Läktarkultur

Användarens profilbild
Gösen

Re: Läktarkultur

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: sön 19 jan 2025, 15:28 Jag gissar att flera av oss här på färjan skulle kategoriseras av herrarna som "turistjävlar". Ibland undrar jag om det inte vore lika bra för samtliga parter om laget åkte ur. Då får de medelålders supportprofilerna tillbaka det LIF de saknar, det LIF som spelar i blåvitt (det gula kommer försvinna nästa säsong, det törs jag nästa lova efter årets tredjetröja) och möter Almtuna inför 2500 lokalbor. Och vi turistjävlar slipper våndas på distans och slipper lägga slantar på dyra souvenirer som vi gjort i decennier.
Även de flesta lokalbor är nog turister i dessa tallibaners ögon. Jag har varit i arenan max tio gånger den här säsongen, sjunger inte med och har ingen aning vad som sjungs. Allsvenska matcher har jag nog för alltid sett klart. I arenan i vart fall. Så min passion är helt klart kopplat till division.

Men jag håller med om att Norra stå inte är vad den var när Emil stod där. Om man tillhör Superstars så kan man ju antingen gnälla på X över dem som gnäller på facebook. Ungefär som vi gör här. Eller så borde man väl istället ha incitamenten att styra upp det man tycker inte fungerar. För visst har väl Superstars fortfarande en styrelse samt avlönad personal och medlemmar som betalar medlemskap för att ha en styrelse och avlönad personal som just har som jobb att styra upp sådana saker?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Wittgenstein skrev: sön 19 jan 2025, 15:28 Jag gissar att flera av oss här på färjan skulle kategoriseras av herrarna som "turistjävlar". Ibland undrar jag om det inte vore lika bra för samtliga parter om laget åkte ur. Då får de medelålders supportprofilerna tillbaka det LIF de saknar, det LIF som spelar i blåvitt (det gula kommer försvinna nästa säsong, det törs jag nästa lova efter årets tredjetröja) och möter Almtuna inför 2500 lokalbor. Och vi turistjävlar slipper våndas på distans och slipper lägga slantar på dyra souvenirer som vi gjort i decennier.
"Divorce due to irreconcilable differences"?
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Exakt, kul för folk som håller på Leksand att bli kallade för ”turistjävlar” för att de inte är på plats i Tegera så ofta. Kan kanske bero på att de t.ex. bor 20 mil eller mer från Leksand. Blir illamående över den här elitistiska chargongen och det är precis det här som gjort att jag hellre går på bortamatcher numera. Bättre och trevligare stämning både bland leksingar och vad gäller tryck på läktaren.

Skulle aldrig komma på tanken att lära mig en massa självförhärligande texter om norra stås förträfflighet. Jag håller på Leksand, inte på norra stå eller superstars.

”Ett Leksand”, ja kyss mig i dajmkrysset!

Stolt ”turistjävel”
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: sön 19 jan 2025, 14:53
Aggeman skrev: sön 19 jan 2025, 11:50 Superstars kan nog inte lastas för ramsorna. Killarna som styr och ställer på ståplats är inte enbart Superstars. Dock kanske Superstars har satt upp några stadgar för vilka ramsor som får sjungas, man vet aldrig. Kritiken bör annars riktas mot klackledarna som styr läktaren.
Vad menar du med det här? Är inte klackledarna Superstars?
Det jag menar är att klackledarna (och de andra som står långt ner) inte står bakom Superstars ”inte hata-stil” (vilket syns på X), därtill är inte alla medlemmar.
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Fjodor skrev: sön 19 jan 2025, 16:02
Exakt, kul för folk som håller på Leksand att bli kallade för ”turistjävlar” för att de inte är på plats i Tegera så ofta. Kan kanske bero på att de t.ex. bor 20 mil eller mer från Leksand. Blir illamående över den här elitistiska chargongen och det är precis det här som gjort att jag hellre går på bortamatcher numera. Bättre och trevligare stämning både bland leksingar och vad gäller tryck på läktaren.

Skulle aldrig komma på tanken att lära mig en massa självförhärligande texter om norra stås förträfflighet. Jag håller på Leksand, inte på norra stå eller superstars.

Stolt ”turistjävel”
Måste att det är stor del av charmen att hänga i hallen och höra vitt skiljda dialekter. Senast jag var i hallen pratade jag med folk från Götene och Valdemarsvik.
Ludde

Inlägg av Ludde »

Med min erfarenhet av ståplats så tror jag att det är lätt att missförstå deras kritik mot ”klackturister” Nu är det visserligen säkert 10-12 år sen jag var bofast på ståplats så jargongen kan säkerligen vara annorlunda nu mot så.

Begreppet ”klackturist” betydde iallafall på den tiden såna som gärna skulle stå i klacken pga att biljetterna var billiga och helt strunta i uppmaningar och instruktioner från dom som försökte skapa stämning. Gärna med lite ilska också då dom också hade betalt biljett och hade samma rätt som alla andra att stå där.

Känns lite som att det kan ha uppstått en konflikt i samband med generationsskiftet på norra? Nya generationen kanske inte alls håller med den gamla om vad läktarkultur innebär.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Ludde skrev: sön 19 jan 2025, 16:18 Med min erfarenhet av ståplats så tror jag att det är lätt att missförstå deras kritik mot ”klackturister” Nu är det visserligen säkert 10-12 år sen jag var bofast på ståplats så jargongen kan säkerligen vara annorlunda nu mot så.

Begreppet ”klackturist” betydde iallafall på den tiden såna som gärna skulle stå i klacken pga att biljetterna var billiga och helt strunta i uppmaningar och instruktioner från dom som försökte skapa stämning. Gärna med lite ilska också då dom också hade betalt biljett och hade samma rätt som alla andra att stå där.
Det är min bild också.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: sön 19 jan 2025, 16:18 Med min erfarenhet av ståplats så tror jag att det är lätt att missförstå deras kritik mot ”klackturister” Nu är det visserligen säkert 10-12 år sen jag var bofast på ståplats så jargongen kan säkerligen vara annorlunda nu mot så.

Känns lite som att det kan ha uppstått en konflikt i samband med generationsskiftet på norra? Nya generationen kanske inte alls håller med den gamla om vad läktarkultur innebär.
Aha. Men då kanske roten till problematiken ligger i att det finns för få som vill stå där och sjunga. Årskort-innehavare. Utan turisterna skulle det med andra ord se ännu glesare ut. Då är det rekrytering och upplärning som behövs vilket antagligen inte är det lättaste.

Förövrigt. Om Petter Niklasson med fru får för sig att prova hockey live för första gången och tänker att de kan ju lika gärna stå då biljetterna är så mycket billigare. Blir de då lynchade när de inte kan sjunga med? De kanske går dit utan att ens hålla på något lag.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: sön 19 jan 2025, 16:04
Gösen skrev: sön 19 jan 2025, 14:53
Aggeman skrev: sön 19 jan 2025, 11:50 Superstars kan nog inte lastas för ramsorna. Killarna som styr och ställer på ståplats är inte enbart Superstars. Dock kanske Superstars har satt upp några stadgar för vilka ramsor som får sjungas, man vet aldrig. Kritiken bör annars riktas mot klackledarna som styr läktaren.
Vad menar du med det här? Är inte klackledarna Superstars?
Det jag menar är att klackledarna (och de andra som står långt ner) inte står bakom Superstars ”inte hata-stil” (vilket syns på X), därtill är inte alla medlemmar.
Okej. Intressant.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

För att återgå till den första inläggsserien från X - den andra la jag främst upp för att Aggeman efterfrågade "konkreta exempel på vad som är problemet på norra" - tycker jag det är gräsligt att publikvärdar/ordningsvakter griper in bara för att någon i sin besvikelse skriker ”hoppas ni är nöjda med prestationen”. Då har man inte fattat mycket om att hockey är känslor. Jag skulle själv inte skrika något överhuvudtaget, men jag är glad att någon annan skriker åt mig, skriker vad jag tänker. Katarsis. Liksom jag är glad att Klas skriver "kukballefjong" och svepet "fyra blinda möss".

Ordningsvakter som leker ordningsmän på det sättet är nästan i nivå med valberedare Håkan Danielsson Wahls Masugnen-sejour, när han stängde av användare som skrev "domarjävel".
Ludde

Inlägg av Ludde »

Gösen skrev: sön 19 jan 2025, 17:23

Aha. Men då kanske roten till problematiken ligger i att det finns för få som vill stå där och sjunga. Årskort-innehavare. Utan turisterna skulle det med andra ord se ännu glesare ut. Då är det rekrytering och upplärning som behövs vilket antagligen inte är det lättaste.

Förövrigt. Om Petter Niklasson med fru får för sig att prova hockey live för första gången och tänker att de kan ju lika gärna stå då biljetterna är så mycket billigare. Blir de då lynchade när de inte kan sjunga med? De kanske går dit utan att ens hålla på något lag.
Om jag inte minns fel så finns det tydliga uppmaningar och instruktioner om att dom som ej vill/tänker delta i det som händer är välkomna att stå på tårtbitarna alternativt i ytterkanterna på läktaren.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: sön 19 jan 2025, 18:20 För att återgå till den första inläggsserien från X - den andra la jag främst upp för att Aggeman efterfrågade "konkreta exempel på vad som är problemet på norra" - tycker jag det är gräsligt att publikvärdar/ordningsvakter griper in bara för att någon i sin besvikelse skriker ”hoppas ni är nöjda med prestationen”.
Jaha. Så tänkte du.
Själv tänkte jag: Jo tjena. Det var säkert enda anledningen till att ordningsvakterna ville prata med dig en lördagskväll. Följt av en emoji med rullande ögon.

De enda jag sett ordningsvakter eller polis ingripa mot är överförfriskade samt förr i tiden när vi mötte Stockholmslag. Skulle de ingripa mot folk som skriker saker på läktaren så skulle det behövas lika många vakter som åskådare.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: sön 19 jan 2025, 19:51
Sniper skrev: sön 19 jan 2025, 18:20 För att återgå till den första inläggsserien från X - den andra la jag främst upp för att Aggeman efterfrågade "konkreta exempel på vad som är problemet på norra" - tycker jag det är gräsligt att publikvärdar/ordningsvakter griper in bara för att någon i sin besvikelse skriker ”hoppas ni är nöjda med prestationen”.
Jaha. Så tänkte du.
Själv tänkte jag: Jo tjena. Det var säkert enda anledningen till att ordningsvakterna ville prata med dig en lördagskväll. Följt av en emoji med rullande ögon.

De enda jag sett ordningsvakter eller polis ingripa mot är överförfriskade samt förr i tiden när vi mötte Stockholmslag. Skulle de ingripa mot folk som skriker saker på läktaren så skulle det behövas lika många vakter som åskådare.
Skönt att höra.
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

[quote=Sniper post_id=22697 time=1737307214 user_id=62 Katarsis. Liksom jag är glad att Klas skriver "kukballefjong" och svepet "fyra blinda möss".

Ordningsvakter som leker ordningsmän på det sättet är nästan i nivå med valberedare Håkan Danielsson Wahls Masugnen-sejour, när han stängde av användare som skrev "domarjävel".
[/quote]

:roll: om man var lika sträng här på färjan skulle jag hamna i livslång karantän. Tur ni förstår att jag innerst inne är snäll som en kattunge, om än en smula ful i munnen. :roll:
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Fjodor skrev: sön 19 jan 2025, 16:02

Stolt ”turistjävel”
Ja, jag blir faktiskt jäkligt provocerad av de uttalanden han gör. Utan oss turistjävlar skulle det vara ännu färre på plats. Men det är ju som några skriver kanske precis det de vill. Sedan är det kanske dags att dela upp Superstars och Norra Stå när vi pratar. Verkar ju som Superstars medlemmar/ledning håller till i kurvan och Norra Stå inte ens är medlemmar varken i Superstars eller Leksands IF.

Det är ju den här typen av tänk som gör att man inte får in folk till klacken och det folk man får in är de som vill vara Ultras och, ursäkta utrycket, är helt efterblivna. "Mitt Leksand" som jag växt upp med och orsaken till min kärlek till föreningen är ju att jag tyckte att Leksand var mycket bättre och finare än de andra lagen. När de sjöng "Vi hatar Leksand" så svarade man inte med hat, man svarade med "Vi älskar Leksand". Och när man väl hånade motståndarna gjorde man det med finnes och humor istället och det har ju totalt försvunnit. Det kanske bara var Nilsén som var jävligt kvick på att komma på nya enkla ramsor, men han borde ju inte vara den enda med den talangen i Leksandskretsar. Fallet började när han klev ner från podiet...
Pain is temporary, glory is forever