(...)
Som tabellen ser ut just nu är det nog för att hålla mer än halva seriens fans vakna på nätterna.
Ingen går säker.
Ett belysande exempel:
Leksand låg sjua och just under övre slutspelsstrecket när de hade 1-0 efter en period hemma mot Malmö i lördags.
Sedan vände skåningarna och vann med 4-1 och förstörde hemmatränaren Challe Berglunds 60-årsdag.
När matchen var över låg de tia.
Och redan i nästa omgång, på torsdag, kan de vara på kvalplats om de förlorar borta mot Växjö och övriga resultat går emot.
I så fall ett ras på sex placeringar på fem spelade perioder.
Det är knappast troligt att det blir så, men det visar hur otroligt jämt det är från plats sju och nedåt.
Och att Leksand är tillbaka som lindansarlag.
Sedan får vi se om det är tillfälligt eller inte.
(...)
Örebro är ju så usla just nu att de varit i fritt fall sedan slutet av november.
De har sex raka förluster och har bara vunnit två av de femton senaste matcherna.
Det är en av de största förvandlingarna jag sett av ett lag på den här nivån.
I höstas var Örebro den stora sensationen och jag minns att jag tog på mig dumstruten för att ha tippat dem sist inför den här säsongen.
Förstakedjan med Patrik Karlkvist, Kalle Kossila och Patrik Puistola var hetast i hela ligan.
Och även om det svänger i hockey, så såg jag inte det här komma.
Från topplag till att ha ett hotande kvalstreck som närmar sig med rekordfart.
Nu är jag farligt nära att få rätt.
För om inte Örebro vänder den här trenden är de dömda att sjunka hela vägen till jumboplatsen.
Nu väntar en ödesvecka för Niklas Erikssons gäng, då de möter Malmö borta på torsdag och sedan HV71 hemma på lördag.
Jag ser inget större hopp just nu för ett lag som saknar både självförtroende och marginaler på sin sida.
Det blir kvalspel till slut.
Motståndare?
Svårare fråga. Jag är lite orolig för Leksand med sin dåliga ekonomi, skadebenägna trupp och svajiga målvaktsspel.
Klubben som kvalat mest på hela 2000-talet.
Men jag säger Leksand, just på grund av lagets historia.
Alltid retar det någon.
Och en tröst:
Min spåkula är sliten och det är hopplöst att tippa en serie som kan sluta hur som helst.
Men ingen kommer ihåg en fegis.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ottenstrid
SHL 24/25
-
Re: SHL 24/25
Wennerholm:
-
Re: SHL 24/25
Goda nyheter för oss - men inte så goda att också Örebro kan andas ut.
Klubbföreträdarna har för övrigt lite olika hållning när det gäller tabelläget:
Tre poäng ner till kval, stressar det dig?
– Det är fyra poäng upp till sjätteplatsen. Jag tittar på vårt spel och konstaterar att vi spelar helt okej, men har svårt att få med oss poängen.
– Jag väljer hellre se att vi har fyra poäng upp till sjätteplatsen där Skellefteå ligger på 51 poäng medan vi har 47. Det beror på vilken vinkel man vill ha på artikeln, men jag väljer att titta uppåt.
https://hockeysverige.se/shl/utspelet-v ... -svara-pa/
– Katastrofläget är ju om man skulle halka ner i allsvenskan. Det vill vi inte tänka på en gång men vi resonerar ju kring det så klart, säger ordföranden Ulf Rohlén till Nerikes Allehanda.
https://hockeynews.se/nyheter/krismote- ... dflyttning