Marcus Karlberg
(Andro Kaderli)
J. Lagerberg Hoen (från j20)

Potentiella Nyförvärv:

Backar
Patrik Norén (Malmö)
https://www.eliteprospects.com/player/2 ... trik-noren

Elias Rosén (Växjö)
https://www.eliteprospects.com/player/2 ... lias-rosen

Lucas Lagerberg Hoen (Hv71)
https://www.eliteprospects.com/player/4 ... rberg-hoen

Ludvig Östman (IKO)
https://www.eliteprospects.com/player/2 ... vig-ostman

Forwards
Arvid Degerstedt (Mora)
https://www.eliteprospects.com/player/2 ... degerstedt

Oscar Lawner (VIK)
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... car-lawner

Emil Alba (FBK)
https://www.eliteprospects.com/player/155084/emil-alba

Ben King (AHL/ECHL)
https://www.eliteprospects.com/player/201803/ben-king

Danny Katic (AHL/ECHL)
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... anny-katic

Sloan Stanick (AHL/ECHL)
https://www.eliteprospects.com/player/5 ... an-stanick

Spencer Kersten (AHL/ECHL)
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... er-kersten

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ja, värva Kerstin.
Och hissa upp Andreas Hedbom i taket - endast iförd sina skinande vita sneakers.
:evil:

Sisu

Inlägg av Sisu »

Har inget emot att vi tappar en som Larsson, får tacka honom för att givit oss en chans att klara oss kvar. Tackar Filip och lycka till!

Måste vi värva en massa kanadicker? De kostar något otroligt mycket. Finns isåfall kanadicker i HA som presterat bra, som kan ligan, som nu vet vart Bofors ligger och kan mentalt hantera Asplöven away.

Importer borde vara ren spets, som det ska vara. Juniorer där vi behöver fylla laget (finns bra hockeyettan spelare också).

Det enda jag hoppas är att vi får besked snabbt, ska Hedberg vara kvar så ge oss det och främst han det beskedet denna vecka. Låt laget få hela sommaren på sig att svetsa ihop sig.

Det enda bra med åka ut i 4 raka matcher är att vi är först av storlagen (?) i HA 2026/2027 att veta vart man spelar nästa säsong. Utnyttja det.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: ons 25 mar 2026, 16:00

Ja, värva Kerstin.
Och hissa upp Andreas Hedbom i taket - endast iförd sina skinande vita sneakers.
:evil:

Kersten

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Sisu skrev: ons 25 mar 2026, 16:11

Har inget emot att vi tappar en som Larsson, får tacka honom för att givit oss en chans att klara oss kvar. Tackar Filip och lycka till!

Måste vi värva en massa kanadicker? De kostar något otroligt mycket. Finns isåfall kanadicker i HA som presterat bra, som kan ligan, som nu vet vart Bofors ligger och kan mentalt hantera Asplöven away.

Importer borde vara ren spets, som det ska vara. Juniorer där vi behöver fylla laget (finns bra hockeyettan spelare också).

Det enda jag hoppas är att vi får besked snabbt, ska Hedberg vara kvar så ge oss det och främst han det beskedet denna vecka. Låt laget få hela sommaren på sig att svetsa ihop sig.

Det enda bra med åka ut i 4 raka matcher är att vi är först av storlagen (?) i HA 2026/2027 att veta vart man spelar nästa säsong. Utnyttja det.

Mina kanadicker är säkra kort ;), och inte alls så dyra. Etablerade Ahl-spelare är dyra.