Tjomme

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Tjomme

Inlägg av Sniper »

Lillgud skrev: sön 18 jan 2026, 12:44

(...) han väljer att behålla dom för länge och gärna förlänger med spelare för att behålla den harmoniska stämningen i truppen. Som Weissbach i Frölunda sa: Har du spelat i ett lag som är mer harmoniskt med tanke på att ni leder serien överlägset och att allting verkar gå er väg?
– Jag skulle säga att det är tvärtom. Faktiskt.
Det är inte harmoniskt?
– Nej, det är ingen harmoni här. Det är kanske därför vi ligger där vi ligger. Det är nog det sista ordet jag skulle välja för att beskriva vårt lag. (I Frölunda tävlas det och krigas om platserna och istiden dagligen)

Björn Hellkvists exitintervju:

– Det är en unik grupp detta. Det är såna enorma mänskliga band.

På vilket sätt?

– Det finns i stort sett inga grupperingar. Vilket i och för sig också skulle kunna förklara varför vi inte har lyckats ta det sista steget. Att det är så gemytligt att det nästan blir för mycket.

Bör det ”gnissla” lite i en trupp?

– Det säger jag inte, men ser du exempelvis på när min gamla klubb Malmö vann sina SM-guld på 90-talet så var det rätt mycket hårdrocksstjärnor i det laget.

Är det för många ”snälla” spelare i LIF?

– Nej, jag säger inte att den ena typen är bättre än den andra. Det går att vinna ändå. Men det är upp till andra i Leksand att ta reda på det nu.

I sann gruppdynamik slår det gnistor och spretar åt alla håll men man får ihop det ändå. Alla drar åt samma håll när det gäller huvudmålen. Som guldårens Leksand och även några senare årgångar.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Det ligger nog väldigt mycket i det där, där har vi förmodligen också anledningen till varför spelartruppen står bakom Hedberg och kommer så göra i ur och skur gissningsvis.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Mycket intressant. Man har lärt sig genom åren, att Tjomme går mycket efter hur spelare ska passa in i gruppen när han rekryterar. Eller ännu värre, när Micke Karlberg skulle agera sportchef, och bara värvade spelare som bad om att spela för Leksand. Alla vet hur det gick.

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

HockeySverige fick till en intervju med Tjomme:

https://hockeysverige.se/intervju/thoma ... ufft-lage/

Framåt Masar!

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

lil'masen skrev: mån 19 jan 2026, 13:48

Vi är rökta.

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Sniper skrev: mån 19 jan 2026, 14:00

Vi är rökta.

Så inåt helvete

Framåt Masar!

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Vi är rökta.

Ja vi känns verkligen rökte och erkänner Tjomme att han inte kan få tag i spelare ens med 100 miljoner på banken så är det ju bara kicken som gäller tänker jag, ge pengarna till Pajen och kicka Tjomme.
En "spelare/tränare" finns åtminstone på marknaden, han lär väl inte kosta 100 miljoner i alla fall.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Pellefant skrev: mån 19 jan 2026, 14:12

Vi är rökta.

Ja vi känns verkligen rökte och erkänner Tjomme att han inte kan få tag i spelare ens med 100 miljoner på banken så är det ju bara kicken som gäller tänker jag, ge pengarna till Pajen och kicka Tjomme.
En "spelare/tränare" finns åtminstone på marknaden, han lär väl inte kosta 100 miljoner i alla fall.

Och Pajen, vad har han gjort rätt än så länge? Att sparka sportchef nu, är lika med självmord. Oavsett vem som kommer in. Ska det bytas lär det göras i typ augusti? Nä, vi får nog glatt leva med detta, och med dödsförakt hoppas på att nån jävla fru Fortuna ska rädda oss i kvalet..

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Från att bråka med journalister och hockeytyckare om deras tabelltips till "vi hade inte möjlighet att ställa ett lag på isen den 13e september som kunde vinna matcher...då får man jobba med utveckling...bli lite bättre för varje dag som går...målet är att vi ska vara som bäst i vår..." - där tappade jag förtroendet och slutade lyssna på honom.

Dagens intervju är bara provocerande.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Pellefant skrev: mån 19 jan 2026, 16:12
Klas skrev: mån 19 jan 2026, 14:16

Och Pajen, vad har han gjort rätt än så länge? Att sparka sportchef nu, är lika med självmord. Oavsett vem som kommer in. Ska det bytas lär det göras i typ augusti? Nä, vi får nog glatt leva med detta, och med dödsförakt hoppas på att nån jävla fru Fortuna ska rädda oss i kvalet..

Jag tänker faktiskt bara på Pajen som en nödlösning, han har ju varit sportchef förut och borde ha ett kontaktnät och lite koll på hur man jobbar, uppstartssträckan borde vara minimal. Det var många som siade att han blir vår näste sportchef när han kom tillbaka, dock inte jag. Tjomme börjat jag dock tappa förtroendet för, även om han gjort en del bra så verkar han aldrig lära sig, han skyller alltid på något och ofta på samma saker en bit in i säsong och framförallt efter varje säsong.
Att kicka en sportchef som inte har förmågan att göra något/värva något (så säger han själv om man får tolka det) kan knappast vara självmord?

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Känslan är att något kommer ske inom en snar framtid. Det är Leksands IF vi pratar om, påtryckningarna utifrån kan bli enorma.

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

19januari…. (Dagens datum)
Tittar du och klubben på spelare som kan förstärka laget i slutracet?
– Det tittar vi på hela tiden, men det ska också finnas spelare.
Vi hade kunnat ha 100 miljoner på banken, men det skulle ändå vara svårt att i dagsläget hitta spelare. Vi är inte heller ensamma om att jaga och leta spelare.
– Den ständiga frågan är om vi letar spelare, och svaret är att det gör vi, men det gör också alla lag. Skulle det funnits hade nog flera lag plockat spelare till höger och vänster, men eftersom det inte finns så mycket spelare är det svårt att göra någonting.

———————
———————

Fast Herr Johansson…..
Det här är ingen nyhet för någon….
Under de senaste åren och säsongerna har det vart i princip helt dött på marknaden under säsongerna.
Utgångspunkten måste ändå vara att `inget av intresse dyker upp´ det är enbart bonus om man kan hitta något vettigt under säsongen. Inget man kan förvänta sig eller luta sig emot.
Rotationen som tidigare lite fanns dog ut helt i vevan KHL gick under isen….
((Känslan är ändå just i år , det kan då bli och komma en del spelare från Finland närmare fönstret , flera lag vill nog försöka stärka kistorna just i år med tanke på ligaförändringen till nästa säsong)) Men sen är som sagt frågan mer om ens någon vill gå till den avhängda super-jumbon….

Redan från 10september….innan i princip ens ligan dragit igång…
Sitter han och säger att det finns pengar för att värva….

Han vet också att klubbarnas kistor fylls på i samband med att säsongerna rullar igång och intäkterna ramlar in.
Han kunde valt upplägget och skrivit kontrakt under sommaren med tex 1-2st transatlant-spelare som skulle anslutit senare på artistkontrakt framåt oktober/november…. (Medans det fanns spelare på marknaden) För att då både spara in lite pengar….och som han lite sagt vi skall se till och bli bättre under säsongens gång. Och inte riskera som nu…hoppas att man ska hitta något men ingenting finns.

Han har misslyckats kapitalt….
Men det är delvis för att han är så otroligt passiv och lugn och trög i sitt sätt och agerande från tanke till beslut.…. Han blir som sagt aldrig stressad och han är på tok för självgod med för bra självförtroende. Han tror nog även själv att han är SHLs bästa sportchef och agerar med den auran därefter…. Han litar för mycket på sig själv och sin självsäkerhet och han bollar ju antagligen mest med den otroligt `tålmodige-positiva individen´ Hedberg som heller aldrig någonsin har sett när det ens brinner i gardinerna i klubbens lokaler…eller inte ens går och öppnar dörren direkt när brandkåren knackar på….

T.J har ju självt erkänt det öppet förut tidigare säsong med….att han har missat spelare….
Pga att det är han som har dragit ut på tiden….

Just Hedberg och TJ….jag fattar att styrelsen känner respekt för de som människor och personer.
Och att det måste vara svårt som enkel lekman i styrelsen att prata mot just såna här individer….när det är på deras område hockeyn. Och båda är duktiga på att svamla på trovärdigt.

Men tillsammans är de en `otroligt giftig duo ´…. Och det giftet är inte hälsosamt…
Tillsammans med fel ingredienser blir det just farligt….
Det här är 2st människor som inte ens skulle reagera och se en stor varnings skylt framför näsan…
För det är människor som kan stå i en total kris och förfall…
Men dom ser det inte själva….och de kommer aldrig att se det….
Kontinuitet….fortsätt bara…..snart så har vi nog 2raka segrar igen….
Kunde vi göra det i omg1 och omg2… Så vet vi att vi kan då göra det igen….
Vi känner själva i gruppen att vi tar steg….snart lossnar det….vi tror på det vi gör….
Får vi bara lite marginaler och studsar med oss så vänder det nog snart uppåt….
Det kan gå fort i hockey…. (Vi spelat bara 37omgångar nu)

——————
——————

10september.

De tippas i botten av SHL-tabellen av de allra flesta. 
Något Thomas Johansson i Leksand inte ger mycket för – samtidigt som sportchefen öppnar för värvning.
– Vi kanske saknar, här och nu, en till toppforward och någon ytterligare back, säger ”Tjomme”.

Finns det utrymme i budgeten för att stärka upp laget under säsongen?
— Ja, det gör det.

10september. 

Många efterfrågar en stabil backpjäs i bakre leden, en Anton Lindholm, Jonas Frögren, Mattias Timander och så vidare, är det här något du också funderar kring?
— Om Anton Johansson  lever upp till den kvalitén han har kommer ingen sakna den typen av spelare.
— Nu har inte han det ”track reckordet”. Det är vad jag kan tycka ibland när man gör en analys av Leksand. Att man gör den utifrån hur många år spelaren har spelat i ligan.
— Jag tror absolut att han (Anton Johansson) skulle kunna vara en sådan spelare och jag vet inte hur många andra SHL-backar som egentligen skulle kunna haft möjligheten att spela i NHL.

22november.
– Vi hade ett medlemsmöte idag där vi på något sätt går mot väldigt bra siffror, säger han i sändningen. 
Sportchefen får sedan frågan om det finns pengar och möjlighet för att förstärka det här laget, och därifrån klättra upp från jumboplatsen.
– Det gör det. Det är mer att om vi ska göra något sådant ska det vara en spelare som också kommer in i toppen.

——————-

2december.
LIF på väg mot mångmiljonvinst: "Realistisk"
 – Vi räknar med att vi följer vår budgetplan. Gör vi det så kommer vi hamna nånstans runt budget, säger Wiklund och utvecklar:
– Det innebär ett plusresultat på sex–sju miljoner, nånstans. Jag tycker att vi har lagt en realistisk budget.

11december.
Thomas Johansson har fått en pott med miljoner...
Men ingen spelare vill till Leksand...

12december.
Finns det ekonomi att potentiellt värva in någon spelare? 
– Thomas vet att om han lyckas hitta någon som kan hjälpa oss och som tillför en kvalité som vi saknar är han välkommen att ta det till styrelsen så ska vi titta på den investeringen. Det är absolut inga stängda dörrar.

Samtidigt som väntan på ”rätt spelare” pågått länge – och de sportsliga resultaten gått nedåt – ökar dock frustrationen, menar flera oberoende källor kring Leksand.

12december
FK-sporten kan även nu avslöja att externa finansiärer står redo för att hjälpa Leksand med att spetsa truppen, något Andreas Gärdsback bekräftar.

Senast redigerad av Lillgud den mån 19 jan 2026, 17:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Klas skrev: mån 19 jan 2026, 14:16
Pellefant skrev: mån 19 jan 2026, 14:12

Vi är rökta.

Om vi ska ta in begreppet självmord i föreningslivet så måste Leksands IF vara den klart mest självmordsbelägna patienten inom svensk idrott.
Det mesta som görs, eller kanske inte görs, inom klubben kan förmodligen klassas som självmordsförsök.

Har ingen åsikt om det är rätt eller inte att sparka Tjomme i nuläget, men nåt större förtroende för karln har jag egentligen aldrig haft, och nivån nu ligger väl på botten. Ville inte att de skulle förlänga kontraktet när det gick ut men vi körde på kontinuitetskortet som esset i leken. Så vi behöll den passiva corsi-duon med devisen ”allt kommer att ordna sig bara vi sitter lugnt i båten”.

Jobbar själv hårt mentalt med inställningen ”livet utan Leksands IF”.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

– Vi har egentligen haft ganska bra prestationer fram till förra veckan när vi spelade mot Brynäs och Luleå. De prestationerna var inte bra. Innan dess har vi haft många bra prestationer och fått med oss en del poäng från matcherna.
– Spelet fram till förra veckan har varit helt okej men, som sagt var, mot Brynäs och Luleå tycker jag inte att vi kom upp i det vi förväntade oss och ville göra.
– Innan det, sedan Malmö hemma och innan jul, har det ändå varit rätt bra spel förutom något enstaka undantag. Exempelvis mot Timrå borta.

Handlar senaste veckans svaga insatser om mentala bitar, stressen att behöva jaga för att undvika kval och så vidare?
– Det som straffade oss lite i Luleå, tycker jag, är starten, inledningen av matchen. Vi hamnade i 2–0-underläge rätt snabbt, vilket jag tycker satte lite prägel på den matchen. Luleå är oerhört bra defensivt och vi hade svårt att komma in på dem i resterande delen av matchen.
– Brynäs hemma blev jag väldigt förvånad över. Vi hade haft en otroligt bra träningsvecka. Sedan var vi väldigt passiva när vi kom ut, spelade inte med det drivet vi haft tidigare då vi varit väldigt aktiva och aggressiva.
– Exakt vad det beror på… Vissa matcher ser tyvärr ut så och man kommer snett in på det. Utifrån tabellplacering och stress i gruppen tycker inte jag att det finns någonting där. Då borde vi uppträda så betydligt oftare, men det gör vi inte.
– Det har varit bra drag i gruppen, bra träningar, många bra matcher och vi har tagit en hel del poäng den senaste tiden, så det har varit många parametrar som känts positiva för oss. Sedan vet vi om att vi ligger där vi ligger och det är en jakt hela vägen in under sluttampen på serien, men det känns inte som att det är någon stress i gruppen som gjort att matcherna sett ut som de gjorde mot Brynäs och Luleå.
– Det är något annat det beror på, men exakt vad det beror på vet jag inte och kan inte riktigt sätta fingret på.https://hockeysverige.se/intervju/thoma ... ufft-lage/

Är det så svårt att fatta? Laget vek ner sig i tredje perioden i Scandinavium och sjupoängsavståndet blev tio. Sedan i matchsituation mot Brynäs blottades uppgivenheten. Ja, det har varit "ganska bra prestationer fram till förra veckan" - t.o.m. riktigt bra ibland - men det är slut med det nu. Är min övertygelse.

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

TJ uttalade sig då idag med 20jan.

Med mindre än en månad kvar till att transferfönstret stänger den 15 februari är Thomas Johansson tydlig:
Leksand letar – men förutsättningarna är svåra.
– Vi har ännu inte landat i att det finns någon spelare som är nära att rekryteras.
Vi ser heller inte att det finns någon toppspelare tillgänglig i närtid.

– Vi får fortsätta att avvakta och se hur det utvecklar sig i andra ligor. Många lag är fortfarande involverade i slutspelsstrider. Där kan det dyka upp möjligheter.

Vilken typ av spelare letar ni efter?
– Vi gjorde oss av med fyra toppspelare inför säsongen och ersatte dem inte fullt ut.
Vi skulle behöva någon av den kalibern, någon som kan göra skillnad i matcher.
Det har stått högst upp på önskelistan hela tiden. Men att hitta en sådan spelare så här sent är väldigt svårt.

—————

Problemet är med om han siktar hela tiden lite för högt….
Det finns många exempel på det med….man väntar och väntar och vill ha något glittrigt från de absolut översta hyllorna…. Att något ska dyka upp….
Men sen kommer det aldrig ett alternativ….och då sitter man där med med korgen helt tom sen….när fönstret väl stänger… (Såna där spelartyper ska man då göra klart med i ett tidigt skede, känns som att de har lite vaskat och sumpat säsongen)

Avancerad balansgång allafall….
Toppspelar-namn som tex…. Kloos , Elvenes , Hrivik.
Har han och siktar `så högt´ så är det då inte heller konstigt om han inte kommer att lyckas…..
Om att han sitter där och väntar och väntar….på något i den där klassen…

——————-

Hrivik kanske kan tänka sig teoretiskt komma tillbaka….för bara några månader.
Han då vart ute ur landet tillräckligt lång tid.
(Han har ändå hela 6st säsonger i Leksand , så lite känner han ju ändå för Leksand , även om slutet ej blev som någon tänkte)

Han ändå spelat hela 37matcher i år…
Och nu fått vart närmare hemmatrakterna Tjeckien/Slovakien så behöver inte känna direkt hemlängtan eller att blir lite långtråkigt. Om bara återvänder för någon enstaka månad.
(Ifjol i Leksand kom upp i 27st matcher och de klev han ändå av i några tidigt med)
Och ska visa upp sig i OS sen här….
Och efter den knäoperation han gjort då han känt sig då rörligare och bättre….den skadan som hade stört han länge….
Han spelar i ett lag längre ner i tabellen….som egentligen inte har något med slutspelet att göra.
Även om de såklart kan då väl ta sig dit…. Men de har nog inte så mycket att säga till om sen ändå.

Om det vore den gamle skadefria som kunde köra på för fullt….
Har han det drivet kvar…om nu känner sig mer fräsch och pigg i kroppen….
I brist på annat….vem vet…
Just TJ och Hrivik har då en bra relation…
Skulle då Leksand hålla sig kvar….
Så skulle Hrivik då mer få det `lyckliga avslutet´ som han nog skulle velat fått då med…
Leksand gick med på släppa han till Tjeckiska laget med…trots att han var på kontrakt hos oss….
Inte omöjligt att de skulle kunna bjuda tillbaka… De vill ändå hålla Marek på bra humör och att han trivs och kommer tillbaka till de säsongen efter då med….

Hockey OS 4-22 Feb , fönstret stänger den 15feb.
Det var exact på det här viset han kom till Leksand tidigare….2022 i februari…när han lämnade KHL. Han anslöt till Leksand efter att Slovakien åkte ur OS….

Just nu ligger hans lag Vitkovice 9a….
Med 45matcher…inget lag i serien spelat fler matcher och har 63p..
Lag 10 bara spelat 42matcher…. Och de har 61p…
Lag 11 tex 44matcher… De har 59p….

Senast redigerad av Lillgud den tis 20 jan 2026, 20:58, redigerad totalt 6 gånger.