2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro 1-2 OT

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro 1-2 OT

Inlägg av Mats_ume »

Eftersom alla väntar på ny matchtråd drar jag mitt strå till stacken. Match 4 av 5 i slutspelsserien. Nu krävs två raka segrar för att vi ska gå vinnande ur serien.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av bjernagris »

Det är väl match 5 av 5 och vi ligger under med 1-3?
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Mats_ume »

bjernagris skrev: tor 01 feb 2024, 21:26 Det är väl match 5 av 5 och vi ligger under med 1-3?
Ja, så ligger det ju till. Vi är redan utslagna alltså.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: tor 01 feb 2024, 21:29
bjernagris skrev: tor 01 feb 2024, 21:26 Det är väl match 5 av 5 och vi ligger under med 1-3?
Ja, så ligger det ju till. Vi är redan utslagna alltså.
Slipper vi spela då?

Sällan har ett uppehåll kommit så lägligt.
Örebro slog Luleå idag och kommer sälja sig dyrt.
Men även vi får ha en svacka. Förhoppningsvis stärker det oss och belyser vad vi behöver träna på (förutom pp och få upp självförtroendet hos enskilda individer).
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Eastis »

Det räckte alltså att man bara nämnde ”slutspel” i omklädningsrummet så blev de tidigare männen möss. Hoppas Challe nu fattar vad han har att jobba med och att han lyckas med det. Men det vette f-n.

Känner mig helt likgiltig för förlusterna mot SAIK och Frölunda. Har inga förväntningar mot Örebro heller.

Go natt!
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: tor 01 feb 2024, 21:34
Men även vi får ha en svacka.
Äntligen. Inte en dag för tidigt. Kanske lite väl sent. Men blir den kort så är det helt perfekt egentligen. Jag vill inte se oss gå som tåget fram till uppehållet och därefter tappa allt. Bättre att smyga i vassen fram till veckovilan och sen börja ta tag i grejerna. Börja levla upp.

Det känns som att serien vänder efter örebro. Vi möter typ samma lag igen de närmaste 5 matcherna som innan. Det blir ingen lätt omstart direkt. Vår topp 6 plats är hotad på riktigt. Klarar vi placera oss 5a eller 6a så känns det som att vi kan skrälla oss fram i slutspelet.
Däremot efter dessa 5 matcher så har vi ett softare schema, och det är under dessa sjok vi tidigare har lyft oss poängmässigt vill jag påstå.

Håller dock med om att uppehållet kommer lägligt. Det hade gärna fått börja redan nu. Får vi fira en topp 6 plats under veckovilan så ska vi nog vara glada.

Vi måste slå Örebro helt enkelt. Kan vi hoppas på lite hjälp för en gångs skull? Att Rögle bortaslår Linköping. Att Frölunda hemmaslår Luleå. Och att Växjö hemmaslår Timrå. I såfall har vi skaffat oss en minilucka till strecket. Låter ju inte som helt omöjliga resultat. 3 poäng + målskillnad samt att jagande Timrå har en match mer spelad. Känns som att vi behöver det.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av bjernagris »

Veckovila eller vilovecka?

https://www.kommunal.se/arbetstidslagen

Veckovila
Arbetstagare ska ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet varje vecka. Veckovilan ska så långt som möjligt ligga under veckoslutet.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: fre 02 feb 2024, 08:08 Veckovila eller vilovecka?

https://www.kommunal.se/arbetstidslagen

Veckovila
Arbetstagare ska ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet varje vecka. Veckovilan ska så långt som möjligt ligga under veckoslutet.
Om man har dagar då man inte trivs med sitt jobb kan man alltid ägna en liten tanke åt de som ska lägga scheman för hemtjänsten framöver.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Gösen »

Många tycker vi ska värva en "sheriff" eller bulldog som spelar hårt och tufft. Tacklar och rensar.
Personligen tycker jag det är bättre att samtliga spelare höjer sig 10-20% i intensitet och närkamper.

Vi ska på inget sätt försöka göra om spelare som Elvenes till Power-forwards men passa på under uppehållet att hitta träningar där spelare som Hrivik, Cehlarik, Ashton, Knuts, Karlsson får med sig/återfår lite fysiskt spel som en naturlig del i spelet.
Det behöver inte vara hårda open ice tacklingar eller sarger som dallrar utan bara upp i nivå. Vinn lösa puckar!
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Sniper »

Inte jättemycket att göra här.
...sa en Skellefteå-sprätt om den två dagar långa vistelsen i Leksand. Exakt vad hade de velat göra? Oavsett vistelseplats hade de ändå inte gjort annat än att sitta och scrolla på mobilen.

Jag trodde också att Örebro skulle vistas två dagar i Leksand, men...
Laget sover nu kvar i Luleå innan man reser hem till Örebro under fredagen. Nästa match i SHL spelas på lördag då Leksand väntar på bortaplan.
https://www.orebrohockey.se/article/27has87-3afc1/view
Så Bromé och de andra kommer sitta och scrolla på mobilen hemma i Örebro istället för Leksand.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 02 feb 2024, 09:32
Så Bromé och de andra kommer sitta och scrolla på mobilen hemma i Örebro istället för Leksand.
Skönt.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: fre 02 feb 2024, 09:32
Inte jättemycket att göra här.
...sa en Skellefteå-sprätt om den två dagar långa vistelsen i Leksand. Exakt vad hade de velat göra? Oavsett vistelseplats hade de ändå inte gjort annat än att sitta och scrolla på mobilen.
Tänkte på det också. Dessutom vad finns det i Skellefteå att göra som inte finns i Leksand?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: fre 02 feb 2024, 09:35
Sniper skrev: fre 02 feb 2024, 09:32
Inte jättemycket att göra här.
...sa en Skellefteå-sprätt om den två dagar långa vistelsen i Leksand. Exakt vad hade de velat göra? Oavsett vistelseplats hade de ändå inte gjort annat än att sitta och scrolla på mobilen.
Tänkte på det också. Dessutom vad finns det i Skellefteå att göra som inte finns i Leksand?
Sådär tänker jag också så fort jag är någon annanstans än hemma. Golfresor undantaget.
Inte ens att följa bygget av Northvolt i realtid utanför stängslet hade lockat nämnvärt.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: fre 02 feb 2024, 09:28 Många tycker vi ska värva en "sheriff" eller bulldog som spelar hårt och tufft. Tacklar och rensar.
Personligen tycker jag det är bättre att samtliga spelare höjer sig 10-20% i intensitet och närkamper.

Vi ska på inget sätt försöka göra om spelare som Elvenes till Power-forwards men passa på under uppehållet att hitta träningar där spelare som Hrivik, Cehlarik, Ashton, Knuts, Karlsson får med sig/återfår lite fysiskt spel som en naturlig del i spelet.
Det behöver inte vara hårda open ice tacklingar eller sarger som dallrar utan bara upp i nivå. Vinn lösa puckar!
Ja i dagsläget får vi jobba med det vi har och lösa det. De spelarna som kan spela fysiskt måste nyttja den delen mer i sitt spel. Hrivik är stark på pucken och håller undan ofta, dock är han enbart noterad för en tackling på hela säsongen. Som center hamnar man ofta nere i hörnen i egen zon, därav bör man kunna dela ut i alla fall en lätt tryckare i sargen som kan räknas som en tackling. När det kreativa spelet inte klaffar kan man försöka bidra på annat sätt.

Jag tycker Ashton visar goda intentioner och tävlar fullt ut efter varje puck, samtidigt som han använder sin fysik. När vi har så många lirare måste även fjärde ta ett större ansvar i det fysiska spelet. Fullfölj varje duell och var jobbiga att möta, som de spelade första perioden mot Skellefteå.

Håller med om att kampträningen måste prioriteras.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Wiborg »

Aggeman skrev: fre 02 feb 2024, 09:41 Hrivik är stark på pucken och håller undan ofta, dock är han enbart noterad för en tackling på hela säsongen.
Jag säger inte att vi inte behöver spela mer fysiskt, men den där statistiken för tacklingar har jag inte mycket för. Först och främst har jag inte sett vad som definieras som en tackling. Har sett många matcher med saker som jag kallar för tacklingar men från spelare som gått från matchen utan en enda tackling i statistiken.

Matchen igår t.ex. Cehlarik och Johansson står noterade för varsin tackling. Jag såg flera andra spelare sätta in tacklingar på Frölundaspelare som försökte ta sig in i anfallszon men stoppades genom en tackling och inklämd in mot sargen. För mig är det en tackling, men tydligen inte enligt statistiken. Är en tackling bara när man träffar i bröstet och sätter någon på arslet? En bra tackling är inte alltid den som ser mest spektakulär ut, det kan vara något så enkelt som att får ner farten på motståndare tillräckligt för att egen spelare ska kunna ta pucken. Ni förstår var jag vill komma hoppas jag...
Pain is temporary, glory is forever