Matchställ och klubbmärken

Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Detta är ett ämne man kan ha skilda värderingar kring.

Jag har en klar etta på den här listan och det är vårt ställ. Allting är harmoniskt i den, färgsättningen är klockren och att reklamen är färgsatt med de rätta färgerna är ett stort plus.

Ett matchställ som jag också kan sträcka mig till är helt okej är Modos. Den tröjan har inte förändrats nämnvärt och färgsättningen är helt okej, även om man kan ha synpunkter på att reklamen inte smälter in särskilt bra. Det är ett klassiskt matchställ.
IMG_7712.jpeg
Det är enligt mig lättare att hitta tröjor som är mindre tilltalande. Där hamnar enligt mig Örebros matchställ. En tröja som är väldigt intetsägande. Jag tycker det är en väldigt tråkig helhet och de orangea detaljerna på hjälmarna är ungefär lika opassande som när de spelade med mattsvarta hjälmar för ungefär 10 år sedan.
IMG_7713.jpeg
Ett annat lag med en mindre tilltalande dräkt är Frölunda. De var inte snygga innan emblembytet men då kändes den ändå lite klassisk. Nu har de kryddat det nyskapande emblemet (bara en sådan sak) med en ny ful design och reklam som spelar huvudrollen. Den gula McDonaldsreklamen på byxorna är gräslig. Färjestad agerade sunt när de valde att färgsätta den med sina egna färger iaf, vilket Frölunda inte gjort.
IMG_7717.jpeg



Vilka matchställ tycker ni bäst/sämst om?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Aggeman den sön 03 mar 2024, 11:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Beauty and the Beast:

Bild

Var det Djurgården eller Färjestad vi mötte i SM-final 1989? Bild hämtad från finalserien.

Annars gillar jag Djurgårdens röda varianter. Om man blundar för luffarstuket nedtill:

Bild
David Printz

Här är underkroppen lite finare, lite bättre. Men vad hjälpte det? https://www.youtube.com/watch?v=6pP05rIcnp8
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: sön 19 nov 2023, 17:48 Beauty and the Beast:

Bild

Var det Djurgården eller Färjestad vi mötte i SM-final 1989? Bild hämtad från finalserien.

Annars gillar jag Djurgårdens röda varianter. Om man blundar för luffarstuket nedtill:

Bild
David Printz

Här är underkroppen lite finare, lite bättre. Men vad hjälpte det? https://www.youtube.com/watch?v=6pP05rIcnp8
De gula hjälmarna fullbordar fiaskot.

Håller med om Djurgårdens röda.

Här är några andra historiska mindre lyckade tröjor:

IMG_7718.jpeg
Det är en riktig helvändning Växjö har gjort när det kommer till färgsättning och klubbmärke. De flesta supportrar kanske har tillkommit efter skiftet och inte ens känner till den gamla tröjan. De kanske ska vara glada för det…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Jag är som bekant svag för grönt och gult efter att ha vuxit upp med Leksands baseball och Leksands starka damhandbollslag. Därför håller jag Björklövens matchställ högt - högre än SHL-lagens. Med undantag för Leksand naturligtvis.

Bild
Bild
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Vilka SHL-matchställ är snyggast/minst snygga?

Inlägg av Chris »

Hm.. svårt att vara ”objektiv” här men gör ett försök. Problemet är att många konkurrerar i bottenträsket. Skulle vara mycket enklare att hitta snygga i allsvenskan. Tyvärr fattar jag inte hur jag ska få in tröjorna i meddelandet (det blir för stort)

1) LIF, särklass. (extra plus att båda färgerna funkar)

2) FBK. Grönt är generellt ingen bra färg på matchtröjor men den här mörkgröna tycker jag funkar bra.Jag gillar inte riktigt klubbmärket men kransen runt funkar bra.

3) OIK, fin blå färg på hemmatröjan, klubbmärket sådär men funkar, färgintegrerad reklam, bortatröjan klart sämre

4) Kan det ändå vara Linköping, även där fin blå färg och integrerad reklam. Albinolejonet är ju märkligt men lejonet som så finns i stadsvapnet. Texten ”Linköping” är tydlig. Bortatröjan funkar inte alls.

5) SAIK.Svart och gult är ingen bra kombination men helt ok klubbmärke och axelrevärerna funkar. Borta sämre men inte lika dåligt som de två ovan.

6) Modo . Rött, vitt och lite grönt funkar fint. Problemet är att reklamen spretar färgmässigt och att jag inte gillar klubbmärkeblaffan.

7) Malmö. Ok höken är det märkligt att man behåller och reklamen är illa anpassad, men rött och svart funkar och är det inte lite malmömotiv på nedre delen av tröjan

8) Luleå. Nu börjar det bli riktigt svårt! Luleå var länge förknippad med given förlust och tröjorna har alltid gett en tisdag i novemberkänsla. Men , som sagt, svårt att vara objektiv. Bra att de bytte tillbaka till gamla klubbmärket som är originellt och tydlig berättar vad det handlar om. Men färgerna…

9) Växjö. Jag fattade först nu när jag kollar att de verkligen heter ”Lakers” vilket innebär en mängd minus. Blå färg som är fin och en vågad brytning med orange.

10) Frölunda. Som Modo en röd och grön kombination som funkar. Men varför den hackiga designen. Klubbmärkeshaveriet tycks ha inneburit en paniklösningar, kanske skulle ha varit bättre om man kört vidare på den första och låtit folk vänja sig. Bortatröjan funkar inte alls.

11) HV. Blått och gult är sådär och gult och blått än sämre. Vet att många HV:are (såklart) tycker att klubbmärket sticker ut men…nej!

12) Örebro. Tänkte från början att de kommer jag att lägga sist men vid närmare granskning blev det inte så. Rött och svart funkar men klubbmärket, hua. Har av någon anledning också svårt för reklamen ”Närke kött”. Nu var det ju tröjormen kombinationen med svarta hjälmar är högst tveksam.

13) Rögle. Grönt som sagt, men medan FBK har hanterat det hela bra så skriker RBK:s . Gripen i märket äter det bästa. Man vet ju att det går bra för ICA-handlare men den röda blaffan hjälper inte till, inte heller det skuggade hemmavideotypsnittet

14) Timrå. Rött och vitt, hur svårt ska det vara? Ett fullständigt haveri. Varför använder man inte tallarna som finns i klubbmärket (och i Timrå kommun) . Måste ses ! https://clubshopen.timraik.se/matchtroj ... eplica-rod
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Chris skrev: sön 19 nov 2023, 19:58 6) Modo . Rött, vitt och lite grönt funkar fint. Problemet är att reklamen spretar färgmässigt och att jag inte gillar klubbmärkeblaffan.
Den här bilden har varit uppe förr - på Superstars forum - men inget hindrar att den repriseras:

Bild
14) Timrå. Rött och vitt, hur svårt ska det vara? Ett fullständigt haveri. Varför använder man inte tallarna som finns i klubbmärket (och i Timrå kommun) . Måste ses ! https://clubshopen.timraik.se/matchtroj ... eplica-rod
Så kände också tränaren och lämnade den hemma:

Bild
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Vilka SHL-matchställ är snyggast/minst snygga?

Inlägg av Chris »

Hehe..
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

AIK lämnade både tröja och tränare hemma i HA:s upptaktsträff:

Bild
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Här har vi en riktig raritet:
IMG_7720.jpeg

Ser lite ut som en förlaga till Malmös hök, men Oskarshamn benämner den som en örn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Vilka SHL-matchställ är snyggast/minst snygga?

Inlägg av Chris »

Hehe..en slarvigt gjord tröja….ah, måste vara en hafsörn
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Chris skrev: sön 19 nov 2023, 23:58 Hehe..en slarvigt gjord tröja….ah, måste vara en hafsörn
Ovanligt att se att det finns ett klubbmärke men det är ändå fågeln som spelar den stora huvudrollen.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Aggeman skrev: sön 19 nov 2023, 23:53 Här har vi en riktig raritet:

Bild

Ser lite ut som en förlaga till Malmös hök, men Oskarshamn benämner den som en örn.
Bild
https://www.temu.com/se-en/kuiper/n9.ht ... f-2c394294

Ta en selfie du. Det hjälper inte. Inga coola tatueringar i världen hjälper när man har en sån tröja.

Bild

Raymond & Maria - Ingen vill veta var du köpt din tröja
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: mån 20 nov 2023, 11:42
Aggeman skrev: sön 19 nov 2023, 23:53 Här har vi en riktig raritet:

Bild

Ser lite ut som en förlaga till Malmös hök, men Oskarshamn benämner den som en örn.
Bild
https://www.temu.com/se-en/kuiper/n9.ht ... f-2c394294

Ta en selfie du. Det hjälper inte. Inga coola tatueringar i världen hjälper när man har en sån tröja.

Bild

Raymond & Maria - Ingen vill veta var du köpt din tröja
Det låga priset är i överkant!

Undra hur tankarna gick när de kom fram till den tröjan. Den bör ju varit uppmärksammad i media under 1998?

Kort fakta om örntröjan: https://ikoskarshamn.blogg.se/2011/may/ ... a-sin.html
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Chris »

..den här har säkert varit med förr men ändå
D6677805-2EBE-434F-B55F-816C2C9611B9.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: sön 19 nov 2023, 19:17 Jag är som bekant svag för grönt och gult efter att ha vuxit upp med Leksands baseball och Leksands starka damhandbollslag. Därför håller jag Björklövens matchställ högt - högre än SHL-lagens. Med undantag för Leksand naturligtvis.

Bild
Bild
Kan hålla med om att Lövens tröjor blivit bättre med åren. Dessa färgkombinationer är inte att leka med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff