Läktarkultur

Fjodor

Re: Läktarkultur

Inlägg av Fjodor »

Aggeman skrev: tor 26 dec 2024, 21:02 Nu var jag i skidbacken under introt när Bröder spelades men kag hörde lite. Tyckte mig höra att Timråklacken kunde höras rätt bra vid det tillfället.

Jag hoppas och tror att det inte kommer bli ett stående inslag på hemmamatcher. Bara för att det blir en publikfest behöver man inte göra sig till på det sättet.
Bröder och vitblå tröjor. Ja vill man verkligen tillbaka till HA, så försöker man verkligen klicka alla boxar.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Fjodor skrev: fre 27 dec 2024, 11:27
Aggeman skrev: tor 26 dec 2024, 21:02 Nu var jag i skidbacken under introt när Bröder spelades men kag hörde lite. Tyckte mig höra att Timråklacken kunde höras rätt bra vid det tillfället.

Jag hoppas och tror att det inte kommer bli ett stående inslag på hemmamatcher. Bara för att det blir en publikfest behöver man inte göra sig till på det sättet.
Bröder och vitblå tröjor. Ja vill man verkligen tillbaka till HA, så försöker man verkligen klicka alla boxar.
❤️
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

När hockeyn går dåligt kan man även diskutera vår läktarutveckling som enligt vissa ”supporterprofiler” på X också menar går dåligt. Det skrivs bland annat att trycket har blivit dåligt och att det är en mycket splittrad ståplats.

Jag vill lyfta fram lite punkter som jag tror skulle främja utvecklingen på läktaren i stort och på norra i synnerhet.

* Superstars bör boka in ett möte för alla intressenter där man kan lyfta önskemål och problem man upplevt. Ett forum för diskussioner. Superstars måste börja ta ansvar över utvecklingen.

*Försök att sträva mot en mobilfri ståplats.

*Inför åldersgräns på 12 år på norra. På en idrottsläktare kommer det alltid förekomma tveksamt beteende från vuxna. På en ståplats kanske det är mer vanligt förekommande, det är ingen lämplig plats för yngre barn.

*Det ska vara okej att visa missnöje, bua och skrika. Skapa ett klimat där även sittplats tillåts visa känslor utan att få arga blickar mot sig.

*Inför ”hybridplatser”. Utvalda sektioner där man både får stå och sitta.

*Testa att ta bort trumman.

*Spela inte musik i avblåsningar. Det ger inget, och det gör inget om det är tyst i några sekunder.

*Anpassa ramsor efter det som händer på isen.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

De där ramsorna.
Det är nån de står och maler mest hela tiden;
För då ska vi gå, upp på Norra stå, i Skellefteå
Vad handlar det om, eller vad sjunger de egentligen?

Inte en enda gång (vad jag kan komma ihåg) de senaste två matcherna har de haft en ramsa som sittplats kan eller blivit erbjuden att hänga på.
Kanske tycker man att det varit för lite publik men även vid fullsatt så sker det sällan. T.o.m. en sån som jag skulle hänga på och skapa ett betydligt bättre tryck. Men återigen, det måste vara enkla, simpla ramsor : Leksand, klapp, klapp , klapp
Vita vita vita, blå, blå, blå och växelsång LIF, LIF.
En av varje var femte minut som kanske håller på i 90 sekunder så kan de öva på körsång däremellan.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
CMB

Inlägg av CMB »

Gösen skrev: sön 19 jan 2025, 09:11 De där ramsorna.

Inte en enda gång (vad jag kan komma ihåg) de senaste två matcherna har de haft en ramsa som sittplats kan eller blivit erbjuden att hänga på.
Kanske tycker man att det varit för lite publik men även vid fullsatt så sker det sällan. T.o.m. en sån som jag skulle hänga på och skapa ett betydligt bättre tryck. Men återigen, det måste vara enkla, simpla ramsor : Leksand, klapp, klapp , klapp
En av varje var femte minut som kanske håller på i 90 sekunder så kan de öva på körsång däremellan.
Det är väl bara att lära dig, lite krav måste ju kunna ställas även på sittplats:

Bild

:-B :mrgreen:
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: sön 19 jan 2025, 10:32

Det är väl bara att lära dig, lite krav måste ju kunna ställas även på sittplats:

Bild

:-B :mrgreen:
Kanske dela ut psalmböcker eller nothäften till sittplats och en tavla mellan predikanterna som visar dagens psalmer i den ordning de ska avhandlas.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: sön 19 jan 2025, 10:44 Kanske dela ut psalmböcker eller nothäften till sittplats och en tavla mellan predikanterna som visar dagens psalmer i den ordning de ska avhandlas.
Med bifogad klädkod.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Kluster

Inlägg av Kluster »

Wittgenstein skrev: sön 19 jan 2025, 10:59
Gösen skrev: sön 19 jan 2025, 10:44 Kanske dela ut psalmböcker eller nothäften till sittplats och en tavla mellan predikanterna som visar dagens psalmer i den ordning de ska avhandlas.
Med bifogad klädkod.
Samt endast hålla blicken på ”klackdirigenten”, inte på vad som händer på isen.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Precis detta som skulle kunna få till ett tryck och en engagerad arena. Men detta med enkelhet ligger inte i Superstars natur. Dessutom kan ju enkelhet i ramsorna leda till att alla hänger på och då förlorar de sin särställning (inkl. att de ska presenteras vid line-up). Enkelhet kan ju leda till ett Leksand……….
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Superstars kan nog inte lastas för ramsorna. Killarna som styr och ställer på ståplats är inte enbart Superstars. Dock kanske Superstars har satt upp några stadgar för vilka ramsor som får sjungas, man vet aldrig. Kritiken bör annars riktas mot klackledarna som styr läktaren.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: sön 19 jan 2025, 14:25

Man skulle vilja höra konkreta exempel på vad som är problemet på norra.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: sön 19 jan 2025, 11:50 Superstars kan nog inte lastas för ramsorna. Killarna som styr och ställer på ståplats är inte enbart Superstars. Dock kanske Superstars har satt upp några stadgar för vilka ramsor som får sjungas, man vet aldrig. Kritiken bör annars riktas mot klackledarna som styr läktaren.
Vad menar du med det här? Är inte klackledarna Superstars?
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

M.fl.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Jag gissar att flera av oss här på färjan skulle kategoriseras av herrarna som "turistjävlar". Ibland undrar jag om det inte vore lika bra för samtliga parter om laget åkte ur. Då får de medelålders supportprofilerna tillbaka det LIF de saknar, det LIF som spelar i blåvitt (det gula kommer försvinna nästa säsong, det törs jag nästa lova efter årets tredjetröja) och möter Almtuna inför 2500 lokalbor. Och vi turistjävlar slipper våndas på distans och slipper lägga slantar på dyra souvenirer som vi gjort i decennier.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.