Matchställ och klubbmärken

Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av bjernagris »

Aggeman skrev: fre 01 dec 2023, 10:31 I Linköpings relativt korta historia har det inte förändrats särkilt mycket i klubbmärke och färgsättning. Många supportrar tycks vilja se den gamla loggan med det fluffigare lejonet permanent på deras tröjor.

Jag skulle säga att ingen av klubbmärkena är särkilt vackra, men om jag ska lägga min röst på någon får det bli det äldre. Dock blir det fult oavsett när man misshandlar tröjan med en hiskelig mängd reklam i olika färger.

IMG_7776.jpeg

Jag tycker det var snyggare när de hade ett mer stilrent helblått ställ istället. Typ det som bars när Andreas Pihl härjade: https://youtu.be/7Z6E8W2RRA0?si=v4HAlWvA8YjIIHYU
Det klubbmärket är ju tveklöst snyggare än deras nuvarande. Jag gillar även det internationella greppet inte bara genom att kalla klubb för "Club" utan att de skippar prickarna över ö:et i "Linkopings". Det där är en klubb (club) med tydligt sikte på CHL!
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

bjernagris skrev: fre 01 dec 2023, 11:14
Det klubbmärket är ju tveklöst snyggare än deras nuvarande. Jag gillar även det internationella greppet inte bara genom att kalla klubb för "Club" utan att de skippar prickarna över ö:et i "Linkopings". Det där är en klubb (club) med tydligt sikte på CHL!
Skölden omöjliggör att få plats med prickarna också, men det kanske är ett medvetet val.

Att det blev just ”Cluben” härstammar från att de inte ville ha initialerna ”LIK”. Annars skulle de kunna valt att döpa sig till Idrottsförening, vilket skulle gjort att det finns två ”LIF” i SHL idag, ett med anrik historia och ett utan!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av bjernagris »

Aggeman skrev: fre 01 dec 2023, 11:29Skölden omöjliggör att få plats med prickarna också, men det kanske är ett medvetet val.

Att det blev just ”Cluben” härstammar från att de inte ville ha initialerna ”LIK”. Annars skulle de kunna valt att döpa sig till Idrottsförening, vilket skulle gjort att det finns två ”LIF” i SHL idag, ett med anrik historia och ett utan!
Den reflektionen gjorde man måhända inte i Lillehammer år 1957. LHK hade ju annars varit ett alternativ för Linköpings lag.
Bild
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

bjernagris skrev: fre 01 dec 2023, 16:07
Aggeman skrev: fre 01 dec 2023, 11:29Skölden omöjliggör att få plats med prickarna också, men det kanske är ett medvetet val.

Att det blev just ”Cluben” härstammar från att de inte ville ha initialerna ”LIK”. Annars skulle de kunna valt att döpa sig till Idrottsförening, vilket skulle gjort att det finns två ”LIF” i SHL idag, ett med anrik historia och ett utan!
Den reflektionen gjorde man måhända inte i Lillehammer år 1957. LHK hade ju annars varit ett alternativ för Linköpings lag.
Bild
Det har du helt rätt i! Det vore ju det naturliga att döpa sig till LHK.

Lillehammers tröjor påminner till viss del om LHCs…

IMG_7778.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Lite gult minsann. Och busen Broström rena svärmorsdrömmen där i mitten!

Bild
1980
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Chris »

Thomas Wassberg uppe till höger. På den tiden kunde man alltså vara elit inom flera sporter
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Wittgenstein »

Och Alfred E. Neuman, andra raden, fjärde från vänster.

(Lite elakt. Men mot frölundaiter får man väl vara lite elak ibland).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Chris »

Hehe..
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: mån 04 dec 2023, 13:42 Lite elakt
Äh. Broström är för övrigt inte bara svärmorsdröm på den där bilden. Han ÄR svärmor.

* * *

Här är han en elak jäkel.

Bild
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Wittgenstein »

Här är han en elak jäkel.
Dåså, då fick han bara vad han förtjänade, med andra ord.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Nu när man ser Frölundas tröjor in action kan man konstatera att de är riktigt fula. Design, reklam, och färgsättning är punkter som de har misslyckats med. Varför inte titta tillbaka historiskt, och ta inspiration därifrån när man väl har chansen att göra något nytt från grunden?
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Jag skulle vilja likställa Rögle med Belgiens landslag i fotboll, båda har över tid varit uppsnackad utan att vinna något.

Rögle har i mitt tycke ett helt okej klubbmärke, inte jättesnyggt men andas ändå lite historia. Däremot har jag väldigt svårt för deras färgsättning på tröjorna.

Strax före milleniumskiftet drogs de med i den amerikaniserade våg som drog in över Sverige, och de lade både färgsättningen och klubbmärket åt sidan.

Rögle Griffins:
IMG_7792.jpeg


Matchtröjorna är inte att leka med: https://images.app.goo.gl/9HzTV8TdMhma8G497
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Chris »

Hmm..många frågor där. Gripen ser inte helt övertygande ut, inte Lerinsk om man så säger! Sedan reklam för både ”Nytta” och ”Lätta”, är inte (var inte) det båda smörgåsmargarin, är de från samma tillverkare. En snabb googling ger att ”Lätta” tillverkas av Upfield som är en avknoppning från Unilever och således ”utländskt”. Att Griffins hade ”Lättareklam” var nog också för att fabriken låg/ligger i Helsingborg. Det mesta talar således för att ”Nytta” också gjordes där.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Bild
Björklöven Lynx

Lucka 18: Snart ringer det?

#18 Thomas Johansson testar Jörgen Wikström med ett slagskott, varpå Lynx-målvakten släpper ner pucken och spelar rakt i gapet på Tjommes backkollega Björn Nord så han också får testa.
(Challe Berglund har dessförinnan satt sitt slagskott mellan benen på Wikström)
https://www.youtube.com/watch?v=6NxRsGif8Hs
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: sön 17 dec 2023, 21:41 Bild
Björklöven Lynx

Lucka 18: Snart ringer det?

#18 Thomas Johansson testar Jörgen Wikström med ett slagskott, varpå Lynx-målvakten släpper ner pucken och spelar rakt i gapet på Tjommes backkollega Björn Nord så han också får testa.
(Challe Berglund har dessförinnan satt sitt slagskott mellan benen på Wikström)
https://www.youtube.com/watch?v=6NxRsGif8Hs
Omgång 3:
24 september 1998 IF Björklöven-Leksands IF 1-1 (1-0, 0-1, 0-0, 0-0) 3421 Umeå ishall

Jag minns fortfarande chocken av att se Leksand spela i tröjor utan gult. Var helt oförberedd.