Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Gösen

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Klas skrev: tis 06 maj 2025, 16:51 Well, herrar Gös och Wittgenstein 8-)

Men man kanske inte ska förvänta sig en opartisk analys, då han ( och alla andra med någon slags inblandning) omöjligt kan kallas opartisk. Den analysen bör väl överlåtas på någon annan.
Utantvivelslöst.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
harfager

Inlägg av harfager »

Det svåra med det Emil vill göra med sina texter angående Rosen är att det kan riskera att tolkas som förtal. Förmodar att det är därför han tystnat.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

harfager skrev: tis 06 maj 2025, 18:06 Det svåra med det Emil vill göra med sina texter angående Rosen är att det kan riskera att tolkas som förtal. Förmodar att det är därför han tystnat.
Det är min gissning.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ytterligare en försäsongsdag på forumet...
"A show about nothing"
"Vilken jävla tillvaro asså"

Några sportsliga nyheter är väl inte att vänta?
Blir det någon GEP-ledare?
Någon ordväxling mellan Wittgenstein och Gösen?

Bild
Chris

Inlägg av Chris »

Sniper skrev: ons 07 maj 2025, 09:49 Ytterligare en försäsongsdag på forumet...
"A show about nothing"

Bild
…kanske dagen för ett uttalande från Leksands IF. Märkligt tyst och ingen uppföljning från FK heller. Kanske det är idag det kommer att Filip Forsberg skickar in 20 miljoner, sen är det bara på’t igen…
Rinken

Inlägg av Rinken »

Ja eller att han är klar och spelar ett år GRATIS :-O
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Chris skrev: ons 07 maj 2025, 12:37
Sniper skrev: ons 07 maj 2025, 09:49 Ytterligare en försäsongsdag på forumet...
"A show about nothing"

Bild
…kanske dagen för ett uttalande från Leksands IF. Märkligt tyst och ingen uppföljning från FK heller. Kanske det är idag det kommer att Filip Forsberg skickar in 20 miljoner, sen är det bara på’t igen…
Jag tänkte precis, exakt på samma sak och sen läste jag ditt meddelande. Hur svårt ska det vara 😅
Södra Siljan speglar vinnare
Mats GBG

Inlägg av Mats GBG »

LIF-basen efter kommunens uppläxning: ”Jag ser det som positivt”
7 maj 2025 12:53

Leksands kommunstyrelse beviljar borgen på drygt hälften av den begärda summan – och skickar samtidigt en syrlig passning till Leksands IF.

Nu svarar LIF-ordförande Andreas Gärdsback, 53, på den föreslagna kontrollinstansen som skall säkerställa föreningens transparens.

– Det kommer säkert att vara en kompetent person som får den här rollen, säger han.

Leksands IF har återigen hamnat i en ekonomisk kris.

Sent på måndagskvällen kom så beskedet: Kommunstyrelsen i Leksand beviljar en borgen på 30 miljoner kronor.

– Tankarna är positiva och vi är väldigt glada och tacksamma för det borgensåtagande kommunstyrelsen har sagt ja till, säger Leksands IF:s AB-ordförande Andreas Gärdsback.

Den initiala önskan låg på 56,5 miljoner kronor.

Hur ser du på att ni bara får drygt halva beloppet?

– Det är drygt hälften av det vi ville ha, men vi ska komma ihåg varför vi ville utöka det med 27 miljoner kronor, eller om det var 28? Det var för att vi ville lösa ett av våra lån och flytta det till en annan långivare för att kunna förhandla om till ett ännu mer förmånligt villkor, säger Andreas Gärdsback och fortsätter:

– Nu blir det lånet kvar istället vilket gör att vi kommer att få betydligt bättre villkor än vad vi hade innan en förlängning av borgen. Nu sprider vi amorteringarna på ytterligare 15 år och det kommer att lätta upp väldigt mycket i våra kassaflöden.

Samtidigt som kommunstyrelsen tog beslutet skickades vass kritik mot Leksands IF:s sätt att hantera ekonomin.

– Man hade inte hamnat i den här situationen om det historiskt skötts på ett professionellt sätt. Man måste professionalisera det här arbetet i föreningen för att inte hamna i den här situationen igen, säger kommunstyrelsens ordförande, Sebastian Larsson till Sporten.

Sebastian Larsson har tidigare sagt till Faku-Kuriren att:

– Det har inte varit glasklart att de har haft de här utmaningarna, utan det är först nu som digniteten på hur det är ställt har kommit fram.

Vad säger du om det här?

– Vi pratade med dem och berättade att det var så här illa för någon månad sen. Det var då jag började få insikt i hur det verkligen såg ut och att vi behövde inkomma med den här förlängningen av borgensåtagandet. Åter till det med transparensen, den har väl inte funnits där men vi måste bli bättre, säger Andreas Gärdsback.

Som jag förstår det på Sebastian så upplevde han nog att även ert dåliga resultat var en överraskning för honom?

– Ja, det var väl egentligen omfattningen av ansökan då. Jag tror inte att det var klar himmel när det gällde resultatet, men det hade han fått veta tidigare.

I tjänsteskrivelsen, som fungerade som underlag till kommunstyrelsens beslut, vill kommunen instifta en form av kontrollinstans som säkerställer öppenhet och professionalitet.

För att säkerställa detta vill kommunen tillsätta en person som får i uppdrag att öka öppenheten.

– Det är inte spikat vem som ska göra detta. Det finns fler parter som är i behov av insyn och kontroll för att värdera risker. Ett sätt är i form av en konsult som hjälper oss att hålla koll. Egentligen är det ett sätt att hantera våra risker. Att vi får relevant information. Genom den här rollen, en kontrollfunktion, skulle kunna vara ett sådant sätt, säger Sebastian Larsson.

Andreas Gärdsback välkomnar kommunens förslag.

– Jag tycker de är självklart och det är exakt det vi har börjat införa och få på plats här också. Både styrningen och transparensen där vi berättar hur det ser ut och att vi har en kompetent organisation och styrelser. Det är inga konstigheter alls.

Känslan när jag läser det där är att ni mer eller mindre får en gode man, hur tänker du kring det?

– Jag ser det som positivt. Det innebär att vi får mer kompetens till oss. Någon som kan komma med goda råd. Det kan jag vara jättebra. Det har jag absolut inga problem med. Vi får väl sätta oss ner och prata med dem (Kommunen) och hur det här ska gå till. Det kommer säkert att vara en kompetent person som får den här rollen.

Det måste ändå tolkas som ett rejält underbetyg till Leksands IF att det ska behövas en person som säkerställer transparens gentemot sin kommun, eller?

– Så är det. Det här är ett underbetyg när vi har gjort så dåliga resultat i så många år. Självklart så är det ju ett underbetyg hur det här har sköts.

När kommunstyrelsen inte beviljade hela det begärda borgensbeloppet blir konsekvensen att LIF:s aktiebolagsstyrelse inte kan lösa lånet hos Swedbank för att nå amorteringsfrihet.

– Vi har inlett diskussioner med dem (Swedbank) också. Vi ska fortsätta nu när vi vet spelplanen mer exakt och hur det ser ut. Då sätter vi oss ner igen och tittar hur och vad kan de gå med på för villkor framåt, säger Andreas Gärdsback och fortsätter:

– De (Banken) ser väldigt positivt på det här. Det var en förutsättning för att vi skulle kunna förhandla om villkoren. Därför ser jag beslutet som fattades igår som väldigt positivt. Det öppnar upp väldigt mycket nya möjligheter för oss.

Hur jobbar ni framåt i det här läget?

– Vi har styrelsemöte imorgon (Läs: idag, onsdag). Då är givetvis de här frågorna på agendan igen. Sedan kommer vi att sitta ner och ha möte med de involverade på torsdag för att diskutera hur vi tar det här vidare och lägger upp en plan för det.

Kommunen är tydlig med att hela det här borgensåtagandet vilar på att ni är ett SHL-lag, men hur tänker du kring den föresatsen givet att det inte finns några garantier sportsligt framåt?

– De (Kommunen) skriver någonting om att borgensåtagandet förutsätter att vi är ett SHL-lag för att vi ska kunna klara våra åtaganden och så är det. Om vi inte spelar i SHL mister vi jättestora intäkter. Det är nog rakt av 100 miljoner kronor som försvinner och då blir förutsättningarna helt annorlunda.

Ett slutligt beslut om frågan om borgen till Leksands IF tas av fullmäktige den 19 maj.
https://www.falukuriren.se/2025-05-07/l ... -positivt/
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Känslan när jag läser det där är att ni mer eller mindre får en gode man, hur tänker du kring det?
Lol.
- Därför ser jag beslutet som fattades igår som väldigt positivt. Det öppnar upp väldigt mycket nya möjligheter för oss.

Hur jobbar ni framåt i det här läget?
- Nu ska vi genast göra klart med en slovakisk kille som vår GM Thomas Johansson kommit långt med.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

– De (Kommunen) skriver någonting om att borgensåtagandet förutsätter att vi är ett SHL-lag för att vi ska kunna klara våra åtaganden och så är det. Om vi inte spelar i SHL mister vi jättestora intäkter. Det är nog rakt av 100 miljoner kronor som försvinner och då blir förutsättningarna helt annorlunda.
Ska detta tolkas som att nedflyttning = konkurs?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: ons 07 maj 2025, 16:08
Därför lobbar vår man på Aftonbladet för 16 lag i högsta serien och inget lag åker ur säsongen innan förändringen.
Men det stora problemet handlar om tv-pengar.

Det är den enorma skillnaden mellan SHL och hockeyallsvenskan som skapar den största klyftan.

Och de 14 SHL-lagen vill ogärna dela potten med ytterligare två lag.

Det tror jag är den största proppen när vi talar expansion.

Men jag har ett förslag:

Låt de två nya lagen i en 16-lagsserie dela på tv-potten första året och fördela sedan pengarna efter prestation och tv-exponering.

Det är vad man gör i brittiska Premier League, som drar in mer tv-pengar än någon annan liga.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... gor-som-pl
Driftkuckun blir vår hjälte.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Min känsla är ju att det här var det bättre alternativet av de två förslagen som låg uppe för beslut. Hade man fått de 58 miljoner man ville ha i borgensåtagande och amorteringsfritt i ett par år, vem säger att man inte hade satt sig i samma sits igen när man väl ska börja amortera igen? Visst, det blir kanske lite snålare nu några år men jag tror man kommer starkare ut efteråt.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Korrekt uppfattat.
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Einar Berg skrev: ons 07 maj 2025, 21:15
Korrekt uppfattat.
Får verkligen hoppas att vi inte hamnar i en kvalserie där hela existensen står på spel. Vilka spelare kommer ta sig an den utmaningen med den vetskapen...juniorer, legionärer, veteraner? Gummiarmar deluxe. Så jämnt som det är mellan strecken...
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

syd b. skrev: ons 07 maj 2025, 21:39
Einar Berg skrev: ons 07 maj 2025, 21:15

Korrekt uppfattat.
Får verkligen hoppas att vi inte hamnar i en kvalserie där hela existensen står på spel. Vilka spelare kommer ta sig an den utmaningen med den vetskapen...juniorer, legionärer, veteraner? Gummiarmar deluxe. Så jämnt som det är mellan strecken...
Bild

Berätta inte för spelarna inför säsongen att de är sista LIF-årgången om de åker ur.