2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö 4-1

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Sniper »

Förra lördagen, när Luleå gjort 0-2 en bit in i andra, befann vi oss i fritt fall. Sedan hände något.

Bild

Spelare med öga för målet klev fram. Men idag överlät Kjell-Erik & Max målskyttet till andra.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Stjärnan »

Klas skrev: lör 02 mar 2024, 18:24 Sämre nu på slutet, och som lök på laxen så ett jävla konstig mål ….

Hur gick den ens in…?

Inte ofta man ser tavlor av Filip, men det här lär väl kvala in som en sådan va… :roll:
Ja det får man nog säga. Hans första? Hur som helst så spelade han stabilt hela matchen vilket var skönt. Vet aldrig vad sånt där spökar till det annars.
Bra match. Vi gör fyra mål men skapar ju öppna lägen för att kunna göra 6 till. Synd och klaga på effektiviteten dock men… man blir lite frustrerad under match med alla missar.

Snyggt av Ashton. Det gjorde han riktigt bra och det såg ut som han inte gjort annat i sitt liv än att hänga in puckar högt. Men han såg varken lättad eller glad ut. Rena Bild
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Bagarn »

Skönt!
Fick vi Sveriges mest vältimade förlust-svit?


Håller med om att Elvenes MÅSTE upp i hierarkin igen. Om vi har några större ambitioner i år.
Han är tillbaka i slag.

34 och 25 tokdominerade ju isen tillsammans med brutala +\- siffror.

MKs speluppfattning är verkligen sämre än många på gubbinnebandyn på söndagar. Nästan sinnesjukt att inte se Östman helt sopren.
Man får vända det till att det är imponerande att göra en sådan lång karrär ändå i LIF.
På ren vilja.

Vid full trupp i slitsoelet lockar det med:

PC-LV-LE
MV-MH-JK
KÖ-PZ-FUS
CA-JK-OL


Har gett upp drömmen om att Lang producerar offensivt.
Han kanske ska vara Sveriges bäste 4 lina spelare.
Tänk er att matcha dem hårt mot övriga topplines.
Man kan ju såklart ha Östman där med.
Men tror tyvärr mer på Kalle som målgörare än Lang.

Sedan är man ibland sugen på något galet, att testa Lang som center.
Kanske skulle han göra det bra.
Tvinga in honom centralt.
Faller förmodligen på hans spelsinne dock.
8mars73
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 15:50

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av 8mars73 »

Stjärnan skrev: lör 02 mar 2024, 22:18
Klas skrev: lör 02 mar 2024, 18:24 Sämre nu på slutet, och som lök på laxen så ett jävla konstig mål ….

Hur gick den ens in…?

Inte ofta man ser tavlor av Filip, men det här lär väl kvala in som en sådan va… :roll:
Ja det får man nog säga. Hans första? Hur som helst så spelade han stabilt hela matchen vilket var skönt. Vet aldrig vad sånt där spökar till det annars.
Bra match. Vi gör fyra mål men skapar ju öppna lägen för att kunna göra 6 till. Synd och klaga på effektiviteten dock men… man blir lite frustrerad under match med alla missar.

Snyggt av Ashton. Det gjorde han riktigt bra och det såg ut som han inte gjort annat i sitt liv än att hänga in puckar högt. Men han såg varken lättad eller glad ut. Rena Bild
Det var snarare nånting uppgivet över Ashton efter målet. "Har gjort vad jag kan och det har inte räckt, och nu är det ändå för sent..."
På väg bort?
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Fjodor »

Catami skrev: lör 02 mar 2024, 21:43 Underhållande match med bra resultat. En överraskat bra klack med nya ramsor och melodier. Härligt!
Tycker tvärtom. När det är tryck och sittplats är engagerade drar de igång någon av sina sövande hyllningsramsor om sig själva. Ett monotont mässande i minst fem minuter ackompanjerat av hari krishna trummande och så är trycket som bortblåst.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
svepet
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 18:38

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av svepet »

Horndal skrev: lör 02 mar 2024, 19:29
svepet skrev: lör 02 mar 2024, 19:26
Aggeman skrev: lör 02 mar 2024, 19:19 Sätt upp Östman med Lang och Elvenes, så får Zacke dirigera fjärde. Elvenes måste ha någon som kan leverera skott på hans passningar.
Ja, eller som jag föreslog att byta plats på Kloos o Elvenes. Elvenes med Max skulle vara intressant. Att matcha Elvenes med 14 o 9 känns dock som slöseri med resurser….dålig coachning!
Tror mycket handlar om att hitta fart i kedjor. Tycker första har fungerat bra, andra likaså. Att tvunget hitta plats åt en Elvenes kan inte vara prio. När han är som bäst, så ska han inte spela i denna liga. När han är som sämst, så ska han inte spela i denna liga.
Självklart är det inte tvunget att som första prio hitta plats åt Elvenes. Men jag anser att vi har två spelare som sticker ut vad gäller spelintelligens och att hitta öppnande passningar för sina medspelare: Elvenes och FUS. Sen har vi två riktiga snipers, Max och Cehlarik. Så i min värld spelar en av dessa med FUS som Cehlarik nu gör. Och den andre med Elvenes. Visst funkar Kloos med Hrivik och Max bra, men så många mål blir det inte från den enheten. Förutom när Max snor pucken från motståndaren och sprättar upp den i nättaket :) .
Vidhåller att Elvenes åtminstone inte ska spela med Lang o PZ. Lang har sina förtjänster men nån killer på direktskott är han inte och PZ träffar numera inte ens en ladugårdsdörr från en meter tyvärr.
Användarens profilbild
svepet
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 18:38

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av svepet »

Fjodor skrev: lör 02 mar 2024, 23:14
Catami skrev: lör 02 mar 2024, 21:43 Underhållande match med bra resultat. En överraskat bra klack med nya ramsor och melodier. Härligt!
Tycker tvärtom. När det är tryck och sittplats är engagerade drar de igång någon av sina sövande hyllningsramsor om sig själva. Ett monotont mässande i minst fem minuter ackompanjerat av hari krishna trummande och så är trycket som bortblåst.
Bra tryck större delen av matchen men jag håller verkligen med om de sista två minutrarna av matchen. När sittplats var med så körde de en av de tråkigaste ramsorna som jag tycker är såååååå seg och förstörde helt möjligheten till riktigt tryck som avslutning. Istället får de igång "hoppa om du..." med sittplats efter matchen när hälften gått hem....
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Aggeman »

8mars73 skrev: lör 02 mar 2024, 23:08
Det var snarare nånting uppgivet över Ashton efter målet. "Har gjort vad jag kan och det har inte räckt, och nu är det ändå för sent..."
På väg bort?
Även om han beskrivs som väldigt laglojal så finns det säkert en stor frustration i honom, vilket jag anser är helt befogad. Fått sitta två matcher utan en sekund på isen, och helt struken i torsdags. Vad grundar sig den brutal bänkningen i? Vad har han gjort sämre än övriga gubbar i fjärdelinan? Karlsson exempelvis är en förtjänstfullt hårt arbetande spelare, men att han ska gå före Ashton i uppställningen finns inte.

Under sitt korta inhopp visar han vad man får av honom, en riktig slitvarg och puckvinnare som gör skillnad.
8mars73
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 15:50

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av 8mars73 »

Aggeman skrev: sön 03 mar 2024, 00:46
8mars73 skrev: lör 02 mar 2024, 23:08
Det var snarare nånting uppgivet över Ashton efter målet. "Har gjort vad jag kan och det har inte räckt, och nu är det ändå för sent..."
På väg bort?
Även om han beskrivs som väldigt laglojal så finns det säkert en stor frustration i honom, vilket jag anser är helt befogad. Fått sitta två matcher utan en sekund på isen, och helt struken i torsdags. Vad grundar sig den brutal bänkningen i? Vad har han gjort sämre än övriga gubbar i fjärdelinan? Karlsson exempelvis är en förtjänstfullt hårt arbetande spelare, men att han ska gå före Ashton i uppställningen finns inte.

Under sitt korta inhopp visar han vad man får av honom, en riktig slitvarg och puckvinnare som gör skillnad.
Men om en av de 12/13:de spelarna kostar mer än dubbelt så mycket som den andra och utfallet ändå blir ungefär det samma, så kanske marginalkostnaden är föremål för utvärdering och omprövning i en förhandling?
Det är väl dags i hans fall, och det nu utgående kontraktet skrevs ju på den tiden som poängen rullade in i match efter match under spel i det två första linorna. En sargkung i fjärdekedjan får nog kosta nånting annat än det han var när kontraktet skrevs för tre år sedan.
Nu har han säsongsavslutningen på sig att visa nånting och han erbjuds väldigt lite speltid för att göra det. Hoppas att han ändå sätter sitt märke under den tid han får, han vill nog ändå vara kvar här.
Användarens profilbild
Einar Berg
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:31

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Einar Berg »

8mars73 skrev: lör 02 mar 2024, 23:08
Stjärnan skrev: lör 02 mar 2024, 22:18
Klas skrev: lör 02 mar 2024, 18:24 Sämre nu på slutet, och som lök på laxen så ett jävla konstig mål ….

Hur gick den ens in…?

Inte ofta man ser tavlor av Filip, men det här lär väl kvala in som en sådan va… :roll:
Ja det får man nog säga. Hans första? Hur som helst så spelade han stabilt hela matchen vilket var skönt. Vet aldrig vad sånt där spökar till det annars.
Bra match. Vi gör fyra mål men skapar ju öppna lägen för att kunna göra 6 till. Synd och klaga på effektiviteten dock men… man blir lite frustrerad under match med alla missar.

Snyggt av Ashton. Det gjorde han riktigt bra och det såg ut som han inte gjort annat i sitt liv än att hänga in puckar högt. Men han såg varken lättad eller glad ut. Rena Bild
Det var snarare nånting uppgivet över Ashton efter målet. "Har gjort vad jag kan och det har inte räckt, och nu är det ändå för sent..."
På väg bort?
Stämmer. Han blir inte kvar nästa säsong.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Aggeman »

8mars73 skrev: sön 03 mar 2024, 06:21
Aggeman skrev: sön 03 mar 2024, 00:46
8mars73 skrev: lör 02 mar 2024, 23:08
Det var snarare nånting uppgivet över Ashton efter målet. "Har gjort vad jag kan och det har inte räckt, och nu är det ändå för sent..."
På väg bort?
Även om han beskrivs som väldigt laglojal så finns det säkert en stor frustration i honom, vilket jag anser är helt befogad. Fått sitta två matcher utan en sekund på isen, och helt struken i torsdags. Vad grundar sig den brutal bänkningen i? Vad har han gjort sämre än övriga gubbar i fjärdelinan? Karlsson exempelvis är en förtjänstfullt hårt arbetande spelare, men att han ska gå före Ashton i uppställningen finns inte.

Under sitt korta inhopp visar han vad man får av honom, en riktig slitvarg och puckvinnare som gör skillnad.
Men om en av de 12/13:de spelarna kostar mer än dubbelt så mycket som den andra och utfallet ändå blir ungefär det samma, så kanske marginalkostnaden är föremål för utvärdering och omprövning i en förhandling?
Det är väl dags i hans fall, och det nu utgående kontraktet skrevs ju på den tiden som poängen rullade in i match efter match under spel i det två första linorna. En sargkung i fjärdekedjan får nog kosta nånting annat än det han var när kontraktet skrevs för tre år sedan.
Nu har han säsongsavslutningen på sig att visa nånting och han erbjuds väldigt lite speltid för att göra det. Hoppas att han ändå sätter sitt märke under den tid han får, han vill nog ändå vara kvar här.
Jag tycker inte lön eller ett utgående kontrakt ska väga in vilka som får spela. Det handlar om att sätta det bästa laget på isen, och Ashton är mycket bättre än exempelvis Karlsson.

Om han ska vara kvar nästa säsong är en annan fråga.
8mars73
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 15:50

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av 8mars73 »

Aggeman skrev: sön 03 mar 2024, 10:46
8mars73 skrev: sön 03 mar 2024, 06:21
Aggeman skrev: sön 03 mar 2024, 00:46

Även om han beskrivs som väldigt laglojal så finns det säkert en stor frustration i honom, vilket jag anser är helt befogad. Fått sitta två matcher utan en sekund på isen, och helt struken i torsdags. Vad grundar sig den brutal bänkningen i? Vad har han gjort sämre än övriga gubbar i fjärdelinan? Karlsson exempelvis är en förtjänstfullt hårt arbetande spelare, men att han ska gå före Ashton i uppställningen finns inte.

Under sitt korta inhopp visar han vad man får av honom, en riktig slitvarg och puckvinnare som gör skillnad.
Men om en av de 12/13:de spelarna kostar mer än dubbelt så mycket som den andra och utfallet ändå blir ungefär det samma, så kanske marginalkostnaden är föremål för utvärdering och omprövning i en förhandling?
Det är väl dags i hans fall, och det nu utgående kontraktet skrevs ju på den tiden som poängen rullade in i match efter match under spel i det två första linorna. En sargkung i fjärdekedjan får nog kosta nånting annat än det han var när kontraktet skrevs för tre år sedan.
Nu har han säsongsavslutningen på sig att visa nånting och han erbjuds väldigt lite speltid för att göra det. Hoppas att han ändå sätter sitt märke under den tid han får, han vill nog ändå vara kvar här.
Jag tycker inte lön eller ett utgående kontrakt ska väga in vilka som får spela. Det handlar om att sätta det bästa laget på isen, och Ashton är mycket bättre än exempelvis Karlsson.

Om han ska vara kvar nästa säsong är en annan fråga.
Kan inte se att jag har skrivit det heller, bara att jag utläste besvikelse i hans ansikte.
Kan hålla med dig om att han är bättre än MK, och kanske kommer att visa sina kvaliteter i kommande matcher om inte annat för sin egen framtid.
Om han får chansen.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Aggeman »

8mars73 skrev: sön 03 mar 2024, 11:31
Aggeman skrev: sön 03 mar 2024, 10:46
8mars73 skrev: sön 03 mar 2024, 06:21

Men om en av de 12/13:de spelarna kostar mer än dubbelt så mycket som den andra och utfallet ändå blir ungefär det samma, så kanske marginalkostnaden är föremål för utvärdering och omprövning i en förhandling?
Det är väl dags i hans fall, och det nu utgående kontraktet skrevs ju på den tiden som poängen rullade in i match efter match under spel i det två första linorna. En sargkung i fjärdekedjan får nog kosta nånting annat än det han var när kontraktet skrevs för tre år sedan.
Nu har han säsongsavslutningen på sig att visa nånting och han erbjuds väldigt lite speltid för att göra det. Hoppas att han ändå sätter sitt märke under den tid han får, han vill nog ändå vara kvar här.
Jag tycker inte lön eller ett utgående kontrakt ska väga in vilka som får spela. Det handlar om att sätta det bästa laget på isen, och Ashton är mycket bättre än exempelvis Karlsson.

Om han ska vara kvar nästa säsong är en annan fråga.
Kan inte se att jag har skrivit det heller, bara att jag utläste besvikelse i hans ansikte.
Kan hålla med dig om att han är bättre än MK, och kanske kommer att visa sina kvaliteter i kommande matcher om inte annat för sin egen framtid.
Om han får chansen.
Medveten om att du inte skrev det, spekulerar kring hur tankarna kan tänkas gå bland tränarna när de formerar laget. Jag kunde tydliggjort det bättre.

Givetvis måste Ashton förvänta sig att gå ner i lön vid en eventuell förlängning. Jag tycker dock det är problematiskt då det alltid pratas så mycket om kontrakten nästa år under pågående säsong. Att vi supportrar kan diskutera det är rimligt, men att spelare gör det kan leda till fokus på fel saker (se Lindholm). Jag tycker i den mån det går att man ska diskutera detta när säsongen är slut. Men det är väl marknaden som inte tillåter klubbar att ha is i magen.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö 4-1

Inlägg av bjernagris »

Angående vem av Karlsson och Ashton som ska gå först in i laguppställningen antar jag att tränarna resonerar utifrån hur väl respektive spelare lyckas utföra det spelsystem som är satt. SHL är ju en systempräglad liga som handlar om att sätta en framgångsrik spelmodell och sedan genomföra denna. Speciellt i defensiv samt omställnings-/uppspelsfas är detta viktigt. Växjö är bäst på detta och har därmed kunnat skörda stora framgångar.

Mot bakgrund av detta förstår jag att tränarna väljer att gå med Karlsson, även om det är uppenbart att Ashton har större offensiv uppsida. Karlsson fyller en roll som checkingspelare och trots hans trubbiga offensiv passar han bättre in i spelsystemet. Om det i Ashtons fall stämmer att han har svårt att ta till sig av instruktioner och därmed anamma spelsättet - vilket jag tycker märks då han har en tendens att fladdra runt på isen samt sprida puckar runtomkring sig - så kan jag förstå att tränarna väljer att gå med Martin Karlsson; färre "mistakes per 60".

Angående beslut om förlängning av Ashtons kontrakt bidrar säkert ovan beskrivna situation, sen är det väl som alltid en fråga om prestation i förhållande till kostnad.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö 4-1

Inlägg av Sniper »

Utöver poängmakande - hur har Ashton varit i slutspel? Poängmässigt har det varit skralt både hos oss och i KHL. 1+0 på 24 matcher (målet kom mot Örebro). Man få gå tillbaka tio år för att hitta andra siffror. 4+5 på 12 matcher i Toronto Marlies 2013-14 https://www.eliteprospects.com/player/2 ... ter-ashton