Jovars! 0-11
Jinxmagi (innan redigering)
Dags att tippa HV vinst?
Jovars! 0-11
"Skarpskytt med SHL-erfarenhet". Quenneville?Flera lag i SHL och hockeyallsvenskan skriker efter nyförvärv, men vad kan marknaden egentligen erbjuda?
Expressens helglista med Adam Johansson, Johan Svensson och Sanny Lindström tog fram kikarsiktet för att spänna blickarna i 14 lediga spelare som kan förstärka DITT lag innan deadline.
Han har legat på sportchefernas bord en längre tid
NHL-meriterade spelaren kopplas samman med toppklubb: ”Tungt nyförvärv”
Målvakterna som kan dyka upp i hockeyallsvenskan
Spännande 27-åring ledig i Nordamerika
Spelskicklig backar och en skarpskytt med SHL-erfarenhet är klubblös
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... a-och-shl/
Carter Camper har kopplats samman med Björklöven under sommaren – men presenterades under torsdagen för Oskarshamn.
Nu berättar sportchefen Oscar Alsenfelt om kostnaden, hur han lockade Camper och om det är aktuellt med fler värvningar.
– Det har varit en rätt lång process, säger han till Hockeynews.
Det var en rejäl bomb som briserade på torsdagskvällen när IK Oskarshamn presenterade att de gjort klart med den 36-årige amerikanen Carter Camper, som framförallt kopplats samman med Björklöven de senaste månaderna.
Nu berättar klubbens sportchef Oscar Alsenfelt att klubben jobbat på värvningen sedan i somras. Värvningen har dragit ut på tiden, men nu är äntligen alla detaljer klara och Camper ansluter till klubben i början på november.
– Det har varit en rätt lång process. Vi deklarerade intresse redan i somras, men det har varit rätt tydligt från Carters sida att han ville vara kvar där borta ett tag och inte skriva hela säsongen. Han har fyra barn, de går i skolan och spelar hockey och man får respektera att familjen kommer först. Så det har varit lite tyst ett tag.
Alsenfelt är bekant med Camper sedan tidigare och presenterade ett bra upplägg för honom och familjen.
– Vi har ju liknande referenspunkter i och med att vi båda har spelat i Leksand och känner samma människor. Jag pratade själv med Carter flera gånger, frågade vad han sökte och ville, och försökte se om det var något vi kunde erbjuda honom.
– Han vill komma till ett ställe där det kämpas om SHL, men som samtidigt fungerar bra för familj och barn. Det stämde väl överens med oss. Det var lite fram och tillbaka, och vi diskuterade vad det skulle innebära för hans barn med skola och hockey, och så vidare. Det blev mer konkret för ett par veckor sedan och landade här för någon dag sedan.
Enligt Hockeynews uppgifter kostar Camper klubben 100 000 dollar netto per säsong, vilket ger en totalkostnad på en bit över två miljoner kronor. Oscar Alsenfelt vill inte kommentera några summor, men tycker inte att det är någon överdrivet dyr affär.
– Allt är relativt. Många har ringt och frågat om summor och så vidare, men det är ju spekulationer från er. Det landar på en lagom nivå. Utbud och efterfrågan, säger han.
Carter Camper har ett fint cv och var för bara ett par år sedan en framgångsrik poängmaskin i Leksand. Säsongen 2020/2021 gjorde amerikanen 46 poäng på 46 matcher och 21/22 blev det 48 poäng på 50 matcher. Förra säsongen var han med och tog Tappara till guld i den finska ligan genom att svara för 48 poäng på 60 matcher.
Oscar Alsenfelt tror att Camper kan bli en viktig nyckel i jakten på ett återtåg till SHL.
– Det är en offensiv spelare som vi tycker gör oss mer konkurrenskraftiga. Vi anser att han förbättrar sin omgivning och de andra offensiva spelarna med sin förmåga att se spelet.
– Självklart har han byggt sitt varumärke genom att vara en poängspelare på hög nivå och genom att vara med och vinna. Det är stor skicklighet på isen, men också erfarenhet och ledarskap som bidrar till hans värde.
Hur vill ni använda honom – är det som forward eller center?
– Det är tränarna som tar ut laget, men framförallt ser vi honom som en vinge. Han spelade center under sin karriär fram till han kom till Leksand och var kanske lite besviken över att de satte honom på en vinge. Men han insåg snabbt att han faktiskt var bättre i den rollen – särskilt i svensk hockey.
– Han vill spela forward, och vi tycker att vi har en ganska bred och stark centersida, så jag har svårt att se att han inte kommer spela som vinge hos oss. Men det är tränarna som tar beslutet i slutändan.
Oskarshamn har i och med värvningen av Carter Camper två målvakter, nio backar och 15 forwards på kontrakt. På frågan om butiken är stängd nu, säger Alsenfelt:
– Det är ett levande dokument.
Du stänger inga dörrar för fler nyförvärv?
– Det kan man aldrig göra som sportchef. Det kan hända hur mycket som helst. Det kan dyka upp skador eller att folk underpresterar. Mitt jobb är att se till att vi är så bra som möjligt med de förutsättningar vi har.
– Vi får se, men just nu är vi nöjda med vår trupp. Vi har inget i pajpen med nyförvärv för tillfället.
https://hockeynews.se/nyheter/sa-hamnad ... kulationer
Carter Camper har ryktats vara på väg till Björklöven en längre tid – men hamnade i stället i Oskarshamn.
För hockeysverige.se berättar nu IKO:s sportchef Oscar Alsenfelt att det däremot inte rör sig om någon plötslig “kupp”-värvning.
– Vi började prata för länge sedan och det har varit en öppen dialog där vi har deklarerat ett intresse för honom, säger Alsenfelt.
Carter Camper har varit en ryktenas man i hockey-Sverige under de senaste månaderna.
Efter att ha spelat i Tappara förra säsongen så har amerikanen ryktats vara aktuell för en återkomst till Sverige under en längre tid. Det har då framför allt pratats om en eventuell flytt till Björklöven för Camper. Expressen skrev redan i början av september att Camper var nästintill klar för Björklöven – så länge klubben kunde lösa det ekonomiskt.
Men det hela drog ut på tiden och övergången blev aldrig av.
I går kväll presenterades Camper i stället av allsvenska toppkonkurrenten Oskarshamn.
Nu berättar då Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt hur IKO kunde locka Camper till klubben.
– Det har varit en lång process. Som med alla spelare som man värvar så började det med samtal för rätt så länge sedan. Jag och Carter har lite liknande referensgrupper eftersom vi båda har spelat i Leksand och har hejat på varandra och så där, säger Alsenfelt till hockeysverige.se och fortsätter:
– Så jag ringde och vi har pratat med varandra över en längre tid. Det har tagit lite tid för honom där han har reflekterat över andra alternativ, familjesituationen och så. Sedan återkom han och vi snackade lite mer.
– Han ville höra lite om staden, fansen, vilka förutsättningar som finns här och vad vi vill. Vi kom fram till att vi vill lika mycket som han och det är att ta nästa steg och sedan tog vi det därifrån. Så det har varit många samtal över en lång tid.
Att Oskarshamn värvade Carter Camper kom lite från ingenstans utåt sett då det inte varit några rykten om att 36-åringen kunde hamna i Småland – utan alla rykten pekade mot Björklöven.
Det låter inte som att det var en affär snabb affär då, utan snarare någonting som ni jobbat på ganska länge?
– Nja, jobbat på länge… Vi började prata för länge sedan. Det är ju lite så från spelare till spelare, om du förstår vad jag menar. Vi har haft flera samtal och det har varit en öppen dialog där vi har deklarerat ett intresse för honom som spelare.
– Sedan kan jag inte svara på hur det har sett ut med andra lag, det är spekulationer som ni i media gör. Men vi har haft en relation sedan i somras och jag är glad att Carter ska spela i Oskarshamn.
Carter Camper har en fin meritlista och var en av SHL:s allra bästa spelare då han var i Leksand för några år sedan. Då gjorde han 46 poäng på 46 matcher 2020/21 samt 48 poäng på 50 matcher 2021/22. Även förra säsongen i Tappara var Camper framgångsrik med 48 poäng på 60 matcher i den finska högstaligan.
Oscar Alsenfelt menar då också att forwarden har kvalitén för att vara en av HockeyAllsvenskans allra bästa spelare.
– Självklart så har han byggt sitt varumärke på att vara en offensivt skicklig spelare som gör mycket poäng och har vunnit genom sin karriär. Det är inte så att vi har känt att det är något som vi har saknat i vårt lag utan vi ser det som att vi adderar något som kan göra oss ännu bättre.
– Carter kommer vara nyttig för oss och vi ser att han kommer att kunna göra andra i laget bättre, hitta fina passningar och bidra offensivt. Det är en förstärkning för att göra oss till ett bättre lag.
Camper har på marknaden en längre tid och enligt ryktena så har det då varit en stor prislapp på stjärnan som skulle göra honom till en av ligans dyraste och bäst betalda spelare. Björklöven klarade inte av att nå upp till de ekonomiska kraven för att ro värvningen i hamn – men det kunde Oskarshamn.
Hur påverkar värvningen er ekonomi? Är det här något som lämnar ett hål i budgeten?
– Nej, det tycker jag inte. Det är liknande som med andra spelare att man har en förhandling om det och kommer fram till något som känns bra för alla. Vi har en bra ekonomi i klubben och känner inte att detta påverkar. Sedan vill jag inte gå in på det mer än så.
– Det är spekulationer i media om vad det är för prisklasser hit och dit men det är ingenting som jag läser. Utan jag vet vilka pengar som jag har att jobba med. Sedan blir det lite “take it or leave it”, jag kan ju inte ge mer pengar än vad vi har.
Carter Camper är främst känd som en center men har även spelat ytterforward under de senaste åren av sin karriär. Oskarshamn har tidigare också värvat in Axel Wemmenborn som en breddcenter till laget.
Hur ser du på hur värvningen av Camper påverkar konkurrensen i laget?
– Först och främst så ser vi Carter som en vinge. Jag vet att han var center när han kom in i Leksand och han kanske själv hade åsikter om när han flyttades ut på en kant. Men han upptäckte själv att det också fungerade bra så nu är det vinge som han ser sig själv som.
– Han fungerar självklart bra som center också men vi ser honom som en vinge så detta påverkar inte konkurrensen på centersidan. Sedan så är det tränarna som får välja formationerna.
– Vi tog in Axel där för att vi kände att vi behövde erfarenhet i laget och få någon som kan stänga ner, spela boxplay och så. Då var (Georg) Weigelt också skadad och vi kände ett behov av att få in lite ålder och erfarenhet till gruppen och det är samma med Camper nu även om han har en annan profil.
Är det här en värvning som verkligen visar att ni menar allvar med att gå direkt tillbaka upp till SHL?
– Ja, vår vison med klubben är att spela i SHL, sedan vad vi har för interna målsättningar håller vi just internt. Men SHL är visionen och det är klart att allting vi gör och jobbar för ska gå i den riktningen.
– Om vi nu står inför den utmaningen så måste vi agera om vi kan och göra det som krävs. Sedan har vi också väldigt bra partners och fans som vill mycket och vill se en satsning på riktigt i år och detta visar ju även dem att vi delar samma ambition, avslutar Oscar Alsenfelt.
https://hockeysverige.se/intervju/oscar ... er-camper/
Här kommer ett nytt försök - Björklöven-Nybro 2
GL
22 oktober 2024, 11:48
Kopierat från dagens Expressen i länken...
" Tommy Salos skarpa kritik – pekar ut sportchefen...Västerås har sparkat tränarna Karl Helmersson och Örjan Lindmark.. Nu kommer svidande kritik från ikonen Tommy Salo, som anser att blickarna borde riktas mot sportchefen Niklas Johansson.
– Truppbygget är ihåligt överallt. Han har inte alls lyckats
Säsongens första tränarsparkning i svensk ishockey skedde i Västmanland under måndagen. Då valde Västerås att göra sig av med huvudtränaren Karl Helmersson och hans assisterande tränare Örjan Lindmark.
En tiondeplats i hockeyallsvenskan blev droppen för VIK-ledningen.
– Klart att det är tufft att det blev så här. Jag måste landa i det här, sedan får jag ta nya tag och se framåt, berättade Karl Helmersson kort efter beskedet.
Spekulationerna om vem som kommer efterträda Helmersson är i full gång och enligt Expressens uppgifter ligger Anders ”Ante” Karlsson, senast i Timrå, bra till. Han har kontaktats av VIK-ledningen de senaste dagarna.
Ett namn som inte faller särskilt väl i smaken hos legendaren Tommy Salo.
– Njae, jag hade hellre sett någon med VIK-hjärta, det kan jag säga.
Vem hoppas du tränar klubben framöver?
– Det väljer jag att behålla för mig själv, svarar han lite kryptiskt.
Salo, som är boende i Göteborg numera, berättar att han fortfarande känner starkt för Västerås IK. Han följer deras matcher och är precis som stora delar av supporterskaran inte nöjd med vad laget uträttat hittills.
– Det har inte blivit bättre sedan ifjol, tvärtom. Jag tyckte man såg det tidigt den här säsongen också och det hade varit tjänstefel att inte ta bort tränarna. Spelet har ju inte alls fungerat.
Vad tänker du främst på då?
– Det kuggar inte i. Målvakterna håller inte måttet, laget släpper in alldeles för mycket mål, de är väl sämst i boxplay fortfarande och jag tycker inte att laget har ett eget spel. De har väldigt svårt att föra matcherna och presterar egentligen bäst mot bra lag. Jag tycker också att de tappar alldeles för många jämna matcher till förlust.
Salo uttrycker också sin skepsis mot sportchefen Niklas Johansson, som är inne på sin andra fulla säsong i klubben efter att han återvände från Örebro.
– Niklas har satt ihop det här laget, och det är ihåligt överallt. Åtta poäng på tio matcher, det räcker ju inte.
Hur stort ansvar faller på honom i det här läget?
– Allt, skulle jag vilja säga. Han borde synas betydligt mer, för han har inte lyckats. Det går inte att skylla på tränarna hela tiden, lagbygget är inte tillräckligt bra.
Hur hade du byggt det här laget?
– Det är svårt att göra något nu när det redan gått tio matcher av säsongen, men jag hade först och främst tagit in fler VIK-hjärtan. Det finns hur många ledare som helst från Västerås, och de besitter mycket kunskap. Jag ser ingen av dem jobba nära VIK i dag.
Vilka tänker du på?
– Det finns många. Ta en sån som Peter Popovic. Eller Pär Hellenberg, Lasse Ivarsson, Patrik Zetterberg, ”Leffe” Rohlin, Patrik Juhlin, Stefan Hellkvist. Det går att nämna hur många som helst. Västerås skulle kunna ha ett sportråd med de här människorna och kanske plocka in Mikael Backlund från Calgary i det. Jag tycker inte klubben tar tillvara på all kunskap som finns.
Salo är själv öppen för att hjälpa till.
Han säger att han skulle kunna tänka sig att jobba som sportchef igen, en roll han inte haft sedan Leksandstiden för tio år sedan.
– Om rätt erbjudande dyker upp, absolut. Jag tycker om att bygga lag och skulle gärna vara med och bidra.
Har Västerås ringt?
– Nej.
Har några andra klubbar hört av sig?
– Det har varit rätt tyst. Det har blivit en del målvaktsträningar, privata träningar och hockeyskolor, men inget mer än det.
Nära kvalstrecket
Västerås parkerar i skrivande stund på en tiondeplats i hockeyallsvenskan. Laget har endast två poäng ned till kvalplatserna.
Salo hoppas på en snabb vändning, annars är han rädd för att supportrarna kommer sluta gå på hemmamatcherna.
– Allt kan hända, men det är ett väldigt svårt läge. Västerås är en stor stad och förtjänar ett topp sex-lag. Det gäller att de vänder på det här nu och att det blir mer positivt, för annars kommer det fortsätta vara lite folk på matcherna och då tappar klubben pengar. Det kommer man göra nu när nya tränare ska anställas också. I slutändan är det produkten på isen som säljer, för då kommer folk på matcherna och det har inte Niklas eller Västerås lyckats med.
Expressen har sökt Niklas Johansson utan framgång. "
20:30? Vad är det för jävla påhitt? Då har jag somnat på soffan för länge sedan...
...lyder rubrik till spelhörna i Sportbladet.Mora kan stå för en skräll i Scaniarinken
17-4 i skott och 2-0 i mål för Karlskoga hemma mot Björklöven efter första perioden.Grisarna anfaller!
https://sverigesradio.se/artikel/4184780
Hur kunde du veta att det skulle spelas matcher redan 14:00? Det gör det väl aldrig annars i högstaligorna?Mats_ume skrev: ↑fre 27 sep 2024, 12:00 Kan någon förklara för mig varför laget tränar så ofta på förmiddagarna? Vi spelar ju aldrig match på förmiddagarna. I min värld vore det väl bäst för kroppen att lägga all fysisk verksamhet mellan 14:00 och 21:30 eftersom det är då vi också spelar matcher. Med ett sådant upplägg slipper kroppen "skiftgång".
Är det spelarfruarna som vill ha sina män hemma på eftermiddagarna och kvällarna?
Drygt tio matcher senare har han gjort tio. Inledde målskyttet ikväll hemma mot Tingsryd.Tre mållösa matcher fick räcka. Fredrik Forsberg gjorde första målet för Björklöven direkt i första perioden mot AIK.
– Jag har haft en lite tuff start här, säger han i TV4.
https://hockeynews.se/nyheter/skot-fors ... -start-har