2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Wiborg »

Fjodor skrev: fre 19 jan 2024, 14:07 2 matchers avstängning för knätacklingen, alltid något.
Rimligt
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: fre 19 jan 2024, 14:21
Fjodor skrev: fre 19 jan 2024, 14:07 2 matchers avstängning för knätacklingen, alltid något.
Rimligt
Ja. Men hade varit kul om det blivit 4.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Eastis »

Ja det är väl rimligt med två matcher. Man skulle ju vilja få nämndens motivering för avstängningen av Lindholm i höstas, den sticker ju verkligen ut.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Stjärnan »

Eastis skrev: fre 19 jan 2024, 17:00 Ja det är väl rimligt med två matcher. Man skulle ju vilja få nämndens motivering för avstängningen av Lindholm i höstas, den sticker ju verkligen ut.
Huvudskador bör nog anses som värre kan jag tycka. Men 5 matcher var för långt.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Eastis »

Stjärnan skrev: fre 19 jan 2024, 17:40
Eastis skrev: fre 19 jan 2024, 17:00 Ja det är väl rimligt med två matcher. Man skulle ju vilja få nämndens motivering för avstängningen av Lindholm i höstas, den sticker ju verkligen ut.
Huvudskador bör nog anses som värre kan jag tycka. Men 5 matcher var för långt.
Jo det är klart att vi inte vill ha huvudskador men vi kan ju inte heller haven regelbok som tar hänsyn till hur illa nån skadar sig.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Stjärnan »

Eastis skrev: fre 19 jan 2024, 21:45
Stjärnan skrev: fre 19 jan 2024, 17:40
Eastis skrev: fre 19 jan 2024, 17:00 Ja det är väl rimligt med två matcher. Man skulle ju vilja få nämndens motivering för avstängningen av Lindholm i höstas, den sticker ju verkligen ut.
Huvudskador bör nog anses som värre kan jag tycka. Men 5 matcher var för långt.
Jo det är klart att vi inte vill ha huvudskador men vi kan ju inte heller haven regelbok som tar hänsyn till hur illa nån skadar sig.
Det har vi ju.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: fre 19 jan 2024, 17:40
Eastis skrev: fre 19 jan 2024, 17:00 Ja det är väl rimligt med två matcher. Man skulle ju vilja få nämndens motivering för avstängningen av Lindholm i höstas, den sticker ju verkligen ut.
Huvudskador bör nog anses som värre kan jag tycka. Men 5 matcher var för långt.
Ja, speciellt med tanke på att det fortfarande anses som det farligaste som gjorts på en SHL-rink den här säsongen. I mina ögon har det varit klart värre saker, även av återfallsförbrytare, som har fått kortare avstängningar.
Pain is temporary, glory is forever
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Pellefant »

Wiborg skrev: mån 22 jan 2024, 08:45
Stjärnan skrev: fre 19 jan 2024, 17:40
Eastis skrev: fre 19 jan 2024, 17:00 Ja det är väl rimligt med två matcher. Man skulle ju vilja få nämndens motivering för avstängningen av Lindholm i höstas, den sticker ju verkligen ut.
Huvudskador bör nog anses som värre kan jag tycka. Men 5 matcher var för långt.
Ja, speciellt med tanke på att det fortfarande anses som det farligaste som gjorts på en SHL-rink den här säsongen. I mina ögon har det varit klart värre saker, även av återfallsförbrytare, som har fått kortare avstängningar.
Där har du en bra idé att uppmärksamma den här avstängningskommiteen på, återfallsförbrytare bör ju plussas på en extra avstängningsmatch varje gång dom återkommer och blir dömda så att säga.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Lillgud »

Eastis skrev: fre 19 jan 2024, 17:00 Ja det är väl rimligt med två matcher. Man skulle ju vilja få nämndens motivering för avstängningen av Lindholm i höstas, den sticker ju verkligen ut.
————-

Motiveringen från nämnden löd:
Tacklingen innebär stor skaderisk och är respektlös.

Den tacklade spelaren är uppvaktad av andra spelare när tacklingen utdelas.
Tacklingen, som sker från blindside, träffar huvudet med en uppåtgående rörelse och kraften är riktad mot huvudet.
Den tacklade spelaren kan inte i någon väsentlig mån anses ha bidragit till att tacklingen träffar huvudet.

——————

- Den tar rakt i huvudet, den är väldigt tydlig, TV4:s kommentator Johan Edlund.

– Axeln sitter klockrent på hakspetsen på Björklund. När man ser reprisen så är det en axelskåpa rakt i huvudet. Jag tror att få invänder sig mot det matchstraffet, sa experten Sanny Lindström när Anton Lindholm delade ut en smäll mot Färjestads Henrik Björklund under gårdagen.

- Det var ett klumpigt agerande säger TV4 experten Almen Bibic.

——————

Ingen annan spelare under säsongens gång…
Har väll hittills släckt en spelare så länge heller….
Färjestad har sen efter händelsen spelat 30matcher….
Utan att Henrik Björklund har kunnat medverka…
Dock finns förhoppningar om ett testförsök snart…

—————
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Wiborg »

Lillgud skrev: ons 24 jan 2024, 23:28
Eastis skrev: fre 19 jan 2024, 17:00 Ja det är väl rimligt med två matcher. Man skulle ju vilja få nämndens motivering för avstängningen av Lindholm i höstas, den sticker ju verkligen ut.
————-

Motiveringen från nämnden löd:
Tacklingen innebär stor skaderisk och är respektlös.

Den tacklade spelaren är uppvaktad av andra spelare när tacklingen utdelas.
Tacklingen, som sker från blindside, träffar huvudet med en uppåtgående rörelse och kraften är riktad mot huvudet.
Den tacklade spelaren kan inte i någon väsentlig mån anses ha bidragit till att tacklingen träffar huvudet.

——————

- Den tar rakt i huvudet, den är väldigt tydlig, TV4:s kommentator Johan Edlund.

– Axeln sitter klockrent på hakspetsen på Björklund. När man ser reprisen så är det en axelskåpa rakt i huvudet. Jag tror att få invänder sig mot det matchstraffet, sa experten Sanny Lindström när Anton Lindholm delade ut en smäll mot Färjestads Henrik Björklund under gårdagen.

- Det var ett klumpigt agerande säger TV4 experten Almen Bibic.

——————

Ingen annan spelare under säsongens gång…
Har väll hittills släckt en spelare så länge heller….
Färjestad har sen efter händelsen spelat 30matcher….
Utan att Henrik Björklund har kunnat medverka…
Dock finns förhoppningar om ett testförsök snart…

—————
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med inlägget... Tycker du att fem matcher var rimligt för det som Lindholm gjorde? Jag kan tycka att två matcher kanske hade varit mer rimligt där han går in och försöker sätta en axel i bröstet men råkar träffa lite för högt och det blir en olycklig träff på hakan. Inga intentioner till att skada, ingen återfallsförbrytare. Eller tycker du att man ska ta hänsyn till hur allvarligt en spelare blir skadad så man blandar in tur och otur med fula saker som träffar mer eller mindre illa?

Jag står fortfarande fast vid att Lindholms tackling på inget sätt kan vara det fulaste som hänt på en SHL-rink i år. Det är bara att kolla igenom alla avstängningar hittills så tycker i alla fall jag att åtminstone 1/3 är minst lika fult eller fulare.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-18 Torsdag 19:00 Linköping - Leksand 2-5

Inlägg av Aggeman »

Många supportrar är trötta på hobbyhuliganerna på ståplats. Ganska underhållande läsning i brist på annat.

https://hockeybulletin.se/d/2774-avsatt-white-lions