Silly season 25/26

Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Leksing i vargaland »

Aggeman skrev: tor 20 mar 2025, 16:45
Sniper skrev: tor 20 mar 2025, 15:57
På tal om den där förstafemman:

Ja! Slopa skiten, ingen lär sakna den. Apropå Tjommes prat om arenaupplevelsen.
Nä så kan man ju inte göra för så gör dom ju i NHL ;)
Håller med fullt ut, den drar ner trycket på läktaren.
Lat Värmlänning
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Leksing i vargaland skrev: tor 20 mar 2025, 18:01
Aggeman skrev: tor 20 mar 2025, 16:45
Sniper skrev: tor 20 mar 2025, 15:57
På tal om den där förstafemman:

Ja! Slopa skiten, ingen lär sakna den. Apropå Tjommes prat om arenaupplevelsen.
Nä så kan man ju inte göra för så gör dom ju i NHL ;)
Håller med fullt ut, den drar ner trycket på läktaren.
Återinför nationalsången!
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Eastis

Inlägg av Eastis »

Einar Berg skrev: tor 20 mar 2025, 12:56
harfager skrev: tor 20 mar 2025, 12:03 För att ska Zacke stanna och Östman förlänga så måste tanken vara att ha Knuts på kanten alternativt att Knuts lämnar.

Cehlarik-Hrivik-Max
Lang-Östman-Karlberg
NY-Vejdemo-Ny
Eljas-Zacke-Knuts

Sen har vi Altörn, Kaderli och Lissel som varit med och knackat i år och verkligen ska ges chansen att ta plats i år. Sen vill jag verkligen se att man ger Crookes chansen att testa vingarna i en formation högre upp i laget nästa säsong. Med tanke på ekonomin så ser jag nästan hellre att vi har en 4:e med Altörn-Eljas-Kaderli och släpper Zacke och på något mirakulöst sätt slipper Knuts lön nästa säsong.

Ska vi stabilisera ekonomin så måste vi ge våra unga (med potential) chansen. Därför hoppas jag också att man är klar med backsidan under förutsättning att Milosevic verkligen är klar och om man inte kommer till en fördelaktig lösning med Rindell.

Caito-Milosevic
Johansson-Lyytinen
Rindell(NY)-Lundqvist
Nilsson
Lang och Karlberg håller inte för en 2:a-lina i SHL. Måste in nytt och bättre om vi skall få spela en semifinal någon gång.
Oj, vi har helt olika uppfattningar Einar. För mig håller både Lang och Karlberg överlägset bättre för en förstalina än vad Hrivik visat den senaste säsongen. Oavsett Hrivik är Lang den nyttigaste spelaren vi har och han har definitivt kvalitet för minst en andrafemma.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Eastis skrev: tor 20 mar 2025, 18:36
Einar Berg skrev: tor 20 mar 2025, 12:56
harfager skrev: tor 20 mar 2025, 12:03 För att ska Zacke stanna och Östman förlänga så måste tanken vara att ha Knuts på kanten alternativt att Knuts lämnar.

Cehlarik-Hrivik-Max
Lang-Östman-Karlberg
NY-Vejdemo-Ny
Eljas-Zacke-Knuts

Sen har vi Altörn, Kaderli och Lissel som varit med och knackat i år och verkligen ska ges chansen att ta plats i år. Sen vill jag verkligen se att man ger Crookes chansen att testa vingarna i en formation högre upp i laget nästa säsong. Med tanke på ekonomin så ser jag nästan hellre att vi har en 4:e med Altörn-Eljas-Kaderli och släpper Zacke och på något mirakulöst sätt slipper Knuts lön nästa säsong.

Ska vi stabilisera ekonomin så måste vi ge våra unga (med potential) chansen. Därför hoppas jag också att man är klar med backsidan under förutsättning att Milosevic verkligen är klar och om man inte kommer till en fördelaktig lösning med Rindell.

Caito-Milosevic
Johansson-Lyytinen
Rindell(NY)-Lundqvist
Nilsson
Lang och Karlberg håller inte för en 2:a-lina i SHL. Måste in nytt och bättre om vi skall få spela en semifinal någon gång.
Oj, vi har helt olika uppfattningar Einar. För mig håller både Lang och Karlberg överlägset bättre för en förstalina än vad Hrivik visat den senaste säsongen. Oavsett Hrivik är Lang den nyttigaste spelaren vi har och han har definitivt kvalitet för minst en andrafemma.
Tar Karlberg lika många steg som förra säsongen till denna så absolut. Lang behöver ju en eller helst två lekkamrater som kan åka skridskor i hyfsat tempo, annats blir det som så ofta i år att han får åka och snurra länge själv i anfallszon innan någon han kan passa hinner dit, och då är han trött själv.
Vad det gäller Östman så måste han spela på nivå större delar av säsongen och inte bara under en månad efter nyår.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

syd b. skrev: tor 20 mar 2025, 09:11
Ludde skrev: ons 19 mar 2025, 19:21 Ludvig Larsson ser väl vid första anblick ut som en ok ersättare till Kalle Östman men då hade jag hellre haft Östman kvar.
Kalle verkar bli kvar.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... i-leksand/
Grymt om det stämmer! Viktig pusselbit. Då kan vi skeppa Cehlarik också. Finns inget från de två senaste säsongerna som motiverar att ha honom kvar med Östman på kontrakt.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Ullvi, typ skrev: tor 20 mar 2025, 10:18 MYCKET intressant att Zacke inte fanns med…
Zacke har i ärlighetens namn varit en av våra bästa och jämnaste centrar den här säsongen. Har verkligen inget emot att ha kvar captain Z ett år till.

Lite synd med Kloos såklart, men kommer verkligen inte att sakna Elvenäs (dippar), Eddie eller Armalis.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Sniper skrev: tor 20 mar 2025, 11:37 Några ord om Martin Karlsson:

Personligen tycker jag han är nyttigare än Knuts. Ja, t.o.m. så nyttig att man kan leva med Knuts, då Knuts behöver sin Karlsson. Man kan t.o.m. leva med Hrivik om nya huvudtränaren har styrkan att återinsätta Marek mellan Knuts och Karlsson.

Säger jag att vi bör förlänga med MK ytterligare ett år? Nej, men ovanstående tål att tänkas på.
Haha, ja.. Oironiskt så va nog minutrarna med firma grävling Hriviks bästa under hela säsongen. Tål att tänkas på, indeed..
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Förstår inte idén med Cehlarik-Hrivik-Max. Låter som ett perfekt recept för haveri och a whole lot of nothing. Vi måste hitta en fungerande tredje länk till Cehlarik och Hrivik för att få fart på dem, och det är inte Max. Kanske en junis med rätt talang? Kaderli? Crooks? Kanske Eljas är redo?

Cehlarik-Hrivik-???
Lang-Östman/Zacke-Max
Karlberg-Zacke/Östman-???
Eljas-Vejdemo-Knuts

Sättet Vejdemo uppträtt på den här säsongen, så kan jag inte se annat än att han får börja i fjärde och arbeta sig uppåt. ??? kan fyllas med juniorer och/eller NY.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Vill bara säga att det är väldigt bra med en extra spelare som kan gå in och ta en centerposition då eventuella skador på startcentrar uppstår.
MeraSkottpåMål

Inlägg av MeraSkottpåMål »

Äh... In med nytt.
Kör lite rock n roll 8-)
Kaderli, Altörn, Crookes
Sen in med några tunga pjäser som en Vopat och en JLGP \:d/

Altörn, Vejdemo, Cehelarik
Max, Ny,Ny
Lang, Eljas, Östman
Kaderli, Liam Persson, Crookes
Karlberg, Knuts
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

bender skrev: tor 20 mar 2025, 19:38
Ullvi, typ skrev: tor 20 mar 2025, 10:18 MYCKET intressant att Zacke inte fanns med…
Zacke har i ärlighetens namn varit en av våra bästa och jämnaste centrar den här säsongen. Har verkligen inget emot att ha kvar captain Z ett år till.

Lite synd med Kloos såklart, men kommer verkligen inte att sakna Elvenäs (dippar), Eddie eller Armalis.
Det kniviga problemet OM Tjomme är sugen på Z är ju ifall det ens är möjligt att erbjuda en kränkande lön och få det att fungera i verkligheten? Det kanske är en orimlig ekvation? Men Z har ju blivit rik på det här kontraktet redan.
Men jag är övertygad att man annars vill ha kvar Z i klubben pga av hans karaktär.
Tveksamt om Carros kille och Carro alls vill bryta upp från byn nu med barn?
Men tänk vilken perfekt fjärdecenter halvprobono för 60 lax.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

bender skrev: tor 20 mar 2025, 19:38Zacke har i ärlighetens namn varit en av våra bästa och jämnaste centrar den här säsongen. Har verkligen inget emot att ha kvar captain Z ett år till.
Du har rätt i detta men det säger mer om vår centersida överlag än om P. Zackrissons förträfflighet.
Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Det pratas top-6 hit och top-6 dit beträffande spelare. Tycker det bara är tröttsamt. Jag hoppas att de som pratar top-6 avser lönemässiga top-6 och inget om i vilka sk kedjor de tar plats i. Och med våran urusla ekonomi så antar jag att denna silly knappast kommer presentera några lönemässiga top-6 spelare, den är nog redan fulltecknad med Hrivik o Co.

Med tanke på ekonomin så antar jag att våra nytillskott i truppen hämtas från någon/några av dessa kategorier:
-Juniorer från egna leden
-Duktiga HA-spelare som är redo att ta nästa kliv.
-Förhoppningsvis välscoutade fynd från andra sidan pölen(AHL, ECHL etc), svenska eller transatlanter.
-SHL-rejects, spelare i andra SHL-lag som inte får nytt kontrakt och behöver nytändning i ny miljö. Några sådana har väl redan nämnts som aktuella för Leksand. Den här kategorin förutsätter nog att vi inte betalar några monstersummor, även rejects i andra lag kan vara dyra.

Leksand kommer att behöva genomgå ett stålbad ekonomiskt de närmaste åren som givetvis riskerar att påverka sporten. Att vi riskerar hamna i striden kring de nedre regionerna är väl ingen vild gissning. Dock behöver ju inte lägre budget direkt betyda sämre lag. Får Tjomme träff på nyförvärven, vi får utveckling på unga spelare, gamla slocknade stjärnor börjar tändas och tränarna får ordning på spel i alla tänkbara former så kan det såklart bli toppstrid också. Men inte för att vi har massa stjärnor i laget när första nedsläpp görs i höst.

Det jag framför allt vill se är att vi skrotar den filosofi som verkar genomsyrat förening i alla år oavsett vilka tränare vi haft:
-Laguttagningar o coachning utifrån lönekuvert och erfarenhet/år i klubben.
-Hierarkiska femmor, typ top-6 och gnuggarlina i fjärde.
-Ständigt spela juniorer tillsammans eller med gnuggarspelare som Knuts o MK. Hur får vi utveckling på de unga då? Är ju bara supertalanger som Filip F och FÖS som får spela med kreativa spelare och dessa har vi ju bara nytta av en säsong ändå innan de åker över till Nordamerika.

Istället vill jag:
-Skapa fyra jämna kedjor vettigt komponerade med olika spelartyper för att få ut det mesta av laget. Vi har inga storstjärnor, de som är tänkta som det levererar inte som det. Vi kan ha Eljas i förstakedjan och Hrivik i fjärdekedjan. Som exempel.
-Matcha junior och unga med erfarna. Sätt t ex in Kaderli eller Eljas med mer erfarna kreativa spelare, inte med gnuggare. Då kan vi få en utveckling och uppsida på dessa. 7-8 min i en gnuggar-fjärde ger inte mkt utveckling. Kan ta ett exempel hur en sån som Roger Rönnberg agerar. Sista matchen mot oss slängde han in två ungdomar (födda 06 o 07). Spelade han de tillsammans eller i en gnuggarlina med sparsamt med istid? Nix, en åkte in i förstakedjan och en i tredje med bl a var kära Råma som center. De bägge var två riktigt friska fläktar som gjorde bra matcher.

Utöver detta vill jag ha in tyngd som flera redan nämnt. Men då tyngd med kvalite, en småelak spelare som gärna gör lite poäng också.

Tjomme måste lyckas och nya tränarna måste lyckas. Utveckla unga, få gamla slocknade stjärnor att lysa igen o få ordning på special teams. Bland mkt annat....

-
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

bjernagris skrev: tor 20 mar 2025, 21:26
bender skrev: tor 20 mar 2025, 19:38Zacke har i ärlighetens namn varit en av våra bästa och jämnaste centrar den här säsongen. Har verkligen inget emot att ha kvar captain Z ett år till.
Du har rätt i detta men det säger mer om vår centersida överlag än om P. Zackrissons förträfflighet.
Så sant som det är sagt. Vad ligger Zackrisson på för lön den gångna säsongen? Man måste väl kunna hitta någon deal som är bra för båda, halvera lönen och låt han spela bara hemmamatcher :grin: eller prestationsbaserad lön, eller ett år till i rinken och därefter löfte om jobb i organisationen på något sätt.
Zackrisson vore ju bra dels för att han som sagt varit jämnaste centerspelaren i år, därmed inte sagt att han briljerat, men han.är en bra karaktär och i en fjärdekedja och slussa in våra ynglingar vore nog en riktigt bra lösning tror jag. Tror dessutom att han borde vara förhandlingsbar då även jag inbillar mig att han gärna bor kvar med familjen. Så antingen tar han en deal eller lägger skridskorna på hyllan gissningsvis.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Pellefant skrev: tor 20 mar 2025, 15:49
Wiborg skrev: tor 20 mar 2025, 15:26 Antar att du menar att det ska in två nya för förstafemman? Jag kan inte se det hända med den minskade budgeten tyvärr...
Det lär nog behövas om vi inte ska åka ur, vi kan ju inte lita på att mer eller mindre alla höjer sig från denna säsong? Vi har samtidigt gjort oss av med ganska stora kostnader (Armalis, Kloos, Elvenes och enligt ocan även Zackrisson), är det någon som har lite koll och kan räkna ut ungefär hur stora lönekostnader vi gjort oss av med?

Eddie ut och Milosevic in kanske någon också kan ingå i beräkningen.
Det här tycker jag är lite roligt. Nu kanske det inte gäller dig personligen men ofta är de som är mest pessimistiska inför säsongen och varnar för att man kommer hamna i kval även är de som är mest kritiska när man missar slutspel. Borde det inte snarare räknas som en positiv säsong i så fall ifall man undviker kval snarare än negativt för att man missar slutspel?

Eftersom det i princip var samma lag som nästan slog ut Frölunda i kvarten som spelade denna säsong ser jag det inte som konstigt att flera spelare som är kvar i truppen kommer kunna lyfta sig igen. Av de som försvinner, vilka är det som var givna i en förstafemma? Vi har samma ingångsvärde som inför denna säsong på förstafemman, vilket inte behöver vara något dåligt. Revanschlusta och troligtvis ny huvudtränare borde ju kunna ge förutsättningar för ett annat resultat än denna säsong. Cehlárik och Max började båda komma igång på slutet (räknar bort sista fem på hela laget) och var klart bättre andra halvan än första halvan, kan man få igång dem från början så har vi en bra produktion redan där.

Kortfattat, jag ser inte kvalhotet som något som ligger och hänger på att vi saknar spelare till förstafemman. Kanske spelare med potential att på sikt ta sig dit, men då snarare "icke färdiga" spelare.
Pain is temporary, glory is forever