Mathörnan

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Mathörnan

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: fre 06 jun 2025, 18:06

Själv tyckte jag nationalrätten pizza var lämpligt idag. Intogs 17:00. Och på tal om Bosporen så intogs den på Bella Pizza i Rättvik. Josef som ägaren heter drev Bosporen under några år. Tills Bröderna Bibic drog söderöver och deras far och tidigare ägaren av Bella Pizza följde efter. Josef är även meriterad som både svensk och nordisk mästare i pizzabakning.

Jag tillhör skaran som tycker sharialagar med spöstraff är högst rimligt att införa för att få bukt med otyg som att ha pommes frites eller bearnaise eller kebab på pizzor och beställde således en Capricciosa. Två topping är en pizza. Mer än så och det är en finlandsfärjabuffe på bröd.

Bild

Har gett Modo ledningen i Karlskoga.
Hellsten står på nytt.

Användarens profilbild
Gösen

Re: Mathörnan

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: Idag, 19:23
Gösen skrev: fre 06 jun 2025, 18:06

Själv tyckte jag nationalrätten pizza var lämpligt idag. Intogs 17:00. Och på tal om Bosporen så intogs den på Bella Pizza i Rättvik. Josef som ägaren heter drev Bosporen under några år. Tills Bröderna Bibic drog söderöver och deras far och tidigare ägaren av Bella Pizza följde efter. Josef är även meriterad som både svensk och nordisk mästare i pizzabakning.

Jag tillhör skaran som tycker sharialagar med spöstraff är högst rimligt att införa för att få bukt med otyg som att ha pommes frites eller bearnaise eller kebab på pizzor och beställde således en Capricciosa. Två topping är en pizza. Mer än så och det är en finlandsfärjabuffe på bröd.

Bild

Har gett Modo ledningen i Karlskoga.
Hellsten står på nytt.

Ger lite kontext till mitt ironiserande över den bedrövliga amerikanska (såklart) skapelse som visades på sidan innan. More, more, more!!! Everything is great in america. Jovars. Men inte i betydelsen bra.

Samma tes gäller mat. Less is more.
Två topping på pizza.
Två huvudsmaker i en maträtt.
Spagetti köttfärssås.
Oxfilé med bearnaisesås
Rotmos fläsklägg
Pannkaka sylt
Osv.

Tillbehör kan lyfta smakerna.
Pizzasallad med syra mot det feta.
Senap till fläsklägg.
Parmesan till pastan etc.

Så ska vi bygga kedjor.
Ler och långhalm med passande Tillbehör.

Den perfekta kedjan med tre länkar som fungerar felfritt är näst intill en utopi.
1/1000 kedjor blir en Prestberg/Nordström/Jönsson eller Larionov/Krutov/Makarov eller om man vill en Cehlárik, Hrivik, Camper.
De allra flesta framgångsrika kedjor består av ett radarpar där tredjelänken är utbytbar men ändå måste komplettera smakmässigt.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer