Silly season 24/25

Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Uffe88 »

Wiborg skrev: tis 04 jun 2024, 13:00
SteelSky skrev: tis 04 jun 2024, 11:47 Gillar inte Ekholmryktet men det tar jag som just ett rykte. Ska vi ta in en forward får det väl vara några snäpp bättre än så åtminstone.

Gillar inte Hellstenvärvningen alls. Hade det varit som 3e keeper så visst. Men som andra keeper, för att backa upp den nu givna ettan Armalis, som hade längre och återkommande svackor förra året. Nej där är vi nu försvagade. Den känslan kan ingen här ändra på. Vissa andra här inne får naivt tro på succé såklart. Jag hoppas, men tror, det gör jag inte.
Själv så anser jag nämligen att en Lamborghini kan åka snabbare än en Fiat, både på papperet och i verkligheten.
Så, jag hoppas naivt fortfarande på en ersättare till Larsson.
Jag tror nog ingen har räknat med att Hellsten ska vara en lika stor succé som Larsson, men en fullgod andrakeeper i SHL tror jag absolut att han kan vara. Armalis är jag tyvärr lite osäker på, givetvis blir det mycket ansvar på honom och förhoppningsvis växer han med uppgiften och kan visa att han hör hemma som en toppmålvakt. Vi kommer inte ha seriens bästa målvaktspar, det är naivt att tro. Men jag tror inte heller vi kommer ha seriens sämsta målvaktspar vilket det låter som att det skulle vara på en del härinne.
En fråga: Vad baserar du "men en fullgod andrakeeper i SHL tror jag absolut att han kan vara" på?

Förra säsongen hade Armalis ett större ansvar eftersom vi ersatte den andra rutinerade målvakten Kaskisou med den talangen Filip L från HA. Det gick inget vidare.

Däremot så spelar han för sin fortsatta karriär och för sitt nästa kontrakt så det finns en större anledning för honom att spela bra förvisso.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

Uffe88 skrev: fre 14 jun 2024, 13:40
Wiborg skrev: tis 04 jun 2024, 13:00
SteelSky skrev: tis 04 jun 2024, 11:47 Gillar inte Ekholmryktet men det tar jag som just ett rykte. Ska vi ta in en forward får det väl vara några snäpp bättre än så åtminstone.

Gillar inte Hellstenvärvningen alls. Hade det varit som 3e keeper så visst. Men som andra keeper, för att backa upp den nu givna ettan Armalis, som hade längre och återkommande svackor förra året. Nej där är vi nu försvagade. Den känslan kan ingen här ändra på. Vissa andra här inne får naivt tro på succé såklart. Jag hoppas, men tror, det gör jag inte.
Själv så anser jag nämligen att en Lamborghini kan åka snabbare än en Fiat, både på papperet och i verkligheten.
Så, jag hoppas naivt fortfarande på en ersättare till Larsson.
Jag tror nog ingen har räknat med att Hellsten ska vara en lika stor succé som Larsson, men en fullgod andrakeeper i SHL tror jag absolut att han kan vara. Armalis är jag tyvärr lite osäker på, givetvis blir det mycket ansvar på honom och förhoppningsvis växer han med uppgiften och kan visa att han hör hemma som en toppmålvakt. Vi kommer inte ha seriens bästa målvaktspar, det är naivt att tro. Men jag tror inte heller vi kommer ha seriens sämsta målvaktspar vilket det låter som att det skulle vara på en del härinne.
En fråga: Vad baserar du "men en fullgod andrakeeper i SHL tror jag absolut att han kan vara" på?

Förra säsongen hade Armalis ett större ansvar eftersom vi ersatte den andra rutinerade målvakten Kaskisou med den talangen Filip L från HA. Det gick inget vidare.

Däremot så spelar han för sin fortsatta karriär och för sitt nästa kontrakt så det finns en större anledning för honom att spela bra förvisso.
En fullgod andrakeeper så menar jag att man kan göra ett antal inhopp utan press på att leverera och göra bra matcher, det har inget med Armalis spel att göra som handlar om förstaspaden. Hellsten är givetvis inte tänkt att spela 20+ matcher utan kanske 10 max 15 matcher och jag tror han kommer kunna göra det bra. Sedan är det upp till Armalis att leverera i övriga matcher men det ska ju inte ligga Hellsten till last (lags? ;) )
Pain is temporary, glory is forever
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Uffe88 »

Wiborg skrev: fre 14 jun 2024, 14:11
Uffe88 skrev: fre 14 jun 2024, 13:40
Wiborg skrev: tis 04 jun 2024, 13:00 Jag tror nog ingen har räknat med att Hellsten ska vara en lika stor succé som Larsson, men en fullgod andrakeeper i SHL tror jag absolut att han kan vara. Armalis är jag tyvärr lite osäker på, givetvis blir det mycket ansvar på honom och förhoppningsvis växer han med uppgiften och kan visa att han hör hemma som en toppmålvakt. Vi kommer inte ha seriens bästa målvaktspar, det är naivt att tro. Men jag tror inte heller vi kommer ha seriens sämsta målvaktspar vilket det låter som att det skulle vara på en del härinne.
En fråga: Vad baserar du "men en fullgod andrakeeper i SHL tror jag absolut att han kan vara" på?

Förra säsongen hade Armalis ett större ansvar eftersom vi ersatte den andra rutinerade målvakten Kaskisou med den talangen Filip L från HA. Det gick inget vidare.

Däremot så spelar han för sin fortsatta karriär och för sitt nästa kontrakt så det finns en större anledning för honom att spela bra förvisso.
En fullgod andrakeeper så menar jag att man kan göra ett antal inhopp utan press på att leverera och göra bra matcher, det har inget med Armalis spel att göra som handlar om förstaspaden. Hellsten är givetvis inte tänkt att spela 20+ matcher utan kanske 10 max 15 matcher och jag tror han kommer kunna göra det bra. Sedan är det upp till Armalis att leverera i övriga matcher men det ska ju inte ligga Hellsten till last (lags? ;) )
Tack Wiborg för din utläggning!

Eftersom vi måste skära i våra kostnader så förstår jag varför TJ "måste" plocka in en andrekeeper av den digniteten. Här har TJ en hög tilltro till Millners målvaktsöga samt hans förmåga att forma bra målvakter, hoppas att Millner kan lyfta Hellsten till höga höjder.

Men kombinationen av en andramålvakt som inte levererat varken på junior eller seniornivå och med en Mantas som kommer från en riktigt svag fjolårssäsong är direkt oroande.

Mantas historik talar dessutom emot honom till trots, första säsongen där han hade en väldigt hög lägsta nivå hos oss är ett undantag i hans karriär.

Jag hade en mycket bättre känsla kring målvaktsparet när vi gick in i fjolårssäsongen än vad jag har nu.

Med det sagt, håller inte det här så kommer det plockas in någon i vinter.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Uffe88 skrev: lör 15 jun 2024, 08:03 Med det sagt, håller inte det här så kommer det plockas in någon i vinter.
Frågan är för vilka pengar?
Känns som att befintliga laget - och befintliga tränarna, Millner inkluderad - är vårt enda hopp.
Allt annat står i brand.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Vidarebefordrar…

Stuart Baxter kallar på uppmärksamheten….
När han fick höra dessa ord…blåsa förbi hans öron…
- Utan press på att leverera och göra bra matcher.

This is the fucking Champions League (SHL)…not Amateur league!
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Lillgud skrev: tor 13 jun 2024, 18:04 Ingen Smejkal till Linköping.
Lite överraskande valde han en klubb hemma i Tjeckien istället...
Och skrivit ett väldigt långt kontrakt (5år) till 28/29.

Det är Dynamo Pardubice som vinner dragkampen om stjärnforwarden, som uppges bli en av ligans bäst betalda spelare, samtidigt som han lockats till klubben med en stor sign on-bonus.
Hm…Smejkal kanske kan bli en följetong ändå….
I Jiri Smejkals kontrakt med Dynamo Pardubice finns det en överenskommelse mellan klubben och honom om en möjlig flytt utomlands till bla SHL under det första kontraktsåret.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Uffe88 »

Lillgud skrev: lör 15 jun 2024, 17:12
Lillgud skrev: tor 13 jun 2024, 18:04 Ingen Smejkal till Linköping.
Lite överraskande valde han en klubb hemma i Tjeckien istället...
Och skrivit ett väldigt långt kontrakt (5år) till 28/29.

Det är Dynamo Pardubice som vinner dragkampen om stjärnforwarden, som uppges bli en av ligans bäst betalda spelare, samtidigt som han lockats till klubben med en stor sign on-bonus.
Hm…Smejkal kanske kan bli en följetong ändå….
I Jiri Smejkals kontrakt med Dynamo Pardubice finns det en överenskommelse mellan klubben och honom om en möjlig flytt utomlands till bla SHL under det första kontraktsåret.
HV71 i december
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Det verkar som att det inte blev några ytterligare tapp till NHL för vår del. Fönstret för NHL-lagen att värva från SHL är nu stängt. Sista minuten-värvningar från SHL blev J. Innala, O. Fisker Mølgaard, R. Abols och O. Kapanen.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

bjernagris skrev: sön 16 jun 2024, 08:47 Det verkar som att det inte blev några ytterligare tapp till NHL för vår del. Fönstret för NHL-lagen att värva från SHL är nu stängt. Sista minuten-värvningar från SHL blev J. Innala, O. Fisker Mølgaard, R. Abols och O. Kapanen.
Innala och Abols får lite ses som då förlorade…
Frölunda och Rögle kommer att behöva jaga ersättare där….

Dom andra två kan nog dock bli kvar i SHL.
Efter en fin VM-turnering med Finland, där han gjorde sex mål på åtta matcher, ska Kapanen nu försöka ta en plats i NHL.
Han har skrivit på ett treårskontrakt med Montréal Canadiens.

– Vi hoppas dock fortfarande att han kommer att spela hos oss nästa säsong, säger hans pappa och sportchef Kimmo Kapanen.

– Det som står klart är att han missar våra fyra första matcher. Därefter får vi se, men han kommer inte spela i AHL. Om han inte tar en plats i Montréal så spelar han med oss.

Det finns en klausul i kontraktet som binder Oliver till Timrå ifall det inte blir NHL.
– Vi har varit välinformerade så det här är inget som kommer som en total överraskning. Det är viktigt att han får vara med under hela försäsongen.

– Vi kommer inte ersätta Oliver nu. Vi måste vänta, och se vad som händer med honom först.
– Vi i ledningen kommer att samlas på måndag och kolla av marknaden. Vi letar efter en forward.

—————————

HV71:s lovande 19-åring Oscar Fisker Moelgaard har skrivit på ett treårigt så kallat ”entry-level”-avtal med Kraken.

Oscar Fisker Moelgaard hade tidigare ett avtal med HV71 till och med 2025. Om det blir spel för SHL-klubben kommande vinter kommer han i så fall att vara utlånad från Seattle Kraken.

—————~———-

Annars drog nog då Färjestad en djup suck av lättnad….
Som verkar få behålla SHLs skyttekung och 3an i hela poängligan….
David Tomasek…

Stjärnan ser ut att bli kvar: ”Utgår från att han stannar”…

AVSLÖJAR: Färjestad räknar med att behålla Tomásek
PUBLICERAD: 15:45

Tomásek troligen kvar i Färjestad
PUBLICERAD: 17:17

————————-
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

https://hockeysverige.se/2024/06/17/tho ... MTZieXRlcw

Tjomme bekräftar att Anton spelar i Leksand kommande säsong.

Känns riktigt bra, tror han kan mogna och ta stora kliv, inte omöjligt en top 4 back när vi summerar säsongen.

Känns som Caito, Lyytinen, AJ, Lundqvist, Norén, Rindell kommer vara givna top 6, sen får Lagerberg och Larsson kriga om plats 7, Fred utlånad.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Lampa skrev: mån 17 jun 2024, 12:45 https://hockeysverige.se/2024/06/17/tho ... MTZieXRlcw

Tjomme bekräftar att Anton spelar i Leksand kommande säsong.

Känns riktigt bra, tror han kan mogna och ta stora kliv, inte omöjligt en top 4 back när vi summerar säsongen.
Hittar inte inlägget från i vintras där jag spådde stort AJ-genombrott kommande säsong om han blir kvar. Jag står fast vid den tron. Hur det än var formulerat.

* * *

Hittade. Hämtat från en diskussion om avsaknaden av en Frögren-typ i laget:
Ärligt talat känns det inte som att Tjomme någonsin kommer värva den typen av back (Frögren, Joonas osv). Passar inte in i Leksands sätt att spela, där alla måste bidra i bägge riktningar. Det skulle i så fall vara en superback, som både äger området runt eget mål, är med och bygger upp anfall, rör sig elegant på blå och har ett katapultskott.

Med andra ord Anton Johansson om ett år. Just nu är han en gamängback till synes utan nerver. Självförtroende utan full täckning. Men när förmågan och avvägningarna hinner ikapp självförtroendet...
Offensivt väntar jag mig stordåd. Han behöver bara nöta skott på en ramp hela sommaren. Slagskott på slagskott tills han träffar mål lika osvikligt som Hersley.
viewtopic.php?p=8060&hilit=anton+J#p8060
"Superback" :mrgreen:
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Wennerholm har satt betyg på lagens silly season ("Nu är betygen på lagens silly season ingen ranking över slagstyrkan, utan bara ett mått på intäkts- och utgiftssidan. Om vi pratar ekonomiska termer") https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... rna-varvat. Artikeln är inte låst än, så jag passar på att lägga in de två bottenrankade lagen:
LEKSAND Betyg: 1 av 5 plus
Kommentar: Vi skriver fortfarande juni, men så här långt har Leksand tappat i slagstyrka. Framför allt då de fått vinka adjö till backar som Anton Lindholm och Olle Alsing och succémålvakten Filip Larsson. Även unge jättetalangen Felix Unger Sörum är förlorad, efter utlåningen från Carolina förra säsongen. Det gör att det är röda siffror på intäktssidan, precis som för hela föreningen. Samtidigt är tränarparet Challe Berglund och Mikael Karlberg kvar och de verkar vara ”a match made in heaven”, som det heter på engelska. De trivs verkligen ihop och tog laget till en femteplats i grundserien när de tog över efter sjukskrivna Björn Hellkvist. Trots en svag start på förra säsongen. De två känns som det största hoppet om nya framgångar.

Plus: Stabiliteten är tillbaka hos jojo-laget Leksand som går in i sin sjätte raka SHL-säsong.
Minus: Känns svajigt på målvaktssidan. Kan Jakob Hellsten bli en ny Filip Larsson?
ÖREBRO Betyg: 0 av 5 plus
Kommentar: Målskillnad räddade Örebro till en åttondelsfinal säsongen som gick och de ser inte starkare ut inför vintern som kommer. Skilsmässan från Mathias Bromé blev både dyr och bitter och tog mycket energi. Helt oprövade sportchefen Henrik Löwdahl har lite att jobba med. Och jag skulle ljuga om jag sa att det ser ljust ut. Patrik Puistola är bästa värvningen på papperet, även om finländaren hade ett tungt VM precis som hela det finska laget. Patrik Karlkvist är ett geni offensivt i sina bästa stunder, men hade samtidigt -35 i plus/minus i Oskarshamn i vintras. Nej, Örebro är illa ute, känns skakigt och jag kan inte påstå att de blivit starkare än de var under fjolårets fiaskosäsong. Här väntar bottenstrid.

Plus: Tränaren Niklas Eriksson kör från start den här säsongen.
Minus: Backen Rasmus Rissanen är ett blytungt tapp.
* * *

Dagens Åke Unger Sörum:
Men allt har sitt pris och i Linköpings fall stavas det målvakten Marcus Högberg, som var så bra att han spelade till sig ett tvåårskontrakt med New York Islanders. Det svider. Samtidigt har tränaren Kalle Östman gett laget en stabilitet som inte funnits på flera år.
Men det var bra att Wennerholm skrev Kalle istället för Klas så man kan passa på att påminna Leksand om att avstängde Kalle Östman inte ska spela i premiären - om någon LIF-representant händelsevis läser här.

Den här påminnelsen måste göras ytterligare en gång när säsongen närmar sig. Fatta Tomas Jonsson-paniken om Östman finns med i laguppställningen två timmar före match.

Förslagsvis ska säsongens första matchtråd inledas med Östman-påminnelse. I fetad stil eller stora bokstäver.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: tis 18 jun 2024, 11:58 Förslagsvis ska säsongens första matchtråd inledas med Östman-påminnelse. I fetad stil eller stora bokstäver.
Kanske till och med ställa frågan under upptaktsträffar i samband med försäsongsmatcher om vem som ska ersätta Östman i premiären i hans kedja ;)
Pain is temporary, glory is forever
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Märkligt av Wennerholm (eller egentligen inte för att Wennerholm är Wennerholm) att skriva om att vi tappar Alsing och Lindholm utan att överhuvudtaget nämna att vi bytt Lindholm mot Timrås defensive kugge samt en ung landslagsback i Rindell.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

Lampa skrev: tis 18 jun 2024, 13:29 Märkligt av Wennerholm (eller egentligen inte för att Wennerholm är Wennerholm) att skriva om att vi tappar Alsing och Lindholm utan att överhuvudtaget nämna att vi bytt Lindholm mot Timrås defensive kugge samt en ung landslagsback i Rindell.
Ja, och han nämner ingenting av den offensiva stommen som vi har. Hade kunnat köpa det ifall det bara handlade om vad som lämnar och vad som kommer in, men större delen handlar ju om Challe x 2 så det faller ju också. Sämre journalist och hockeytyckare får man leta efter.
Pain is temporary, glory is forever