Operation behålla Tjomme

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Operation behålla Tjomme

Inlägg av Sniper »

viewtopic.php?p=13981&hilit=tjomme#p13981
God kväll, @Tjomme18

Vad vill du ha för att stanna kvar hos oss x antal säsonger till? Att jag kommer ihåg att ställa ut dina soptunnor? Att jag städar åt dig? Att jag städar bilen åt dig? Skitsamma, du får exakt vad du vill.

Stanna! Tack på förhand. 🤍💙
Jag kan hjälpa honom med målning av kåken både invändigt och utvändigt. 😅 /fd målare
Jag kan bygga ställningen åt dig /ställningsbyggare
Thomas Johansson @Tjomme18 · 5h
Ni är för sköna 😂🫶
* * *

Alternativ rubrik hade kunnat vara: Tjommes vara eller inte vara i LIF.
Detta är en diskussionstråd om TJ:s eventuella fortsättning i Leksand.
Den diskussionen rymmer naturligtvis förslag på ersättare.

* * *
Lillgud skrev: tor 06 jun 2024, 09:42 OM....det nu är hans sista säsong...och TJ faktiskt kommer att lämna....
Det är alltid ett problem....man vill egentligen snabbt att den nye kommer in i kulisserna då och får vara med och tycka till lite...
Det blir trots allt den nye sportchefens lag....som han sen får ta över då till nästa säsong.
Likså om TJ gör klart med någon konkurent...eller kanske kan få en chans utomlands... (Låt säga att han vet det redan i november/december den nya klubben)
Vilken klubb arbetar han ärligast för då...framåt februari... OM....TJ har en "favoritspelare" som finns ledig på marknaden...tar han då den spelaren till Leksand... Eller försöker han styra i kulisserna och få den spelare mot sin "nya klubb"...och tar något annat alternativ till Leksand...
Det är ett dilemma....

Jag skulle gått på och lanserat Alavaara som ny sportchef....
Precis som med TJ...kommer det ***_VIKTIGASTE_*** vara att sportchefen kommer utifrån...utan några nära tydliga band till klubben eller behov av att behövt vart medlem i klubben tex...
Alavaara skulle komma in med bred kompetens och kontaktnät och han älskar sitt jobb...och jobbar hårt för att nå resultat.
Har sin mobil på dygnet runt och svarar oavsett tid eller dag på dygnet om det ringer i den.

Fortsatt i en bra ålder bara 49år...trots vart i branschen länge. Och ett jobb i Sverige borde locka honom. (Helst Modo vill väl jobba i men de har en bra i Gradin som just nu de är nöjda med)

Undantaget på sikt skulle vara Oscar Alsenfelt (Oskarshamn)....som jag i framtiden skulle kunna vilja se som sportchef i Leksand...
Har han bara ärvt något av det driv och skicklighet som hans far har visat upp i en sån här rolll...så kommer Alsenfelt gå en ljus framtid till mötes i detta yrke.

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... l-alavaara

Kommer från Kiruna...
(Och har även ett hus kvar i Örnsköldsvik där familjen vistas nu när han hoppat in som scout igen när fick gå från Mannheim)

Mest känd för sin tid i Modo...när Djurgården avgjorde i förlängningen då åkte Alavaara direkt från utvisningsbåset och kastade sig över domare Thomas "kuben" Andersson.
Domen är den strängaste i elitseriens historia. Modo-backen stängdes av i åtta månader, totalt 22 matcher.
22år senare uttalade sig Andersson om situationen och tyckte synd om Alavaara....eftersom situation förstärktes och blev värre av att Modos målvakt Petter Rönnqvist sträcka fram ett ben som Andersson sen föll över.
6säsonger i Modo...2st som kapten , även 6säsonger i Frölunda (2 SM-guld) . Erfarenhet av att spelat i Schweiz och Tyskland tex.

På ledarsidan...
Vart assisterande coach I Modo...
Vart scout åt NHL-lagen Buffalo och Seattle.

Sen har han varit 6säsonger....
Sportchef åt Adler Manheim i den tyska ligan....
2018-19 Adler Mannheim **1a i serien och blev Mästare**
2019-20 Adler Mannheim **2a i serien , slutspel ställdes in...pga covid**
2020-21 Adler Mannheim **1a i serien , åkte ut i semifinal**
2021-22 Adler Mannheim **5a i serien , åkte ut i semifinal**
2022-23 Adler Mannheim **3a i serien , åkte ut i semifinal**
2023-24 Adler Mannheim **7a i serien...åkte ut i kvartsfinal** ___Fick lämna klubben 27 november__

Hur jobbar man som general manager i Tyskland?
– Jag gissar att det är ungefär som i Sverige. Du har ju huvudansvaret för den sportsliga verksamheten och en stor del av det är att få in rätt spelare och personal till laget.

- Jag har erfarenhet från juniortränarrollen, A-lagsbiten och scoutingen och det är en fördel att ha sett alla bitar. Framförallt scoutingen är viktig, så att man får in rätt karaktärer till klubben så man inte bara går efter namn och låter agenter sälja in spelare.

Du har ju stått i stormens öga i Örnsköldsvik som både spelare och ledare. Är det en tryggare miljö i Tyskland?
– Absolut inte. I Mannheim är hockeyn sporten nummer ett och går det inte bra så blir det livat. Men är man i den här branschen så har man tryck på sig och det triggar mig att jobba ännu hårdare.

Som GM, har du fått ta några tuffa beslut?
– Det är beslut varje dag. När vi gick in i säsongen så var det tolv spelare, en fystränare och en materialförvaltare som inte fick förnyat förtroende.

...kalabaliken i Kempehallen våren 1998
Du åkte på domaren Thomas Andersson och fick ett rekordlångt straff, hur har den händelsen påverkat dig som människa, spelare och ledare?
– Det går ju inte att ångra sig men man lär ju sig något av allt och självklart lärde jag mig att behärska mitt humör. Samtidigt, det trycket som var i Kempis den kvällen är bland de starkaste hockeyminnen jag har.

Björn Hellkvist har tidigare sagt att han vill jobba med just dig hur känner ni varandra ?
– Hockey-Sverige är ju litet och han coachade Malmö ihop med en av mina bästa kompisar, Andreas Hadelöv, och så har han haft några spelare han har utvecklat och blivit aktuella för NHL och då har vi pratat och på den vägen är det. Han är en fantastisk hockey-tränare.
– Björn har integritet och han vågar säga vad han tycker. Han har en tydlig filosofi och tydlig målbild och han vet var han vill gå och hur han ska ta sig dit. Det är inte alla som har det.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Wittgenstein »

För egen del tror jag tärningen redan är kastad. TJ vill vinna och få medel för detta, och tycker han inte att Leksand är platsen som erbjuder det så lämnar han. Tjat från supportrar gör nog varken till eller från.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: sön 11 aug 2024, 17:59 För egen del tror jag tärningen redan är kastad. TJ vill vinna och få medel för detta, och tycker han inte att Leksand är platsen som erbjuder det så lämnar han. Tjat från supportrar gör nog varken till eller från.
I grunden är det ju en tramsartikel - om det inte vore för Tjommes respons (vilken jag tar för givet omnämns i texten) hade det inte blivit något artikel. Och Tjommes respons är inte mycket värd om man vill få en hint om hans framtid.

Men även en tramsartikel kan användas som avstamp i en GM/sportchefstråd.

* * *

Ny artikel:
Tjommes framtid i LIF: "Det är jag stolt över"

Thomas "Tjomme" Johansson går in på sin sjunde säsong i Leksand – sista året på det nuvarande kontraktet.
Han är en stor del bakom klubbens lyft.
– Jag kan inte ta cred för allt i den dagliga verksamheten men jag kan ta åt mig äran lite för hur det sportsliga organisationen ser ut och vilka som är med på resan. Det är jag jäkligt stolt över, säger han till Hockeynews.https://hockeynews.se/nyheter/tjommes-f ... -stolt-ver
Mats GBG
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 22:41

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Mats GBG »

Tjommes framtid i LIF: "Det är jag stolt över"
Thomas Johansson
Publicerad: Idag 07:13

Thomas "Tjomme" Johansson går in på sin sjunde säsong i Leksand – sista året på det nuvarande kontraktet.
Han är en stor del bakom klubbens lyft.
– Jag kan inte ta cred för allt i den dagliga verksamheten men jag kan ta åt mig äran lite för hur det sportsliga organisationen ser ut och vilka som är med på resan. Det är jag jäkligt stolt över, säger han till Hockeynews.

Thomas Johansson tog över rollen som general manager i Leksand, samma år som klubben tog steget upp i SHL.
Han har varit en stor del i jobbet med att etablera sig i högsta ligan igen och sakta med säkert utvecklats till en het guldkandidat senaste åren.

Inför 23/24 har klubben haft minimal spelaromsättning och nu finns det kontinuitet i Leksand – klubben är fortfarande på jakt efter att ta sig förbi första slutspelsrundan och alla ingredienser finns där just nu.
– Vi har valt den linjen, spelare vi tror att vi kan göra bättre och utveckla har vi valt att behålla. Det är det som är spännande med vår grupp nu är att vi kan ta steg framåt och hela tiden med laget vi har, säger Johansson till Hockeynews.

"Inte börjat prata"
Johansson sitter på ett utgående kontrakt och han berättar att det inte pågår några samtal – än så länge.
Leksands vd Andreas Hedbom berättade för Hockeynews i en intervju i går att det är förhandlingar som snart kommer att inledas.
– Det stämmer att vi inte börjat prata. Det är en ny styrelse i Leksands AB och en ny ideell styrelse och innan allt är på plats så har jag respekt för det. Det är stora strategiska beslut för en förening om man vill jobba på det här sättet eller byta spår, säger Johansson.

Vad vill du själv?
– Vi trivs jättebra och har varit med och byggt upp något här nu. Jag kan inte ta cred för allt i den dagliga verksamheten men det jag kan ta cred för är att jag haft en bra tanke på hur den sportsliga organisationen ska se ut och vilka som ska vara med på den resan. Det kan jag ta åt mig äran av litegrann men sen gör alla ett fantastiskt jobb här på daglig basis. Vi jobbar på ett otroligt bra sätt och det är jag jäkligt stolt över, säger Johansson.

Han tillägger:
– Oftast i mitt jobb är det stort fokus på herrarnas resultat, har man värvat rätt eller fel spelare. Men det är större än så. Jag är stolt över vår flick- och damsatsning. Hur vi jobbar med juniorerna och hur vi byggt upp det och stegen vi tar. Sen har vi vissa saker ogjort på herrsidan med en del fokus på att vi åkt ur i kvarten men det är mer än så i mitt jobb.

"Dom älskar Felix"
Leksand har ett slagkraftigt lag som åkte ur mot Frölunda i den sjunde och avgörande SM-kvartsfinalen i våras och det är i stora drag samma spelare som ska ta revansch i vinter.

Felix Unger Sörum fick ett ordentligt lyft i vintras och kommer att inleda säsongen i Carolinas organisation, men "Tjomme" har inte några förhopnningar om att han kommer lånas ut i vinter.
– Jag träffade Carolina i våras och de var rätt tydliga med att han ska vara där borta. Nu har de ett farmarlag också och då känns det ännu mer aktuellt att han ska vara där borta. Dom älskar Felix och kommer ge honom alla möjligheter. Jag tror han spelar där borta i vinter.


https://hockeynews.se/nyheter/tjommes-f ... -stolt-ver
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Wittgenstein »

Man behöver bara gå in och läsa lite i tråden om styrelse och ekonomi (bl.a. det senaste inlägget från Lillgud) för att förstå varför Thomas kanske tvekar på en fortsättning. Jävla röra.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: fre 16 aug 2024, 18:00 Man behöver bara gå in och läsa lite i tråden om styrelse och ekonomi (bl.a. det senaste inlägget från Lillgud) för att förstå varför Thomas kanske tvekar på en fortsättning. Jävla röra.
Jag spekulerar inte i varför hon säger upp sig, det är möjligt att det är för att det är en jäkla röra eller så är det något helt personligt. Men att Källgren hoppar in tillfälligt tills föräldraledigheten är över ser jag ju snarare som sunt än att snabbt försöka hitta en tillfällig ersättare utifrån som ska vara anställd i tre månader. Anställningsprocessen och uppsägningstider skulle ju göra att vi inte har någon på plats förrän problemet är över.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Gösen »

Man har ju alltid en revisor som kan fakturera om man behöver konsultera. Uppenbarligen har det skurit sig när det inte ens heter att hon under dessa tre månader finns tillgänglig för konsultation men som sagt; orsakerna vet vi inget om. Däremot tycker jag det är märkligt att man inte tar in X-base eller annan extern firma som är vana vid korta uppdrag och som kan de flesta bokföringsprogram. På tre månader blir det ändå en hel del fakturor att kontera och betala, skatt och arbetsgivaravgifter är ju bevisligen svårt att ha koll på i hockeybolag, moms och fakturering och inkommande betalningar samt och framförallt bokföra allt på ett korrekt sätt.

Men det kanske man har gjort och menar att Källgren är deras kontakt som kan bena ut vad allting är och ska bokföras som. Något som borde ligga på VD i så fall, men Per kanske är en jäkel på bokföring. Om det vet jag ingenting.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Sniper »

Har du fått något kontraktförslag?

– Nej, jag har inte fått någon kontraktförslag än och jag kan köpa det. Det är en ny styrelse på plats och Leksand behöver på något sätt också känna av att nu har man en möjlighet att kanske vända en färdriktning om man nu tycker att man vill göra det. Då är det väl bra att styrelsen gör sin hemläxa så att man fattar ett beslut man är trygg med. Jag hoppas väl på att vi ska kunna ha någon form av besked på vilket håll det går åt hyfsat snabbt och tidigt, så att inte lagbygget till 25–26 blir lidande eftersom jag har en nyckelposition.

Vad vill du höra från Leksand IF för att du ska känna dig trygg med att fortsätta?

– Jag vill ju känna mig trygg med att vi ska kunna fortsätta med de investeringar och satsningar som vi har gjort på sporten. Lagen i SHL kommer ju inte backa utan de kommer ju fortsätta att utvecklas både ekonomiskt och med andra saker runt omkring. Vi har inte is året om, till exempel. Det är en sån grej som vi skulle behöva för att göra våra spelare ännu bättre. Rögle och HV71 har bland annat is året runt. Det är det jag känner att där behöver jag få veta den nya styrelsens inriktning, vad de tänker och tycker. Hur vill de att Leksand ser ut om fem år, vad tänker de och hur ska utvecklingen gå framåt?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -fortsatta
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Wittgenstein »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... dfarjestad

Från artikeln "Ros fem punkter från Leksand–Färjestad"
Förläng med Tjomme – Leksand
Leksand har en speciell höst framför sig. Man har en ny bolagsstyrelse som ska sätta sig in i arbetet att driva en hockeyverksamhet som omsätter över 100 miljoner kronor. Ett enormt arbete att sätta sig in i.

Leksand har också 13 spelare med utgående kontrakt, halva laget, och lägg till att tränaren Mikael Karlberg kan bryta sitt avtal i januari och att de andra i tränarkåren, Charles Berglund samt Daniel Printz, har utgående avtal.

Mitt i det här har general manager Thomas Johansson samt hans assistent Petter Carnbro utgående avtal.

Värvningsgången i SHL har ändrats sedan KHL inte är en faktor länge. Numera spikas stora delar av trupperna redan i november och december och ska Leksand hänga med på tåget kan man inte vänta med att ha klart vem som ska bygga laget inför 2025–2026. Lediga sportchefer växer inte på träden och det mest naturliga, samt lättaste, är att förlänga med Johansson och Carnbro. Fattar att Leksand vill analysera och begrunda vilken väg man vill gå i framtiden – men jag undrar om Leksand, i det läget man är i, har tid. Tror inte det.

En spelare som Lucas Elvenes har utgående avtal och är inte dalaklubben snabb med en förlängning finns det en risk att han om någon månad signerat med en SHL-konkurrent.

Bara för att ta ett exempel.
Om inte mellanchefsstyrelsen kommer till skott mycket snart så kan det alltså dra igång en mycket ovälkommen händelsekedja. Jag gissar på att mycket få supportrar kommer vara så nöjda då.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Sniper »

I slutet av april går kontrakten ut för 13 spelare, tränarna samt general manager Thomas ”Tjomme” Johansson och hans assistent Petter Carnbro.

I en intervju med Aftonbladet sätter Tjomme press på den nya styrelsen att snabbt fatta beslut om färdriktningen för LIF i framtiden.

– Det är en prioriterad fråga, absolut, säger ordförande Andreas Gärdsback.
https://www.falukuriren.se/2024-08-28/e ... sens-svar/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 28 aug 2024, 10:00
I slutet av april går kontrakten ut för 13 spelare, tränarna samt general manager Thomas ”Tjomme” Johansson och hans assistent Petter Carnbro.

I en intervju med Aftonbladet sätter Tjomme press på den nya styrelsen att snabbt fatta beslut om färdriktningen för LIF i framtiden.

– Det är en prioriterad fråga, absolut, säger ordförande Andreas Gärdsback.
https://www.falukuriren.se/2024-08-28/e ... sens-svar/
Fortsättning
Andreas Gärdsback kan inte ge några besked ännu – men har noterat att Leksand gått från ett lindansarlag till ett stabilt lag på övre halvan av SHL under Tjommes ledning.

– Vi (styrelsen) är väldigt nöjda med vad Tjomme har presterat, även om jag inte har varit med tidigare så vet jag ur ett supporterperspektiv vad som hänt inom sporten. Det är en styrelsefråga i slutändan, därför har vi tillsatt en arbetsgrupp som tittar på hur sporten ska vara formerad framåt. Vi behöver jobba med den här frågan i någon vecka till innan vi har landat, säger han.
Om det blir ett nytt kontraktsförslag för Tjomme kan Gärdsback inte svara på i nuläget.

– Jag har varken sagt att vi ska ha Tjomme eller inte. Den här arbetsgruppen startade sitt i början av augusti. Ge oss lite mer tid så kanske det har klarnat om någon vecka.

Hur svårt är det att tvingas fatta detta viktiga beslut som helt ny på posten?

– Jättesvårt. Det var lite ”varför skulle man få den här frågan i knät”. Det hade varit roligare om det hade varit om ett år, men det är också därför vi har startat en projektgrupp som kan det här. Jag är en lekman när vi pratar om sport, säger Andreas Gärdsback.

Han hoppas att svaret ska komma snabbt.

– Absolut. Vi har en dialog med Tjomme också. Han är väl medveten om att det tar någon vecka till.

Hur mycket påverkar den ansträngda ekonomin er väg framåt?

– Det är såklart en av pusselbitarna som vi måste väga in i hur vi ska utveckla sporten framåt.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Wittgenstein »

Det börjar knorras lite, även inom "supporteretablissemanget".

https://x.com/marthenbergman/status/182 ... MyjiA&s=19
Man har vetat i flera år att kontraktet går ut efter denna säsong. Men nu i augusti startas en arbetsgrupp (man får aldrig veta vilka som är med i såna grupper?) .

HUR kan detta inte vara klart redan? Oproffsigt.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Wittgenstein »

Genant så klart att en framgångsrik sportchef måste gå ut i media för att få besked om sin egen framtid. Samtidigt så är det ju ett resultat av styrelsecirkusen.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Sniper »

Hur svårt är det att tvingas fatta detta viktiga beslut som helt ny på posten?

– Jättesvårt. Det var lite ”varför skulle man få den här frågan i knät”. Det hade varit roligare om det hade varit om ett år (...)
När du och halva styrelsen hoppat av?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 28 aug 2024, 14:00
Hur svårt är det att tvingas fatta detta viktiga beslut som helt ny på posten?

– Jättesvårt. Det var lite ”varför skulle man få den här frågan i knät”. Det hade varit roligare om det hade varit om ett år (...)
När du och halva styrelsen hoppat av?
Jobbigt att behöva ta tag i uppgifter som ny ordförande. Bättre att bara göra sina år, flyga under radarn och ta emot arvode.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.