2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda 3-0

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 29 feb 2024, 22:07 Vem startar matchtråd?
Själv har jag alldeles för dåliga stats.
harfager fortsätter (han kanske var på match och måste hinna hem först).
Han hade en segersvit sista säsongen på Superstars forum. Kan ske igen!

P.S. Glöm ej att skriva in 3-0 :YMPARTY: D.S.
harfager skrev: tis 27 feb 2024, 23:08 Äh vad fan. Jag gör väl säsongsdebut när ingen tar pinnen. Kommer garanterat glömma lägga in slutresultat säger jag redan nu.
2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö
Senast redigerad av Sniper den tor 29 feb 2024, 22:40, redigerad totalt 1 gång.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Fjodor skrev: tor 29 feb 2024, 22:32
Aggeman skrev: tor 29 feb 2024, 22:26
Stjärnan skrev: tor 29 feb 2024, 22:18
Men vilka huvudtacklingar ska de då fälla? Alla är ju olyckshändelser.
Vissa är satsningar är ju riktigt vårdslösa vilket inte i min värld kan ses som en olyckshändelse. I den här situationen är bara en spelare påkopplad på ett fysiskt spel, därav den olyckliga utgången. Båda har ett ansvar tjatar alla om, regelboken säger annat. Regelboken bör ses över helt enkelt, vilket också kan resultera i att tacklingsmottagaren förstår att han också har ett ansvar. I annat fall kommer kampsituationer i hockeyn i det långa loppet dö ut.
Det är möjligt, men herregud vilket rabalder det kommer att bli över olika bedömningar. Alla kommer att ha olika tolkningar om vems ansvaret är och en part i målet kommer alltid ha åsikter kring bedömningen.
Ja, det skulle bli parodi. Lika bra att fortsätta som nu.

För övrigt var domarna bra ikväll. Tyckte de släppte många Frölunda utvisningar som vanligt men i repriserna så var det nog rätt i alla situationer. De släppte några tveksamma men åt bägge håll. Precis som man bör. Bra!
Filip gör sig rättvisa, stabil och stor anledning till segern ikväll, samt i tisdags. Tur han kom in i grevens tid där. Blir intressant att se hur han tacklar att stå fyra raka täta matcher. (Tyvärr får han aldrig stå resten även om han håller nollan i dessa fyra)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av Aggeman »

Fjodor skrev: tor 29 feb 2024, 22:32
Aggeman skrev: tor 29 feb 2024, 22:26
Stjärnan skrev: tor 29 feb 2024, 22:18
Men vilka huvudtacklingar ska de då fälla? Alla är ju olyckshändelser.
Vissa är satsningar är ju riktigt vårdslösa vilket inte i min värld kan ses som en olyckshändelse. I den här situationen är bara en spelare påkopplad på ett fysiskt spel, därav den olyckliga utgången. Båda har ett ansvar tjatar alla om, regelboken säger annat. Regelboken bör ses över helt enkelt, vilket också kan resultera i att tacklingsmottagaren förstår att han också har ett ansvar. I annat fall kommer kampsituationer i hockeyn i det långa loppet dö ut.
Det är möjligt, men herregud vilket rabalder det kommer att bli över olika bedömningar. Alla kommer att ha olika tolkningar om vems ansvaret är och en part i målet kommer alltid ha åsikter kring bedömningen.
Ett förslag är att ge domarna mer utrymme för egen tolkning, där de kan väga in omständigheterna i en situation. Exempelvis om puckföraren stirrar ner på pucken och blir låg. Nu känns det extremt fyrkantigt och det gnälls på detta regelverk varje vecka från alla möjliga håll.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av CMB »

bokmal skrev: tor 29 feb 2024, 22:11 Och tripping. Ingen pratar om avsikt där, eller att den som blir fälld skulle ha undvikit bättre. Det blir två minuter, no questions asked, och kommentatorerna säger alltid att "man har ansvar för sin egen klubba". Varför kan inte samma gälla för huvudtacklingar?
Samma gäller ju för båda (klubba och tackling som tar i huvudet). Och båda reglerna skulle ändras till bedömning i varje situation om jag fick bestämma. 5 min + matchstraff för dagens tackling är rätt enligt ett galet regelverk.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 29 feb 2024, 22:35
Gösen skrev: tor 29 feb 2024, 22:07 Vem startar matchtråd?
Själv har jag alldeles för dåliga stats.
harfager fortsätter (han kanske var på match och måste hinna hem först).
Han hade en segersvit sista säsongen på Superstars forum. Kan ske igen!

P.S. Glöm ej att skriva in 3-0 :YMPARTY: D.S.
harfager skrev: tis 27 feb 2024, 23:08 Äh vad fan. Jag gör väl säsongsdebut när ingen tar pinnen. Kommer garanterat glömma lägga in slutresultat säger jag redan nu.
2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö
Såklart.
Segeryr antagligen.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av Aggeman »

Intressant presskonferens där detta diskuteras: https://youtu.be/Lk0TMfnccKU?si=6Xky2ylcE9nYcTwH
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av CMB »

Aggeman skrev: tor 29 feb 2024, 22:50 Intressant presskonferens där detta diskuteras: https://youtu.be/Lk0TMfnccKU?si=6Xky2ylcE9nYcTwH
Mikael Karlberg! :YMHUG:
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av Aggeman »

CMB skrev: tor 29 feb 2024, 23:01
Aggeman skrev: tor 29 feb 2024, 22:50 Intressant presskonferens där detta diskuteras: https://youtu.be/Lk0TMfnccKU?si=6Xky2ylcE9nYcTwH
Mikael Karlberg! :YMHUG:
Kul att han tände till kring ämnet!
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av harfager »

Gösen skrev: tor 29 feb 2024, 22:50
Sniper skrev: tor 29 feb 2024, 22:35
Gösen skrev: tor 29 feb 2024, 22:07 Vem startar matchtråd?
Själv har jag alldeles för dåliga stats.
harfager fortsätter (han kanske var på match och måste hinna hem först).
Han hade en segersvit sista säsongen på Superstars forum. Kan ske igen!

P.S. Glöm ej att skriva in 3-0 :YMPARTY: D.S.
harfager skrev: tis 27 feb 2024, 23:08 Äh vad fan. Jag gör väl säsongsdebut när ingen tar pinnen. Kommer garanterat glömma lägga in slutresultat säger jag redan nu.
2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö
Såklart.
Segeryr antagligen.
Haha med två små hemma och 10 mil att åka så blir det alldeles för få matcher, trots säsongskort, på plats. Mycket annat som tar tid och den lilla hjärnkapacitet man har i besittning.

Skön seger och regelverket bör absolut ses över. Det ska inte vara en femma på Strömwall i min bok i alla fall.
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda 3-0

Inlägg av Eastis »

Otroligt skönt med 3 pinnar!
Otroligt skönt med hållen nolla!
Å vad de flesta verkar ha missat, otrooooligt skönt att förlänga Löfrundas förlustsvit till 3 matcher!!!

I formtabellen för senaste 5 ligger nu VF trea från slutet, bara HV och IKO är sämre. Sug på den på väg in i slutspel.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda

Inlägg av Wiborg »

Aggeman skrev: tor 29 feb 2024, 20:32 Skulle inte kalla Maxs mål för ett turmål som Tornberg säger.
Delar inte heller hans åsikt om Hrivik, han är klass rakt igenom.
Nej, det är skicklighet rakt igenom, sedan är det dåligt av frölundabacken men tur är det verkligen inte. Och Hrivik skapar ytor till lagkamrater och är sjukt stark med pucken. Sedan är det klart att han inte är lika dominant som andra säsongen han var här, men det är det ingen i SHL som är.
Lampa skrev: tor 29 feb 2024, 20:45 Bara jag som tycker denna kommentatorn är lite anti Leksand?

Bara ”lite turligt” och ”Frölunda misstag” när han snackar om Leksands mål.
Det var lite så jag kände också ett tag, de hade bestämt sig för att Frölunda är bättre och om inte Frölunda dominerar så gör de en dålig match och inte att Leksand gör en bra match. Men allt eftersom matchen gick tycker jag det kändes som att de insåg att Leksand spelade ganska bra och de fick även en del beröm för att de spelade bra. Sedan gillar jag Tornberg i pausintervjuerna då han ställer frågor om mer detaljer i spelet, det gillar jag. Mer sånt istället för bara samma tråkiga frågor med standardsvar.
CMB skrev: tor 29 feb 2024, 21:10 Jag tycker inte det ska vara utvisning på frölundaspelaren (dvs de måste se över regelverket till nästa säsong och låta domarna återgå till bedömning av varje enskild situation).
Helt enig. Det är en solklar femma (sett till regelverket) men ändå en tveksam utvisning (sett till hur det borde vara). Dock så har han en väldig kraft uppåt och på reprisen ser man även att han lättar från isen så på det sättet kan jag tycka att det ska vara utvisning även i framtiden, men som det diskuterats så är det helt klart läge att se över bedömningen av huvudtacklingar.
Jjax skrev: tor 29 feb 2024, 21:49 Tycker Tornberg är ut och cyklar när han påstår att han "lutar" sig. Tycker det är en rätt vårdslös satsning bakåt. Absolut ingen femma men en tvåa tycker jag det är. Som någon skrev tidigare satsning bakåt är samma som framåt och den är vårdslös tycker jag.
Ja, jag håller helt med. Tornberg har helt tagit parti och vill inte se några som helst fel ens när "bevisen" presenteras. Det är verkligen inget "luta bakåt" om man träffar en tackling så skridskorna lättar från isen. Hade han lutat bakåt hade den träffat i bröstet och ingen hade sagt något då det inte hänt något. Sedan tycker jag att man inte bara ska få luta bakåt utan även trycka till, men inte uppåt så skridskorna lättar från isen. Samtidigt, ska man som puckhållar få trycka till bakåt med ryggen mot spelaren som försvarar ska man väl också få trycka till i ryggen på den som har pucken, annars är det ju bara att vända ryggen till hela tiden så får man tackla hur mycket man vill men får inte bli tacklad tillbaka. Det är ju ändå en svår balansgång och det är ju därför Knuts böjer sig ner och går på pucken istället för att trycka till i ryggen.
Pellefant skrev: tor 29 feb 2024, 22:06
Aggeman skrev: tor 29 feb 2024, 21:11
CMB skrev: tor 29 feb 2024, 21:10 Jag tycker inte det ska vara utvisning på frölundaspelaren (dvs de måste se över regelverket till nästa säsong och låta domarna återgå till bedömning av varje enskild situation).

Håller med dig.
Hur tycker ni man ska hantera klubbor i ansikten då? Oftast är ju dessa inte heller avsiktliga på något vis, men ska man även tillåta det i viss fall?
Jag har alltid tyckt och tycker att alla utvisningar ska bedömas utefter uppsåt eller "slarv/lathet/klantighet". Ren otur ska inte straffas. En klubba som går upp i ansiktet för att man är dålig på att lyfta en klubba ska vara utvisning även fast det inte är med flit att träffa ansiktet, det kan klassas under vårdslöshet. En situation där två spelare tacklas och ena spelarens klubba råkar svingas på grund av tacklingen och träffa en annans spelare ansikte ska inte vara en utvisning. Likadant med puck out, bedöm om det görs med uppsåt och inte ta en utvisning bara för att pucken oturligt ställer sig på högkant precis när man ska slå iväg den.
bokmal skrev: tor 29 feb 2024, 22:11 Och tripping. Ingen pratar om avsikt där, eller att den som blir fälld skulle ha undvikit bättre. Det blir två minuter, no questions asked, och kommentatorerna säger alltid att "man har ansvar för sin egen klubba". Varför kan inte samma gälla för huvudtacklingar?
Jag håller till stor del med, sedan är det ju vilken väg man väljer att gå, göra bedömningar eller ta allt. Jag anser att man ska låta domarna vara domare och få bedöma situationerna. Som jag skrev precis ovan, slarv/klantighet eller var man nu vill kalla det ska absolut kunna rendera i utvisningar men inte ren otur och det ska definitivt inte gå att utnyttja att man börjar köra på klubbor med flit eller som vi såg ett tydligt exempel på i förra matchen där Kruse medvetet åker ut framför Cehlarik för att han vet att han får en utvisning med sig ifall han slänger sig. Tycker den kan likställas med att man försöker skalla motståndarens klubba för att få med sig en hög klubba och jag tycker inte sånt ska vara utvisning. Man ska ha med bedömningar för att undvika att reglerna utnyttjas på fel sätt.
Stjärnan skrev: tor 29 feb 2024, 22:18
Aggeman skrev: tor 29 feb 2024, 21:11
CMB skrev: tor 29 feb 2024, 21:10 Jag tycker inte det ska vara utvisning på frölundaspelaren (dvs de måste se över regelverket till nästa säsong och låta domarna återgå till bedömning av varje enskild situation).
Håller med dig.
Men vilka huvudtacklingar ska de då fälla? Alla är ju olyckshändelser.
Man kan ju bedöma vårdslöshet och ren otur. Även göra en bedömning på hur den som tacklas agerar precis innan tacklingen. Tycker inte att det är några konstigheter alls i att man ska kunna göra en bedömning utefter varje situation precis som man gör med andra situationer. Sedan är det klart att det kommer fortsätta bli fel ibland, men så har det ju alltid varit och kommer alltid vara att domslut ibland blir fel oavsett hur man lägger in sättet att bedöma.
Fjodor skrev: tor 29 feb 2024, 22:32
Aggeman skrev: tor 29 feb 2024, 22:26
Stjärnan skrev: tor 29 feb 2024, 22:18
Men vilka huvudtacklingar ska de då fälla? Alla är ju olyckshändelser.
Vissa är satsningar är ju riktigt vårdslösa vilket inte i min värld kan ses som en olyckshändelse. I den här situationen är bara en spelare påkopplad på ett fysiskt spel, därav den olyckliga utgången. Båda har ett ansvar tjatar alla om, regelboken säger annat. Regelboken bör ses över helt enkelt, vilket också kan resultera i att tacklingsmottagaren förstår att han också har ett ansvar. I annat fall kommer kampsituationer i hockeyn i det långa loppet dö ut.
Det är möjligt, men herregud vilket rabalder det kommer att bli över olika bedömningar. Alla kommer att ha olika tolkningar om vems ansvaret är och en part i målet kommer alltid ha åsikter kring bedömningen.
Så du menar att det inte är något rabalder nu trots det extremt tydliga regelverket?
Stjärnan skrev: tor 29 feb 2024, 22:39 För övrigt var domarna bra ikväll. Tyckte de släppte många Frölunda utvisningar som vanligt men i repriserna så var det nog rätt i alla situationer. De släppte några tveksamma men åt bägge håll. Precis som man bör. Bra!
Filip gör sig rättvisa, stabil och stor anledning till segern ikväll, samt i tisdags. Tur han kom in i grevens tid där. Blir intressant att se hur han tacklar att stå fyra raka täta matcher. (Tyvärr får han aldrig stå resten även om han håller nollan i dessa fyra)
Håller med. Kunde ha varit några till utvisningar i vissa situationer (många interference-situationer) men de höll en jämn nivå och bättre att släppa lite mer än att blåsa sönder matchen så länge inget lag drar det för långt och det blir ryggsäckshockey som mot IKO.
Aggeman skrev: tor 29 feb 2024, 22:39 Ett förslag är att ge domarna mer utrymme för egen tolkning, där de kan väga in omständigheterna i en situation. Exempelvis om puckföraren stirrar ner på pucken och blir låg. Nu känns det extremt fyrkantigt och det gnälls på detta regelverk varje vecka från alla möjliga håll.
Helt enig!

Om vi återgår till matchen... Bra genomförd match där man stänger ner ett Frölunda som kanske inte spelade på topp men det är ändå starkt att nolla dem. Utan att förringa hans insats så tycker jag ändå att Filip aldrig sattes riktigt på prov utan man höll bort Frölunda från de farligaste områdena. Hoppas Knuts mår bra och att han snart är tillbaka men samtidigt ett ypperligt läge för Ashton att spela in sig i laget igen. Malmö på tur som verkar ha en positiv formkurva så det blir helt klart en utmaning!
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda 3-0

Inlägg av Stjärnan »

Rönnberg och Challe K är rörande överens iaf att regelverket måste ses över. Challe passade även på att lyfta frågan om övriga spelförstörande moment som det blundas för hela tiden. Intressant pressis för en gångs skull.

https://www.leksandsif.se/article/zp5as9m-30ead/view
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda 3-0

Inlägg av Gösen »

Jag tänker att om man redan nu har problem att förstå domslut och konstant klagar på nivån och att domarna är partiska när det finns ett tydligt regelverk att följa så kommer det knappast bli bättre om man ger dem fria tyglar att tolka situationer utifrån sitt eget tycke och smak. Risken med det är att vi får en väldigt ojämn nivå från match till match.

Däremot kan man ju skapa ett regelverk där tex huvudtacklingar delas in i två olika kriterier beroende på vilken kroppsrörelse som föranlett händelsen. Lex puck som går i mål via skridsko.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda 3-0

Inlägg av Sniper »

Facebook-rapport (omklädningsrums- och mashattsvideo):
"Sportlov på Lugnet" för Björn?

Facebook-rapport 2:
Jag gillar normalt Sanny men här ser han både ut och låter som Alexander Bard https://www.facebook.com/tv4hockey/vide ... 170649741/

Masugnen-rapport:
Roger Rönnberg kallades pajas och annat efter TV4-intervjun. Redan innan presskonferensen som följde var jag ett fan av Roger. Man kan driva lite med honom ibland pga hans minspel, men det är också minspelet som gör honom till en profil i svensk hockey. Det finns inte så många kvar. Framstående tränare, välartikulerad, givande att både lyssna och titta på.

Hockeysajt-rapport:
Malte Strömwall fick 5 + game av domarteamet, något som förvånar Leksandsanfallaren [Jon Knuts].
– Det ska inte ens vara en utvisning. Det är min åsikt. Jag har själv delat ut jättemånga sådana tacklingar och jag skulle bli jättebesviken om jag fick en utvisning för det.
– Jag försökte verkligen resa mig och ta mig till båset. Det är något jag också tycker är viktigt i alla situationer för att inte lura systemet. Det är, som jag tycker, många som försöker dra fördel av att du får en skada och ligger kvar så domarna måste göra någon form av koll på det.
– I mitt fall försökte jag, som sagt var, resa mig upp, men tappade balanssystemet där och då. Jag kunde inte ta mig till båset. Därav kollade man antagligen situationen om det var någon form av huvudkontakt. Om jag hade ställt mig upp och åkt vidare tror jag inte att man hade kollat.
https://hockeysverige.se/2024/03/01/jon ... -utvisning
"Det är något jag också tycker är viktigt i alla situationer för att inte lura systemet. Det är, som jag tycker, många som försöker dra fördel av att du får en skada och ligger kvar".

Bild
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2024-02-29 Torsdag 19:00 Leksand - Frölunda 3-0

Inlägg av Klas »

Stjärnan skrev: fre 01 mar 2024, 08:31 Rönnberg och Challe K är rörande överens iaf att regelverket måste ses över. Challe passade även på att lyfta frågan om övriga spelförstörande moment som det blundas för hela tiden. Intressant pressis för en gångs skull.

https://www.leksandsif.se/article/zp5as9m-30ead/view
Verkligen ! Håller helt med Challe i allt han säger, det där eviga hakandet och screenandet på isen är ju rena döden för en kreativ hockey. Kolla Oskarshamn senast, man kunde ju hitta en handfull tvåor i varje byte i princip, om man skulle roa sig med att följa regelboken. Det måste bort!!!
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.