Wittgenstein skrev: ons 02 apr 2025, 18:33
Herrejösses, jag trodde förra silly season var trist. Men detta. Ge mig lite riktigt skvaller nu. Har han som inte är Olle Öst tystnat?
Nu har både jag och Lampa bjudit på lite matnyttigt, men du visar ingen tacksamhet, så jag går tillbaka till det 1 april-relaterade.
Närmare bestämt till San Francisco Spiders*. De spelade helt kort i insomnade IHL, ligan där Johan Hedberg inledde sina år i Nordamerika.
I väntan på Leksands Hedberg-presentation kan vi här höra honom berätta om detta IHL:
Lampa skrev: mån 03 feb 2025, 21:15
En värvning som slår mig som logiskt nästa säsong är Axel Jonsson-Fjällby. Utgående kontrakt, har haft fina siffror i AHL men hackat lite likt övriga laget denna säsongen.
Stämmer in på rätt ålder, djurgårdare, Tjomme har haft honom, bör vara polare med Vejdemo (typ samma ålder).
Axel Jonsson-Fjällby blickar mot SHL
Djurgården kämpar just nu för att nå SHL. Om klubben lyckas kan en fin förstärkning vara på plats till kommande säsong.
Det handlar om Axel Jonsson-Fjällby, 27, som blev en riktig publikfavorit på Hovet när han bildade den frejdiga juniorkedjan tillsammans med bröderna Marcus och Jonathan Davidsson.
AJF har utgående kontrakt med Winnipeg och har tillbringat hela säsongen i AHL. Uppgifter säger att det nu är aktuellt med en flytt till SHL och att Djurgården, om de går upp, är ett alternativ.
Det har gått sex år sedan han lämnade Djurgården och bortsett från en kort sejour i Västervik, där han återförenades med bröderna Davidsson, har AJF spelat i Nordamerika. 99 matcher i NHL för Washington och Winnipeg och drygt 250 matcher i AHL har det blivit.
Nu är inte Djurgården i SHL än och inte ensamt om att söka forwards. I Frölunda tar exempelvis Robert Ohlsson över kommande säsong och det var han som tränade Jonsson-Fjällby i Djurgården och även gav honom smeknamnet ”Jägaren”. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... rdens-drom
Lampa skrev: mån 03 feb 2025, 21:15
En värvning som slår mig som logiskt nästa säsong är Axel Jonsson-Fjällby. Utgående kontrakt, har haft fina siffror i AHL men hackat lite likt övriga laget denna säsongen.
Stämmer in på rätt ålder, djurgårdare, Tjomme har haft honom, bör vara polare med Vejdemo (typ samma ålder).
Axel Jonsson-Fjällby blickar mot SHL
Djurgården kämpar just nu för att nå SHL. Om klubben lyckas kan en fin förstärkning vara på plats till kommande säsong.
Det handlar om Axel Jonsson-Fjällby, 27, som blev en riktig publikfavorit på Hovet när han bildade den frejdiga juniorkedjan tillsammans med bröderna Marcus och Jonathan Davidsson.
AJF har utgående kontrakt med Winnipeg och har tillbringat hela säsongen i AHL. Uppgifter säger att det nu är aktuellt med en flytt till SHL och att Djurgården, om de går upp, är ett alternativ.
Det har gått sex år sedan han lämnade Djurgården och bortsett från en kort sejour i Västervik, där han återförenades med bröderna Davidsson, har AJF spelat i Nordamerika. 99 matcher i NHL för Washington och Winnipeg och drygt 250 matcher i AHL har det blivit.
Nu är inte Djurgården i SHL än och inte ensamt om att söka forwards. I Frölunda tar exempelvis Robert Ohlsson över kommande säsong och det var han som tränade Jonsson-Fjällby i Djurgården och även gav honom smeknamnet ”Jägaren”. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... rdens-drom
* * *
Efter beskedet om Tomas Mitell meddelar nu Karlstadsklubben att tre andra ledare lämnar.
(...)
Ledarna det handlar om är assisterande coacherna Johan Hedberg och Thomas Rhodin samt målvaktstränaren Maciej Szwoch.
Den förstnämnda är klar som ny huvudtränare för Leksand, en nyhet Expressen avslöjade i februari. Vad som händer med de andra två är oklart. https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... att-lamna/
Någon i Masugnen föreslog att Tjomme inte är på "europeiska kontinenten" för att värva utan för att göra sig av med spelare. Gärna för mig. Ett annat långskott är att han ska försöka övertyga Christer Olsson att återvända till Leksand. Bara för att FK kallar det "scoutingresa" behöver det inte vara scoutingresa.
Johan Hedberg ansvarade för målvakterna och var tränargruppens ”Eye in the sky” under matcherna, vilket betyder att han satt på pressläktaren med direktkontakt med kollegerna i båset för att rapporterna om motståndarnas spelsystem och taktiska drag.
Han jobbade nära DeBoer och var inblandad i allt som rörde träningar och matcher med Sharks under fyra och en halv säsonger i NHL.
– Nu känner jag mer och mer att jag vill vara min egen boss. Det lockar att få testa egna idéer och tankar. Jag har tillbringat de senaste trettio åren inom elithockeyn och tycker att det är tid att pröva mina egna vingar. Men jag vill börja på en nivå, som jag klarar av. Så jag tittar på Europa. https://www.expressen.se/sport/hockey/n ... -lagt-sig/