2026-03-10 Tisdag 19:00 Leksand - Frölunda

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Gösen

Re: 2026-03-10 Tisdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

@lillgud

Sen får man ta snacket runt omkring för vad det är. Jag har fortfarande svårt att tro att det var förutbestämt sju matcher i förväg vem som skulle stå.

Du säger att vi har en Bemström-effekt att tacka för vår defensiv. Kanske. Kanske inte.

Snacket på stan säger annat.
Där säger man att Tjomme fick gå för att han var drivande för det man kallar "Hedberg-hockey".

Laget och tränarna hade ett möte/möten där alla som ville fick ventilera sina tankar. Slutsats och gemensamt ställningstagande blev att man skulle spela en mer försvarsinriktad hockey med snabba omställningar. Det som Brome i intervju beskrev som Hedberg Hockey.

Tjomme ville inte vika av från sin linje och styrelsen valde att gå på lagets och Hedbergs linje och således låta Tjomme gå istället för Hedberg som hade hela laget I ryggen.

Så går snacket. Jag har personligen ingen aning.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Ingen har sagt…något…om 7matcher i förväg dock…

Match 1 och match 2 var det som var förutbestämt….och ingraverat….
Leksand skulle gå in med båda målvakterna direkt i slutspelet…………..
Och båda skulle ges chansen att få visa upp sig….

Trots att det vart supertydligt i varje match under säsongen….
Vem som höll högst klass av Filip och Mantas….

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Lillgud skrev: Idag, 18:26

Ingen har sagt…något…om 7matcher i förväg dock…

Match 1 och match 2 var det som var förutbestämt….och ingraverat….

Okej. Och det är ju helt rimligt.
Samtidigt som det inte är det.

Missförstå mig rätt.
Vi står i samma ringhörna här.
Vad som frånhåller mig att kasta in handuken är att jag inte tror vi har all tillgänglig data att tillgå i ärendet.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Mmm, och det är mycket som talar för att Millner bestämmer detta och gör det på fel grunder..
Det gör åtminstone mig lite nedslagen och uppgiven inför den nära framtiden.
Nu är det tur att vi har Gidlöf och inte Hellsten som den sämre målvakten för det hade mycket väl kunnat varierats även mellan Gidlöf/Hellsten. Nu är läget betydligt bättre. Men känslan är att någon behöver lyfta detta för Hedberg. Det kan tes märkligt att han som målvakt inte redan satt ner foten i denna frågan. Men det kan ha med honom själv att göra.

Innan han avslutade sin spelarkarriär i NJ Devils (tror jag det var) så fick han ont om speltid. Han gillade det inte och sa att han from nu skulle se till sitt eget bästa istället för till lagets bästa (typ så)
Nu fick det vara nog med att ligga i skymundan. Vad han menade med det konkret var att han slutade peppa och acceptera hans kollega i mål. Nu var det bara sig själv han skulle lyfta (till sina chefer).

Han känner kanske igen sig i detta och utan problem stöder Millners filosofi att dela på bördan.. Men kompetensen borde ju finnas där inne att göra det bästa för laget, men iom hans tidigare utsago så kanske jämlikheten och personliga måendet hos människan (målvakten) går före. Tänker han lite djupare så gör sig själv en björntjänst eftersom man gör allt för sitt eget bästa i slutändan, och en degradering borde missgynna även honom själv.

Men då kommer ett annat citat från JH in i bilden. Att Leksand inte mår dåligt av att spela i Allsvenskan. Nästan hårresande men så har han sagt, när vi harvade på där nere som värst.

Ja, rätt uppgivet känns det, speciellt om vi får kvala när man på förhand nästan vet att man inte väljer bästa målvakten, medvetet dessutom.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: Idag, 18:04

@lillgud

Sen får man ta snacket runt omkring för vad det är. Jag har fortfarande svårt att tro att det var förutbestämt sju matcher i förväg vem som skulle stå.

Du säger att vi har en Bemström-effekt att tacka för vår defensiv. Kanske. Kanske inte.

Snacket på stan säger annat.
Där säger man att Tjomme fick gå för att han var drivande för det man kallar "Hedberg-hockey".

Laget och tränarna hade ett möte/möten där alla som ville fick ventilera sina tankar. Slutsats och gemensamt ställningstagande blev att man skulle spela en mer försvarsinriktad hockey med snabba omställningar. Det som Brome i intervju beskrev som Hedberg Hockey.

Tjomme ville inte vika av från sin linje och styrelsen valde att gå på lagets och Hedbergs linje och således låta Tjomme gå istället för Hedberg som hade hela laget I ryggen.

Så går snacket. Jag har personligen ingen aning.

Vem eller vilka som än legat bakom vad är resultatet bakom förändringen spektakulärt.
Det är fortfarande samma lag (plus Filip), samma underpresterande "stjärnor" (minus Caito) och ändå...
Plötsligt spelar vi som ett lag. Sossehockey, om man så vill.

Den nyligen avlidne Tommy Sandlin införde sossehockeyn i Sverige. Laget var viktigare än jaget. Som i dagens Brynäs. - Lagandan och vikten av att jobba för varandra är underskattad i dessa professionella tider. Därför är sossehockeyn ett arv jag inte har något emot att vi tar med oss från Sandlins tid som tränare, menar Leif Boork.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ssehockey/

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Men till det närmast väsentliga nu. Matchen. Målvaktsvalet får man bara leva med.

5000 sålda idag. Inte ok. Dra med vänner och familj trots tisdag ni som kan och se lagets förhoppningsvis sista hemmamatch denna säsong och hjälp de till 3 poäng. Vore ju nice om det kunde bli åtminstone 6000 här och det borde egentligen vara ett minimum för godkänt.

Skönt ändå att höra spelare och Hedberg erkänna att andraperioden senast berodde på rädsla att förlora. Eftersom de analyserat fram den orsaken minimerar det risken framöver, även om jag personligen tror den kommer finnas där igen. Men säkert lärdes något av det.

Eljas borta så antar att Wiktor fortsätter, men på vilken plats? Och vem agerar center när både Knuts och Eljas är borta?

Och vem står?

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »