Matchställ och klubbmärken

Användarens profilbild
Skvatte
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 14:50
Ort: Norr om ängen

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Skvatte »

Aggeman skrev: lör 25 nov 2023, 16:44
Skvatte skrev: lör 25 nov 2023, 16:18
Aggeman skrev: lör 25 nov 2023, 16:04

Har du lite kuriosa kring den tröjan? Måste varit en kortvarig sejour för den?

En dag som denna skulle den göra sig bra på norra. Många nyfikna blickar hade man haft på sig iaf.
Enligt Leksingen 2015/3 användes den i bortamatcherna mot Gävle Godtemplares IK från mitten av 50-talet till början av 60-talet, då båda lagens förstaställ bestod av vita tröjor och blå byxor.
Där ser man!

Såg lite ut som en nödlösning…
Nja det kanske inte var något de bytte till i hemmamatcherna efter att ha förlorat tre i rad, för att bryta en trend.

Men visst experimenterades det med rött tidigare. Tur det blev gult som tredje färg till slut.
gunnar-andersson-2~3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Skvatte skrev: lör 25 nov 2023, 17:33
Aggeman skrev: lör 25 nov 2023, 16:44
Skvatte skrev: lör 25 nov 2023, 16:18

Enligt Leksingen 2015/3 användes den i bortamatcherna mot Gävle Godtemplares IK från mitten av 50-talet till början av 60-talet, då båda lagens förstaställ bestod av vita tröjor och blå byxor.
Där ser man!

Såg lite ut som en nödlösning…
Nja det kanske inte var något de bytte till i hemmamatcherna efter att ha förlorat tre i rad, för att bryta en trend.

Men visst experimenterades det med rött tidigare. Tur det blev gult som tredje färg till slut.

gunnar-andersson-2~3.jpg
Verkligen!, bra att de lyfte tillbaka det gula för några säsonger sedan. De lyfte tröjorna, det var lite för mörkt under en period runt 2010.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Tolvanens sidekick:
Peter Ekroth – störst i IKO genom tiderna: ”Såg mig aldrig som stjärnan”
Juryn har sagt sitt.
Valet är gjort.
IK Oskarshamns största spelare genom tiderna heter – Peter Ekroth.
– Wow! Jag bockar och bugar, säger IKO-ikonen https://www.barometern.se/sport/peter-e ... -aab13684/
Bild

Jag gissar att juryn fått något att tänka på om valet gjorts något senare, när Antti Suomela gjort sin säsong i klubben.
Eller för den skull Patrik Karlkvist (som är tänkt att stanna till 2028 om IKO nu inte åker ur).
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Aggeman skrev: sön 19 nov 2023, 23:53 Här har vi en riktig raritet:

Bild
På den här lila undrar man om örnen har en rosett på huvudet?

Bild
https://ikoskarshamn.blogg.se/2011/may/ ... a-sin.html
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: mån 27 nov 2023, 19:02
Aggeman skrev: sön 19 nov 2023, 23:53 Här har vi en riktig raritet:

Bild
På den här lila undrar man om örnen har en rosett på huvudet?

Bild
https://ikoskarshamn.blogg.se/2011/may/ ... a-sin.html
Onekligen!, den stora Eagles texten i rött är också i ögonfallande.
Inget IKO märke som på den vita upplagan?

Ska vara på plats imorgon och spana efter örntröjor på läktaren. Vore förvånad om jag hittar någon, men håller hoppet uppe!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Wiborg »

Skvatte skrev: lör 25 nov 2023, 15:53 Matchtråd eller matchställtråd?

Hur som helst, nostalgidag idag igen i Tegera.
Önskar jag hade den här tröjan att beträda Norra stå med.

röd.jpg
:)) :)) :))
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Rapport från bortastå: Ingen örntröja i sikte!

Dock en örn på kuben flygandes med pucken, så Eagles är djupt rotat!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Aggeman skrev: sön 19 nov 2023, 18:11
Bild

Det är en riktig helvändning Växjö har gjort när det kommer till färgsättning och klubbmärke. De flesta supportrar kanske har tillkommit efter skiftet och inte ens känner till den gamla tröjan. De kanske ska vara glada för det…
Därför avskyr Växjö och Tingsryd varandra
Är storebror bäst?
Eller är det pappa som bestämmer?
Känslorna mellan supportrar till Växjö Lakers och Tingsryd innehåller både ilska, vrede och ibland rent hat.
Smålandsposten tittar tillbaka på tio år av fiendskap.
https://www.smp.se/hockeyallsvenskan/da ... -varandra/
Bild
https://www.svenskafans.com/hockeyzon/vaxjo/110046
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: tis 28 nov 2023, 22:22
Aggeman skrev: sön 19 nov 2023, 18:11
Bild

Det är en riktig helvändning Växjö har gjort när det kommer till färgsättning och klubbmärke. De flesta supportrar kanske har tillkommit efter skiftet och inte ens känner till den gamla tröjan. De kanske ska vara glada för det…
Därför avskyr Växjö och Tingsryd varandra
Är storebror bäst?
Eller är det pappa som bestämmer?
Känslorna mellan supportrar till Växjö Lakers och Tingsryd innehåller både ilska, vrede och ibland rent hat.
Smålandsposten tittar tillbaka på tio år av fiendskap.
https://www.smp.se/hockeyallsvenskan/da ... -varandra/
Bild
https://www.svenskafans.com/hockeyzon/vaxjo/110046
Det har alltså funnits lite hjärta och frustration bland fansen historiskt sätt!, det gäller att de plockar fram det snart innan det är för sent att rädda ryktet.

Jag menar att när till och med Olimbmannen klankar ner på stöttningen är det illa.
https://youtube.com/shorts/l-9eNm6SjMI? ... zAr21UW-2v

De kanske måste gå tillbaka till detta klubbmärke med tillhörande färgsättning för att få ordning på torpet!
IMG_7768.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Nu har jag den! Så här beskrivs Växjös modernisering:

”2011-2012 och 2012-2015 lagom till den första säsongen i Elitserien moderniserade Växjö sitt klubbmärke. En ny, grafisk profil som inspirerades av Smålands landskapsvapen varifrån lejonet med armborstet är taget. En symbol som har anor ända bak till 1500-talet. Färgen valdes som en hyllning till det ursprungliga Växjö HC som bar just orange. Drygt ett år senare förenklades skölden genom att de två orangea fälten bakom lejonet istället blev ett samt att ramens två lager skalades ner till ett. 2015-. Samma år som det första SM-guldet intecknades uppdaterades emblemet ännu en gång. Skölden omgärdades nu av en blå cirkel med både klubbnamn och motto inskrivna. Även den blå färgen är en referens till Växjö HC som spelade i blått och orange.”
IMG_7774.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av bjernagris »

Aggeman skrev: tor 30 nov 2023, 18:08
Nu har jag den! Så här beskrivs Växjös modernisering:

”2011-2012 och 2012-2015 lagom till den första säsongen i Elitserien moderniserade Växjö sitt klubbmärke. En ny, grafisk profil som inspirerades av Smålands landskapsvapen varifrån lejonet med armborstet är taget. En symbol som har anor ända bak till 1500-talet. Färgen valdes som en hyllning till det ursprungliga Växjö HC som bar just orange. Drygt ett år senare förenklades skölden genom att de två orangea fälten bakom lejonet istället blev ett samt att ramens två lager skalades ner till ett. 2015-. Samma år som det första SM-guldet intecknades uppdaterades emblemet ännu en gång. Skölden omgärdades nu av en blå cirkel med både klubbnamn och motto inskrivna. Även den blå färgen är en referens till Växjö HC som spelade i blått och orange.”IMG_7774.png
Underbetyg till boken att den inte nämner den uppenbara stölden/”inspirationen” av Arsenals klubbmärke.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

bjernagris skrev: tor 30 nov 2023, 18:14
Aggeman skrev: tor 30 nov 2023, 18:08
Nu har jag den! Så här beskrivs Växjös modernisering:

”2011-2012 och 2012-2015 lagom till den första säsongen i Elitserien moderniserade Växjö sitt klubbmärke. En ny, grafisk profil som inspirerades av Smålands landskapsvapen varifrån lejonet med armborstet är taget. En symbol som har anor ända bak till 1500-talet. Färgen valdes som en hyllning till det ursprungliga Växjö HC som bar just orange. Drygt ett år senare förenklades skölden genom att de två orangea fälten bakom lejonet istället blev ett samt att ramens två lager skalades ner till ett. 2015-. Samma år som det första SM-guldet intecknades uppdaterades emblemet ännu en gång. Skölden omgärdades nu av en blå cirkel med både klubbnamn och motto inskrivna. Även den blå färgen är en referens till Växjö HC som spelade i blått och orange.”IMG_7774.png
Underbetyg till boken att den inte nämner den uppenbara stölden/”inspirationen” av Arsenals klubbmärke.
Layouten är riktigt lik faktiskt!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Aggeman skrev: tor 30 nov 2023, 18:08
Nu har jag den!
Jag gissar att den här inte lockar lika mycket?

Bild
https://www.boktugg.se/bok/978919807552 ... alvbilden/
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: fre 01 dec 2023, 00:20
Jag gissar att den här inte lockar lika mycket?

Bild
https://www.boktugg.se/bok/978919807552 ... alvbilden/
Den klarar jag mig utan!, förändringen runt klubbmärket ska jag dock kika på imorgon. När jag kvickt bläddrade förbi den sidan kunde jag se att det inte var något längre stycke om Cluben…
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

I Linköpings relativt korta historia har det inte förändrats särkilt mycket i klubbmärke och färgsättning. Många supportrar tycks vilja se den gamla loggan med det fluffigare lejonet permanent på deras tröjor.

Jag skulle säga att ingen av klubbmärkena är särkilt vackra, men om jag ska lägga min röst på någon får det bli det äldre. Dock blir det fult oavsett när man misshandlar tröjan med en hiskelig mängd reklam i olika färger.
IMG_7776.jpeg


Jag tycker det var snyggare när de hade ett mer stilrent helblått ställ istället. Typ det som bars när Andreas Pihl härjade: https://youtu.be/7Z6E8W2RRA0?si=v4HAlWvA8YjIIHYU
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.