Clemens
25 november 2023, 13:17
Angående Marcus Karlberg.
Först och främst så tycker jag också att man bör undvika svågerpolitik i så stor utsträckning som möjligt om det inte är gynnsamma deals. Dvs att vi lyckas värva Emil Bemström pga att pappa finns i J20...
När det kommer till just Marcus Karlberg måste man dock komma ihåg hans bakgrund som en Leksandsspelare. Han har knappast fått en räkmacka (Räk-mackan, nytt smeknamn???) helt och hållet genom sin karriär i Leksands IF utan det är en spelare som visat talang och producerat i juniorled, oberoende av pappas närvaro. För man kan ju knappast säga att det är Micke Karlberg som gett honom alla poängen och istiden i lägen där han gjort poäng osv, även fast han varit ledare i föreningen denna tid.
I egenskap av Leksandsprodukt tycker jag att han faller in i kategorin "Janohls, Andersén, Åslin" etc, med Leksandsprodukter som man tror på "lite för mycket" och "lite för länge", just i egenskap av Leksandsprodukter. Och i Karlbergs fall blir det ju extra tydligt just nu med Challe i båset.
Att Mackan är billig, kämpar och sliter, brinner för föreningen och är från bygden är ändå något som jag tror vägt tyngre när man skrivit kontrakt med honom från första början. Sedan håller jag med om att man troligtvis inte haft lika mycket tålamod med honom om han inte varit son till en i tränarstaben.
Hur som helst så tycker jag att man nu, drygt 20 matcher in i SHL-säsongen kan konstatera att Marcus Karlberg inte håller på SHL-nivå. Man ser det i bristen på spelskicklighet, kombinationen av slarv och övermod och att hans spelstil i förhållande till positionen i laget och rollen helt enkelt inte funkar. Det går liksom att skilja på honom och t.ex Martin Karlsson som ju är en mycket mindre talangfull spelskicklig spelare men som har smartness nog att spela efter sin förmåga och dessutom göra det bra i den rollen. Båda är ju begränsade spelare men med Martin Karlsson så har man en slitvarg som jobbar som en slitvarg, i Karlberg har man en spelare i fel roll.
Som läget är nu så anser ju jag att han har speltid främst pga vårt skadeläge och att han är första gubbe att ryka när just Martin Karlsson/Carter Ashton kommer tillbaka och jag tycker att det blir smärtsamt uppenbart för varje match som går.
Däremot ser jag inte riktigt den katastrof som många verkar se i att han har en plats bland 12-13 forwards och därtill just SOM 12e eller 13e forward, eller den katastrof i att han är Challes son. Det handlar liksom inte om en dyr spelare som får mer istid än nån annan för att man vill att han ska lyckas, typ John Quennville utan det är just en kompletterande slitvarg som brinner för föreningen om än inte riktigt en sån spelartyp från första början.
Karlberg är ju egentligen mer av en Oskar Lang för division 1, dvs liten, teknisk och offensiv men där SHL helt enkelt är en alldeles för bra liga för hans kvaliteter.
Jag utgår ifrån att Marcus Karlberg kommer att fasas ut ur laget i takt med att vi får tillbaka folk från skadelistan och/eller den dagen vi värvar ny forward
https://www.svenskafans.com/hockeyzon/lif/forum